C-130 Hercules

Binnen wat voor termijn worden resultaten verwacht?

Ik vind het wel leuk om deel te nemen, maar ik heb eerst nog een DC3 die gebouwd wil worden
 
.
Leuk initiatief Jan!
Zo te zien gaat het wel wat worden, je hebt al een leuk en zeer kundig team inmiddels!

Even een dwarsstraat.... al nagedacht om eventueel RATO toe te passen?

933669aae5159abb29687e8b703b1f32.jpg


0933889.jpg


20090625203603ENLUS0177400812459621.jpg


Lijkt me erg spectaculair en bijzonder!
Misschien kan Janhein uit het "raket modelbouw" gedeelte van dit forum hierin informeren/assisteren?

Ik blijf dit initiatief in ieder geval volgen, succes!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Uit het artikel:

"Incorrecte benaming; De term 'jet' is eigenlijk incorrect. Een juistere term zou RATO zijn, of Rocket-Assisted Take Off. JATO blijft echter de meestgebruikte term."

.
JATO = Jet Assisted Take Off
RATO = Rocket Assisted Take Off

Beiden hebben bestaan/zijn toegepast.

Er waren kisten met extra jets die alleen gebruikt werden bij de take-off.
Onder andere de Lockheed LP-2H Neptune was zo`n kist.
Dat is JATO

AP-2H_Neptune_NAS_Pax_1969.jpg


Maar er waren ook kisten zoals de Lockheed C-130 Hercules die raketten gebruikten voor de take-off.
De Duitsers hebben dat trouwens ook al regelmatig toegepast in WOII.
Dat is dus RATO

HERC.JPG


Groeten, Ramses

.
 
Laatst bewerkt:
.
Juist! (alhoewel het behoorlijk gerelateerd is... ;)) Verder met het Hercules project.
Wordt dit Hercules project ontworpen voor alleen electro aandrijving of ook voor brandstof?

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ik reageer over een paar uur uitgebreider.

Zit nu in een etentje . . .

Maar ik word wel vrolijk van wat ik lees!
 
Laatst bewerkt:
Electro setupjes uitwerken doe ik graag. Meestal gebruik ik ECalc, tesamen met een portie fingerspitzengefühl. Is voor alle toestellen die ik tot nu toe uitgewerkt hebt goed meegevallen.
Wel kom ik nog niet aan jullie enkels qua ervaring, bouwskills etc, ben ik ook nog niet gewoon aan meerdere motoren (buiten 1 geval, zie een ander draadje) en nog niet echt begaan met het schaalmodellen gedeelte van de hobby (terug buiten 1 geval, zie een ander draadje)
 
En alweer een (Dries) er bij! :)


Ik reageer even op een aantal dingen die ik langs zag komen.

Er wordt gevraagd naar een tijdpad cq. een termijn waarop eea. gestalte zou moeten krijgen.
Ik zou zeggen: nog geen idee, ik zou het mooi vinden als we de komende tijd het project echt kunnen starten (daarover hieronder meer).

Electro of ook brandstof? Als het aan mij ligt wordt het electro (maar ik kan me voorstellen dat Bart in staat is vrij eenvoudig een versie (dwz. de motorgondel) met een brandstoftank en brandstofmotordragers te tekenen.) Maar dat laat ik aan Bart over.

Meer in z’n algemeenheid: hoe moeten we dit project aanvliegen?

Vooraf: als ik zie wie zich (waaronder een aantal ‘zwaargewichten’) nu allemaal aangemeld hebben, aangegeven hebben te willen meedenken en –werken, met woord en daad, dan denk ik: dit gaat gewoon lukken! Dit wordt helemaal super!

Okay, hoe zouden we dit kunnen aanpakken?

We hebben hier te maken met een project. Vrij naar Wikipedia:

Een project is een, in de tijd en middelen begrensde, activiteit om iets te creëren.
(Dat ‘iets’ is hier: de mogelijkheid voor modelbouwers creëren om een relatief grote C-130 te bouwen.)

Een project wordt meestal in samenwerking door/tussen verschillende mensen uitgevoerd.
(Klopt: samen gaan we het doen.)

Het project wordt meestal vastgelegd in een projectplan en geregeld door projectmanagement.
(Ik wil niks dichttimmeren, maar het kan volgens mij nooit kwaad om eea. vooraf goed te doordenken.)

Op basis van mijn (beperkte) kennis en ervaring stel ik me het volgende voor.

Stap 1. Projectdefinitie.

Vwb. het model: behalve dat het om een C-130 gaat is er nog maar weinig bekend. Schaal? Semi-schaal? Op basis van welke 3-view of andere onderleggers (tekening)? Electro. Lampjes/landingslichten? Spanwijdte? Constructie/bouwwijze: balsa en hout met (een beperkt aantal?) kunststof vormdelen. Retracts, wieldeuren en alles? Scale flaps? Beweegbare laaddeur? Profiel? Wel scale vierbladpropellors! Etc.etc. (Alles staat met opzet een beetje door elkaar . . . ;-) )

2422576.jpg



Vwb. organisatorische aspecten:
Wie vormen het project team? Vaste groep of meer het duiventilmodel (liever niet). Projectleider? Projectaanpak? Etc.etc.

Daarnaast moeten er (normaals, denk ik) afspraken komen over (vrij naar GOTIK op Wikipedia):
- financiële vergoedingen: krijgen mensen voor dingen betaald, wordt er onderling verrekend, moet je iets regelen mbt. intellectuele eigendom?
- organisatie: wie heeft de leiding, hoe zit het met de verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden?
- tijd: op de een of andere manier moet er voor gezorgd worden dat de verschillende activiteiten onderling in de tijd enigszins op elkaar afgestemd worden
- informatie: dan gaat het om alle beschikbare informatie die voorafgaand aan het project, in de ontwikkelingsfase, tijdens de uitvoeringsfase en achteraf binnen het project geproduceerd wordt of beschikbaar komt
- kwaliteit: totaal aan kwaliteitskenmerken en kwaliteitswaarborgen, nodig om het project succesvol te laten verlopen en op te leveren.

Het spreekt wat mij betreft voor zich dat eea. wel enigszins ‘gemanaged’ moet worden.

Het lijkt me ontzettend leuk en inspirerend om een keer (bv. op een zaterdag, Amersfoort, daar ergens) met een aantal mensen (zonder iemand te kort te willen doen denk ik in eerste instantie aan Bart, Ton en Femmo, maar misschien ook gewoon iedereen die wil) bij elkaar te komen en de projectdefinitie af te kaarten.

(Overigens: ik ga ervan uit dat jullie allemaal er een willen bouwen?)

Reacties worden hier zoals altijd graag ingewacht; ik hoor het graag!


jan.
 
Dit is een zeer mooi initiatief.
Ik zou me er graag bij aan willen sluiten, zij het niet dat ik met een ander project bezig ben. En 2 projecten van groter formaat passen niet op mijn bouwtafel.

Maar mochten er toch GFK onderdelen nodig zijn, dan geef mij een berichtje, daarmee kan wil ik jullie wel helpen. Maar Bart gaf aan voorgevormde delen te willen gebruiken (dit is wel goedkoper dan GFK delen). .
Of ik daadwerkelijk ook een C130 ga bouwen, dat zal de tijd zich moeten uitwijzen. Nu lukt het nog niet, maar de toekomst is nog lang, dus wie weet
 
Dit is een zeer mooi initiatief.

Dank je wel, airbus! Ben er zelf ook zeer tevreden over! ;)

En bedankt voor het aanbod om eventueel GFK-delen te willen maken. :)

Nog een paar ontwerpbeslissingen:
- bij een spanwijdte van 2,40 m. wordt de romp 1,80 m. lang. Hoeft wat mij betreft niet gedeeld te worden, maar het is wel handig (ook ivm. 'hangar rash') als alle kielvlakken etc. er af kunnen
- plaats van toegang tot servo's, accu's etc.: via de neus (afneembaar)?

Overigens, nog een mooi voorbeeld van waar samenwerking door experts toe kan leiden:


Achtergrondinformatie:


Als wij ook deze kwaliteit bereiken . . .


jan.
 
- bij een spanwijdte van 2,40 m. wordt de romp 1,80 m. lang. Hoeft wat mij betreft niet gedeeld te worden, maar het is wel handig (ook ivm. 'hangar rash') als alle kielvlakken etc. er af kunnen

Bij dit formaat. Hoe groot wordt je stabilo en kielvlak hoogte?
Het stabilo van een C130, lijkt ongeveer 1/3 van de spanwijdte (op deze schaal dus 80cm spanwijdte???).
Hoogte kielvlak incl. romp is ook niet klein. Dat wordt dan zo'n 65cm???
Dan moet je wel demontage kunnen doen. Daar ga je anders grote problemen krijgen met opslag/vervoer (sjouwen door het huis en deuropeningen. Of de trap op naar de zolder)
C-130-3-view.png
 
Mijn deelname zal voorlopig alleen uit het tekenen bestaan. Zelf heb ik geen tijd om de kist te bouwen , ik heb mijn handen al vol aan de Dornier Do24K welke op de planning staat. Wie weet daarna wel ;)
Tekenen kan ik gewoon naast het bouwen van de Do24 doen.


Mijn ideeën :

Het formaat dat Jan voordraagt lijkt mij prima. , misschien iets groter ? Als we schaal 1:16 aanhouden kom je op :

Spanwijdte. . . . 253cm
Romplengte. . . .186cm

Voordeel van schaal 1:16 is dat er aardig wat plastic bouwdozen zijn in deze schaal , toch leuk om wat para's te droppen of een Humvee op de ramp te plaatsen als de Herky op het platform staat.

Vleugel uit drie delen. Zo houd je alle draden tussen motoren en regelaars mooi in de middenvleugel en blijven het aantal benodigde stekker verbindingen minimaal. Romp kan gewoon uit één stuk met de staartvlakken afneembaar (systeem zoals bij mijn empire). Neus afneembaar maken om toegang te bieden tot het batterij pakket e.d. Neus zou met een grote bajonet sluiting uitgevoerd kunnen worden. De rompvorm leent zich goed voor een mooie open constructie.
Een functionele laadklep is natuurlijk een must.
Mijn voorkeur heeft het model te ontwerpen voor uitsluitend elektrische aandrijving. Zo kan het gewicht erg laag blijven wat de vliegeigenschappen ten goede zal komen.

Ideeën voor de constructie :

Vleugel : Constructie hoofdzakelijk uit 2mm balsa. Deels beplankt met 1.5mm balsa , ribben 1.5mm capstrips. Lightply voor de ribben waar de vleugel gedeeld word en de motordragers. Nacelle's uit twee of drie vacuum gevormde delen , onderste deel afneembaar om toegang te bieden aan de esc en motor. Spinners ook een vacuumdeel zodat het mooi aansluit. Wellicht 3d geprinte schaal proppeler bladen op een Ramoser 4 blad naaf.

Staart : Volledig uit balsa , afneembaar bevestiging dmv cf staaf/buis en magneten. Bediening met een systeem zoals ik dat bij de empire heb gebruikt.

Romp : Spanten uit lightply , enkele 5x5 balsa stringers en beplanking van 1.5mm balsa. Bouw in twee delen met de split vertikaal over het midden. Romp kan zo op een vlakke plaat perfect recht worden gebouwd. Misschien kan de neus wel uit één vacuümgetrokken deel.

Landingsgestel : Neuspoot wellicht een kant en klaar verkrijgbare retract , hoofdlandingsgestel dmv een retract servo , heb er een leuk idee voor. Schuimwielen , deze zijn erg licht

Afwerking: Folie en dat in kleur spuiten , heeft een erg mooi en licht resultaat gegeven op een Empire van één van de bouwers.

Overig : Ontwerp voor lasersnijden. Zo kan er een mooi tab/lock systeem worden toegepast. Onderdeel nummers worden ingegraveerd. Voorgesneden gaten/sleuven voor scharnieren e.d. Het mooiste is natuurlijk als de kist zonder tekening maar adv exploded views kan worden gebouwd.

Tot zo ver. . . . . . . .

Alvast een boekje in mijn archief opgezocht :
2.jpg

1.jpg


Mvg,

Bart
 
Zo te lezen, wilt Bart een hele grote kar trekken voor dit project.
Bart, Als je hulp nodig hebt, moet je het melden. Er zijn al vele mensen, die zich gemeld hebben. We kunnen ook met meerdere dezelfde kar trekken, dat hoef je niet alleen te doen.
 
Ik heb een contact bij de 'C-130Herculesvrienden'; misschien kunnen die 'Unterlagen' ter beschikking stellen.

Bart gaat als een speer; ik lees allemaal goede ideeën!

Wordt tijd om de koppen bij elkaar te steken!

Waar ik wel benieuwd naar ben: de contouren van eea. worden nu wel helder: wie is er serieus van plan om zo'n ding te gaan bouwen?

1. jan.

;)


jan.
 
Hoi Jan,

Bij nader inzien trek ik toch mijn keutel in voor het landingsgestel.
Ik denk dat Bart daar best uitkomt (kijk maar naar de Goose) en hij kan het dan ook meteen in zijn ontwerp integreren.

Grt

Femmo
 
Back
Top