Hoi Harm,
Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Ik had intussen een 9x5 klapprop (Graupner) aangeschaft. Ik heb deze even tijdelijk gemonteerd en de kist (op dat moment 443 gram) met de staart vastgebonden aan mijn digitale weegschaal. Vol gas trekt de motor dan 7,3 ampere en de weegschaal gaf -34 gram aan, dus met de Spit loodrecht omhoog. Ik kon hem dus gewoon loslaten, hij valt niet omlaag. De trust bedraagt dan dus 443 + 34 = 477 gram. Drivecalc geeft met deze setup een trust van 488 gram aan, dus dat klopt vrij aardig.
Met verf en decals zal het gewicht van de kist wel ergens rond de 470 a 480 gram uit gaan komen, schat ik.
Ik heb (nog) geen ervaring met brushless setup's. Heb vroeger een Charter gehad met 3,5 cc brandstofmotor en een motorzwever met een speed 600 erin op 7 Nicad-cellen (8,4 volt) en een gewicht van 1700 gram. Met een 8 x 4,5 prop trok ik die binnen 30 sec naar 150 meter hoogte. Volgens drivecalc levert deze setup zo'n 70 watt output, de Himodel 2208/23 levert 65 watt output.... maar de Spit is meer dan 3 x zo licht.
Moet ik dan toch een zwaardere motor kopen en gaat mijn Spit bij de eerste handstart recht de grond in met deze setup? Harm ik las dat jij jouw Spit ook hebt gevlogen met 400 gram gewicht (met camera) en een 26 grams motortje....
Reacties van anderen ook van harte welkom.
Paul
Mijn opnieuw gewikkelde 29 grams motortje (FC2805) trekt meer statisch dan 10A bij 11V met een 7x4 prop. Dat is meer dan 100 watt. De (hand) start is het moment waarop je die power nodig hebt. Ik denk dat mijn 250 gram spit in de lucht te houden is met 20 watt. Maar nogmaals: ik denk dat jouw 500 gram spit met 100 watt ook te vliegen is. Ik zou het zelf ook proberen omdat ik de spullen had (afgezien van de 9x6 prop). Maar als ik nieuw moest kopen zou ik zeker voor een 150-200 watt setup gaan voor een 500 gram kist. Ik denk dat je zelf ook tot die conclusie zult komen na de eerste 10 vluchten.
Laatst bewerkt: