supermarine spitfire

cees
ik heb een mark 2b
geen mark 9
en ik heb eerst zo een beetje 100 foto,s van echte spits bekeken
zie foto
full

zo gaan ze dus worden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik begrijp het, Mk V is anders dan MkXI, succes er mee en ik ben benieuw of het gieten lukt.
Ben benieuwd naar de vorderingen.
Groet/Cees
 
ijgelek is het heel simpol
de eerste spits mk I t/m mk V waren uitgerust met de 2 in 1 uitlaten dus 3 links en 3 rechts waar ook weer 2 verschilende modeltypes van zijn
vanaf de mk VII hadden ze een ander type merlinmotor met 2 traps compressor
en de losse pijpen
dus 6 om 6
de mk I t/m de mk XII waren uitgerust met de rols royse merlin
en daarna dat was in 1943 zijn ze overgestapt op de grifon
 
En die lopen de andere kant op. (hoe halen ze het in hun harses!)
Eigenlijk moet een goede schaalkist dat ook hebben, want het maakt vooral bij de take-off een enorm verschil uit.
Een goede schaalpiloot moet weten dat hij eigenlijk een paar vliegtechnische dingen moeten kunnen laten zien die fundamenteel verschillen tussen Merlin en Griffon.
En bijvoorbeeld ook de wiebel bij het intrekken van de wielen, door het wisselen van hand. (als de jury het weet tenminste)
 
Laatst bewerkt:
dat klopt die lopen de andre kant op
ook van dat model heb ik tekeningen
en ook daar ga ik zelf een motor voor maken
en ja hij gaat schaal lopen
maar eerrst deeze
 
Zo ik ben weer een stap verder met de uitlaten
ik heb nu alle demperdelen gegoten van parafine
ik ben nu dus op de helft van het werk
full


Dit is zo een deel
Op de tweede foto is goed te zien dat ze hol zijn
full


Nu moet ik de delen aan elkaar maken
dit doe ik met een soldeerbout
voorzichtig aan elkaar smelten

full


en nu kan ik de onderkant dichtmaken
een gietstuk er op plaatsen ook van parafine
en dan ingieten in gips met houtpulp
ook de holle delen dienen goed gevult te zijn met dit mengsol
Het houd in het gips zorgt voor een makelijkere losing

ik heb ook de eerste onderdelen voor de motor binnen
een carter en 2 krukassen
en ik moet eerlijk zeggen
mooi spul
erg hooge kwalitijd
de verkoper heefd me ook eve zo een compleet minibike raceblok laten bekijken
en wow das wel eve wat anders dan wat ik gewent ben
daar kan geen zenoah tegenop
full


full


ik ga nu dus de schetsen van het middendeel uitwerken tot de volwaardige werktekening
en dan het carter draaien en vrezen
hoewel ik er ook aan zit te denken om ook dit te gaan gieten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het word inderdaar een inline
Maar de spullen die ik gebruik zijn juist NIET de standaart spullen maar het competitcie materiaal
De basis is een 49 cc watergekoeld raceblok van 9 pk
Ik gebruik 1 carter en maak zelf een nieuw middendeel
In teorie zou het blok dus 18 pk moeten kunnen ontwikolen
Maar dat moeten we nog maar is zien
Ik ben nu bezich met het aanpassen van de krukassen
en het maken van het Kopolstuk
het is haast eng om te weten hoe goedkoop het spul eigelijk is
een standaart krukas 12 euro en een standaar 50 cc luchtgekoelde cilinder maar 10 euro maar das wel romol

Een racekrukas kost 25 euro
en een complete cilinderkit dus met hd kop kost 80 euro
en dan komt de rest er nog bij
ik zal een compleet overzicht van alle materialen en wat het gekost heeft plaatsen als het blok klaar is
 
Ik ben zelf redelijk actief geweest in het scooterwereldje. Ik had een aluminium watergekoelde cilinder op mijn scooter (hoogtoerig, echt competitiespul met bijbehorende hoge prijzen). Met een (opnieuw dure) uitlaat die afgestemd was op de cilinder, een binnenrotorontsteking en een zeer nauwkeurige vario-overbrenging is het alsnog niet eenvoudig om 10pk te halen.

Je hebt het dan over ruim 1000 euro aan materiaal wat op elkaar is berekend en afgesteld.
Toerental rond de 13000, veel hoger gaat je niet lukken zonder nitro-injectie (vanwege de koeling)
Compressie kan ook niet hoger. Je moet al Euro 98 tanken, en bij sommige racecilinders Octane Booster bijvoegen om het octaangetal rond de 104 te krijgen.

Om die reden geloof ik 9pk uit een goedkoop cilindertje simpelweg niet, en dat het duurzaam doorgevoerd kan worden door een krukas van 25 euro al helemaal niet. Ik heb genoeg kapot spul gezien bij lagere vermogens.


Met twee goedkope 'race' cillinders, een zelfgemaakt carter (niet optimaal) en uitlaten die niet berekend zijn op de cilinders denk ik daarom dat je voorzichtig moet zijn met je verwachtingen. Met 10pk zou je al blij moeten zijn denk ik.


Overigens vind ik het wel mooi waar je mee bezig bent! Alles zelf maken en nieuwe dingen proberen: super man!
 
Laatst bewerkt:
Aha, dankje Jan! Weer wat geleerd. Ik vond de combinatie altijd al vreemd. Een gehalte hoort volgens mij tussen de 0 en 1 te zitten. In percentage zou je nog tot de 100 kunnen komen, maar boven de 100 wordt vreemd.
 
Jitze je hebd het hier wel tegen iemand die met 2 takters enigzins ervaren is
ik heb jaren in de bromfietsracerij gezeten en scooters
nee dat was te traag
In de jaren 70 reden ze met de krijdler 50 cc racers al 150

De tijden zijn erg veranderd, ten goede? dat weet ik nog niet
Ik weet dat ze met deeze blokjes op de midibikes racen
en die krengen lopen 160

en ja lang leven het internet he
dat keldert de prijzen
maar ik zou met 10 pk tevreden zijn hoor want das genoeg
en dat octaanbooster spul nee dat gebruikte ik nooit had ook geen zin
lag gas dat was veel leuker
 
Laatst bewerkt:
In de jaren 70 reden ze met de krijdler 50 cc racers al 150
Met tig versnellingen. Dat wil jij niet, want dat is extra gewicht.

De tijden zijn erg veranderd, ten goede? dat weet ik nog niet
Ik weet dat ze met deeze blokjes op de midibikes racen
en die krengen lopen 160
Midibikes hebben vaak ook versnellingen. Met een direct drive duurt het een week om die snelheid te halen.

en dat octaanbooster spul nee dat gebruikte ik nooit had ook geen zin
lag gas dat was veel leuker
NO2 is ook extra gewicht. Octane Booster icm hogere compressie is extra vermogen zonder dat het je gewicht kost.

maar ik zou met 10 pk tevreden zijn hoor want das genoeg
Dat is wat ik bedoelde!
 
Ik had het dus over het blok wat ik gebruik als basis daar halen ze de 160 mee en das gewoon een automaatje
Maarja versnelingen of niet
Je moet wel het vermogen hebben
Je kan wel 10 versnelingen hebben
en de van veen kreidler had er maar 6
Maar uiteindelijk komt het hier op neer
Het is pk,s ,kopol en weerstand
Hoe meer pk,s en hoe meer kopol hoe meer weerstand je kunt overwinnen
wat dus de snelheid zal bepalen
In dit geval zoek ik niet naar top prestaties maar naar een betrouwbaar blok
Dus neem ik spulen waarvan ik weet dat het goed is
en dan is het maar zien
Het blijft een exsperiment
 
In dit geval zoek ik niet naar top prestaties maar naar een betrouwbaar blok
Dus neem ik spulen waarvan ik weet dat het goed is
en dan is het maar zien
Het blijft een exsperiment
Jeroen,
kun je eens wat foto's plaatsen van je cilinders die je wilt gaan gebruiken?

Normaal gesproken zijn standaard cilinders van gietijzer: lekker betrouwbaar en een goed koppel bij weinig toeren. Maximum toerental rond de 10.000

De race cilinders zijn vaak van aluminium, en de spoelpoorten liggen daarbij veel hoger. Die cilinders krijgen dan ook pas hun vermogen vanaf zo'n 10.000 rpm en het maximum toerental kan richting de 14.000 gaan afhankelijk van merk en uitvoering.


Ik weet niet of dit dus ook het geval is bij jouw cilinders, maar zou het dan niet beter zijn om eerst gewoon met standaard cilinders te werken? Deze zijn veel makkelijker af te stellen en lopend te krijgen. Qua kosten hoef je het ook niet te laten begreep ik.


Ben je ook al begonnen aan het carter? Ik vind dit een interessant project, zou er graag meer van zien!
 
Ik had het dus over het blok wat ik gebruik als basis daar halen ze de 160 mee en das gewoon een automaatje
Maarja versnelingen of niet

Voor de goede orde: een automaat heeft ook versnellingen! :p

Alleen hoef je die niet zelf te bedienen . . . ;)


Hoe meer pk,s en hoe meer kopol hoe meer weerstand je kunt overwinnen
wat dus de snelheid zal bepalen

Volgens mij bestaat de weerstand mn. uit rolweerstand (speciale banden) en luchtweerstand (stroomlijn).

Beide overwin je mn. met veel PK's. :p

Het koppel speelt hierin (dacht ik) hoegenaamd geen rol.

Of zie ik het fout? :confused:


jan.
 
een goed gezegde:

Horsepower is how hard you hit the wall.
Torque is how far you take the wall with you.



Dat is dus ook het probleem met racecilinders: ze hebben erg weinig koppel. Om de ideale prestaties uit zo'n ding te halen moet je >10.000 rpm draaien.
hoe dat klinkt:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top