Zwei Antik Segler

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Ariel, 27 nov 2011.

1. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Gewoon even nieuwsgierig Johannes, die foto's die we zien, zijn dat 'live' gemaakte foto's terwijl je aan het werk bent. Of zet je ze echt in scene zodat er van die fantastische reportages ontstaan? Wie maakt de foto's eigenlijk?

Zelfs dit bouwdraadje heeft een kwaliteitsnivo wat een een voorbeeld is voor vele anderen (inclusief mijzelf)...

Groet,

Jacob

2. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Ja dit zijn 'live' foto's.
    Mijn camera staat op een statief en werkt met een timer.
    Deze timer maakt een geluid zodat ik weet wanneer een foto wordt gemaakt, dan moet ik wel even in de beweging stoppen i.v.m. vrij lange belichtingstijd.
    Ook heb ik veel ruimte om mijn werktafel zodat het statief snel op een andere plek gezet kan worden als het nodig is.

Niet iedereen heeft zo een ruime hobbykamer.

Ja, wat is kwaliteit?

De modelbouwer kan de meeste waarde behalen uit de kwaliteit van het idee.

Johannes

3. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Johannes, wil je eens uitleggen hoe je daarmee werkt? Ik zie een harde ondergrond (iets van formica denk ik), werkt dat het beste? Word het mes daardoor niet snel bot?

Max.

4. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Ik snij gewoon op het tafelblad, geen snij ondergrond.
    Volgens mij hoeft dat ook niet omdat het rolmes geen afdruk achterlaat.
    Op de houder zit een hendel daarmee kan je de mes aandrukkracht op soft of hard instellen.
    Voor het dunne vlies gebruik ik stand soft.
    De standtijd van het mes is behoorlijk hoog, dat moet ook wel want je mag ook aramidevezels me snijden.

Johannes

5. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Carbon draad besteld ... kon het niet in m'n woonplaats vinden. Het was niet duur, maar met de porto erbij ... :rolleyes:

Aramide zag ik ook nog. Hoe moet je het verschil tussen die twee zien?

6. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    HAST

Lastig is de overgang bij de vleugelknik. Het vlies moet goed vastzitten op een ielige rib.
    Met een overlap van ca. 3 mm zit het nu goed vast aan de zijkant van de rib. Voor de volgende lap vlies moet nu ook daar kleeflak worden aangebracht. Deze lak mag alleen op de smalle rib aangebracht worden. Dat is belangrijk omdat het vlies later met hitte op spanning wordt gebracht. Zit er een laag lak op een gedeelde van het ribbenveld dan krijg je plooien in de vorm van kraaienpoten.

Het volgende stuk vlies wordt met een kartelschaar bewerkt om een sterke verbinding te verkrijgen. Dit is spielerei, hoeft echt niet.

Maar het ziet er wel goed uit.

De onderkant is nu bekleed en de randen worden nu zorgvuldig ingesmeerd met kleeflak.
    Morgen is de bovenkant aan de beurt.

Henri heeft mij het PDF bestand van zijn HAST ontwerp gestuurd en ik kon het niet laten om alvast een proefplot te maken.​

Perfect, Henri!
    De afmetingen kloppen!
    Bedankt!

Johannes​

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Terence

Terence

Lid geworden:
    17 jan 2011
    Dat ziet er mooi uit Johannes!!

Ik vind de randen knippen met de kartelschaar een erg mooi resultaat en het lijkt op de oude met linnen beklede zwevers

groet en succes verder

Terence

8. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Beetje off-topic.
    Hoe met spanlak poriënvuller maken voor visdobbers? Ik l*l hier toch niet uit mijn nek hoop ik? Klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt?
    Poriënvuller <-> Spanlak

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  9. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    HAST

De rechter vleugel is nu volledig bespannen.
    Op zich ging dat goed maar over het knippen van de kartelrand ben ik niet tevreden.
    Het moeilijke was om met de kartelschaar in een rechte lijn te knippen en na elke knip de schaar opschuiven en opnieuw positioneren voor de volgende knip.
    Dit kan beter, dus heb ik het bij de linker vleugel anders gedaan.
    Het te knippen vlies wordt nu op een stuk papier geplakt met twee stukjes plakpand.

De potloodstreep op het papier is nu makkelijk te volgen met de kartelschaar.
    Ook het opschuiven en opnieuw positioneren van de kartelschaar gaat makkelijker omdat het papier steviger is dat het vlies alleen.
    Dit ging erg goed, maar is niet zo goed voor het gereedschap.
    Door het knippen van verschillende materialen met dezelfde schaar gaat de standtijd sterk achteruit. Of anders gezegd de schaar wordt zeer snel bot.

Het plakband wordt nu samen met een stuk vlies weg geknipt. Niet proberen het plakband los te peuteren, dat gaat toch niet lukken zonder het vlies te beschadigen. Mijn uitgangsmateriaal is groot genoeg gehouden voor deze actie.

De kartelrand ziet er nu mooi strak uit

Ook op de bovenkant vleugel is het vlies aangebracht.
    De overlap verwijderen bij de achterlijst gaat erg makkelijk met een scherp mes.
    Bij de neuslijst is het moeilijker. Met de gewone schaar en wat geduld lukt dat ook.
    Bewust heb ik zoveel mogelijk materiaal verwijderd zodat je niet kan zien waar het vlies eindigt. Maar er zit nog genoeg vlies vast aan de neuslijst.

Beide vleugels zijn nu bespannen en krijgen voldoende tijd om uit te harden.

Morgen mag het vlies met hitte gespannen worden en daarna wordt alles met spanlak behandeld.

Johannes

10. TheNorb

TheNorb verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 aug 2010
    Papier

Met hitte8-O? Welk vlies gebruik je dan:confused:? Toch "gewoon" zijde-papier of bespannpapier? Vroeger (toen ik nog een kleine jongen was, en dat is niet zo lang geleden:oops:....) deden we dat gewoon met een plantenspuit of kwast een beetje vochtig maken en als het dan droog was, dan zat het er mooi strak op!:rolleyes: Met hitte heb je kans dat je (MOOIE:eek:) vleugels kromtrekken... Correct me when I'am wrong...

Maar, in ieder geval succes!
    :proost:
    Norbert

11. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Tijden veranderen en ook de materialen die op de markt worden aangeboden.
    Dit polyestervlies is zo gemaakt dat je het kan spannen met een hete strijkbout of hete lucht.
    Water komt helemaal niet aan te pas.
    Werkt zoals de bekende bespanfolie.
    Wel moet ik opletten dat de constructie niet krom trekt maar dat is met de krimpfolie ook niet anders.

Johannes

12. JdeRooij

JdeRooij

Lid geworden:
    25 aug 2011
    Ik volg dit bouwdraadje al een hele tijd en ik zou U beide een heel groot compliment willen uitspreken.
    Dit is pas echt Modelbouw en het ziet er fantastisch uit!
    Ga zo door. Geweldig!

Groetjes,

Jordy

13. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Jordy, bedankt voor je compliment en belangstelling!

Het is altijd fijn om te lezen dat er forumgebruikers zijn die een bouwverslag met veel interesse volgen.

Johannes

14. aurectar

aurectar

Lid geworden:
    16 dec 2007
    beamen

Kan ik enkel beamen.

Mvg,
    Aurectar

15. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Ook al meng ik me niet teveel in de discussie, ik volg dit draadje consequent en met veel interesse. En ik blijf me verbazen over jouw ontzettend hoge niveau van bouwkwaliteit!

Dirk.

16. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    HAST

Het is gelukt!
    Alle plooien zijn verdwenen en de vleugels zijn niet krom getrokken.
    Door elk ribbenvak stuk voor stuk aan de boven- en onderkant vleugel te spannen en zo doorschuiven minimaliseer je het kromtrekken van de vleugel.
    De temperatuur van de foliebout is niet kritisch een gat brand je niet zomaar erin.
    Wel opletten tijdens het hanteren van het werkstuk want dit vlies is teer spul.

De volgende werkzaamheden zijn alle delen (romp, richtingsroer, pendelroer en vleugels) twee keer met spanlak behandelen.

Johannes​

17. loeki

loeki

Lid geworden:
    19 mei 2009
    Wauw, vakwerk hoor!!:thumbsup:

Als ik dat zo zie ben ik toch wel jaloers op het engelengeduld!

Die vleugels van mijn argo zijn eigenlijk niet meer toonbaar bij dit resultaat!!

Complimenten ook voor het filmpje! Super!

grt, Louis

18. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Een gitaarmuziekje is inderdaad wat het er best bij past. :)

Mooi gelukt, Johannes. Dus je hoeft niet zo heel bang te zijn voor kromtrekken?

19. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Gelukkig niet.
    Natuurlijk is de bewerkingsvolgorde erg belangrijk want anders gaat het zeker fout.

Johannes

20. Ariel

Ariel PH-SAM

Lid geworden:
    8 dec 2009
    Het duurt niet meer lang en dan moeten de letters, cijfers en swoosh gekleurd worden.
    Dus begin ik nu alvast over na te denken hoe het zou moeten.
    Welke techniek moet ik gebruiken?
    - spuiten
    - verfroller
    - kwast

Graag wil ik de lak van Graupner SPANNFIX Immun rood gebruiken.
    Is dat een goede keuze?

Johannes

Deel Deze Pagina