Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Ben eens benieuwd of dat voor electro helikopters ook gaat gelden.

Ik ben ook heel benieuwd naar de definitie van een 'drone'. Gaat dat ook gelden voor rc vliegtuigen? Voor een miniquad is 30m best doenbaar, maar voor een vliegtuig(je) is een max hoogte van 30m haast ondoenbaar, en zeker niet veiliger. Wat met VTOL toestellen die kunnen opstijgen/landen/hoveren als een drone, maar ook vliegen als een vliegtuig? En zoals jij aanhaalt, wat met helicopters? Da's toch een heel ander risico dan een miniquadje of een EPP vliegtuigje. Tot slot, wat met DLG's ?

Voorlopig meer vragen dan antwoorden.
 
"Het werk van journalisten wordt ons door de overheid onmogelijk gemaakt,”...
Er wordt duidelijk aangegeven dat het om commercieel gebruik gaat.
En zoals ik al vaker heb gezegd; dit is een fantastische drogreden. Dus vóórdat er multicopters waren, waarmee vanuit de lucht foto's en video opnames konden worden gemaakt, bestond het beroep van journalist niet?
 
Ik kwam onderstaand tegen op fb. Is dit iets nieuws? Mag een phantom vision plus commercieel gebruikt worden?

fb pagina drone4experts zei:
Weer een gelukkige klant! Onze instructeur neemt ook uw 'bewijs van control' af. Dit bewijs is verplicht als u uw drone commercieel wil inzetten... Wij geven dit certificaat af mits u gedurende de afnametest het toestel naar behoren beheerst.


11194577_842835095788298_7511596879895361694_o.jpg
 
1. Nee, dit is niet nieuw.

Zie het informatiebulletin van IL&T (http://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/luchtvaart/dronevliegers/),
Bijlage F punt 3.a.:

3. Bewijs van Bevoegdheid (BvB)/ RPAS Air Operator Certificate (ROC)
a. Degelijke praktijkopleiding op het type UAS door of op advies van de fabrikant (kopie opleidingscertificaat meesturen), en
b. Aantoonbare kennis van luchtvaart, luchtruim etc. gericht op het klasse 1 gebruik van RPAS Theorie opleiding bij een door ILT getoetste RPAS grondschool).
c. Operationeel handboek, dat voldoet aan de de criteria in ‘Criteria voor operational handbook (zie bijlage G)’


2. Of een DJI Phantom Vision (Plus) commercieel mag ingezet worden weet ik eerlijk gezegd niet.
 
Soepeler regels voor ‘mini drones’ in de maak
30 april 2015 - 16:48

Het gebruik van drones door commerciële gebruikers wordt eenvoudiger en toegankelijker. Gebruikers van zogeheten ‘mini drones’ hoeven vanaf 1 oktober niet langer een vergunning en ontheffing aan te vragen. Hiermee worden de regels voor commerciële en particuliere gebruikers van deze lichte categorie drones gelijkgetrokken. Wel worden de veiligheidseisen voor dit gebruik strenger, waardoor minder hoog en ver kan worden gevlogen.

Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu): ‘Het commercieel gebruik van drones is de afgelopen jaren flink gegroeid en groeit nog steeds. Met de nieuwe regels wil ik meer duidelijkheid en ruimte creëren voor deze innovatieve sector en zorgen dat helder is aan welke veiligheidseisen moet worden voldaan.’

‘Mini drones’
Op dit moment kunnen particulieren zonder vergunning met een drone vliegen, terwijl commerciële gebruikers ontheffingen moeten aanvragen, omdat dit officieel nog niet toegestaan was. Dit leverde voor verschillende beroepsgroepen onpraktische situaties op. Met de nieuwe regels voor ‘mini drones’ (drones tot 4 kilo) wordt het voor commerciële gebruikers makkelijker om drones doelgericht en flexibel in te zetten. De beoogde regels worden de komende vier weken voorgelegd ter internetconsultatie. Voor particuliere gebruikers die hoger, verder of met zwaardere drones willen vliegen gelden straks dezelfde regels als voor commerciële gebruikers – tenzij ze op een modelvliegveldje bij een modelvliegvereniging vliegen.

Met het oog op de veiligheid moet degene die de ‘mini drone’ bedient zorgen voor een horizontale afstand tot bijvoorbeeld gebouwen en groepen mensen van minimaal 50 meter. De drone mag niet hoger dan 50 meter vliegen en niet verder dan 100 meter van de bestuurder. Drones moeten altijd voorrang verlenen aan ander luchtverkeer, 50 meter afstand van elkaar houden en mogen niet binnen een straal van 5 kilometer van luchthavens vliegen.

Gefaseerde openstelling luchtruim
Met het oog op veiligheid wordt gefaseerd gewerkt aan regelgeving voor het gebruik van drones. Hierdoor is het alle partijen binnen de sector mogelijk om op een veilige manier aan de onbemande vliegtuigen in het luchtruim te wennen en worden marktpartijen al wel in staat gesteld om commerciële vluchten uit te voeren. Om de aansluiting van de Nederlandse industrie op de Europese markt te optimaliseren, wordt voortdurend gekeken naar een goede aansluiting van onze regels op die in andere Europese landen.

De gefaseerde aanpak betekent dat commerciële bestuurders van een drone per 1 juli al een brevet en vergunning kunnen krijgen na het afleggen van een theorie- en praktijkexamen. Hiermee kunnen ze structureel vliegen met drones. Dit vervangt de verplichting tot aanvragen van een ontheffing voor een vlucht.

Aldus Ministerie grin-emoticon
 
Nee hoor: "tenzij ze op een modelvliegveldje bij een modelvliegvereniging vliegen".
Als je met 2 of meer personen modelvliegt ben je juridisch gezien een organisatie welke gezien kan worden als een modelvliegclub. Dus dan mag je verder, hoger en zwaarder vliegen.
 
Als je met 2 of meer personen modelvliegt ben je juridisch gezien een organisatie welke gezien kan worden als een modelvliegclub.

Waar kan ik dat terugvinden of dat zo werkt? Want ook al zou ik samen met mijn zoon opeens een modelvliegclub zijn dan heeft die club nog geen eigen veld.
 
In het begin staat er dat er per 1 oktober geen vergunning /ontheffing meer nodig is, maar tegelijkertijd staat er aan het einde wel dat per 1 juli Commerciël bestuurders een brevet en vergunning kunnen afleggen. Geld dit laatste dan voor bestuurders van multicopters boven de 4 kilo, of voor iedereen?
 
1. Nee, dit is niet nieuw.

Zie het informatiebulletin van IL&T (http://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/luchtvaart/dronevliegers/),
Bijlage F punt 3.a.:

3. Bewijs van Bevoegdheid (BvB)/ RPAS Air Operator Certificate (ROC)
a. Degelijke praktijkopleiding op het type UAS door of op advies van de fabrikant (kopie opleidingscertificaat meesturen), en
b. Aantoonbare kennis van luchtvaart, luchtruim etc. gericht op het klasse 1 gebruik van RPAS Theorie opleiding bij een door ILT getoetste RPAS grondschool).
c. Operationeel handboek, dat voldoet aan de de criteria in ‘Criteria voor operational handbook (zie bijlage G)’


2. Of een DJI Phantom Vision (Plus) commercieel mag ingezet worden weet ik eerlijk gezegd niet.



Het ging me niet om de typetraining. Maar om het commercieel vliegen met een ph2+. Maar zonder de inleiding zou de vraag niet duidelijk zijn.

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2015/04/30/soepeler-regels-voor-mini-drones-in-de-maak.html

Kwestie van geduld, dan kan het allemaal zonder geneuzel met de phantom. Zoals het hoort!
 
FPV is toch al verboden. 100 meter gaat om commercieel vliegen. Recreatief modelvliegen valt nog steeds onder de modelvlieg regeling, en mag je verder weg dan 100 meter.
 
Ik kwam onderstaand tegen op fb. Is dit iets nieuws? Mag een phantom vision plus commercieel gebruikt worden?




11194577_842835095788298_7511596879895361694_o.jpg

Zal ik als afgever van het certificaat het antwoord geven ;)
Dat mag Ed mits de DJI Vision + conform de richtlijn is omschreven in het Operations Manual.

ps,
waarom vraag je dit overigens hier en niet gewoon via de desbetreffende FB pagina? Die gaat expliciet over dit soort regelgeving??
 
Laatst bewerkt:
FPV is toch al verboden. 100 meter gaat om commercieel vliegen. Recreatief modelvliegen valt nog steeds onder de modelvlieg regeling, en mag je verder weg dan 100 meter.

klopt.
Dit is de letterlijke tekst van de aanpassing mbt de Modelbouw wet- & regelgeving:

"
ARTIKEL 19 WIJZIGING REGELING MODELVLIEGEN

De Regeling modelvliegen wordt als volgt gewijzigd: 1. Artikel 1 vervalt.

2. In de aanhef van artikel 2 wordt de zinsnede ‘Onverminderd paragraaf SERA.3201 van verordening (EU) nr. 923/2012, het Besluit luchtverkeer 2014 en artikel 1, eerste lid, aanhef en onderdeel b’ vervangen door: Onverminderd paragraaf SERA.3201 van verordening (EU) nr. 923/2012 en het Besluit luchtverkeer 2014.

3. In artikel 2, onderdeel h, wordt ‘maximaal 300 meter’ vervangen door: maximaal 120 meter.

4. Onder verlettering van de onderdelen i tot en met l van artikel 2 tot j tot en met m, wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

i. In afwijking van onderdeel h zijn vluchten binnen het verband van een bij de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart of de Federatie Limburgse Radio Controle Vliegers aangesloten vereniging toegestaan tot een hoogte van maximaal 300 meter boven de grond of het water in luchtruim klasse G, mits wordt voldaan aan de in dat onderdeel genoemde voorwaarden. "
 
Back
Top