Ariel
PH-SAM
Ik heb in het draadje van Ariel het volgende gevonden:
"In uitgeklapte stand bevind zich de wielas ca. 20 mm voor de vleugel neuslijst.
Dat is misschien wat veel maar omdat ik praktijkervaring heb met mijn DG-100 die bij elke landing een diepe buiging maakt naar het publiek lijkt mij deze wiel positie beter.
Het wiel is de basis in de B4 romp en daar omheen worden de andere componenten geplaatst.
"
Ik neem aan dat dit voor mijn Pilatus ook een juiste maat is.
Project Pilatus B4, post: 316
.....Verder kwam nog een probleem naar voren.
Bij het landen krijgt de staart extreme klappen te verduren.
Dit komt enerzijds door de positie van het hoofdwiel wat bij nader inzien te ver voor het zwaartepunt ligt. En anderzijds door het hoge totaalgewicht.
De positie van het hoofdwiel veranderen is te ingrijpend, daarom kies ik voor het aanbrengen van een staartwiel wat de klappen moet opvangen.
Een bijkomstig voordeel van het staartwiel is, dat het richtingsroer wat hoger komt te liggen.
Nu is het zo dat bij een slechte landing "Ringelpiez" het richtingsroer de klap moet opvangen....
Ik heb nu praktijkervaring betreffende een te ver achter liggend en een te ver voor liggend hoofdwiel.
Bij mijn Pilatus B4 zou ik nu met deze ervaring het hoofdwiel ca. 20 tot 25mm verder naar achter plaatsen.
Omdat mijn B4 geen aandrijving heeft is de wielpositie voor een grondstart (sleepvlucht) en de landing geen probleem.
Inderdaad met een KTW of pylon is de start anders, dan wil je het wiel zo ver mogelijk voor het zwaartepunt hebben en bij de landing weer in de normale stand.
Maar er is een fabrikant die daarvoor een oplossing heeft.

http://www.dr-martin-thoma.com/einziehfahrwerk/einziehfahrwerk.htm
Het kost wat, maar dan heb je ook wat! :shock:
Johannes