Mijn eerste sleper, de Toledo Special

full

Mooie sleper en wat een mooie achtergrond heb je daar:p


In dit draadje van een elektrokadett hebben ze de sleepkoppeling ook daar ingebouwd
Graupner Kadett 2400 - Seite 7


groet



Terence
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Blijft de afstand tussen spinner en kap zo groot? Wellicht as door de motor heen wat terugtikken tot de meenemer tegen de motor aan ligt? En is ook de diameter (waar de prop op zit) van de meenemer niet wat klein of lijkt dat maar zo? 8 mm is op de 4130 toch wel aan te bevelen, mede gezien de geringe bodemvrijheid.
 
De afstand prop/kap blijft natuurlijk niet zo groot, daar gaat aan gewerkt worden. ik heb de doos gisteren pas binnen en heb de foto gemaakt als voorbeeld. De diameter is 8mm, het is idd een vertekening zo op de foto.

De link naar de Kadett is wel een leuk. Er komen zo wel ideeen in mij op.
 
Zeer netjes gebundelde en bevestigde draden in die Kadett, alleen het parallel verleggen van de antennes verdient geen navolging. Vreemd, moet toch beter weten.
 
Voor de grondspeling kun je iig wat grotere wielen monteren. Als ik zo naar de kappen kijk passen daar een stuk grotere wielen in. Beter voor de grondspeling, beter voor de wielkappen zelf, want die staan ook verder vrij van het gras.

Gerben
 
De Toledo is mooi!
Spannend sleepdraadje? Kijk eens hier... Rascal 40 met Hacker A50 16S, op uiteindelijk 6S.

Sig Rascal 40 als Schleppmaschine - Bau und Bilderbericht

De aandrijving een beetje als uitgangspunt... of toekomstig gelijkwaardig voor m'n Rascal 40. Ik heb me ook suf gespeurd. + een bak nuttige adviezen van Gerben! Thans heb ik hier 6S Gens Ace 5000 mAh 30C, motor een Turnigy L5055A 400Kv, waarvan ik hoop dat deze het netjes zal doen. Een middenweg qua keuze. We zullen zien. Anders heb nog andere opties open staan. Hacker Spin 70A regelaar. BEC... welke ik echter niet aansluit.

Props om te testen, Aero-Naut klapprops, 14 x 8, 14 x 10, 15 x 8, 16 x 8... en ja het past prachtig in een spinner.
Daarbij nog een propmenemer met een graden verstelling van 2,5 graad voor nog iets meer spoed.

Wielen? 80 tot 85 mm Vintage wheels. Aanvankelijk Flair... via Quartel... maar die schenen nogal een lange levertijd te hebben. Williams Brothers als alternatief... we wachten af. Waarom deze soort? De wielkappen zijn redelijk smal. Een beetje ballon wiel past niet. En verder... het misstaat eigenlijk totaal niet...

Stapjes van m'n verbouwing staan hier. Heb de kist behoorlijk over de kop gehaald. Moet klaar zijn voor de Roden Vintage meet.

Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van H.B.Busking: Rascal 40

Nieuwsgierig naar je bouwvorderingen!

Hier nog een herziening van een Toledo... eindresultaat is prachtig...

Toledo Special,... BASHED! - RC Groups

Maar als je aan het speuren bent geweest... ben je 'em vast tegen gekomen.

Gr Bas
 
Bas, ik was idd de bash topic al tegen gekomen. Mooi om te zien, wellicht iets voor in de toekomst.

Sinds gisteren eindelijk iets kunnen doen aan de Toledo, met dank aan mijn vrouw. Ik zit een al een kleine week thuis met een niet meewerkende knie, waarbij ik rust moest houden en de knie zoveel mogelijk moest ontzien. Das moeilijk als er boven een project zeurt/smeekt om gebouwd te worden. Gisteren mijn vrouw thuis, die mij op de zolder plante en de voorzieningen trof zodat ik niet naar beneden hoefde te komen.

Ik werd dus ruim voorzien van een droogje en natje, met hier en daar een helpende hand! Ze vond overigens de Toledo een klasieke look hebben met een hoog afwerkingsnivo! (en bedenkt dan maar eens dat ze niets met mijn hobby heeft)

Ik heb daardoor mijn motorserup kunnen testen, met een verassend resutaat. Met een nieuwe verse accu ( mijn ervaring is dat na de 3e keer de volle capaciteit beschikbaar is) begon ik op 1360 watt. Na een tijdje spelen zakte dit naar een 1260 watt wat een tijdje spelen stabiel op 1260 watt bleef! Met de staart tussen mijn benen trok de motor met de 16x10 prop er hard aan! Amperage tussen de 55-57A. Maw, voldoende vermogen en geen slechte waardes lijkt mij.

De originele motorsteunen 4 stuks heb ik vervangen door een 50mm PVC tussenstuk die ik op maat gemaakt heb met de draaibank. 30 gram lichter, en net zo sterk. (helaas geen foto hiervan)

De sleepkoppeling. Dat is een deel van de prophouder die ik nabewerkt heb op de draaibank. Voorzien van een M6 draad (afgezaagde bout) want de alu prophouder brak spontaan af.

De foto's.

Hier de onderelen, waarvan de grote lange alu moer 1 van de 4 motorsteunen is. Hier heb ik M6 draad in getapt, die ik weer aan de alu spinnen schroef met een M6 draadeind. Het afgebroken deel spreekt voorzich.

full


full



Compleet gemonteerd, waarvan de volgende foto de functie van het hout zichtbaar word.

full


Het losse houten stukje komt onder in het midden te zitten. Het bovenste plaatje triplex heb ik vastgelijmt.

full


En zo word het gemonteerd. Niet moeder mooiste, maar ik denk wel een sterke montage. Het hout lijm ik boven en onder vast, waarbij het alu deel rust tegen het verlengde van het hout. Zo worden de sleepkrachten netjes verdeeld. De servo kan ik zo ten alle tijden loshalen, 2 nieuwe draadeinden worden nog gehaald. (ik had ff niks andrs liggen)

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Netjes! Mooie constructie.

Kleine opmerking: De hevel opn de servo lijkt me nogal lang, waardoor je de kracht van de servo niet optimaal gebruikt. Ik durf te wedden dat je pin bij 100% servouitslag een veel grotere beweging maakt dan nodig is om het gaatje voor de lijn vrij te geven. Normaal heb je op het binnenste gaatje van de servohevel al ruim voldoende uitslag.

Als je servo niet netjes recht voor de pin staat, zou je 1 dubbeling van je hout weg kunnen zagen en de servo iets verdiepen.

Gerben
 
Klopt, ik zit er 1 gaatje naast met de reden die jij opnoemt. Met dit 2e gaatje zit ik precies in het midden van de pen, met een verkleinde uitslag als gevolg. Maar ja, 1 gaatje, is dat echt het verschil? (ik die het houten steunplaatje nog nét niet heeft vastgelijmt, dus ik kan nu alle kanten op)
 
Mooie constructie! Heb nog zo een M8 propmoer over.
Komt er nog een sleuf in de naaf? Anders moet je elke keer de draad door dat kleine gaatje frutten...

Jammer dat je door de vleugel moet... vanwege het filigraam achterdek.
Wel een goede centreer stift.

Waar ga je de accu's plaatsen?
 
Maar ja, 1 gaatje, is dat echt het verschil?
Ja, dat scheelt heel veel in kracht.

Stel gaatje 1 zit op 1 cm. Bij een 50Ncm servo heb je dan dus 50 Ncm tot je beschikking. Ga je 5mm naar buiten (gaatje verder dus) heb je ineens nog maar 50/1,5=33Ncm over.

Het is maar een rekenvoorbeeld maar het is gewoon zonde. Heb je een sterke servo gekocht, gebruik je daar maar de helft van. En anders geredeneert; het zou lullig zijn als je er in een noodsituatie achter moet komen dat je die 15Ncm echt nodig had....beter nu wat extra werk verrichten, toch?
 
Inmiddels de hele handel vastgelijmt. De servo trekt 54Ncm op 4,8 volt. Het eerste gaatje zat idd op 1 cm, de 2e op 1.2 cm. Ik hou nog 44 Ncm over op 4,8 volt, met 5 volt continu zal dat ietsie meer zijn. Op eerlijk te zijn durfde ik geen materiaal weg te halen van de steun, ivm zwakte. Ik overweeg een losse 6 volt Bec (zoals in mijn ASW 27) te zetten, met een spanning van 6 volt mocht de regelaar het niet trekken.

De accu krijgt een plaats net onder de vleugels. Ik vond het geen goed ding om elke keer de Toledo op z'n rug te leggen om de acu's te verwisselen. Eenmaal de accu binnen was dat in iedergeval geen mogelijkheid, die paste nét niet door het accu luikje via de onderkant. Elke keer de vleugels loshalen is ook zoiets, dan maar door het voorste raampje. (na dit idee bleek dat iemand mij voor was in de USA, maar what the heck.. het werkt!)

Komt er nog een sleuf in de naaf?

Nee het gaatje heb ik opgeboord naar 4,5 mm. Sleufje aanbrengen is naar mijn mening te zwak, zo behoud ik de sterkte en een gat van 4,5 mm is nog wel te overzien. (heb het getest en het werk goed)

De accu is hier ook een 6S 5000Mah lipo.

full


full


Toch wel een mooi luikje zo met scharniertape. (het zit nu ff vast met gewoon tape, om te laten zien)

full


De ontvanger op zijn plek met de draden netjes weggewerkt. (de draad van de regelaar nog ff bovenlangs)

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er degelijk uit!


Ben je al een beetje aan het meten geweest hoe je met je cg uitkomt?
Kun je nog schuiven met de accu?

Grt, Louis
 
Ja prachtig man! Bij mij had ik dan veel hak een breekwerk moeten verrichten.
Gaat er ook wat karakter van de kist verloren. Anders wil het met 6S echt niet lukken.

De ophanging van de vleugel moet je dan ook nog eens op een andere manier weer versterken. Naar mijn smaak nu al bepaaldelijk niet sterk ogend (eerst maar vliegen, het zal wel een keer toegeven, dan versterk ik het wel)
Dus daarom een acculuik in de buik, waar je de accu zo indrukt. De kist zet je dan op de neus. Hoop ik... de handigheid zal ik nog moeten ontwikkelen.
En zo heb dus dan ook direct het onderstel volledig herzien omdat die zaak toch open lag.

Sleephaak? Mooi, mooi! Want dan is je conceptje interessant om vrij wel linea recta over te nemen. Top!
De haak kan bij mij echter net achter de vleugel. Daar is het gewoon een doosconstructie die eenvoudig te versterken is, en daarna weer in de witte Ora kan worden gezet.

Zo... ik ga m'n stabilo nieuw in de folie zetten... nog wat foto's in m'n mapje plaatsen.

Gr Bas
 
Back
Top