Ariel
PH-SAM
Back to the roots ... dat is "Antikfliegen".
Het op authentieke wijze bouwen van een "Antikmodell" is een genot voor de modelbouwer ... triplex spanten en ribben, verlijmt met hardhouten latjes. (Balsa was destijds nog niet verkrijgbaar.) Het geheel wordt bekleed met spanpapier of vlies en afgewerkt met spanlak. Met de transparantie daarvan komt de houtconstructie helemaal tot zijn recht.
In een tijd van kunststof en kant-en-klare modellen is het mooi om deze oude technieken in ere te houden. Daarbij is moderne RC besturing een welkome aanvulling, als het historische karakter van het model maar behouden blijft.
Wat betreft vliegen is het verschil dat 'normale' modelvliegtuigen gevlogen worden en dat "Antikmodelle" vliegen. De modellen werden oorspronkelijk zonder besturing gevlogen en zijn daarom eigenstabiel. Dat werkt als volgt:
Een richtingsverandering tijdens een vlucht wordt alleen door een windvlaag veroorzaakt. Wordt het model door zo'n windvlaag schuin gelegd, dan glijdt het over de vleugel weg en het draait omdat het kielvlak ver achter het zwaartepunt ligt. Dus maakt het model een bocht tot het weer vlak ligt. Brengt men nu aan de rompneus een verticaal vlak aan dat tijdens het zijwaarts afglijden bijna even veel weerstand heeft als het kielvlak, dan zal het toestel amper een bocht maken. Het grote oppervlak van de neus dient als dat verticale vlak. Hoe dwars stabieler een model is, hoe sneller het zich hersteld en hoe minder het van zijn richting afwijkt.
Ja ... hoe kom ik zomaar bij de gedachte om een "Antikmodell" te gaan bouwen? Het begon allemaal met een e-mail bericht van Henri Kaper:
Het duurde niet lang en ik kreeg van Henri bericht dat zijn bouwtekening van de "Strolch" binnen was. Ondanks dat ik nog vele projecten op de bouwtafel heb liggen kon ik de verleiding niet weerstaan en na enig speurwerk koos ik voor de "HAST" van Aeroplan.
Dit wordt een bouwverslag van onze beide modellen:
Johannes bouwt Segelflugmodell "HAST", spanwijdte 2200 mm.
Dit model is een prestatie zwever voor wedstrijden, ontworpen door Harald Storbeck in 1934. De vleugel heeft een fraaie dubbele knik als van een ooievaar. Voor de Röhn-Modellwettbewerb in 1935 werd het model enigszins geoptimaliseerd en met een vlucht van 7 minuten 40 seconden was het goed voor een derde plaats. Thermiekvluchten die in het vlakke land in de omgeving van Berlijn werden gemaakt, hadden vliegtijden van 25 en 27 minuten, tot het model buiten zicht raakte.
Hast im Frühling
Henri bouwt Hochleistungs-Segelflugmodell "Strolch", spanwijdte 1840 mm.
Johannes
Het op authentieke wijze bouwen van een "Antikmodell" is een genot voor de modelbouwer ... triplex spanten en ribben, verlijmt met hardhouten latjes. (Balsa was destijds nog niet verkrijgbaar.) Het geheel wordt bekleed met spanpapier of vlies en afgewerkt met spanlak. Met de transparantie daarvan komt de houtconstructie helemaal tot zijn recht.
In een tijd van kunststof en kant-en-klare modellen is het mooi om deze oude technieken in ere te houden. Daarbij is moderne RC besturing een welkome aanvulling, als het historische karakter van het model maar behouden blijft.
Wat betreft vliegen is het verschil dat 'normale' modelvliegtuigen gevlogen worden en dat "Antikmodelle" vliegen. De modellen werden oorspronkelijk zonder besturing gevlogen en zijn daarom eigenstabiel. Dat werkt als volgt:
Een richtingsverandering tijdens een vlucht wordt alleen door een windvlaag veroorzaakt. Wordt het model door zo'n windvlaag schuin gelegd, dan glijdt het over de vleugel weg en het draait omdat het kielvlak ver achter het zwaartepunt ligt. Dus maakt het model een bocht tot het weer vlak ligt. Brengt men nu aan de rompneus een verticaal vlak aan dat tijdens het zijwaarts afglijden bijna even veel weerstand heeft als het kielvlak, dan zal het toestel amper een bocht maken. Het grote oppervlak van de neus dient als dat verticale vlak. Hoe dwars stabieler een model is, hoe sneller het zich hersteld en hoe minder het van zijn richting afwijkt.
Ja ... hoe kom ik zomaar bij de gedachte om een "Antikmodell" te gaan bouwen? Het begon allemaal met een e-mail bericht van Henri Kaper:
Henri heb ik leren kennen en waarderen op het modelbouwforum in het draadje "FORUMLEDEN met NOSTALGIE ... "vreemde kisten". We delen een grote interesse voor historische vliegtuigen.He Johannes,
Ik ben net een week terug van een camping in Bretagne, waarnaast een prima zweefvliegveldje lag. Waarom heb ik geen zwevertje bij me? liep ik te zuchten, net als op eerdere vakanties. Weer thuis heb ik via antikmodellflugfreunde.de, de "Strolch" besteld. Die schijnt erg goed te vliegen. Ik wilde geen schaalmodel, maar wel iets historisch en die oude zwevers hebben 'iets'.
Het duurde niet lang en ik kreeg van Henri bericht dat zijn bouwtekening van de "Strolch" binnen was. Ondanks dat ik nog vele projecten op de bouwtafel heb liggen kon ik de verleiding niet weerstaan en na enig speurwerk koos ik voor de "HAST" van Aeroplan.
Dit wordt een bouwverslag van onze beide modellen:
Johannes bouwt Segelflugmodell "HAST", spanwijdte 2200 mm.
Dit model is een prestatie zwever voor wedstrijden, ontworpen door Harald Storbeck in 1934. De vleugel heeft een fraaie dubbele knik als van een ooievaar. Voor de Röhn-Modellwettbewerb in 1935 werd het model enigszins geoptimaliseerd en met een vlucht van 7 minuten 40 seconden was het goed voor een derde plaats. Thermiekvluchten die in het vlakke land in de omgeving van Berlijn werden gemaakt, hadden vliegtijden van 25 en 27 minuten, tot het model buiten zicht raakte.
Hast im Frühling
Henri bouwt Hochleistungs-Segelflugmodell "Strolch", spanwijdte 1840 mm.
Ontworpen door Helmut Kirschke in 1936. Bouwplan uitgegeven in opdracht van de Reichsjugendführung ... een modelvliegtuig voor de Hitlerjugend dus. Het is zeker niet waarom ik dit model koos, maar ik vind het wel iets om even bij stil te staan. Naar mijn mening waren de kinderen van de Hitlerjugend ook slachtoffers.
Waarom ik het model wel koos: omdat het een fraai voorbeeld is van "Antikmodelle", het heeft een formaat dat je op vakantie mee kan nemen en ik las dat het verbazingwekkend is hoe goed de "Strolch" altijd vliegt.
Johannes
Laatst bewerkt door een moderator: