Bedankt voor de reacties. Zo is het leven. Er komen nieuwe kansen en uiteindelijk gaat het lukken. De vakantie was fantastisch en wij hebben erg genoten. Ik krijg alweer de kriebels en verheug me erop om binnenkort met de HAST naar de Wasserkuppe te reizen. Van de eerste vlucht maak ik dan een kort filmpje. Ook heb ik een houder gemaakt zodat de camera op het toestel kan worden bevestigd. Johannes
Wat een mooi en persoonlijk verhaal, foto's maken het af. Erg jammer dat de maiden op je thuisberg niet gelukt is.. Maar zoals je zegt, de maiden gaat er komen en dan ben ik natuurlijk erg nieuwsgierig naar de beelden. Veel succes al vast. Groet, Jacob Bos
De weersverwachtingen voor deze week zien er zeer goed uit! Deze kans wil ik niet laten lopen en heb nu besloten om aanstaande donderdag met de HAST naar de Wasserkuppe te reizen. Ik heb zomaar het gevoel dat het nu gaat lukken. Na ja, volgende week weten we pas hoe het is gegaan.... Johannes
Merkwaardig verhaal. Een Nederlander die in Oostenrijk geboren is. Wat moet ik me daarbij voorstellen. Ik heb nu toevallig ook een verleden in deze contreien. In de jaren 60 ging ik elk jaar op vakantie bij mijn tante (zaliger). Ze was getrouwd met een Duitser en woonde in de streek van Friedrichshafen. Dus niet ver van de Oostenrijkse grens. Vanop hun terras kon je in de verte de Alpentoppen zien. Ik herinner me nog heel levendig dat toen ik de eerste maal (1957) meeging met mijn Pa (ook zaliger) dat de wagen (oude citroen traction avant) volgestouwd zat met allerhande etenswaren van hier die daar nog niet te krijgen waren. Sedert einde jaren 60 ben ik er nooit meer terug geweest. Mijn nonkel (de Duitser) leeft nog en is in nog goede conditie. Komt nog jaarlijks bij mijn moeder op bezoek. Grussgot of hoe zeiden ze dat daar weer. Aurectar Ik zou het vergeten. Veel succes met je maiden. Dit zal vast wel lukken.
Nee nee nee, als je paraplu altijd in de auto ligt dan werkt het niet! :nooo: Je moet je paraplu speciaal meenemen, dan zal je zien dat het voor niets is en dat het mooi weer is, want als je je paraplu vergeet gaat het geheid regenen. Dat weet iedere Nederlander!
Ik begrijp iets niet omdat ik waarschijnlijk de voorgeschiedenis niet ken. Nu, dit doet verder niks ter zake. Ik wil niet indiscreet zijn, begrijp je. Wat betreft dit vergeten bedoel ik dat ik haast zou vergeten dat het over de Hast gaat. Waarmee ik je succes wens met je Maiden. Mvg, Aurectar
Toen je verhuist bent naar Nederland ben je één ding vergeten mee tenemen en dat neem ik je wel kwalijk namelijk de bergen Nu moet ik altijd een uurtje rijden om te kunnen hellingvliegen. Maar succes met je maiden
De HAST heeft gevlogen! Ruim negen maanden geleden begon ik met de bouw van de HAST. In het begin was het even wennen aan de bouwwijze, maar naarmate de bouw vorderde kreeg ik steeds meer gevoel voor deze manier van bouwen. Dit gevoel werd versterkt door het lezen van vele verhalen uit diverse boeken. Nu pas besef ik in welke moeilijke tijd de modelbouwers toen leefden. Na het bestuderen van vele bouwtekeningen en foto’s groeide mijn bewondering voor de modelvliegtuig constructeurs uit die tijd. Ze waren enorm creatief en de algemene kennis over aerodynamica was op hoog niveau. Dit alles maakte voor mij het bouwen van de HAST zo bijzonder. Bij mijn zoektocht naar meer informatie over de HAST kwam ik in contact met een aantal Duitse modelbouwers en ben lid geworden van de vereniging “Antik Modellflugfreunde Deutschland”. De trouwe lezers van dit draadje weten dat de eerste poging, vliegen op mijn thuisberg in Oostenrijk niet gelukt is. Daarom heb ik als alternatief de Wasserkuppe gekozen. Op 6 september ben ik afgereisd naar de WaKu. De weersverwachtingen voor de volgende dag waren uitstekend. En inderdaad, ik werd wakker door de eerste zonnestralen. Na het ontbijt meteen vanuit mijn hotel naar de WaKu gereden. De parkeerplaatsen waren nog leeg en wind was er nog nauwelijks. Toch maar mijn rugzak met de HAST gepakt en daarmee naar de westhelling gelopen. Dit was een gok, want er was nog geen duidelijke windrichting te herkennen, maar aan de wolken te zien was de hoofdwindrichting west. En inderdaad, mijn keuze was juist. Na het opbouwen van de HAST kwamen de eerste modelvliegers al aanschuiven. Even later kwam de vluchtleider op zijn stoel zitten en heb ik mij direct aangemeld voor één dag vliegen. Gelukkig was ik vroeg op de helling, want het werd steeds drukker. De wind liet het nog steeds afweten maar thermisch waren al activiteiten. Als eerste waren het de E-zwevers die het luchtruim in durfden. Graag wou ik de vlucht van de HAST filmen, maar vliegen en filmen gaan niet goed samen. Gelukkig was een Duitse modelvlieger zo vriendelijk om de start en gedeeltes van de vlucht te filmen. Eindelijk was het zover! Voor mij een bijzonder moment omdat ik bepaalde verwachtingen over de vliegeigenschappen had. Bang was ik uiteraard niet, maar mijn toenemende nieuwsgierigheid liet mijn hart sneller kloppen. En daar ging ie! Helemaal volgens het boekje, zonder problemen. Zaterdag en zondag werd op de WaKu een enorme toeloop van vliegers verwacht en daarom heb ik besloten deze dagen bij IMS (Interessengemeinschaft Modellflugsport e.V.) in Bad Neustadt an der Saale te vliegen. IMS organiseerde die week het AMD – Jahrestreffen in der Röhn. Voor mij was dat een enorme kans om de vele verschillende antiekmodellen te bewonderen en ook ervaringen uitwisselen met de leden. Vele bouwtechnische oplossingen waren nieuw voor mij en ook verschillende soorten bespanmateriaal. De gemiddelde leeftijd van de deelnemers was zeer hoog. Af en toe werd mij de vraag gesteld van: weet je wel hoe oud ik ben? Mijn standaard antwoord was: ik denk 70 jaar. Onmiddellijk zag ik dan een brede smile op het gezicht want hij was natuurlijk veel ouder. Nu had ik de mogelijkheid om de HAST aan de hoogstartlier en achter een sleepvliegtuig te testen. Een bomenrij naast de landingsbaan zorgde bij westenwind voor heftige turbulenties. Het landen was best wel tricky. Toch waagde ik het om de HAST aan de fietslier de hangen. De start ging probleemloos, maar in een bocht naar de final werd de HAST door een turbulentie volledig uit de koers geworpen en het kostte veel moeite de neus weer tegen de wind in te krijgen. Deze actie kostte veel hoogte en daardoor was het niet meer mogelijk het grasveld te bereiken. De eerste buitenlanding was een feit, zoals ook de eerste gaatjes in het bespanvlies. Het polyestervlies is niet bestand tegen scherpe stenen ondanks dat de HAST met minimale snelheid de grond raakte. Gelukkig zwakte de wind uiteindelijk wat af en werd het landen ineens een stuk makkelijker. De volgende uitdaging was de eerste sleepvlucht. Helaas was het voor de HAST geschikte sleepvliegtuig door technische problemen uitgevallen, maar er was nog een sleper aanwezig met enorm veel power voor de grote zware zwevers. Direct zag ik dat de piloot van deze sleper met gevoel kon slepen. Dus vroeg ik hem of hij het zag zitten om de HAST te slepen. Overtuigend zei hij: dat is geen probleem, hang je toestel er maar achter. En inderdaad, beheerst takelde hij de HAST bijna verticaal omhoog. Dat zag er spectaculair uit. Helaas heb ik er geen foto’s van. Misschien heeft een van de leden foto’s van gemaakt, maar dat gaat nog een tijdje duren voordat ik weet of er foto’s van zijn. Het waren zeer leerzame dagen en de vele interessante discussies over antiek modelvliegen maakten het voor mij een uiterst succesvol uitstapje. Ik ben dolgelukkig dat alles goed is verlopen en ontzettend blij dat de HAST zo goed vliegt. Vliegen met de HAST is volop genieten, chillen of hoe je het ook wilt noemen. Mijn doel is bereikt en ben ontzettend blij dat ik de HAST heb gebouwd! Dankzij Henri zette ik de stap om een antiekmodel te bouwen ... bedankt Henri! Graag wil ik nog iedereen bedanken die dit draadje gevolgd heeft. De vele reacties maakten het voor mij de moeite waard om ermee door te gaan. Modelbouw is voor mij een fantastische hobby en via het modelbouwforum wil ik graag zoveel mogelijk mensen prikkelen en enthousiast maken om een eigen project te realiseren. Dit draadje is natuurlijk nog niet afgelopen, want het einddoel is uiteraard de vlucht van die Zwei Antik Segler. Johannes
Fantastisch gevoel moet dat zijn geweest Johannes! Gefeliciteerd. En Raymond: je hebt er een concurrent bij qua films maken! Meesterlijk Johannes! Groet, Jacob PS: mooi petje op je hoofd ;-)
Gefeliciteerd, jij bent niet de enige die er blij van wordt. En idd, Raymond heeft er een concurrent bij. (dat viel mij als eerste op!) Wel een leuk detail, jouw petje viel ook op...