springer Tug

trouwens ik kom er net achter dat de motor 27 mm is in diameter en de schroef 31! veel te groot. maar wat kan ik dan beter doen volgens jullie? een nieuwe motor of een kleinere schroef
 
Als ik jou was zou ik voor een motor gaan die een wat grotere schroef zonder problemen rond kan draaien.
 
Is dat diezelfde motor waarvan meerdere personen vorig jaar November al zeiden dat hij wel eens een maatje te klein kon zijn voor een sleper? Dezelfde die begin Januari al warm werd tijdens het (onbelast) proefdraaien?
 
Ik zie 16 types met een diameter van 27,5mm, varierend in toerental van 5890 tot 22938 omwentelingen per minuut: Low Voltage DC Motors - DC Motors - Products - Johnson Electric (even op het tabje klikken)
Maar wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen: eerst krijg je te horen dat deze motor waarschijnlijk niet sterk genoeg is, vervolgens kom je er zelf achter dat hij bij (kort) onbelast draaien al warm wordt, en nu sta je te kijken dat de rook er af slaat als je hem, zonder enige vorm van koeling, (over)belast laat draaien?
 
Ik zie 16 types met een diameter van 27,5mm, varierend in toerental van 5890 tot 22938 omwentelingen per minuut: Low Voltage DC Motors - DC Motors - Products - Johnson Electric (even op het tabje klikken)
Maar wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen: eerst krijg je te horen dat deze motor waarschijnlijk niet sterk genoeg is, vervolgens kom je er zelf achter dat hij bij (kort) onbelast draaien al warm wordt, en nu sta je te kijken dat de rook er af slaat als je hem, zonder enige vorm van koeling, (over)belast laat draaien?

ja dat klopt inderdaad. waarschijnlijk toch een nieuwe motor?
 
Ik zou inderdaad een andere - grotere - motor nemen, dan krijg je ook nog een beetje meer kracht op de koop toe. Dat is wel handig als je nog eens wat wilt slepen of duwen.
 
Een laagtoerige 540 motor zal het leuk doen in een springer denk ik.
Of een 540 met overbrenging.

Bij mij komen er 2 Turnigy 2830-11 brushless outrunners in iig.
Hoop dat die genoeg power hebben. Bij de drijftest presteerden ze wel goed iig.
 
Een electromotor heeft altijd een vast aantal toeren per volt, bij Brushless motoren noemen ze het de Kv van de motor.

Een 1000Kv motor zal op een spanning van 10 volt 10000rpm draaien, op 5 volt 5000rpm en op 12v 12000rpm.

Om in toeren omlaag te gaan worden vaak overbrengingen gebruikt.
Een overbrenging van 3 op 1 zal van 12000rpm op de ingaande as 4000rpm op de uitgaande as maken.
Je gaat dan in toeren achteruit, maar je koppel neemt toe, waardoor je een grotere schroef kan plaatsen als als je hem rechtstreeks op de motor zou aansluiten.
 
Dat ligt geheel aan welke motor je gaat gebruiken;)

Maar wacht ook nog even op de mening van de ervaren scheepsmodelbouwers, ik ben teveel met vliegend spul bezig om echt wat nuttigs over te zeggen over de aandrijving van een boot.
 
ik had nog een aanbod van iemand van een motor met vertraging daar ga ik dan denk ik op in ;-) dan hoef ik alleen verzend kosten te betalen
 
Voor je iets koopt, zet even alles wat je van de motor en vertraging weet hier neer zodat de "experts" er hun mening over kunnen geven ;)
 
lijkt me wel handig voor je iets koopt(verzend) ;) straks krijg je een micro motor voor een modelspoorbaantje o.i.d.....
 
Welke motoren heb je liggen? Doe eens een duidelijke foto, met type nummers, etc. En anders, als je toch wat gaat kopen, een zogenaamde "crawler" motor kan ook een optie zijn. Dat zijn motoren met veel koppel, en minder toeren dan de gemiddelde auto 540 maatje motor, die 18000 toeren of meer draait op 7.2 volt. Op Youtube staan ook diverse Springers die een dergelijke motor gebruiken.

Een vertraging is een mooie manier om toeren in te leveren en er koppel voor terug te krijgen, maar de extra herrie is wel een nadeel.
 
Back
Top