Bouwverslag van een "Lavochkin La-7" met stermotor.

Ik vind die Lavochkin La-5 elke keer dat ik ernaar kijk steeds mooier worden... zeker in het kleurenschema met het witte kalk.... Ik denk dat we een winnaar hebben.

Super keuze! echt een mooie kist, beetje een kruising tussen een Tempest en een Seafury....
 
@ Henri , dank voor de links, heb vrijwel alles kunnen downloaden , behalve dat ebook. wordt direkt om rekeningnummers e.d. gevraagd ;-( Er zitten mooie 3-zijden aanzichten bij.
Komende week eens opzoek gaan of er een volledige (schaal) tekening van beschikbaar is.


Cor
 
@ Henri , yep ... ik ga deze bouwen ..... alhoewel ik erg weinig verschil zie met de La-7 zo op het eerste oog. Van de 7 zijn er online zelfs tekeningen te downloaden

Heb zojuist ook gevraagd of de poll weggehaald kan worden.

*edit* , hier de verschillen gevonden tussen de 5 en de 7:
Design and development

By 1943, the La-5 had become a mainstay of the Soviet Air Forces, yet both its head designer, Semyon Lavochkin, as well as the engineers at the Central Aerohydrodynamics Institute (Russian: TsAGI), felt that it could be improved upon. TsAGI refined earlier studies of aerodynamic improvements to the La-5 airframe in mid-1943 and modified La-5FN c/n[Note 1] 39210206 to evaluate the changes. These included complete sealing of the engine cowling, rearrangement of the wing center section to accommodate the oil cooler and the relocation of the engine air intake from the top of the cowling to the bottom to improve the pilot's view.[1]
The aircraft was evaluated between December 1943 and February 1944 and proved to have exceptional performance. Using the same engine as the standard La-5FN c/n 39210206 had a top speed of 684 kilometers per hour (425 mph) at a height of 6,150 meters (20,180 ft), some 64 kilometers per hour (40 mph) faster than the production La-5FN. It took 5.2 minutes to climb to 5,000 meters (16,404 ft). It was faster at low to medium altitudes than the La-5 that used the more powerful prototype Shvetsov M-71 engine.[2]
Lavochkin had been monitoring TsAGI's improvements and began construction in January 1944 of an improved version of the La-5 that incorporated them as well as lighter, but stronger, metal wing spars to save weight. The La-5, as well as its predecessors, had been built mostly of wood to conserve strategic materials such as aircraft alloys. With Soviet strategists now confident that supplies of these alloys were unlikely to become a problem, Lavochkin was now able to replace some wooden parts with alloy components. In addition Lavochkin made a number of other changes that differed from c/n 39210206. The engine air intake was moved from the bottom of the engine cowling to the wing roots, the wing/fuselage fillets were streamlined, each engine cylinder was provided with its own exhaust pipe, the engine cowling covers were reduced in number, a rollbar was added to the cockpit,[3] longer shock struts were fitted for the main landing gear while that for the tail wheel was shortened, an improved PB-1B(V) gunsight was installed, and a new VISh-105V-4 propeller with a Mach-resistant airfoil was fitted.[4] Three prototype 20 mm (0.79 in) Berezin B-20 autocannon armed the 1944 standard-setter (Russian: etalon), as the modified aircraft was designated.[3]



Cor
 
Succes ,kist wel bouwen met tipverdraaiing en het landingsgestel uitgeklapt wat verder naar voren zetten .Anders krijg je de bekende problemen van het landingsgestel zo dicht bij je zwaartepunt.
 
@ Serge: had gisteren al eventjes het verslag gezien.... erg mooi toestel.

De tekening en model die je heb, zou die tekening geschikt zijn om hem 2 tot 2,5x op te schalen denk je?
Zo ja , is het mogelijk om een kopie van de tekening te regelen?

Bedankt ,
Cor
 
@ Nico, ik weet het... keuzes keuzes keuzes. Maar dit model sprak me ineens enorm aan , zeker in dat half -winter-kleurenschema.
 
hier de verschillen gevonden tussen de 5 en de 7

Dat zijn enkele details en verder constructieve wijzigingen. Dan kan je toch de La-7 bouwtekening als basis nemen, met de La-5 3view eroverheen geprojecteerd voor de aanpassingen? Moet prima gaan.

@ Henri , yep ... ik ga deze bouwen ..... alhoewel ik erg weinig verschil zie met de La-7 zo op het eerste oog. Van de 7 zijn er online zelfs tekeningen te downloaden

De code van die download pagina's is kapot. Ik heb even in de source de links opgezocht:
http://www.rcwarbirds.com/Plans/La7-1of5.pdf
http://www.rcwarbirds.com/Plans/La7 plan sheet 2 of 5.pdf
http://www.rcwarbirds.com/Plans/La7 plan sheet 3 of 5.pdf
http://www.rcwarbirds.com/Plans/La7 plan sheet 4 of 5.pdf
http://www.rcwarbirds.com/Plans/La7 plan sheet 5 of 5.pdf
 
Laatst bewerkt:
hmm, alleen de eerste link doet het :-( wel een mooie tekening zo te zien. Als jij ze wel heb kunnen downloaden , kan je ze me via email doorsturen?

dank ,
Cor
 
Ze doen het nu wel. :yes:

Het eerste bestand heette "La7-1of5.pdf", dus ik nam aan dat de andere dan wel "2of5" enz. zouden heten i.p.v. "La7 plan sheet 2 of 5.pdf". Ach ja, mensen! :rolleyes:

Het is een mooie tekening! Zelfs de cockpit details staan erin getekend. :thumbsup:
 
Hoi Cor,

Mooie kist, in ieder geval een waarvan je er geen 13 in dozijn tegen zult komen.
Veel plezier en succes met de bouw er van.

groet,

Mario
 
Geweldige tekeningen ... heb ze gedownload en ga ze morgen een sop m'n gemak bekijken ... dank je wel Henri.

Cor
 
Goede voorzet Serge, hele mooie unieke kist!

Een LA-9 (kende ik nog niet) vind ik ook trouwens erg mooi:

Lavochkin-La-9.jpg


Blijf je topic volgen Cor, ben benieuwd naar de motor (MOKI?)
Wordt een interessant bouwdraadje!

Groeten, Ramses
 
@ Serge: , wat lees ik nou .... een tekening wegsmijten?!?!? hoe durf je...

@ Ramses, ik weet niet of er nog meer fabrikanten zijn van stermotoren op benzine.. en wat dan de verschillen zijn tussen de Moki en ????
 
Back
Top