Bart, ik geef toe dat mijn keuze voor de kunststof hevel puur gemakzucht was. De meegeleverde gefreesde multiplex hevel 2 mm dik is van uitstekende kwaliteit. Zie foto post nr. 98. Deze multiplex hevel is voldoend sterk in beide richtingen omdat de twee binnenlagen even dik zijn dan de twee buitenlagen samen. Door deze laagopbouw van het plaatmateriaal is het niet nodig een driehoek van te maken. War ik wel me zat was de hevel die maar twee millimeter dik is waardoor die makkelijk zou kunnen kantelen. Ook dat is op te lossen door de hevel op te sluiten of nog beter, ronde triplex schijfjes op de hevel te plakken..... Johannes
Maar hoe zit het dan met het verenstaal dat er vele malen in en uit gehaald wordt ... gaat triplex dan niet slijten?
Het verenstaal wat door het draaipunt van de hevel gaat komt niet in aanraking met het triplex. De hevel wordt op een messing buis geschoven en deze buis is het scharnierpunt voor de hevel. Voor het tweede stangetje verenstaal zou ook een buisje in de triplex hevel gelijmd moeten worden om slijtage tegen te gaan. Of je laat beide stangetjes permanent in de hevel zitten. Maar daarvan ben ik geen voorstander omdat de kans op beschadiging tijdens transport erg groot is. Johannes
Strolch En spantje 8 op ambachtelijke wijze vervaardigd. Het gat afgetekend op tape zodat m'n spantje mooi maagdelijk hout blijft. Tip: recht figuur zagen, meteen goed, gaat makkelijk als je het voorsnijdt met een mes (behalve de afrondingen). Dan volgt het zaagje de inkeping.
Voorsnijden met een mes, dat is slim! Ik heb het net geprobeerd en het werkt beter dan verwacht. Bedankt voor deze handige tip. Johannes
Ik weet niet wat de dikte van dit triplex is... maar triplex tot plm. 2 mm knip ik met een flink formaat schaar. Lekker makkelijk (en geen rafels). Maar voor een opening in een spant werkt dat natuurlijk niet... En bij die inkepingen voor latten kan je hooguit 2x inknippen en dan de dwarssnede er uit halen met een mes.
Het is 1 mm, Bart. En ik knip ook wel triplex met een schaar als het voor effe vlug is, maar voor het mooiere werk, doe ik het toch liever met mes en liniaal. Ik ben ook slim.
Henri en Johannes, waar halen jullie die mooie knijpertjes vandaan? Ik ben ook al tijden op zoek naar zoiets, maar ik vind alleen maar iets met liederlijk sterke veren die je balsa tot moes knijpen! Ik weet wel dat jullie hier niet met balsa aan de slag zijn, maar toch. Ik zoek eigenlijk iets met de knijpkracht van ordinaire wasknijpers, maar dan met een bek die verder open kan, en dan ook niet wegglijd zoals een wasknijper. Max.
Ja, een jaar geleden of zo, een plastic koker met een hele zooi knijpertjes. Bij mij waren ze gekleurd. Maar ik heb ze al een tijd niet meer gezin bij de Action -anders had ik er nog zo'n koker bij gekocht.
Ik heb geen Action dicht in de buurt, maar heb ooit wat setjes besteld bij Aduis: Bankschroeven & klemmen - Gereedschap Rick
@ rick ik weet niet hoever de action bij je uit de buurt zit maar ik betaal daar € 0,69 voor zes van die knijpers. Als je ze nog eens nodig hebt mag je ook een PB sturen
Dank je Trebor, In Zoetermeer en Rotterdam is Action redelijk dichtbij. Goedkoper dan daar vindt je ze inderdaad niet. Ik koop er ook kleine tubetjes secondenlijm voor bijna niets. Maar als je niet de deur uit wil of kan is Aduis een mogelijkheid, niet per sé de beste of goedkoopste. Rick
Ik heb die knijpers bij de praxis uit de graaibak gehaald . en als je geen afdrukken wilt ,doe er dan een plaatje hout tussen .
Strolch En het gaat verder in het duizelingwekkende tempo van 1 spantje per dag. Nou ja, deze zijn wel de lastigste en ik heb nog andere dingen te doen. Ik ben dol op hulpstukjes die het leven makkelijker maken. Van een dik stukje rest balsa heb ik een winkelhaakje gemaakt, waar ik het spantje met een knijper op vastzet. Het voetje van het winkelhaakje is 49 mm, de ruimte tussen de spanten. Dus ik hou het voetje tegen het eerdere spant en laat het winkelhaak+spant+knijper precies op de goede plek tussen de liggers zakken en goed verticaal ... in één keer goed.
Het heeft geen zin iemand tot spoed aan te manen. Bouwen tegen deadline is weinig ontspannend. Het genot om in alle rust op een stukje hout te schuren of te schaven. Het summum als je bij deze actie de tijd vergeet. Dan wordt je één met je werkstuk. Aurectar