Stel: Een beginnend autorijder wil een eerste auto kopen. heeft niet te veel geld, wil zelf wel wat knutselen en heeft geen hele hoge verwachtingen.
Zouden jullie die persoon dan een nieuwe BMW 3 serie of een mercedes aanraden omdat het "een veel betere auto is" dan een chinees

BMW en Mercedes zullen ongetwijfeld betere auto's zijn die het honderduizenden kilometers volhouden, maar heeft een beginnend bestuurder er iets aan
In dit geval zou ik adviseren om goedkoop te beginnen en later als de kennis en ervaring er is voor iets beters te gaan.
Voor mij geldt dat ook voor heli's. € 1000,- ++ uitgeven en bij de 1e vlucht voor € 200,- ++ schade vliegen zorgt er voor dat mensen de heli gelijk op de kast leggen of de deur uit doen. Ze schrikken van de hoge (crash)kosten en de moeilijkheidsgraad van het heli vliegen.
Een goedkope heli waar een € 20,- schade aan is wordt gerepareerd en men probeert weer verder. Tegen de tijd dat de heli zo opgevlogen is dat deze afgeschreven moet worden weet de vlieger:
a. wat hij verder wil (doorgaan of stoppen);
b. wat echte kwaliteit is qua merk;
c. wat er voor een nieuwe (beter) heli er moet komen.
Wat mij betreft is de aanwezigheid van goedkope heli's dan ook prima. Zonder goedkope heli's zouden veel minder mensen beginnen aan deze sport en veel meer mensen het na de 1e pogingen opgeven.
Uiteindelijk hebben de "goede" merken ook profijt van de goedkope. De mensen die een goedkope heli kopen zullen vrijwel nooit direct een dure kopen, en de mensen die door gaan zullen juist wel een betere heli kopen. Uiteindelijk zullen er meer vliegers komen door goedkope heli's dan zonder goedkope heli's. En dat is goed voor de hele markt