bouwverslag prototype Zwarte Zee III in oorlogskleed

@Setsu, bedankt voor de uitleg.

@Luc, Een lichtere motor is juist het punt. Voor de 70 mm schroef moet ik wel een zware motor plaatsen. Eigenlijk een BB900 maar ik koos voor een BB720. Net iets te licht maar ik waag het erop. Kan altijd nog op 6 volt varen.

Hallo allen,

Weer veel gedaan. Kimkielen, steun, schroefas, roerlagering, schroefraam, harsen en een begin aan het roer gemaakt.

IMG_1775.jpg


IMG_1773.jpg


De kimkielen zijn door de huid vastgezet. Met de Dremel in geslepen.

IMG_1774.jpg


Het inboren van de schroefas is een lastig klusje om over die lengte recht te blijven. Eerst voorgeboord met een kleine boor, daarna steeds een maatje groter. Het richten gedaan met een rattestaart.

IMG_1776.jpg


IMG_1777.jpg


IMG_1778.jpg


Plaatsen van het schroefraam. Met epoxylijm en gespijkerd.

IMG_1779.jpg


Lagering maken voor de roerkoning.

IMG_1781.jpg


IMG_1782.jpg


IMG_1784.jpg


Het blad is met zilversoldeer aan de as gemaakt. De schrenen met tin vastgezet. Daar tussenin komen later houten planken net als bij de originele ZZ3...

IMG_1790.jpg


IMG_1791.jpg


IMG_1792.jpg


IMG_1793.jpg


Het harsen van de romp. Injectiehars met 160 grams keperdoek.

IMG_1794.jpg


Tot zover maar weer.

Groeten Paul
 
Super Paul!

doet me allemaal erg veel denken aan de Nautilus:p

inderdaad een kleine motor voor zo,n schroef:eek:
ik heb onder mijn Witte ook een 7 CM schroef
maar heb er een 7,5 cm motor in liggen

full


Jan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Paul, wat heb je een hoop vingers aan het roer.
Onderstaand plaatje is een deel van de tekening van 24-12-1914 van de Witte Zee.

full


Is er in die paar jaar echt zoveel veranderd?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Jan, De mijne iets te klein, de jouwe wat overkill?:rolleyes: Heb je altijd wat kracht over.

@Harm, Ik begrijp je misverstand. Aan die vingers komen geen duimen aan:rolleyes:. Het zijn schrenen waar tussen houtbekleding komt. De scharnierpunten wil ik wat eenvoudig houden. Alleen boven en onderlagering.

Groeten, Paul
 
ha Paul je bent al weer ver zie ik en helemaal uit latjes gebouwd ik heb vandaag de laatste harslaag aangebracht en ga dan de romp schuren en de laatste plekken eruit halen en dan de schroefassen in bouwen en de roerkoning
ik ben al aan het oefenen met de nieuwe draaibank en ga tussen het schuren door de 180+ patrijspoorten draaien dan heb ik dat alvast gehad.
ik moet nog even bij je langskomen vvor de plaatsing van foto's zodat ik ook een verslag kan maken misschien als we terug komen van soesterberg.

bouw ze Erwin
 
ik moet nog even bij je langskomen vvor de plaatsing van foto's zodat ik ook een verslag kan maken

Dag Erwin,

Het plaatsen van foto's is betrekkelijk eenvoudig. Als je je foto's in een fotoalbum plaatst, dan geeft het filmpje in deze link duidelijke instructies hoe je foto's in een fotoalbum opslaat, en hoe je ze vandaaruit in een bericht plaatst.

Groet,

Ad Bakker
 
@Luc, Een lichtere motor is juist het punt. Voor de 70 mm schroef moet ik wel een zware motor plaatsen.

Hoi Paul,
Ik begrijp het even niet. Mijn Onversaagd in aanbouw is 1:50 met schroeven van 40 mm. In het echt dus een diameter van 2 meter.
Deze is toch ook dezelfde schaal ? Dan zou je schroef dus een diameter van 3,5 meter hebben. Is dat in werkelijkheid ook zo ?
Zo ja dan zal dat wel te maken hebben met het feit dat dit schip maar 1 schroef heeft die ook nog eens "simpel" achteraan geplaatst is waar dit door de vorm van de romp ook past. Bij mij gaat dat nooit lukken.
 
@Erwin, Als je hulp moet hebben dan klop je maar aan.

@Luc, De schroef maat klopt. Het ziet er een beetje apart uit zo'n grote schroef onder zo'n klein (110cm) scheepje. Ik bouw alleen in 1:50 schaal, dezelfde als jouw Onversaagd. Zal alleen Rik moeten leren wat voorzichtig met de knuppel om te gaan anders trekt hij de waterklinkers eruit...

Groeten Paul
 
Zal alleen Rik moeten leren wat voorzichtig met de knuppel om te gaan anders trekt hij de waterklinkers eruit...
Groeten Paul

Daar hebben ze dualrate en/of programmeerbare zenders voor uitgevonden, Paul...
Maar kunt je achter die 720 geen vertraging zetten? 2 op 1, dan heb je een stukken lager toerental, maar veel meer power en minder verbruik...
 
Hoi Paul,

Zie ik nu toch nog de spijkertjes onder het keperdoek zitten, of zijn dit de achtergebleven gaatjes na verwijderen van diezelfde spijkertjes ?

Je zou nog terugkomen op het uitmeten van de kimkielen ?
Gebruik je hiervoor ander hout dan de beplanking ?

groet,
patrick
 
@Roel, Is misschien een optie maar dualrate en programmeren zeg mij niet zoveel. Dit schip wil ik eenvoudig houden en ik leer hem wel varen.

@Patrick, De spijkertjes zijn er alle weer uitgehaald voor het harsen. Is wel zo belangrijk voor het latere inboren van patrijspoorten en doorvoeren zodat je niet boort op een spijkertje. De boor "drijft" anders weg.

Het uitmeten van de kimkielen. Tja, klinkt misschien l*llig maar is niets meer dan uitmeten. De maat van de tekening voor nemen en uitzetten op de romp. De romp erna ondersteboven leggen en vanaf de kiel evenwijdig van elkaar aftekenen. Die afstand is waar de bodem overgaat naar de zijwanden. Onder welke hoek/schuinte ik de kimkielen plaats is gevoel.

De kimkielen zaag ik uit 1,5 mm dik berkentriplex. Tijdens het bewerken van de romp kun je de kimkielen iets taps/ verjonging maken.

Oja, zorg er wel voor dat de kimkielen recht in lijn onder het schip staan, niet krom dus!

Groeten, Paul
 
Hallo allen,

Kleine update van het inwendige. De motorsteun en servovoet zitten in de romp. De wanden van de steun om de motor te klemmen zijn voorzien van fiets-binnenband. Dempt ook de trillingen.

Ook het glad maken van de romp en roer zijn klaar.

IMG_1800.jpg


IMG_1799.jpg


IMG_1798.jpg


IMG_1797.jpg


Tot zover maar weer.

Groeten Paul
 
als de brandweer

Paul, wat ga je weer snel, nadat ik je model vorige week thuis life heb gezien.
Wanneer gaan we samen proefvaren:)
Groeten Paul
Hallo allen,

Kleine update van het inwendige. De motorsteun en servovoet zitten in de romp. De wanden van de steun om de motor te klemmen zijn voorzien van fiets-binnenband. Dempt ook de trillingen.
Ook het glad maken van de romp en roer is klaar.
Tot zover maar weer.

Groeten Paul
 
Oh jee,
Ik tune even wat laat in. 's even kijken.
de bouw gestart rond eind augustus.
Bouwer ene meneer Burghoorn. . . .
Voor oud en nieuw klaar ? :):)

Ziet er weer strak uit.
plezier met de bouw.

Han
 
@Jan, Ik volg jouw WZ ook hoor!

@Paul, Je weet ik kan niet stil blijven zitten.... Proefvaart? Waarschijnlijk binnekort. Ben al druk bezig met het inwendige. Elektra is al voor een groot gedeelte klaar. Foto's volgen.

@Han, Alweer een tijd geleden! Hoe is het? Niet meer zo aan het bouwen?
Voor oud en nieuw klaar? Grappenmaker!

Groeten Paul
 
Hoi Paul,
Ik ben wel de hele zomer aan het varen geweest, en ook aan het bouwen.
Maar dan met een polyester zeilboot.
Heb een Valk gekocht. Dat ding was natuurlijk weer te goedkoop zodat ik m'n polyester modelbouw skills nu in het echt aan het uitproberen ben op de romp.

Volgens mij was je deze uitvoering van de ZZ al heel lang geleden 's van plan om ooit te gaan te bouwen.
 
Op deze regenachtige dag even dit verslag bij gelezen.
En ook ik ben verkocht en een abo genomen.
tot zover puik werk hoor.

Groet Mike
 
Hallo allen,

In de vakantie weer veel gedaan. De bedrading en aansluitwerk is klaar. Motor en roerservo draaien. Ook gaat de Mark op de 2,4 Ghz varen. De dekken zitten er definitief op en de beide kluisgaten zitten erin.

Binnenkort even uitrimmen in de badkuip. Ben alleen bang dat de accu's iets te zwaar zijn maar we zien het wel...

IMG_1801.jpg


IMG_1802.jpg


IMG_1803.jpg


IMG_1804.jpg


IMG_1805.jpg


IMG_1806.jpg


De inkepingen in het grootspant is er voor dat de motoraccu zo diep mogelijk ligt.

IMG_1807.jpg


IMG_1808.jpg


IMG_1809.jpg


IMG_1810.jpg


Volgende stap wordt een gedeelte onderopbouw en verschansing.

Groeten Paul
 
Back
Top