waterturbinevliegtuig?!?!?!?
ai :-(
Dit is een Off week.
Vandaag dus een dagje Rozenburg gepland om de kist even door te krijgen, na 1,5 karren stond Ger al op me te wachten.
Alle uit geladen, opbouwen, even geel water lozen en gaan met die F-15.
Motor starte direct de eerste keer dus hoppa,
kist naar de hoek van het veld getaxied, en take off, lichte cross wind maar goed te doen.
Lekker m`n rondjes gedraaid en de kist even gevoeld, paar keer lekker rollen en dat gaat toppie zo.
Low pass ook mooi.
Lekker hoor ben helemaal in m`n nopjes.
Gear uit en oefencircuitje, kwam direct goed uit, even door gaan voor een echte landing en toen gebeurde het.
Op downwind (over de waterweg van rechts naar links) was de motor uitgevallen, ik moest nog wat hoogte kwijt en had het dus niet direct door maar toen de kist iets te ver doorzakt en niet op gas reageerde meteen in gedraaid maar zo`n F-15 remt hard maar komt niet vooruit.
op grashoogt was de snelheid er errug uit en ben de kist gaan afvangen voor een nette landing.
Die eindigde alleen achter de dijk, de zender ging meteen pipern, alles neer gegooid en het op een lopen gaan zetten.
2 hekken over, op het dijkje damn, waar is ie?
fietspad over en daar lag ie, een half metertje uit de kant in het water.
Was een echte turbineboot, de startmotor draaide volop dus de eerste nederlandse waterturbine is een feit ;-)
Kist gepakt, natte schoenen en broek but who cares, akku`s losgetrokken en terug naar de pits.
Daar alle elektronica er direct uitgehaald, alle behuizing eraf en onder de kraan gehouden, daarna in het zonnetje laten drogen.
Turbine eruit en ook alles spoelen.
Na een uurtje of wat even de turbine en ontvangers etc. getest en laten lopen en dat werkt allemaal zover.
Well wat schade aan de kist maar over 4 weken weer vligeklaar
Hier wat foto`s:
Naja, komende 3 jaar ben ik hier dus gevrijwaard van ;-)
Wel lekker 1ste keer als officieel lid op het veld en ik maak meteen kennis met hetgeen waardoor ik het veld altijd wat minder vondt ;-)
Maar gaat helemaal goed komen, zoals ik zij over 4 weken weer vliegklaar
O ja, oorzaak?
Waarschijnlijk, eigenlijk vrijwel zeker leeggevlogen.
De hopper was helemaal leeg echter in de maintanks zat nog wel wat kero, maar als 1 slang lucht aanzuigt dan maakt dat natuurlijk weinig uit.
In eerste instantie dachten wij hier niet aan daar ik met de Formost 8 minuten kan vliegen met 2 liter.
De F/15 heeft ruimt 3,5 bij zich.
Maar!!!!!! deze P80 maakt veel meer toeren en gebruikt dus meer kero EN ik vlieg veel meer 3-4 tot volgas.
En dan gaat het een stuk sneller :-(
Ach aldoende leert men ;-)