Y6 Quadframe pro six 400mm booms project, zenmuse en gopro + FPV en iosd!. (update 06-04-2014 maiden

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Welkom bij mijn project. Ik wil een y6 machine gaan bouwen op "mijn" manier...
Het doel is dat ik ongeveer 45 minuten wil vliegen met een zenmuse en een gopro. Uiteraard, met fpv (met iosd) setup erbij


Ik heb op bepaalde punten, en plekken inspiratie opgedaan, en wil dit al een hele lange tijd verwezenlijken... Het fysieke project loopt al sinds oktober 2013. De idee-en al langer geleden, denk ergens tegen de zomer van vorig jaar...

Als basis word een 25mm buizen ProSIX frame van quadframe gebruikt. De buizen zijn 400mm lang, en geeft me een diameter van ongeveer 85 tot krap 90cm. De setup zal op 6s draaien, met paddle style carbon props van tussen de 15" en 17" Er zal vanaf de zender dimbare led verlichting op komen.

Alles zit flink "tegen", en heb ook soms te weinig tijd om er aan te werken. Derhalve zal het een minder uitgebreid verslag gaan worden, maar niet minder leuk om te lezen, hoop ik..

Men is bekent met mijn algemene werkwijze van de voorafgaande bouwverslagen, dus dat hoef ik op zich niet hier weer neer te zetten. Ik pak enkel de belangrijkste dingen , die anders zijn. Dus bedenk even zelf het "psygho sausje" erbij ;)

In de loop van de tijd zullen de updates binnen komen....

Alvast bedankt:

Emil





We beginnen met de bouw



De onderdelen:
dscf8265.jpg




Gemonteerd landings gestel:
dscf8272.jpg




Regelaars flashen:
dscf8274.jpg




Leuk detail van de PRO SIX =frame moertjes van Quadframe:
dscf8276.jpg




Motor houders:
dscf8279.jpg




Zet ze vast en gebruik de ene plaat als mal voor de andere plaat. Dit zodat we 4 boutjes in de motor kunnen schroeven ipv anders 2:
dscf8281.jpg


dscf8282.jpg




Ik vind het altijd lastig precies de buizen op maat te krijgen, en helemaal met deze y6 Kom je lastig uit met kijken, en voelen. Dus een gaatje geboord...
dscf8285.jpg


dscf8286.jpg




Grof overzicht van het frame:
dscf8290.jpg




Motordraden verlengen.
dscf8291.jpg


dscf8294.jpg




Motors monteren, en eerst de lange bouten er doorheen,dan pas motor vast zetten,anders krijg je de lange bouten er nooit meer doorheen!:
dscf8295.jpg




Deze gold leaf spring connectors gebruiken we voor "motor regelaar verbinding" .
dscf8296.jpg




De regelaars passen zo nooit op he tidee wat ik heb, tijd om deze aan te passen. We passen ze meteen maar helemaal goed aan, zodat ik er tevree mee ben....
dscf8297.jpg


dscf8298.jpg


dscf8299.jpg




Thnx SLOTRACERS_NL! Eindelijk powerdistributie bordjes maken in stijl!
dscf8339.jpg




Overzicht van power distributie, en regelaar plaatsing.
dscf8342.jpg


dscf8343.jpg


dscf8344.jpg




Na grondig meten, komt alles goed uit. De buis is geschuurd, geen scherpe kanten meer, en de dubbele krimpkous om de solderingen beschermt het nog eens extra.
dscf8345.jpg




Led verlichting.. Regelbaar! max 2200mcd, dat moet goed gaan!
dscf8346.jpg


dscf8347.jpg


dscf8348.jpg



Thnx SLOTRACERS_NL voor uitfrezen en het doneren van wat carbon,voor mijn speciale "carbon led afdekkapjes, met motor draden invoer mogelijkheid"
Hier gemonteerd:
dscf8350.jpg




Hmm das wel jammer, een veel te veel spotlight effect, BAH!
dscf8351.jpg


dscf8352.jpg




Oplossing:
dscf8353.jpg




Yep, klaar, niets meer aan doen! Ze zijn nu een stuk meer diffuus en hebben geen spotlight effect meer, Ideaal als je er met je smoel recht in kijkt. Doordat ze regelbaar zijn van uit tot max felheid, kan je altijd de beste lichtsterkte kiezen. ;)
dscf8354.jpg
 
Laatst bewerkt:
Update 24-03-2014:

Ik heb vakkundig mijn speciaal gemaakte accuplaten om zeep geholpen.8O Nou ja 1 ervan.. Om de kosten wat te drukken heb ik 2 nieuwe laten maken zonder logo. (thnx slotracers-nl) Nu naar wel goed meten, en passen weer gaten geboord en dit keer wel goed. Eerst geoefend, op de oude, en dat ging goed... Rechts de mooie plaat met logo, links de 2 platne welke we nu gaan gebruiken..
dscf8497.jpg




De lamphouder paste natuurlijk niet, deze was slap geworden door de gaten welke ik geboord/gefreesd had voor de motorkabels. Een plastic ring op maat gemaakt, en zo past het nu weer mooi strak, in de buis. Na passen en goed keuring,heb ik de ring vastgezet met 2 kleine dotjes zuurvrije kit.
dscf8498.jpg


dscf8499.jpg


dscf8500.jpg




Maak de zenmuse bevestiging op maat, en monteer de zenmuse. Uiteindelijk heb ik hiervoor verzonken (m3x40) bouten voor gebruikt. Boor de gaten in de strips wat op en monteer hier de speciale moertjes in.:
dscf8503.jpg




Tijd voor de GPS. Zaag de 2 lippen eraf, en monteer de houder, dmv de buisklemmen. Boor de gaten in de strips wat op en monteer hier de speciale moertjes in.:
dscf8506.jpg




We kunnen nu ook beginnen met het wegwerken van de kabels.Voor de zekerheid heb ik nog 2 powerkabels extra gemaakt, voor eventuele latere uitbreidingen. Ik wil perse een "modulaire" opbouw hebben.
dscf8508.jpg




Drama, wegwerken van ALLES op 1 plaat welke in de lengte richting zit. In de breedte wil het nog wel redelijk makkelijk, maar nu in de lengte, wat een drama.... En er moet al zo veel op...
-Pmu naza v2
-Pmu Zenmuse
-Mini iosd
-Ontvanger
-led dimmer
-shitload aan aansluitkabels, connectoren, en uitsteeksels.


Nou ja vol frisse tegenzin aan de slag. Na heel wat proberen passen en meten, had ik het zover ALLES past erop, en de crash cage past nog pirma. Alles loopt vrij van elkaar, en het is nog "modulair" ook nog!
dscf8509.jpg


dscf8510.jpg


dscf8511.jpg


dscf8512.jpg





Hoe lelijk is het dat je losse accu draden hebt op een y-6 ??? ERG LELIJK! Yep, indeed...
Je gebruikt de armen voor accu steun, en dan zwengelen er nog stukjes rest materiaal van draden aan... Dat kan echt niet... Het kan zo anders! :cool:

Even langs een goede bekende modelbouwer. En heb hem zijn hulp gevraagd... Dit is iets wat ik zelf (nog) absoluut niet kan. Hij moest wel lachen... "joh kom langs dan doen we dat even, geen probleem, das echt een makkie!"Zo gezegd, zo gedaan!
Kom wel vaker bij hem langs,en altijd is het weer gezellig. Samen (nou ja ik stond er meer bij en keek er naar) heeft hij dit voor me gemaakt. Iets waar ik super blij mee ben! Geheel in Emil style! Hij deed dat vaker met xt60 connectoren, maar ik heb xt90. Zijn vakmanschap en inventiviteit, gecombineerd met mijn doppen en xt90 stekkers , vormt dit resultaat.. (staat nu nog te drogen)
dscf8513.jpg


dscf8514.jpg


dscf8515.jpg




Monteer de "module" op zijn plek, en begeleid alles kabels zo netjes mogelijk...
dscf8516.jpg




Monteer de crash cage en de GPS...
dscf8518.jpg




Het past allemaal maar net.... Maar alles loopt nog vrij en heeft genoeg ruimte
dscf8520.jpg




We monteren de accu platen... Ik heb er een alu busje op gezet, om de platen net even wat hoger te krijgen, zodat ze mooi ruim vrij lopen over de elco's (die tonnetjes aan het eind) van de regelaars...
dscf8521.jpg


dscf8523.jpg


dscf8524.jpg





Hoe lijkt dat nu , nu die bijna instel klaar is ??
dscf8525.jpg


dscf8526.jpg


dscf8527.jpg


dscf8528.jpg


dscf8529.jpg


dscf8530.jpg
 
Laatst bewerkt:
Update van vanmiddag en vanavond 24-03-2014:

Iets stond me toch tegen. Ik heb de 6 regelaars per stuk op de ontvanger gekalibreerd... En met testen leek de een wat sneller te draaien dan de ander... Bijna onmogelijk zou je zeggen.. Misschien optisch bedrog, misschien ook niet....
Maar het moet och ook anders kunnen ?
Hoe kalibreer je nu 6 regelaars tegelijk, zodat ze ALLEMAAL exact gelijk zijn ? Even spelen met een laadbordje...
dscf8532.jpg





Was ook nog niet tevreden met het "trosje ferreit kernen" van de regelaars, dat moet ook anders kunnen... En nu het toch al los moest voor de kalibratie, dit ook maar even opnieuw gedaan.. Vindt het zo een stuk mooier...
dscf8533.jpg



Het speciale stekkersysteem...
Ach het is droog... Heeft lang geduurd, maar het is zover... Zou de contra stekker nog los willen ??? JA! Man wat prachtig is dit! Wat ben ik hier blij mee!
dscf8537.jpg


dscf8538.jpg


dscf8541.jpg



Alle droog testen zagen er goed uit. Naza is ingesteld,motoren volgorde en draairichting klopt. Naza is up to date. Hetzelfde geld voor de zenmuse, en de mini iosd.
Het is tijd om de props te monteren.

Heb bij Tiger even wat besteld. Dit vindt ik net even wat beter. Bij de motoren komen deze goodies niet.... (speciale motor as spacer, zwarte prop montage plaatjes, en ik zet ze vast met m3x10 RVS. Zo gebruik ik heel de schroefdraad van de motor.
dscf8543.jpg




Apart gezicht 2 props boven elkaar!
dscf8546.jpg



De accu's zijn besteld... Daar is het wachten op, dan kan ik het zwaartepunt meten, en ingeven.. Hij is hij zowat maiden ready... Nog wat minimale dingetjes doen, maar he tis voor 97% klaar!

Ik ben echt heel benieuwd hoelang het vliegt en hoe het vliegt!





Update 28-03-2014:
Voordat ik ga vliegen, wil ik eerst nog even een modificatie doen van het landingsgestel...
Bij een harde landing / crash en bij zwaar belasten, gaan de ingeperste m3 busjes, toch wat los zitten...

Tip demonteer het landingsgestel van de Multi Copter. Want ijzerslijpsel kan voor problemen zorgen! (magneten in de motor, en geleid stroom)

Hier is een makkelijke mod voor... Trek hiervoor de busjes uit de alu dwars liggers. Pas op dat je niets beschadigd of krom trekt.. Neem een m3 draadeind. En zet er op een uiteinde een mooie rvs "hex doom nut" op. Werk het af met een rvs ring. Schuif dit door de gaten, samen met de alu dwarsligger...
dscf8548.jpg




Op het bewust te lange, (ja ik heb ze welk heel lang!,maar heb er zat, dus geen probleem, had geen zin im ze netjes in te korten, want met het overgebleven stuk kon ik toch niets meer, dat was dan weer te kort) deel zet je nu een ringetje en een normale bout en draai het spul aan, maar niet vast, slechts HANDvast!
dscf8549.jpg




Knip een stuk van de draadeind....
dscf8551.jpg




Slijp met een dremel /proxxon,/ aldi /liddle, /mini geval/ clone de boel eraf...
dscf8552.jpg




Draai de normale 6 kant bout eraf en vervang hem voor een mooie hex doom nut!
dscf8548.jpg




Doe dit voor alle 6 de alu dwarsliggers. Zo heb je altijd de goede maat, want boven in het frame liggen 2 platen op-elkaar dus die 2 moeten iig al langer... Dit werkt gewoon snel en makkelijk, en doeltreffend......


PROPS
Vandaag ook de carbon props gebalanceerd.. Deze waren echt een heel stuk uit balans...
Carbon is rotzooi! Voor zowel mens als machine. Dus GOEDE stofkap om, en werken met nat materiaal. Dus waterproof schuurpapier, en het geheel goed nat houden, zodat het niet stoft.
Je kan ook lak toevoegen / tape plakken op de lichtste kant, ipv schuren op de zware kant ;)

Neem een GOEDE propbalancer, , en er is er maar 1 goed en betaalbaar. DU_BRO ER is geen beter!
 
Laatst bewerkt:
Maiden flight:

Hij vliegt leuk, en is een aparte verschijning in de lucht. Het is een hotrod! Ik zal daar wel even aan moeten wennen.. Straks komen er ook filmpjes van de gopro te staan, deze heb ik nu nog niet gemaakt...

Annyway: Maiden!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Emil,
zou wel handig zijn als je even vermeld welke onderdelen ( motoren-regelaars enz )je gebruiken gaat.
Of heb ik er overheen gelezen.
 
Ik ben ook benieuwd hoe jij de Y6 gaat bouwen.
45 minuten is echt heel lang.
Mooi opgelost met de LED's.

Vooral de regelaars bevallen mij zeer.
Ik ga het ongeveer op dezelfde manier oplossen bij mijn Octo, alleen moet ik nog het één en ander eraan solderen.

2 vraagjes.
- Heb jij de originele krimpkous van de regelaars weggehaald en er een zwarte kous overheen getrokken, of heb je gewoon het origineel laten zitten en dan de zwarte kous er overheen getrokken?
- Laat je de ferrietkern om de servokabel van de regelaar zitten? Dat is toch eigenlijk (bij 2,4GHz) overbodig, of niet?

Groetjes,

Jordy
 
Alles is nog redelijk los, en kan nog makkelijk veranderen De regelaars zijn vast, dat zijn 40 ampere's.... Het word ouderwets trial en error, een hoop tijd..
 
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met de Multistar motoren; de prijs en spec's zijn goed, ik overweeg voor mijn grote hexa ook deze motoren aan te schaffen (ik heb nu 1000Kv met 10inch op 4s, dat wil ik omlaag brengen om langer te kunnen vliegen op dezelfde accu)
 
Alles is nog redelijk los, en kan nog makkelijk veranderen De regelaars zijn vast, dat zijn 40 ampere's.... Het word ouderwets trial en error, een hoop tijd..

Je hebt toch wel een redenering? Hoe kom je anders bij deze setup? 45 minuten is ontzettend lang, het gaat uiteindelijk om grammen. Als ik kijk bij mijn leverancier hoe veel effort hij heeft gestoken in volgens mij een vergelijkbare multikopter dan ga je dat niet halen met alle extra krimpkousjes schroeven klemmen kabelbinders lampjes.
Hoe heb je gerekend of beredeneerd?
 
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met de Multistar motoren; de prijs en spec's zijn goed, ik overweeg voor mijn grote hexa ook deze motoren aan te schaffen (ik heb nu 1000Kv met 10inch op 4s, dat wil ik omlaag brengen om langer te kunnen vliegen op dezelfde accu)

Dat zal niet veel moeite kosten.
1000 kv is best veel op 4S en een 10 inch prop.
 
Back
Top