Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:10 draadje.

Het goedkeuren van de huidige uitlaten door de EFRA is gebeurd op een bepaalde manier echter nu blijkt bij het werkelijke meten op de baan dat we veel meer geluid maken.:confused:

Dat geeft aan dat we anders moeten gaan goedkeuren, namelijk met een methode die de geluidsmeting op de baan beter weergeeft. Dat zou kunnen zijn met de meetbox die men wilde gebruiken op de 1/10 NK. Deze gebruiken om de uitlaten te testen en dan ook om te handhaven op de wedstrijden. Wat nu dus nooit is gebeurd geloof ik.:(

Het probleem is dat met de huidige regels het homologeren gewoon erg lastig is. Je hebt namelijk een vrijwel oneindige hoeveelheid aan motor-uitlaat combinaties. Als je het goed wilt doen zou je van elk merk de snelste versie van hun motoren moeten testen met een te homologeren uitlaat. En als er dus een nieuw type motor uitkomt kan je weer opnieuw gaan testen.
Een andere oplossing is om motor-uitlaat combinaties te gaan homologeren, maar dan loop je ook tegen problemen aan, zoals wat te doen met motoren van een 1 of 2 jaar terug.

OK Roy, wat gaan we meedenken over wat voor oplossing:confused:
Hoe gaan we samenwerken over wat en hoe.:confused:

Er is al zoveel over gezegd en geforumd, veel meer zal er niet komen verwacht ik. Laten we een conclusie maken met zijn allen dan.:rolleyes:

Opmerkingen van laten we iets doen is nu over en klaar, alleen laten we dit doen is nu opbouwend. Anders is het lekker meelullen maar niets doen. Lekker makkelijk
Gaarne ideen posten ja.:mad::mad: Jij bent techneut, roep eens iets.

Dit vind ik wel erg makkelijk om te zeggen, ik snap het niet dus laat anderen er maar voor zorgen dat ik mijn hobby kan blijven uitoefenen. Iedereen kan zijn deel bijdragen voor het oplossen van dit probleem, wat je nu nog niet begrijpt kan je je ook in gaan verdiepen.

Er zijn heus wel mensen bezig om dit probleem op te lossen, maar die zitten waarschijnlijk niet continue op het forum aangezien ze druk zijn met dingen bedenken en realiseren.
 
MAAR ALLES HEEFT MEER DAN 82DB.

.

Dit is JUIST

Pieter, wanneer de uitlaten afgekeurd worden met de nieuwe meetmethode op de EFRA geluidseis (van vroeger welliswaar) van maximaal 82db dan creer je gelijk die afzetmarkt.

Die bestaan niet! en zijn niet realiseerbaar zonder zeer grote design ingrepen in de motoren! (of je gaat zeggen, 1:10 mag alleen maar rijden met een 1,5cc motor met max 20.000 rpm)

Volgens mij rijden ze al NK namelijk de KYOSHO klasse motoren en uitlaten voldoen toch voor 90%.;) Dus KYOSHO motor met uitlaat combinatie is een oplossing.

Nee want dan moet het met een marge van minimaal 10 - 20% (op de 82dB) 100% voldoen!

Jongens, het klinkt misschien hard ... als alle banen hier in Nederland dicht gaan dan liggen de fabrikanten hier niet wakker van!
 
Juist, als nu in Italië strenge milieu-wetten worden ingevoerd komen de ontwerpen op tafel.....
 
Die bestaan niet! en zijn niet realiseerbaar zonder zeer grote design ingrepen in de motoren! (of je gaat zeggen, 1:10 mag alleen maar rijden met een 1,5cc motor met max 20.000 rpm)

Dat is niet waar, ik zat op 83,4dB met een Mega MF en Capricorn 2662 uitlaat.
Een kleine verandering aan de inlaat of uitlaat kan er al voor zorgen dat je binnen die 82dB valt met deze combinatie.
 
Dat zou kunnen inhouden dat we naar een blue printed motor moeten met een bepaalde timing die dan minder geluid maakt.

Maar dat is te doen toch?
 
We kunnen ook het NK naar een 2 daags evenement brengen, 1 weekend in het jaar. Daar is altijd wel een vergunning voor te krijgen. ;)
 
Dat is niet waar, ik zat op 83,4dB met een Mega MF en Capricorn 2662 uitlaat.
Een kleine verandering aan de inlaat of uitlaat kan er al voor zorgen dat je binnen die 82dB valt met deze combinatie.

Daan,

83 is nog te veel... als je veilig wil zitten incl de weersinvloeden zal je op 82 - 10% = 74dB moeten zitten. Die 82dB is vroeger trouwens afgesproken als een kader om vergunningen te krijgen (toen) en voor meerdere clubs geneens van toepassing. De doelstelling moet zijn:

  • Geen circuits binnen een woongebied en dan nog:
  • Maximaal 54dB gemiddeld op de gevel van de dichtsbijzijnde woning, gemeten volgens de regels.

Clubs die niet voldoen aan het bovenstaande zullen een probleem hebben.
Vergeet die 82dB.
 
Heren een goede avond

ik ben mij aan het oriënteren in het brandstof gebeuren .
ik heb zelf met diverse 1.8jes gereden en de tijd van de impact 1 en 2 ( met de SX ook stock!Toen al!! )daarna de PB 1.10 BR .nu al heel lang elektro div klasses. en nu het bloed kruipt waar het niet gaan kan. wil ik een brandstof er bij .

wat betreft het geluid dat is bij ons in Groningen geen probleem. wij hebben een onbeperkte vergunning.:eek:
dus kom allen in Groningen wonen.:p:p:p:p .
dan kunnen wij van al het nieuwe lidmaatschap geld een nieuwe toplaag kopen;).

maar dan nu mijn vraag wat mij aantrekt is de stock motor.gaat dit ook volgend jaar door ? wand dit maakt de klasse wel heel aantrekkelijk.
dan welke merk zal ik rijden. ik rij nu met de t3 van xray. dus de kwaliteit van xray ken ik . maar de Serpent heeft weer veel meer sex A Peal .
maar is hij net zo goed ? en nog veel meer merken puffff help!!.

alvast bedankt Gr Richard
 
Laatst bewerkt:
Daan zegt een Capricorn, Pieter een Shepherd, Bart een Serpent, JW een Xray.
Maar persoonlijk zou ik voor een H-K1 gaan...:D
 
En uiteindelijk eindig je bij een Mugen MTX5

Is die al te koop dan. ;)

Zoals Roy al aan gaf, ben ik zeer tevreden over de NT1
En hij is de huidige NK kampioen;) Maar allen zijn goed merken met kleine verschillen in design. Het laatste design is meestal degene met de verbeteringen. Maar de MTX5 is gloed nieuw en zal zich nog moeten bewijzen. De Capricorn vind ik een mooie auto om te zien. De keus zal puur persoonlijk zijn denk ik. De 1/10 klasse is zowiezo de beste keus:D
 
Richard,
Was je van plan een heel seizoen mee te doen met de stock 1-10 klasse NOMAC.
 
Back
Top