Sebas' HPI Baja 5B SS

Het werk heeft een tijdje stil gelegen door gebrek aan tijd en onderbevoorrading, maar ik heb weer een aantal onderdelen voor de Baja af.
Kort fotoverslagje:

IMAG0080.jpg



Supplies! :p

C360_2010-07-2513-32-03.jpg


Weer een plaatje gemaakt, dit maal een maatje groter en een stuk dunner.

IMAG0067.jpg


Strijdplan. :D

DSC00475.jpg


Uitgezaagd etc. De metalen busjes voor de reminstallatie heb ik maar vervangen door lagertjes, leek mij weinig kwaad te kunnen. ;)

IMAG0082.jpg


Mal gemaakt voor dakplaatje en het plaatje gemaakt. Beetje afgeraggeld waardoor ik het plaatje met moeite los kreeg, volgende keer maar wat meer tijd steken in het waxen en zorgen dat de hars niet uitloopt :rolleyes:

DSC00476.jpg


Dakplaatje uitgezaagd en gemonteerd.


Momenteel ben ik bezig met het afwerken van de motorplaat en daarna maak ik waarschijnlijk de achterbeugel nog uit het restant van het plaatje.
Meer foto's volgen als de Baja eindelijk weer in elkaar zit, kan even duren ivm studie. :bye:
 
Nog een vraag:

Hoe pers je de verschillende lagen carbon?
Tenminste ik neem aan dat je meerdere lagen kruislings over elkaar legt.
Doe je de hars ertussen? En hoe krijg je die glans?
 
Ziet er SUPERRRRRRRRRRRRRRRRRR uit, echt gaaf!

Dankje :p

Ziet er inderdaad super uit!
PS, ik zie dat je ook in breda woont! :D
waar in breda rij je?

Ik rij wel eens in het Cadettenkamp en ken hier nog een paar mensen met rc auto's, ik pm mijn email en msn wel even door zodat we een keer een meeting kunnen houden ;)

Nog een vraag:

Hoe pers je de verschillende lagen carbon?
Tenminste ik neem aan dat je meerdere lagen kruislings over elkaar legt.
Doe je de hars ertussen? En hoe krijg je die glans?

Ik heb helaas geen dure vacuüm pomp of andere apparatuur om de lagen op elkaar te persen maar leg ze één voor één met de hand over elkaar, waarna ik even met de föhn erover ga om wat luchtbellen eruit te krijgen. Ik zorg dat de glans aan de kant die je het meeste ziet het beste is. Die glans krijg je door eerst alleen een laag epoxy neer te leggen (op de wax/pva uiteraard) en die een uur of 1,5 te laten liggen, totdat deze nog plakkerig is maar niet aan je handschoen blijft zitten als je het aanraakt.
Als je op dat moment de eerste laag koolstofvezel neerlegt heb je een goed vlakke laag epoxyhars die dus een regelmatige glans geeft. Tussen elke 2 lagen koolstofvezel lamineer ik een laagje epoxy, door op de daarop komende laag koolstofvezel te drukken komt de hars overal tussen.
Als je de op de laatste laag koolstofvezel een laag epoxy lamineert krijg je daar ook een glans, het is echter lastiger om die laatste laag mooi vlak te krijgen (tenzij je daar een plaat op legt).
 
Je kan ook de lagen op een plaat leggen en na elke laag er een plaat boven opleggen en die vastspannen. Werkt evengoed als een pers ofzo..
 
Je kan ook de lagen op een plaat leggen en na elke laag er een plaat boven opleggen en die vastspannen. Werkt evengoed als een pers ofzo..

Dan zitten de lagen koolsofvezel wel dichter op elkaar, maar de lucht die tussen de vezels zit moet ook ergens naar toe.
 
Sebas, mn marder is binnen,

Kwa vacuum, maak een bak met gaatjes, groot gat erin daarop stofzuiger aansluiten, dan 2 platen, daar een zak oid spannen, carbon op de bak met gaatjes leggen, plank met zak gespannen eroverheen vastbouten, stofzuiger aan en is vacuum :)
 
Sebas, mn marder is binnen,

Kwa vacuum, maak een bak met gaatjes, groot gat erin daarop stofzuiger aansluiten, dan 2 platen, daar een zak oid spannen, carbon op de bak met gaatjes leggen, plank met zak gespannen eroverheen vastbouten, stofzuiger aan en is vacuum :)

Nice, waar staan de pica's? :D

Maar carbon op de bak met gaatjes leggen? Hoe wil je dat doen?
Normaliter gebruiken ze een zak of folie die over het carbon heen gelegd wordt, daar moet dan weer een filter in zitten zodat er geen hars in je pomp komt.
De echte pro's doen het met zogenaamde "resin infusion", dan heb je je kwastje volgens mij niet meer nodig.
 
Heb morgen picca's, maar het is wel mogelijk om het zelf te maken, in ieder geval proberen waard :D

Ben trouwens opzoek naar plaat alu, wil mn servohouders etc van alu maken. is nu plastic achtig en beweegt nog veel :D
 
Heb morgen picca's, maar het is wel mogelijk om het zelf te maken, in ieder geval proberen waard :D



Ben trouwens opzoek naar plaat alu, wil mn servohouders etc van alu maken. is nu plastic achtig en beweegt nog veel :D

Ik heb nog wel wat restjes carbon, maar denk niet dat die groot genoeg zullen zijn. Stuur fotos maar naar mijn gmail.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je msn off line bericht gestuurd, is het mogelijk om straks wat op te komen halen ? :)
Moet mischien nog stukkie aluplaat halen denk ik.
 
Ugh, terwijl de Baja voorheen makkelijk starten is die na het opnieuw in elkaar zetten natuurlijk weer niet aan de praat te krijgen. Zelfde probleem als op pagina 3 van dit draadje. Helaas komt er deze keer nog bij dat de trekstarter lam begint te worden, hij trekt zich steeds minder makkelijk in. :(
 
Dan haal je de trekstarter eraf en dan maak je hem even schoon in een bak zeepwater.
Trekstarter onderdomplelen en dan een paar trekken.
Dan vliegt alle zooi er zo uit en is ie weer mooi schoon.
 
Ok bedankt voor de tip, had niet gedacht dat dit aan vuil in de trekstarter kon liggen.
Er zit een hoes omheen, dus er zal dan wel prut vanuit de motor ingekomen zijn.
 
Meestal komt er nog wel wat stoffige zooi door het filter heen.
Ik heb zelf ook een outeware om mijn trekstarters maar ik moet ze toch na iedere 8 tankjes ofzo eventjes schoonmaken.
 
Back
Top