Ja, en als een echte Klaus Nietzer constructie: voor iedereen te bouwen. Maar waarom ze hem onder het kopje:motorflug hebben gezet??? Max
HAST Twee tussenschotten met uitsparingen voor vleugels en romp zijn nu geplaatst. De uitsparingen voor vleugels en romp hebben een zacht kussen gekregen om te voorkomen dat deze beschadigen. Maar er moet nog meer in de kist zoals zender en gereedschap. Dat gaat makkelijk lukken want er is plaats genoeg. Johannes
HAST De transportkist voor de HAST is bijna klaar. Eerlijk gezegd vond ik het geheel kaal uitzien. Dus wou ik graag iets extra's op de kist aanbrengen. Brandschilderen (houtbranden) dat leek mij wel een passende techniek om de kist daarmee te verfraaien. Eerst heb ik met potlood de tekening en tekst op het hout aangebracht. Daarna met een hete soldeerbout de lijntjes gevolgd, gaat erg makkelijk maar vergt wel wat geduld. Na het branden de overtollige potloodstrepen met een harde gum verwijderd. Ook dat gaat erg makkelijk. Nu is de kist klaar voor het lakken. Johannes
HAST Om de ontvangerantenne zo goed mogelijk te verbergen heb ik een bowdenkabel buitenmantel in de romp gelijmd. De bedoeling is dat de antenne in deze buis wordt geschoven. De ontvangerantenne is helaas zo akelig dun en slap dat ik deze draad onmogelijk volledig in de bowdenkabel kan schuiven zonder hulpmiddelen. Om de draad toch makkelijk in de buis te krijgen gebruik ik een binnenkabel als hulpmiddel. De binnenkabel moet eerst nog bewerkt worden. Van stukjes afvalhout heb ik een goot gemaakt voor de binnenkabel. Binnenkabel past precies in de goot en wordt nu met een mesje afgeschraapt tot bijna de halve diameter. Met een mesje de buis openen. Bramen met mesje verwijderen en klaar is het hulpgereedschap. Antenne kan nu eenvoudig in de goot gelegd worden. Het inbrengen van de antenne is nu een makkie! Johannes
Volgens mij moet het ook lukken door een klein beetje perslucht er door te blazen en dan de kabel tegelijkertijd door te voeren. Glasvezel blazen ze tenslotte ook door een klein buisje in de grond! Prachtig mooi project trouwens. Jaloers!!!
Er missen nog twee foto’s, die zijn niet gelukt om te plaatsen. Morgen nog een keer proberen, zit nu achter een andere computer. De techniek met perslucht is mij bekend maar heb ik nog niet geprobeerd omdat ik bang ben dat het polyestervlies kan losscheuren als ik iets fout doe. Misschien valt het mee maar dat kan natuurlijk eenvoudig getest worden op een proefopstelling. Johannes
Wat ik ook eens las ... antennedraad met talkpoeder insmeren. En de diameter van de bowden is ook van belang. Als die net te groot is kan de antennedraad iets kronkelen en dan loopt 'ie vast. Je moet van te voren proberen welke bowden geschikt is.
Ik maak gebruik van een flexibele voerdraad : door de bowdenkabel duwen, de antenne lijmen met een druppeltje CA en dan weer terugtrekken. Werkt fantastisch. Ook voor het trekken van lange servodraden door vleugels.....
Antenne afknippen en vervangen door een stukje stalen stuurkabel (0,3 mm). Hoef je ook die bowdenkabel niet te doe. Je had zelfs een van de stuurkabels voor hoogte of richting kunnen gebruiken. Lengte komt niet nauweurig zolang je maar niet korter, en niet tussen 105 en 120 cm komt (op 35 mHz dan). Dirk
HAST Bedankt voor de tips betreffende ontvangerantenne. - Inblazen van de antennedraad ga ik zeker proberen. De nodige spullen ervoor heb ik in huis. - De antennedraad met talkpoeder insmeren, daaraan heb ik nog niet gedacht dus zeker de moeite waard om me te experimenteren in combinatie met verschillende diameter bouwden. Als dat lukt heb ik geen hulpstukken nodig om de antennedraad te plaatsen. - De oefening met een flexibele voerdraad heb ik al achter mij. Inderdaad, dit werkt fantastisch! Maar ja, niet ieder modelbouwer heeft zo een voerdraad. Dank zij Jan-Hein heb ik zo een professioneel stuk gereedschap in mijn hobbykamer. - Antenne afknippen en vervangen door een stukje stuurkabel is ook een mogelijkheid. Dat kan voor sommige toestellen een oplossing zijn. Ik heb goed over nagedacht wat ik wel of niet wil betreffend de ontvangerantenne. Voor mij is belangrijk dat ik de ontvanger samen met antenne waar dan ook snel uit de romp kan halen en weer makkelijk kan terugplaatsen. Mijn oplossing voldoet volledig aan mijn eisen, het werkt prima. Misschien is er nog een makkelijkere manier, maar dat weet ik pas na geëxperimenteerd te hebben met bovenstaande oplossingen. Johannes
HAST De transportkist is nu gelakt en klaar voor het inruimen. Meteen vleugels, romp en pendelhoogteroer in de kist geplaatst om te controleren of alles wel past. De bedoeling is, dat alles wat ik nodig heb voor één dag vliegen een plek in de kist moet hebben. Dus heeft ook de zender een plekje in de kist gekregen. In het middelste compartiment heb ik een zwart flexibel tasje met ritssluiting vastgeschroefd. In dit tasje zitten de nodige gereedschappen en wat plakspul. De kist is gesloten en ik ben tevreden hoe stevig alles vastzit. Voor de goede orde moet nog gezegd worden dat bij de HAST het zwaartepunt, instelhoek en besturing allemaal uitvoerig gecontroleerd en getest is. De HAST is nu helemaal klaar voor de eerste vlucht! Oh, wat heb ik zin in de vakantie want dan mag de HAST het luchtruim in....... Johannes
Dit is wel een heel mooi, doordacht en tot in de perfektie uitgevoerd geheel geworden. Alle lof en zo hou je ons ook wakker om de lat hoger te blijven leggen. Succes met invliegen op je huisstek. Is dat lang geleden dat je daar een maiden hebt gedaan?? groet Terence
Terence, bedankt voor het compliment! Het bouwen van de HAST was voor mij volop genieten! Dat stukje onbekendheid maakte het extra uitdagend wat mijn nieuwsgierigheid uitermate prikkelde. Ik kon er gewoon niet vanaf blijven en heb bijna elke week aan gewerkt. Ja, ik kan echt genieten, ........ genieten van wat stukjes triplex en grenen latjes...... en daarmee ben ik erg blij!!! Het is zeker lang geleden dat ik in Oostenrijk een maiden heb gedaan. Dat was in 1982 met deze robbe DG-100. dg-100-schade-herstelwerkzaamheden-begonnen-6 Nu precies 30 jaar later weer een maiden op dezelfde berg als doen. Dat is puur toeval, dus niet gepland. Had jij deze vraag niet gesteld zou ik me dat niet gerealiseerd hebben. Wel bespeur ik een verlangen van, terug naar de roots,....... het zijn de berge die mij roepen! Johannes