Zwever voor beginner isola 3

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door ISOLA2, 27 jul 2015.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Gaat nog wel een tijdje duren voor ik er in slaag een vliegtuig te ontwerpen dat exact voldoet aan mijn bedoelingen :rolleyes:, balsa en schuim moet je voeling mee krijgen om te weten wat kan en niet.
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.018
    Locatie:
    Zwolle region
    Vooral ook wat je ermee beoogt. Het ontwerp ziet er in ieder geval mooi uit. Zelf bouw ik ook nog maar paar jaartjes en heb heel wat 'mislukkingen' gebouwd. Daar weer enorm veel van geleerd. Het leuke van zelf ontwerpen/ bouwen is ook dat er een bepaald risico in zit (ende leermoment veelal :)).
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dry - fit, zo beginnen we een idee te krijgen :)
    Cockpit kap in depron.
    Voorkant staartvin nog wat verjongd, - 4 gr. :rolleyes:

    [​IMG]
     
  4. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    574
    Locatie:
    Drunen
    Ik zou nog wat ribbetjes in het kielvlak aanbrengen, een "W" of "N" patroon.
    De manier die jij nu toepast geeft vervorming tijdens bekleden of breekt tijdens de vlucht.
    image.jpg
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Wou deze opening nog met depron opvullen ?
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Scharnier stabilo, blauw zelfklevende nylon doek 60 gr/m², wit polyester zeildoek 80 gr/m², geel kevlar draadjes uit een doek van 160 gr/m² deze laatste met epoxy verlijmd.
    Om dat dit toch een leerproject , kijken wat het best voldoet.

    [​IMG]

    Staart opgevuld met depron

    [​IMG]
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Een vraagje ? Het richtingsroer stuur ik aan met 2 kabels, op spanning gehouden door 1 veer, deze gaan eerst naar een schommel en deze word bewogen door de servo.
    Zo word de as van de servo minmaal belast.
    Kabels en kwiklink zijn zijn op deze manier speling vrij.
    De servo is niet helemaal speling vrij, dit heeft als resultaat dat het uiteinde van het roer na een uitslag niet absoluut in het midden staat 1 mm links en recht, is daar mee te vliegen ? Oplossing een betere servo monteren ? welke.
    Nu heb ik ACOM standard servo.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, daar is mee te vliegen.
    Maar ... dat is absoluut niet prettig.
    Welke? Grauper DES, Graupner DS, MKS, KST ... Ik heb hele positieve verhalen gehoord over Blue Bird servo's (maar ook hele negatieve) ...
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Die veer is niet nodig. Je kunt de kabels in de middenstand gewoon spannen zonder veer. Doordat je de heveltjes op het richtingsroer iets achter de scharnierlijn hebt staan is de middenstand de strakste positie. Bij uitslag zal één kabel wat losser gaan staan (de "duwende") maar dat geeft niks omdat de trekkende kant ook de kant is die wordt aangeblazen.
    Best kans dat je roer zonder die veer ook beter centreert. Voor een richtingsroer zou ik me er niet al te druk over maken, als het echt een mm is. Dat wordt door de vliegwind wel weggedrukt.
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Thx mannen hier kan ik weer mee verder :)
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Stuurkabels zonder veer rechtstreeks met de schommel verbonden.
    Geen speling in midden stand, dat loopt heel wat soepeler.
    Duw strekstang (3 mm alu) van stabilo gemonteerd.
    RC aangeslopen en testen van uitslag richting en stabilo.
    Als ik de stabilo vasthou blokkeert de servo dus dat zit ook goed met de knik.
    Stabilo kan +/- 12 mm bewegen, lengte stabilo 38 mm , dat geeft dus een hoek van 19 °.
    Richting L/R 18 mm , lengte 45 mm , dat geeft dus een hoek van 24 °.
    Dit is met de trim in middenstand.
    Met de trim in de uiterste standen kunnen de servo's vrij bewegen.
    Denk dat dit voldoende is ?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.018
    Locatie:
    Zwolle region
    Als je er normaal mee wilt vliegen ruim voldoende :). Beetje expo kan dan geen kwaad. Richting-roer ga je weinig tot niet gebruiken, verwacht ik (bank - yank).
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    BANK _YANK ?
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.018
    Locatie:
    Zwolle region
    Yes, met de ailerons draai je 'm om de as en op hoogte stuur je 'm de bocht door. Kortom: richting is eigenlijk niet nodig, tenzij je een mooie bocht wilt maken, dan mix je richting als het ware bij.
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Wie wil er nou niet een mooie bocht maken?! :rolleyes:
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.018
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik maak meestal een luie bocht :). *back on topic*
     
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Een vraagje, welke motor, schroef, regelaar en batt. kan ik best gebruiken max gewicht 1500 gr ?
    Moet niet verticaal naar boven :)
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Uiteraard ben ik zelf ook aan het lezen op internet, maar het is een beetje door het bos de bomen niet zien.

    Wat ik zo op het eerste zicht vind is het volgende.

    [​IMG]

    Model: NTM Prop Drive Series 2836 1000kv
    Kv: 1000rpm/v
    Poles: 3Motor Wind: 14TMax current: 30A
    Max Power: 400WShaft: 4mm
    Weight: 89gESC: 30~40ACell count: 3s~6s Lipoly
    Bolt holes: 16mm & 19mmBolt thread: M3
    Connection: 3.5mm Bullet-connector
    Prop Test Data:11x7E - 11.1V / 220W / 20A / 976g thrust
    11x7E - 14.8V / 412W / 27.7A / 1.485kg thrust
    12x6E - 11.1V / 215W / 20A / 1.08kg thrust
    12x6E - 14.8V / 430W / 29A / 1.42kg thrust
    13x4E - 11.1V / 223W / 20A / 1.06kg thrust
    13x4E - 14.8V / 400W / 27A / 1.48kg thrust


    Turnigy TY-P1 25Amp HEXFET Brushless Speed Controller

    Hobby King 30A ESC 3A UBEC



     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Die is prima. Zijn ook fijne motortjes. Ik zou dan op 3s met een 12x6 doen. 11x7 kan ook maar je hebt die snelheid niet nodig, 12x6 geeft meer trekkracht.
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.943
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    12 x 6 , is ook mijn idee, begin stillekes te snappen waar al die waardes voor staan :)
     

Deel Deze Pagina