tja, plug and play..
Om hem aan het werk te krijgen is electro redelijk plug and play, wat als gevolg ook meteen het grootste gevaar is..
Maar hoe dan ook, ook zonder verstand van zaken krijg je die stekkers in elkaar, en de motor draaiend.
bij brandstof moet je in dat stadium al een beetje verstand van zaken hebben
Mooiste voorbeeld wat ik op kan noemen, is dat bij ons in de club op een gegeven moment regels zijn opgesteld voor het starten van vliegtuigen (brandstof) in de pitts.
op dat moment hadden we nog geen zone ingesteld etc.
men vond het toch wel raar dat je met een "live" toestel door de pitts liep.
Die regels over het elders starten waren er ook zo door, no problemo.
Ook al was het aantal incidenten met brandstoftoestellen in de pitts op dat moment 0 (landingen niet meegeteld).
Toen vroeg iemand zich af hoe we dit door gingen trekken op electro.
Dat was even tegen een verkeerd been.. terwijl het aantal incidenten in de pitts (wederom, landingen niet meegeteld) of 2 of 3 stond.
dat is toch lastig, moeilijk.. door de knieen (geriatrische vliegers), niet gevaarlijk etc etc.
Grappig hoe er over wordt gedacht, en wat de waarheden zijn in termen van gevaar.
brandstof heeft de naam, omdat het lekker doorklinkt en zo.
maar in mijn ogen is electro de gevaarlijkste.
geen probleem als de eigenaar dat ook onderkent (en daarnaar handeld..)
maar het gebeurt redelijk regelmatig dat je dit uit moet leggen.
@WillydeWoofer
tot 180 cm electro?
dat zijn nog stevige accu's, doorgaans..
je hebt veel kleiner en handiger ook als brandstof he..
Mijn fourstar is 1,50 m en vliegt met een .46 op 5% nitro (veel vermogen..)
Mijn ultimate is 1,40 (maar wel dubbeldekker), vliegt nu met 20cc 4takt, ook op 5%, en heeft veel vermogen
ik heb een puma 40 op een .40, 1,40 vleugel, op 5%. heeft niet over (maar dat komt door de niet hoogvermogende motor)
een clublid heeft een 2 m sportkist, vliegt met een 15cc. vliegt ook goed.
vanaf 15cc gaan de nitro motoren stevig drinken.. mijn ultimate zit een 500 ml tank in, waar hij met 8 minuten vliegen nog wat reserve mee heeft.
voor het beeld.
maar, dat is een keuze, die je lekker zelf mag maken ;-)
Om hem aan het werk te krijgen is electro redelijk plug and play, wat als gevolg ook meteen het grootste gevaar is..
Maar hoe dan ook, ook zonder verstand van zaken krijg je die stekkers in elkaar, en de motor draaiend.
bij brandstof moet je in dat stadium al een beetje verstand van zaken hebben

Mooiste voorbeeld wat ik op kan noemen, is dat bij ons in de club op een gegeven moment regels zijn opgesteld voor het starten van vliegtuigen (brandstof) in de pitts.
op dat moment hadden we nog geen zone ingesteld etc.
men vond het toch wel raar dat je met een "live" toestel door de pitts liep.
Die regels over het elders starten waren er ook zo door, no problemo.
Ook al was het aantal incidenten met brandstoftoestellen in de pitts op dat moment 0 (landingen niet meegeteld).
Toen vroeg iemand zich af hoe we dit door gingen trekken op electro.
Dat was even tegen een verkeerd been.. terwijl het aantal incidenten in de pitts (wederom, landingen niet meegeteld) of 2 of 3 stond.
dat is toch lastig, moeilijk.. door de knieen (geriatrische vliegers), niet gevaarlijk etc etc.
Grappig hoe er over wordt gedacht, en wat de waarheden zijn in termen van gevaar.
brandstof heeft de naam, omdat het lekker doorklinkt en zo.
maar in mijn ogen is electro de gevaarlijkste.
geen probleem als de eigenaar dat ook onderkent (en daarnaar handeld..)
maar het gebeurt redelijk regelmatig dat je dit uit moet leggen.
@WillydeWoofer
tot 180 cm electro?
dat zijn nog stevige accu's, doorgaans..
je hebt veel kleiner en handiger ook als brandstof he..
Mijn fourstar is 1,50 m en vliegt met een .46 op 5% nitro (veel vermogen..)
Mijn ultimate is 1,40 (maar wel dubbeldekker), vliegt nu met 20cc 4takt, ook op 5%, en heeft veel vermogen
ik heb een puma 40 op een .40, 1,40 vleugel, op 5%. heeft niet over (maar dat komt door de niet hoogvermogende motor)
een clublid heeft een 2 m sportkist, vliegt met een 15cc. vliegt ook goed.
vanaf 15cc gaan de nitro motoren stevig drinken.. mijn ultimate zit een 500 ml tank in, waar hij met 8 minuten vliegen nog wat reserve mee heeft.
voor het beeld.
maar, dat is een keuze, die je lekker zelf mag maken ;-)