HMS Victory Deagostini (Robert)

Uitvullen van de boeg,

Nu heb ik de boeg uitgevuld maar hoe zit het nu met het onderste stuk witte pijl, deze blijft een stukje open omdat de voorgevormde stukken wat dieper liggen.

Ik heb het passtuk wat er voor komt er voor gehad en dan blijft er meer heel weinig ruimte over om de beplanking op aan te brengen zie de rode pijlen.

IMG_1531a.jpg


Hier een foto van de onderzijde zo kan je goed zie dat er heel weinig ruimte overblijft om de beplanking op te zetten.

IMG_1537.JPG


IMG_1531.JPG
 
Robert,
De ruimte die je aanwijst met de witte pijl moet ook worden opgevuld. Bij de rode pijl is het goed.
Hoe het moet worden is goed te zien op de volgende foto's van je handleiding:
Afl. 32, blz 13 tekening 14
Afl.38, blz 12, tekening 15 en 16.
Succes.
 
Robert,
De ruimte die je aanwijst met de witte pijl moet ook worden opgevuld. Bij de rode pijl is het goed.
Hoe het moet worden is goed te zien op de volgende foto's van je handleiding:
Afl. 32, blz 13 tekening 14
Afl.38, blz 12, tekening 15 en 16.
Succes.

Zoals de beschrijving laat zien is de ruimte tussen te latten waar het voorsteven tussen komt 4mm (foto) iets daarboven kan je zien dat de totale breedte 8 mm is. De voorsteven is 6 mm breed dan hou je dus 1mm per kant over om de beplanking te bevestigen dat zou toch veel te weinig zijn als je niet uit zou vullen?
Vreemd dat ze stukken die er naast zitten zo ver naar beneden hebben gelaten dan had je toch veel meer ruimte gehad om de beplanking te bevestigen. :confused:

voorsteven.jpg
 
Nee, je kan de hele dikte van de kiel gebruiken om de latten te bevestigen. Dus vanaf elke kant tot het midden.
Als alles erop zit is het de bedoeling dat je door het midden een gleuf van 4 mm maakt om daar de voorsteven in te zetten.
Zie blz 12 Afl 39
 
Nee, je kan de hele dikte van de kiel gebruiken om de latten te bevestigen. Dus vanaf elke kant tot het midden.
Als alles erop zit is het de bedoeling dat je door het midden een gleuf van 4 mm maakt om daar de voorsteven in te zetten.
Zie blz 12 Afl 39

Dat snap ik wel maar de voorsteven is bij mij 6 mm en als je die dan aanbrengt blijft er dan toch maar 1 mm aan beide zijden over waar de beplanking op vast blijft zitten. Op de beschrijving doet het inderdaad voorkomen dat de voorsteven 4 mm is maar als daar nog 2 mm extra af moet blijft er niet veel over.

Maar goed we gaan het uitvullen dan komt het goed.
 
Die 2 stukken die direct naast en tegen de kiel aanzitten kan je ook meetellen als ruimte voor bevestiging. Dus je hebt niet 8 mm maar nog eens 2 x 4 mm erbij.
Dat is echt wel voldoende.
Het gaat goed komen.
 
Die 2 stukken die direct naast en tegen de kiel aanzitten kan je ook meetellen als ruimte voor bevestiging. Dus je hebt niet 8 mm maar nog eens 2 x 4 mm erbij.
Dat is echt wel voldoende.
Het gaat goed komen.

Dat klopt maar moet ik het eerst nog uitvullen, want die 2 x 4mm extra liggen wel een stukje dieper weg daarom vroeg ik mij af waarom ze dat niet op gelijke hoogte hadden gebracht.
Boven zitten ze wel op dezelfde breedte namelijk. :rolleyes:
 
De boeg is uitgevuld alles afgeschuind zodat de beplanking mooi in het geheel over de spanten lopen.

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden met de spanten voordat de eerste latten er op gaan?

IMG_1560.JPG


IMG_1550.JPG


IMG_1549.JPG


IMG_1551.JPG


IMG_1552.JPG
 
Ziet er goed uit Robert de latten kunnen er op!
Leg wel de 1e lat op de juiste plek volgens de bouwbeschrijving, want als je hier al mis mee bent dan kom je niet goed uit met de latere geschutpoorten!
 
Robert,
Voorgaande opm van Piet is zeer belangrijk. Volgens mij ben ik daar de fout in gegaan.
De handleiding zegt (Afl21, blz10, figuur 2):

Citaat: 2. Houd de eerste lat aan de bakboordzijde tegen de romp,
tussen spanten 17 en 24. De lat moet gelijk met het onderste
batterijdek lopen. Einde citaat.

De vraag is hoe je deze laatste opm moet interpreteren.
a. Onderkant lat gelijk met onderkant dek.
b. Onderkant lat gelijk met bovenkant dek.
c. Bovenkant lat gelijk met bovenkant dek.
d. Bovenkant lat gelijk met onderkant dek.

De onderkant van deze eerste lat is later het uitgangspunt voor de meting van verticale hoogte/afstand van geschutpoorten tot deze lat.
Als deze lat dus niet goed zit, zitten de geschutpoorten direct ook te hoog of te laag.

Eerlijk gezegd weet ik niet meer wat ik gedaan heb, maar mijn geschutpoorten zitten iets te hoog.
Ik dacht dat ik optie b heb gebruikt, wat dan de hoogte bij mij verklaart.
Ik denk daarom dat je optie a moet hanteren.

Piet, weet jij nog hoe je het hebt gedaan?

Jan Zwart
 

Ik heb helaas géén foto van de 1e plank, maar de bovenkant van de 1e lat moet gelijk liggen met de bovenkant van het dek!
 
Als je optie b hebt gebruikt Jan, dan verklaart dat dat je poorten iets te hoog zitten!
Het had optie c moeten zijn!
 
Dekbeplanking.

Heb een klein proefstukje gemaakt met de dekbeplanking.

Heb 2 proefstukjes gemaakt

linker zijde gedaan met zwarte stift
rechter zijde is gedaan met een potlood.

Mijn vraag is welke van de 2 zou er best bij horen die met de stift komt wel wat overheersend over vind ik.
En wat betreft de kleur daar zie je ook heel veel variatie in?
De nagels wel of niet aanbrengen op de beplanking?


IMG_1574.JPG


IMG_1575.JPG
 
Ik zou voor het potlood gaan hoor Robert, is veel minder heersend.
Nagels imiteren op de kopse kanten zou ik wél doen.
Ik hoop overigens wél dat je een ander patroon neemt voor je dekplanken, daar wordt het ook wat rustiger van en is authentieker.

Bij dit model was er een mogelijkheid om een stuk uit de zijkant te halen, zodat er een blik in het schip geworpen kan worden, ga jij dat ook doen?
 
Back
Top