Deel 33
Dit wordt een van de laatste stukjes over mijn tijd in Xi’an.
Zoals ik al eerder schreef kwam mijn tijd in Xi’an ten einde aangezien mijn werkgever besloot om uit te Joint Venture te stappen. Zo’n exit gaat heel anders dan je dat zult verwachten, omdat de Chinezen je nooit met geld zullen laten weggaan. In de onderhandelingen werd het dan ook meer de vraag: “hoeveel moet Volvo betalen om weg te mogen ?” Dit, samen met de Zweedse softe aanpak, zorgde ervoor dat er uiteindelijk een enorm bedrag in de vorm van gratis materiaal werd overgedragen.
Maar, voor het zover was, was er nog de deelname aan de China Nationals ! Deze werden gehouden in Hefei, de hoofdstad van de Anhui provincie. Dat was ongeveer 700 km rijden van Xi’an, wat we voornamelijk ’s nachts deden. Ik heb onderweg veruit de grootste snelheidsboete gekregen in mijn vele jaren rijden in China, nl. 45 EURO !!!
De China Nationals is een heel eigenaardig evenement, met allerlei sporten die (relatief) onbekent zijn. Je zou het haast een alternatieve spelen kunnen noemen.
Het zou een internationaal karakter moeten hebben, maar naast wat deelnemers uit Hong Kong en naburige “-stan” landen waren de meeste deelnemers chinezen.
Ook het modelvliegen maakte deel uit van het programma, dus gingen we daar met team Shaanxi naartoe. Ik wilde eigenlijk niet meer deelnemen omdat de laatste wedstrijd in Laiwu zo teleurstellend was qua organisatie en jurering. Maar de lokale modelvliegafdeling kreeg veel druk op zich om toch een delegatie te sturen en er was budget beschikbaar voor de kosten, dus zijn we uiteindelijk toch maar gegaan.
Ik zou deelnemen in F3A, en voor het eerst met een electrische setup. Mijn maatje Qiang Long zou ook F3A doen, maar zich met name richten op 3D/aeromusical. Voor de aeromusical hadden we besloten om een van mijn favoriete kisten te gebruiken, nl. de Pilot-RC Yak54. Deze heeft een spanwijdte van 3.3m is voorzien van een DLE-222 viercilinder en rook setup. Aangezien QL een veel betere 3D vlieger is zou hij zich daar op richten met mijn Yak en ik op F3A.
We hadden best wel een leuke routine in elkaar gedraaid en heel veel geoefend.
De aankomst in Hefei begon al goed (niet dus). Het evenement was georganiseerd door het leger en vond voor een groot deel plaats op militair terrein. Dat was natuurlijk een probleem met al die buitenlanders.....
Chinese soldaten worden nog steeds erg afgezonderd van de rest van de samenleving en compleet gehersenspoeld met ideeen dat alle buitenlanders spionnen zijn. Officieren maken geen carriere op basis van kennis en kunde, maar hun politieke correctheid en ze moeten ook een groot deel van hun tijd verdoen aan het leren van partijideologien.
We waren hierop voorbereid en dus had ik een lokale vriend gevraagd om een hotel te boeken in de stad, zodat ik niet op het militaire terrein hoefde te verblijven. Hij had daarvoor echter mijn Chinese naam gebruikt 罗立德(luo li de)
Toen ik echter incheckte kreeg al het gevoel dat het niet goed zat. Het duurde erg lang en er werd koortsachtig overlegd.
Er werd gevraagd wat het probleem was, en dat bleek mijn buitenlander-zijn te zijn. Huh ? Waarom dan ? Welnu, ook het gekozen hotel was gerund door de militairen en daardoor dus niet toegankelijk voor buitenlanders. Nou ja.....!
Het was voor de rest een gewoon hotel, waar ook chinese burgers in verbleven. Doordat mijn chinese naam gebruikt was, hadden ze dit niet opgemerkt tijdens de reservering.
Ik had al snel door dat we dit niet gingen winnen en had mijn vriend al ingelicht om iets anders te regelen. Maar ik kon het toch niet nalaten om de druk eens flink op te voeren. Manager gevraagd, een hoop gedoe, vragen om uitleg etc etc. Op mijn vraag welke gevaren ik kon opleveren kreeg ik natuurlijk geen antwoord. Ook niet op de vraag welke geheimen er te vinden waren. Toen ik opperde dat het enige geheim wat daar te zien was, de officieren waren die hun minnaressen daar ontmoetten (bijna alle chinese mannen die wat voorstellen houden er verschillende buitenechtelijke relaties op na) lagen alle receptiedames in een deuk maar de manager vond het wel tijd om maar weg te gaan.
Gelukkig was er al ander onderkomen geregeld en kwam het toch nog goed.
De wedstrijd was redelijk goed geregeld en van onverwacht niveau. De vliegstrip was beter dan de vorige keer in Laiwu en al met al hebben we best veel plezier gehad.
Het niveau in F3A was best wel hoog met deelnemers uit Hong Kong, maar vooral de 3D wedstrijd was echt superspannend. Voor 3D moeten er 2 rondes verplichte figuren gevlogen worden (zoals F3M) en twee rondes aeromusical. QL deed het erg goed en kwam na een spannende strijd op de derde plaats terecht. De strategie was om een wat simpeler maar elegant programma te maken, wat dan ook perfect geexecuteerd moest worden. Dat werkte uiteindelijk goed. Nummers 4 en 5 zaten er dicht achter maar kwamen punten tekort door veel slordigheden.
Met zowel Pilot-RC als DLE waren deals gemaakt dat bij een plaats in de top 3 we een deel van de aanschafkosten terugkregen en dus had ik een hele goedkope Yak

Het prijzengeld (jaja) werd gedeeld....
Mijn vliegen in F3A was redelijk. Ik kwam uiteindelijk op de vierde plaats terecht waar ik erg blij mee was. Uiteindelijk werd ik als buitenlander uit de uitslag genomen, want dat kon natuurlijk niet.....
Ik moest wel erg wennen aan het vliegen met electrische aandrijving. Ondanks dat ik daarvoor met dezelfde type kist, Neptuno van Jetlegend, met YS aandrijving met veel plezier had gevlogen, wilde het met electrische aandrijving niet zo lukken.
De laatste avond was wel weer lachen. Mijn vrienden uit Hong Kong hadden ons uitgenodigd voor diner. Daar was zoals gebruikelijk ook Dragon Li bij. Dat is een acteur en zanger uit Hong Kong van het type “vergane glorie”. Een erg leuke man die ook erg fanatiek F3A vliegt. We zijn al heel wat keren met deze groep op reis geweest, maar nu was het de eerste keer dat hij continue werd aangesproken op zijn bekendheid. Op straat, maar ook in het restaurant moest hij continue handtekeningen uitdelen en kregen we allerlei extra’s. Aangezien dat op andere plekken in China nooit was voorgekomen was iedereen toch wel een beetje verbaasd. Waarschijnlijk waren in de donkere jaren er in die stad alleen maar cassetebandjes met zijn nummers te krijgen.....

Een heel ander landschap met veel rijstvelden

Rivieren die compleet vernield worden voor zandwinning voor de exploderende bouw

Wat slaat dit nou op ? De chinese tekst betekent gewoon "bedankt en goede reis" oid

Ook in Hefei veel bouwprojecten

De plek waar wij moesten vliegen

ook weer allerlei obscure klasses die ik alleen in China heb gezien

Dit is het preciesie droppen van een kist aan een parachute

Duidelijk was dat alles maar tijdelijk was aangelegd. Medium size bus draaide even....

Tijdens het trainen veel belangstelling

De Yak

De vader van QL is een van de meest nuttige en trouwe helpers gebleken

Op naar de eerste ronde

Dit was tijdens een van de trainingen. Overigens vlogen we voor training ook gewoon op de openbare weg....

Het geluid van zo'n 4-cilinder is echt supervet

tsja, da's toch lastig als je gimmicks te vroeg afgaan....

Om de hoeveelheid publiek voor de reportage wat op te krikken kregen de cadetten opdracht om te komen kijken

Interview

Alle Neptuno vliegers

Blij met de derde plaats

Nu mijn vrouw (r) en de VEEL jongere vrouw van Dragon Li

De kisten van team Shaanxi

Zij waren echt niet de reden van de foto hierboven....

Apart restaurant voor de laatste avond

Dragon Li met ega

en de manager kwam om een handtekening vragen....

Alex Lau kan er wel om lachen

Ik kwam zelfs nog op de voorpagina
Dat was het weer voor deze keer
Groet
Ro