Eindelijk heb ik weer wat tijd kunnen vrijmaken voor de HAST. Om de stuurstangetjes makkelijk te kunnen afstellen heb ik de originele tonnetjes gemodificeerd. Bart heeft mij op dit idee gebracht. Misschien zijn zulke tonnetjes ergens te koop waarbij het stelschroefje er haaks in zit. Ik heb ze niet kunnen vinden,..... daarom zelf maar M2 schroefdraad in het tonnetje gemaakt. Nu hat ik M2 stelschroefjes op voorraad, maar helaas veel te lang voor deze toepassing. Zo een klein schroefje inkorten is niet eenvoudig. Voor deze klus heb ik een kwiklink opgeofferd. Het stelschroefje zit goed vast in de kwiklink en kan netjes worden afgewerkt. Het ingekort schroefje zit nu in het tonnetje. Met een inbussleutel kan het stuurstangetje nu heel eenvoudig afgesteld worden. De scharnieren voor het richtingsroer worden met CA-lijm bevestigd. Om de CA-lijm goed verdeeld te krijgen heb ik eerst een gat in het centrum van de sleuf geboord. Voor het aanbrengen van de CA-lijm maak ik nu gebruik van het geboorde gat. Nu weet ik zeker dat de lijm goed verdeeld is. Het roerhoorn voor het richtingsroer is gemaakt van 2mm dik multiplex Volgens de originele tekening zit de starthaak op de hoogte van vleugel neuslijst. Dat is anders dan ik gewent ben, maar ik heb alle vertrouwen in dat het wel klopt. Johannes
Dat ziet er mooi uit Johannes, Dit is ook een mooie oplossing voor stangetjes van remkleppen in de vleugel volgens mij wanneer is de maiden? groet Terence
De maiden staat gepland in week 34. Deze eerste vlucht zal plaatsvinden op mijn thuisberg in Oostenrijk. Johannes
HAST Na wat speurwerk op verschillende forums over het kleuren van Antiekmodellen is mijn conclusie dat het werken met gekleurd bespanpapier zeer succesvol wordt toegepast. Probleem is, dat gekleurd bespanpapier zeer moeilijk te verkrijgen is. Maar het inkleuren van bespanpapier is makkelijk zelf te doen. Op een Duits forum is een tutorial daarover geschreven. Voor mijn HAST heb ik textielverf op waterbasis gekocht wat makkelijk met een kwast is aan te brengen. Na twee uur drogen eerst het papier met een hete strijkbout gestreken om de verf te verzegelen. De sjabloon op het gekleurde papier met wat tape bevestigd en daarna met een scherp mesje alles uitgesneden. En zo ziet het eruit, klaar voor het vastplakken op de vleugels. Voor het positioneren van de cijfers heb ik de sjabloon gebruikt. Met spanlak en kwast worden de cijfers vastgeplakt. Dat gaat erg makkelijk. En zo ziet het eruit na het vastplakken. De rompneus heb ik met rode spanlak ingekleurd. Dat viel erg tegen. Mooi is het niet geworden maar ik vind het prima zo. Alle kleuren zijn nu aangebracht en de HAST is klaar voor de eerste vlucht. Johannes
Hij is prachtig hoor! Heb je 'm nog gewogen? Wat is het AUW nu? Hij ziet er heel licht uit, maar dat zit 'm in dat transparante denk ik...
Hoi Johannes Mooie zwever geworden, ik heb genoten en geleerd van de verslaggeving hiervan Je schreef; De rompneus heb ik met rode spanlak ingekleurd. Dat viel erg tegen. Mooi is het niet geworden maar ik vind het prima zo. Maar bedoelde je niet dat het zeer authentiek is geworden Niet iedereen had vroeger de beschikking over een verfspuitje groeten Nico
HAST Technische gegevens: Model: HAST, bouwjaar 1934 Ontwerper: Harald Storbeck, Taak: Prestatiezwever Spanwijdte: 2440 mm Vleugeloppervlak: 38,2 dm² Lengte: 1270 mm Pendel- hoogteroer: 6,3 dm² Gewicht: 714 gram Vleugelbelasting: 18,7g / dm² Vleugelprofiel: Gö 500 Vleugel dikte: 10,3% Welving: 5,7% Hoogteroer profiel: Clark Y Instelhoek vleugel: 3° Instelhoek hoogteroer: 1,5° Instelhoek verschil: 1,5° Zwaartepunt: 79 mm vanaf neuslijst, 45% vleugeldiepte. De fabrikant van de HAST geeft een vliegklaar gewicht op van 800 gram. Mijn HAST weegt precies 714 gram met besturing. Dit verbaast mij enigszins omdat ik mij gehouden heb aan de tekening. Nu moet ik wel zeggen dat ik alle houten onderdelen geschuurd heb en waar nodig alle scherpe hoeken afgerond. Of toch nog extra ballast in het toestel moet zullen de toekomstige testvluchten moeten uitwijzen. Tijdens het beschilderen van de HAST moest ik de vleugels en romp intensief door mijn handen laten gaan. In het begin durfde ik de onderdelen amper vast te houden omdat alles erg kwetsbaar aanvoelde. Maar naar een tijdje maakte deze angst plaats voor het gevoel van, ...wauw... deze constructie is best wel sterk! Dit is voor mij een aparte ervaring en ben nu erg blij dat ik deze zwever gebouwd heb. Daarom wil ik niets overhaasten en wacht geduldig op de eerste vlucht. Johannes
Natuurlijk zou ik al eerder met de HAST kunnen vliegen. Alhoewel, de afgelopen dagen was het weer inderdaad niet geschikt voor een eerste vlucht. Maar de eerste vlucht bewaar ik voor mijn zomervakantie. Het lijkt mij gaaf om de eerste vlucht op mijn thuisberg te maken, heb nog goede herinneringen aan deze berg. Ik zal zeker foto's van de vluchten maken en misschien ook wel een film. Voor het zover is heb ik nog tijd genoeg om een transportkist te maken voor de HAST. Johannes
Ik ben in Oostenrijk geboren en opgegroeid. Mijn geboorteplaats is Zeltweg. Als je op Google Maps kijkt zie je dat Zeltweg midden in het Aichfeld ligt. Rondom het Aichfeld zijn bergen, één van deze is mijn thuisberg waar ik samen met vrienden héél veel uren heb kunnen hellingzweven. Johannes
Inderdaad, Tonkin is een bamboesoort die vooral in China en Vietnam groeien. De tonkin bamboestokken zijn beroemd vanwege de buitengewoon recht groeiende halmen. Ze kunnen wel 13 m hoog worden en een diameter van 6 cm bereiken. Johannes
HAST Vandaag is het perfect knutselweer en daarom ben ik begonnen aan de transportkist voor de HAST. Een houten kist en afgewerkt met blanke lak vind ik bij deze zwever passend. Het moet een sterke maar ook lichte kist worden. Bij de plaatselijke bouwmarkt heb ik het nodige materiaal gekocht. Omdat gewicht erg belangrijk is heb ik gekozen voor een 8 mm dikke Timmerplaat. Wel jammer dat deze platen niet langer dan 122 cm te verkrijgen zijn. Ze zijn net twee cm te kort voor mijn kist. Dus maar verlengen. Dit kan op verschillende manieren maar ik heb het mezelf weer moeilijk gemaakt en de platen middels een lasverbinding verlengt. Het zagen van de platen ging makkelijk maar het fijne stof wat daarbij vrijkwam voelde niet fijn. Gauw een stoffilter (Masker) opgezet, dat hielp goed. Van Balsa stof heb ik nog geen last maar dat fijne stof van het Albizzia hout is niet goed voor mijn slijmvliezen. De panelen zijn met witte houtlijm verlijmd. Dat is sterk genoeg, dus schroeven, spijkertjes of ander soort bevestigingsmaterialen zijn niet nodig maar kunnen wel als hulpmiddel gebruikt worden om de panelen te fixeren. Even laten uitharden en daarna verder met de vakindeling. Johannes