Hallo Forumleden, na de bouw van mijn 2e kit is nu ook het verslag daarvan bijna op orde. Relive zogezegd, hier het begin van het verslag. In de aankomende dagen zal ik het verder aanvullen. In ieder geval veel leesplezier ...
Dag 1 – vrijdag 20/2/2009
Vandaag is de start van de bouw van mijn 2e bouwproject. Na het bouwen van de Swift heb ik de smaak goed te pakken, in mijn jeugd heb ik ook menig bouwpakket (Revell) in elkaar geknutseld. Het bouwen van de Swift heeft deze lange tijd verborgen en vergeten interesse in de modelbouw weer nieuw leven en elan ingeblazen
. De statische bouwpakketten van vroeger waren heel gedetailleerd en aangezien ik wel een beetje een “pietje precies” ben, kon ik mijn ei daar prima in kwijt. Het bouwen van RC auto’s is nu een mooi vervolg, ik vind de toegepaste techniek zeer fraai en het feit dat alles uiteindelijk gemaakt is om te gebruiken en ook nog middels aftermarket onderdelen is te verbeteren is natuurlijk fantastisch !!
En met het spuiten van de kap is er bovendien ook nog enige ruimte voor wat eigen creativiteit !! Super !! 
Al kort nadat ik klaar was met de Swift heb ik de 2e kit besteld, de handen kriebelden nog enorm. De keuze voor het nieuwe project is gevallen op de Tamiya Ebbro Maziora 350R (TAM58389), een auto op basis van het TA-05IFS (Inboard Front Suspension) chassis. Vooraf had ik wel besloten om een kit te kiezen op basis van het TA-05 chassis, mede omdat er veel hopups beschikbaar zijn. De uiteindelijk keuze is volledig gebaseerd op de “looks”, ik vind de kap van deze auto er gewoon top uit zien
. Overigens is het eenvoudig om met de standaard parts voor de front suspension van de TA-05 het chassis om te bouwen naar de standaard uitvoering, als je dat zou willen.
ðheader58389
De opzet van de bouw is deze keer wel anders als bij de Swift, daar had ik vooraf aan de bouw alle hopups reeds uitgezocht, besteld en in bezit. Dit uiteraard omdat het de eerste keer was en ik graag in 1 keer een complete auto wilde hebben. Nu is de insteek van het project om de auto eerst helemaal op te bouwen met de standaard onderdelen en er de aankomende zomer lekker mee te rijden. Daarna ga ik het chassis van de Ebbro in de loop der tijd blijven verbeteren en verbijzonderen met de nodige aluminium hopups en verbeterde onderdelen. Dit wordt dus een langlopend project waar ik hopelijk langere tijd plezier aan zal hebben en nog regelmatig op terug zal komen.
Zoals al eens eerder aangehaald praten we hier over een hobby, anders gezegd "een bezigheid ter eigen tevredenheid en zorgend voor de nodige ontspanning".
Ik zal de bouw dus weer op mijn gemak en in een rustig tempo uitvoeren. De meeste bouwactiviteiten zullen doordeweeks in de avond moeten plaatsvinden aangezien er overdag gewoon gewerkt moet worden. Uiteraard zal ik elke andere gelegenheid in het weekend benutten om de bouw voort te zetten, mits ik zin heb …. en de directie het toelaat !
To the point: Standaard wordt de kit geleverd met de alom bekende J-motor van Tamiya, een ESC en servo zijn niet inbegrepen. De besturing en aandrijving moet uiteraard wel in 1 keer goed voor elkaar zijn, daarom heb ik de LRP A.I. Reverse Digital ESC+ Eraser Sports Modified 13.5 turns (BL) motor combo en een Futaba 3151 Digitale Servo aangeschaft. Voor de besturing gebruik ik de DX3S zender en extra ontvanger (zonder telemetrie functie) welke ik vorige maand voor mijn verjaardag heb mogen krijgen.
ðoverzichtfoto doos + LRP combo + Futaba servo [img5171]
ðclos-up LRP combo + Futaba Servo [img5176]
Vanavond heb ik de doos voor het eerst opengemaakt en heb ik voor het totaaloverzicht de verschillende onderdelen eens op tafel gelegd. Deze avond zal ik verder besteden aan het doorlezen van de handleiding, het kan nooit geen kwaad de handleiding vooraf door te lezen !
ðoverzichtfoto alle onderdelen [img5180]
Morgen gaan we beginnen met de feitelijke bouw van het chassis.
Dag 2 – zondag 22/2/2009
Gisteravond onverwacht visite gekregen, het was de buurman die even kwam aanlopen en na een gezellige avond slap ouwehoeren :celebrate
as dik na middernacht huiswaards keerde. Een dag later als gehoopt dus verder met de bouw.
De duidelijke handleiding en manier van inpakken van de onderdelen maakt de bouw van een Tamiya kit overzichtelijk en eenvoudig te volgen. Allereerst open ik “Parts bag A” met de verschillende niet-kunststof onderdelen voor de eerste paar stappen uit de handleiding:
-het maken van 2 stuks ball differentiëlen
-het maken van de center-pulley voor de snaar aandrijving
-het monteren van de aluminium motormount
-de assen van de servo-saver
-het bevestigen van de bovengenoemde onderdelen op het chassis
ðoverzicht parts bag A + kunststof onderdelen [img5195]
Stap 1 is het monteren van de aluminium motormount en de assen van de servo-saver. Het is in 1 oogopslag duidelijk dat we hier te maken hebben met een hoogwaardiger chassis dan het M-03M. De gebruikte schroefjes en dergelijke zijn van onmiskenbare betere kwaliteit. Ook de kunststof onderdelen zijn van een hoogwaardigere soort. Dit zit er veelbelovend uit en met genoegen schroef ik de eerste schroefjes in het chassis
.
ðmotormount gemonteerd + onderdelen diffs [img5199]
Stap 2 is het vervaardigen van de differentiëlen, aangezien het een 4wd auto betreft moeten er twee gemaakt worden. Voor de voor en achterkant worden dezelfde diffs gebruikt, zogenaamde kogeldiffs. Volgens de handleiding moeten de metalen delen worden voorzien van anti-wear grease welke met de kit wordt meegeleverd. Ik probeer zo zuinig mogelijk met het vet om te gaan, maar let er wel goed op dat alles voldoende gesmeerd is. Enneh voldoende is een beetje een gevoelskwestie, door ervaringen zal dat steeds makkelijker te bepalen zijn.
ðdiffs gereed [img5204]
De behuizing van de difs is wel verschillend dit natuurlijk vanwege de verschillen in de positie van de schokdempers. Een puntje om op te letten bij het monteren van de diffs op de bodemplaat. De volgende stap; het monteren van de diffs in de behuizing inclusief de snaren en het samenstellen van de center-pulley.
ð1x behuizing gereed + onderdelen diffs [img5208]
ð2x behuizing gereed + onderdelen center pulley [img5216]
ðonderdelen snaaraandrijving compleet [img5219]
Nu alle onderdelen voor de snaaraandrijving klaar zijn is de volgende stap uiteraard het monteren van het geheel op de bodemplaat. Zoals gezegd even opletten op de behuizing zodat de diffs op de juiste plaats komen.
ðaandrijving gemonteerd [img5224]
Alle andere auto’s in mijn garage zijn 2wd (2 stuks) of 4wd (1 stuks) met stalen assen in de aandrijving. Dit chassis met de snaaraandrijving is nieuw voor mij en daarom dus ook meer interessant
. De andere soort van aandrijving is medebepalend geweest om voor het TA-05 chassis te kiezen.
ðclose-up centerpulley [img5227]
ðclose-up diff voor [img5228]
ðclose-upp diff achter [img5230]
Voor deze dag zit het erop, de complete centrale aandrijflijn is gemonteerd. Mijn eerste indruk van het chassis is goed
, ik ben zeer benieuwd naar de rest van de onderdelen. Wordt vervolgd ….
Dag 1 – vrijdag 20/2/2009
Vandaag is de start van de bouw van mijn 2e bouwproject. Na het bouwen van de Swift heb ik de smaak goed te pakken, in mijn jeugd heb ik ook menig bouwpakket (Revell) in elkaar geknutseld. Het bouwen van de Swift heeft deze lange tijd verborgen en vergeten interesse in de modelbouw weer nieuw leven en elan ingeblazen



Al kort nadat ik klaar was met de Swift heb ik de 2e kit besteld, de handen kriebelden nog enorm. De keuze voor het nieuwe project is gevallen op de Tamiya Ebbro Maziora 350R (TAM58389), een auto op basis van het TA-05IFS (Inboard Front Suspension) chassis. Vooraf had ik wel besloten om een kit te kiezen op basis van het TA-05 chassis, mede omdat er veel hopups beschikbaar zijn. De uiteindelijk keuze is volledig gebaseerd op de “looks”, ik vind de kap van deze auto er gewoon top uit zien


ðheader58389
De opzet van de bouw is deze keer wel anders als bij de Swift, daar had ik vooraf aan de bouw alle hopups reeds uitgezocht, besteld en in bezit. Dit uiteraard omdat het de eerste keer was en ik graag in 1 keer een complete auto wilde hebben. Nu is de insteek van het project om de auto eerst helemaal op te bouwen met de standaard onderdelen en er de aankomende zomer lekker mee te rijden. Daarna ga ik het chassis van de Ebbro in de loop der tijd blijven verbeteren en verbijzonderen met de nodige aluminium hopups en verbeterde onderdelen. Dit wordt dus een langlopend project waar ik hopelijk langere tijd plezier aan zal hebben en nog regelmatig op terug zal komen.
Zoals al eens eerder aangehaald praten we hier over een hobby, anders gezegd "een bezigheid ter eigen tevredenheid en zorgend voor de nodige ontspanning".

To the point: Standaard wordt de kit geleverd met de alom bekende J-motor van Tamiya, een ESC en servo zijn niet inbegrepen. De besturing en aandrijving moet uiteraard wel in 1 keer goed voor elkaar zijn, daarom heb ik de LRP A.I. Reverse Digital ESC+ Eraser Sports Modified 13.5 turns (BL) motor combo en een Futaba 3151 Digitale Servo aangeschaft. Voor de besturing gebruik ik de DX3S zender en extra ontvanger (zonder telemetrie functie) welke ik vorige maand voor mijn verjaardag heb mogen krijgen.
ðoverzichtfoto doos + LRP combo + Futaba servo [img5171]
ðclos-up LRP combo + Futaba Servo [img5176]
Vanavond heb ik de doos voor het eerst opengemaakt en heb ik voor het totaaloverzicht de verschillende onderdelen eens op tafel gelegd. Deze avond zal ik verder besteden aan het doorlezen van de handleiding, het kan nooit geen kwaad de handleiding vooraf door te lezen !
ðoverzichtfoto alle onderdelen [img5180]
Morgen gaan we beginnen met de feitelijke bouw van het chassis.
Dag 2 – zondag 22/2/2009
Gisteravond onverwacht visite gekregen, het was de buurman die even kwam aanlopen en na een gezellige avond slap ouwehoeren :celebrate

De duidelijke handleiding en manier van inpakken van de onderdelen maakt de bouw van een Tamiya kit overzichtelijk en eenvoudig te volgen. Allereerst open ik “Parts bag A” met de verschillende niet-kunststof onderdelen voor de eerste paar stappen uit de handleiding:
-het maken van 2 stuks ball differentiëlen
-het maken van de center-pulley voor de snaar aandrijving
-het monteren van de aluminium motormount
-de assen van de servo-saver
-het bevestigen van de bovengenoemde onderdelen op het chassis
ðoverzicht parts bag A + kunststof onderdelen [img5195]
Stap 1 is het monteren van de aluminium motormount en de assen van de servo-saver. Het is in 1 oogopslag duidelijk dat we hier te maken hebben met een hoogwaardiger chassis dan het M-03M. De gebruikte schroefjes en dergelijke zijn van onmiskenbare betere kwaliteit. Ook de kunststof onderdelen zijn van een hoogwaardigere soort. Dit zit er veelbelovend uit en met genoegen schroef ik de eerste schroefjes in het chassis

ðmotormount gemonteerd + onderdelen diffs [img5199]
Stap 2 is het vervaardigen van de differentiëlen, aangezien het een 4wd auto betreft moeten er twee gemaakt worden. Voor de voor en achterkant worden dezelfde diffs gebruikt, zogenaamde kogeldiffs. Volgens de handleiding moeten de metalen delen worden voorzien van anti-wear grease welke met de kit wordt meegeleverd. Ik probeer zo zuinig mogelijk met het vet om te gaan, maar let er wel goed op dat alles voldoende gesmeerd is. Enneh voldoende is een beetje een gevoelskwestie, door ervaringen zal dat steeds makkelijker te bepalen zijn.
ðdiffs gereed [img5204]
De behuizing van de difs is wel verschillend dit natuurlijk vanwege de verschillen in de positie van de schokdempers. Een puntje om op te letten bij het monteren van de diffs op de bodemplaat. De volgende stap; het monteren van de diffs in de behuizing inclusief de snaren en het samenstellen van de center-pulley.
ð1x behuizing gereed + onderdelen diffs [img5208]
ð2x behuizing gereed + onderdelen center pulley [img5216]
ðonderdelen snaaraandrijving compleet [img5219]
Nu alle onderdelen voor de snaaraandrijving klaar zijn is de volgende stap uiteraard het monteren van het geheel op de bodemplaat. Zoals gezegd even opletten op de behuizing zodat de diffs op de juiste plaats komen.
ðaandrijving gemonteerd [img5224]
Alle andere auto’s in mijn garage zijn 2wd (2 stuks) of 4wd (1 stuks) met stalen assen in de aandrijving. Dit chassis met de snaaraandrijving is nieuw voor mij en daarom dus ook meer interessant

ðclose-up centerpulley [img5227]
ðclose-up diff voor [img5228]
ðclose-upp diff achter [img5230]
Voor deze dag zit het erop, de complete centrale aandrijflijn is gemonteerd. Mijn eerste indruk van het chassis is goed

Laatst bewerkt door een moderator: