Rock crawler en scaler topic

ik vind het scalen heel mooi om te zien en dat trial rijden/crawlen,
maar waarom met grammen de wielen lichter maken terwijl de ander juist water of lood om zn velgen plakt om de wielen maar op de grond te houden zodat de truck/auto niet omvalt,

Omdat mijn chassis ook niets meer weegt en de banden gemaakt zijn voor zware wagens.
Ook plaats ik wel gewicht, alleen niet meer in de banden. Doordat de hele wagen nog maar krap aan 1.5kg weegt met alles er op en er aan, kun je dus je gewicht veel beter gebruiken om te tunen..

Omvallen doe ik toch niet met de wagen.. Zwaartepunt ligt zo enorm laag met een moa (zeker met een carbon chassis, wat het enig is wat boven de assen uit steekt). Dat gewicht alleen maar een nadeel word..

Kijk eens op RCC en zie wat ik bedoel ;)
Dit is hetzelfde chassis, alleen dan met een nog lichtere setup

[media=youtube]Cm6kIFBK2Dc[/media]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik vind het scalen heel mooi om te zien en dat trial rijden/crawlen,
maar waarom met grammen de wielen lichter maken terwijl de ander juist water of lood om zn velgen plakt om de wielen maar op de grond te houden zodat de truck/auto niet omvalt,



en dat is net wat je zelf wilt
 
ik vind het scalen heel mooi om te zien en dat trial rijden/crawlen,
maar waarom met grammen de wielen lichter maken terwijl de ander juist water of lood om zn velgen plakt om de wielen maar op de grond te houden zodat de truck/auto niet omvalt,

crawlers van tegenwoordig die "hangen"aan de rotsen

als jij met 200kg aan je vingertoppen langs een rotswand hangt hou je het minder lang vol tov als je dat doet met 150kg
( bijvoorbeeld )
 
Foto van de wielen gemonteerd aan de wagen...

FB_IMG_13423668941508755.jpg
 
Lekker licht zo!

Douwe kun je mij vertellen hoe ik kan voorkomen da mijn "Final gear 36T" van de XR10 steeds stuk gaat? springen de tandjes er af als je het een beetje belast... best vervelend dus.

Thx voor je input!
 
dat is HET grote probleem van de XR10, en er zijn een boel aftermarket gearing sets op de markt... Als ik me goed herinner is het een lager probleem wat resulteert in kapotte gears...
 
Ik heb nog nooit ergens last van gehad.. Ja knappende lagers (de oude dan).
Zelf gebruik in nu al bijna 2 jaar de standaard tandwielen.
Ik gebruik alleen wel, op de achteras, een complete vanquish gearbox met grotere lagers.
Op de vooras heb ik alleen een alu motormount van vanquish, dus ook met grotere lagers.
Je kan als optie de gearset van RC4WD kopen. Deze word goed aangeschreven op RCC.
Ook kun je de geharde tandwielen van Axial zelf kopen.
De oorzaak van dit alles ligt in de lagers.. Die zijn te klein en daardoor gaan ze stuk.
Ook moet je na iedere rit eigenlijk alle schroeven op de achteras even aandraaien.
 
hoewel ze daar ook een gave mod voor hebben op RCC, soort van bronzen inzet stukjes die je in de as doed, moet je wel je achter as uitboren zodat je die dingen er in kan doen maar dan zit alles wel goed vast in metaal:) (en kan je het dus gewoon locktiten enzo)
 
hoewel ze daar ook een gave mod voor hebben op RCC, soort van bronzen inzet stukjes die je in de as doed, moet je wel je achter as uitboren zodat je die dingen er in kan doen maar dan zit alles wel goed vast in metaal:) (en kan je het dus gewoon locktiten enzo)

@Firefrenzy: Je haalt 2 dingen door elkaar.

Probleem zit inderdaad in de kleine lagers, maar 8mm, en vaak ook de gearmesh. Er zijn eigenlijk 3 oplossingen om dit probleem bij de lagers aan te pakken:

1) De VP gearboxen en motorplates met 10mm lagers monteren
2) De stock Axial motorplates uitboren voor 9mm of 10mm lagers
3) De stock 8mm lagers vervangen door bronzen glijlagers (van Traxxas of VP)

Daarnaast kan je ook nog de tandwielen vervangen voor een aftermarket set, bijvoorbeeld RC4WD of de Axial machined gears. Maar net als Douwe heb ik ook geen last van brekende stock gears, ik rij ook nog steeds met de eerste set tandwielen.

Kan ook zijn dat de gearmesh van de finalgear niet helemaal juist is en dan grijpen de tandjes niet goed in elkaar. De schroeven van de achteras moeten juist gemonteerd zijn (juiste lengte in juiste gat) en goed stevig aangedraaid.

Mooie test is om de gearbox te monteren zonder axle shafts en de hele as te schudden. Hoor/voel je de finalgear bewegen dan is het misschien nodig de lagers uit te shimmen met een reepje papier of al folie in het onderste schaaldeel van de as.
 
Lekker licht zo!

Douwe kun je mij vertellen hoe ik kan voorkomen da mijn "Final gear 36T" van de XR10 steeds stuk gaat? springen de tandjes er af als je het een beetje belast... best vervelend dus.

Thx voor je input!

Zijn de lagers van de finalgear ook steeds stuk of zijn die nog goed ?
 
Bij deze ook maar enkele fotootjes van de crawler van mijn vriendin (de roze ;) ) en mezelf:

PICT0740.jpg


PICT0743.jpg


PICT0739.jpg


Beiden zijn ongeveer een jaar stock in gebruik geweest. Nadien werden er andere chassis en opties verbouwd. Onlangs ook alles van een kleurtje voorzien waardoor er nog maar weinig zichtbare rock rash aanwezig is.

Mvg,

Dennis
 
Mooie wagen... Komt me wel bekend voor.. gekocht van Rick?? ;)

Heb net de foto's van mijn zelf ontworpen, carbon wielen, gekregen...
Deze wielen wegen 19gram!!!!!

DouweDesign_Finishedwheel.jpg
 
ja douwe das de bubba truckdie rick gebouwd heb.



mooie wieltjes douwe

maar klem de banden maar op 4 plaatsen?

Nops, het zijn lijmwielen.. heb ook de beadlock variant, die heeft er 6..
Als er iemand interesse in dit soort wielen heeft, geef me ff een pm, dan kan ik je er aan helpen...
 
Joepie, nieuwe wielen zijn binnen.. deceptie met een setje boss claws... Maar daar contacten we over met de verkoper.

ook bijgevoegd 3 ontwerpen van eigen hand... voor de liefhebber..

IMAG0124.jpg


IMAG0123.jpg


DouweDesign_Preview-20120723-154312.jpg


newdesign.jpg


zelfde nog een keer, alleen dan met een verdunning in de buitenkant.

wiel.jpg
 
Back
Top