ArduPilot Mega APM 2.5 | vragen

je kan proberen om eerst de pid te veranderen van 1500 naar 1200 en dan autotune doen, 1500 is vaak te hoog, wat voor sort quad vlieg je?
 
Is er eigenlijk een verschil tussen de Ublox NEO-6M en de Ublox LEA-6M GPS?

En hoe weet je eigenlijk of je GPS signaal heeft gevonden? Op de NEO zie ik een ledje zitten, maar bij de LEA zit die in een behuizing waar waarschijnlijk geen ledje inzit...
 
Dan kijk je toch naar de APM? Die is belangrijker. Je kan ook een externe GPS led erop zetten. Een mooie felle bv.
 
Heb ondertussen het verschil gevonden:

"Key difference is the UBLOX LEA-6H's ability to use Galileo, GPS/QZSS, GLONASS, compared to NEO-6M GPS only"

Dus dan ziet de LEA er aantrekkelijker uit...

@Tadango bedankt voor de reactie, wist niet dat de APM dat kon weten van de GPS
 
theoldone, bedankt voor je reactie.
Helaas kan ik niks vinden.

Peter750, ook bedankt voor je reactie.
Als ik jouw redenering volg, zou de quad moeten klimmen i.pl.v. zakken.

Een mogelijke fysieke oorzaak zou kunnen zijn dat -bij een horizontale snelheid- de luchtdruk rondom de barometer zakt, waardoor de APM denkt dat hij te hoog zit en dus besluit om het spul te laten zakken.
Hij zakt al als de horizontale snelheid klein is, dus dat lijkt mij niet de oorzaak, zeker met de constant aanwezige turbulentie van de props rondom de APM (in de behuizing) maar vraag me niet om een wetenschappelijke verklaring.


Bij het toevoegen van een horizontale component (waardoor een horizontale snelheid ontstaat), wordt wat kracht afgesnoept van de vertikale component (lift).
Er zal dus vermogen moeten worden toegevoegd om een horizontale vlucht te behouden. Het lijkt erop dat er geen vermogen wordt toegevoegd.
Als de quad weer stil hangt, blijft de hoogte weer keurig constant.
Daarom denk ik eerder aan het aanpassen van de waarde van 1 of meerdere parameters.
Maar welke?

Hi Laas,
Denk dat de luchtdruk in Thailand momenteel erg variabel is.. sinds het leger nu de dienst uit maakt..
Grapje...

Maar ik ervaar hetzelfde. Heb alles nagenoeg afgeplakt (in doosje met schuimpie en de gaatjes van doosje bijna afgeplakt.
Ook bij wind tegen en wind mee, zie je hetzelfde fenomeen.. hij zakt door zijn hoeven. Heeft dus niets te maken met luchtdruk variatie tijdens FW flight.
De Autotune loopt hij fluitend doorheen en maakt op dit vlak niets uit.
Ook de laatste firmware niet.
Mogelijk doe ik ook wat verkeerd of is er ergens een instelling die dit strakker kan instellen.
 
Hi Laas,
Denk dat de luchtdruk in Thailand momenteel erg variabel is.. sinds het leger nu de dienst uit maakt..
Grapje...

Maar ik ervaar hetzelfde. Heb alles nagenoeg afgeplakt (in doosje met schuimpie en de gaatjes van doosje bijna afgeplakt.
Ook bij wind tegen en wind mee, zie je hetzelfde fenomeen.. hij zakt door zijn hoeven. Heeft dus niets te maken met luchtdruk variatie tijdens FW flight.
De Autotune loopt hij fluitend doorheen en maakt op dit vlak niets uit.
Ook de laatste firmware niet.
Mogelijk doe ik ook wat verkeerd of is er ergens een instelling die dit strakker kan instellen.


Hi Jacques,

Dat het leger hier de dienst uitmaakt, heeft nagenoeg geen invloed op de instabiliteit van de luchtdruk. Wèl op de verkoop van bloemen, want vele Thai geven bloemen aan de militairen, wat eigenlijk nog jongetjes zijn die hun mammie node kunnen missen.

Maarreh...
Goed om te zien dat ik niet de enige ben met het niet vasthouden van de hoogte van de APM en dat er geen oplossing lijkt te zijn. Nou ja, handmatig wat vermogen bij geven, werkt natuurlijk ook prima.
Grappig dat de autotune het bij jou wèl doet en goed om te weten dat het verder geen invloed heeft op het hoogte vasthouden.
Heeft het doorlopen van de autotune bij jou andere waardes dan de "standaard waardes" in Extended Tuning opgeleverd?
 
Echter, zodra de quad enige horizontale snelheid ontwikkelt, houdt ie Alt-H niet vast en zakt, zodat ik wat vermogen moet bijgeven om de boel op constante hoogte te houden.

De APM zit in de behuizing en de barometer heb ik meer dan voldoende afgedekt met luchtdoorlatend textiel. Er zit zo'n beetje een heel hemd in de behuizing. :D

Ik heb geen idee in welke hoek ik moet zijn om dit probleem op te lossen.
Kan iemand mij op het juiste spoor zetten welke parameter(s) ik moet wijzigen?

LET OP: De barometer is ook gevoelig voor licht(variaties) !!!

Kun je een log posten? Kijk naar de hoogte die de barometer ziet. Als je die waarde naast je pitch/roll waardes zet, weet je in welke richting je het moet zoeken. De "kracht" van de APM is nou net dat je alles in logs kunt terugkijken als je fouten zoekt. Geen log = gissen.
 
Kijk, das weer een tip die hout snijdt: de logs bekijken!
Waarom denk ik daar zelf niet aan? Weer zo'n persoonlijke teleurstelling waardoor ik dagenlang van de leg kan zijn.
Wilde me , tot mijn grote vreugde, direct aanmelden voor de cursus "omgaan met teleurstellingen" totdat ik de laatste vier woorden las ...

Mocht je interesse hebben, m'n huidige quad: Go for it
 
Tja, die cursus ... :-)

Even de foto van je quad bekeken: Als de APM helemaal bovenop je quad zit, zou ik ook de lichtgevoeligheid testen:
Verbind de APM met Mission Planner en kies Flight Data. Als je dan de APM onder fel (zon) licht zet en afwisselend wel/niet afdekt, zou de hoogtemeter niet moeten reageren. Als de barometer niet goed afgedekt is, gaat de hoogtemeter flink op en neer.

Om de juiste items te loggen:
Ga naar Config/Tuning -> Standard Params en dan "log bitmask" en kies: Default + IMU. Klik "write params" en voor de zekerheid "refresh params" Dan leest MP de parameters nog eens uit de APM. Als je gewijzigde waarde dan blijft staan, zit het goed in de APM.
 
Gedaan wat je boven beschrijft.

1. Baro is goed afgeschermd voor licht. Copter in de volle zon en alternerend de APM afgedekt. De MinimOSD geeft een constante hoogte aan op m'n scherm (0 mtr).

2. Default + IMU geselecteerd in de APM.


Net vluchtje gemaakt en ik heb nu een verse log. Maar oh,oh,oh, dat valt nog niet mee met al die getalletjes. En maar hopen dat die cursus "omgaan met teleurstellingen" in de nabije toekomst alsnog ....
Anyway, een studie op zich waar ik me in zal moeten verdiepen.
Fluistertoon: Misschien heb jij zin en tijd om naar de log te kijken?

Wat ik ook heb gedaan:
In "Basic Tuning" heb ik de "Throttle Hoover" verhoogd van 500 naar 550. Dat lijkt te helpen maar kan ook suggestie zijn. Morgen maar weer wat vluchtjes maken om meer zekerheid te krijgen.

EDIT:
"Throttle Hoover" verder verhoogd naar 600. Resultaat is groot verschil in stick positie bij schakelen van Stabilize en AltH. Geen verbetering in het vasthouden van de hoogte.
Dus weer braaf teruggezet naar 500.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat de APM de hover throttle zelf aanpaste (of een suggestie voor de waarde geeft), maar ik kan me vergissen. Hogere waarde helpt altijd. De hover moet namelijk altijd rond midstick zitten, anders zal de quad gaan stijgen/dalen als je op alt.hold of loiter vliegt.

Je kunt de log mailen of als bijlage aan je bericht hangen. Dan kijk ik 'm wel even door. Heb je er ook een telemetrie-log bij?
 
Eeh.. nee (zie PBtje)

Wellicht ten overvloede: de log is te bekijken in Mission Planner. Anders ziet het er niet uit...
 
Back
Top