Nitro vliegtuig met één uur vliegtijd

Ik was voor mijn conversie (ontsteking, bougie, wat klein spul en verzendkosten uit de UK zo'n €100 kwijt... Vlieg nu op 125ml benzine met een omgebouwde 20cc viertakt ( door Brutus) makkelijk 20-30 min.
 
Maar de ombouw naar benzine is geen sinecure zo te zien.
Het LIJKT nogal een klus.... Maar ik denk dat ik, vooropgesteld dat alle spullen aanwezig zijn, dat ding binnen 1,5 a 2 uur lopend heb.
Het uitzoeken hoe het moet was nogal een titanenstrijd, maar uiteindelijk heb ik me er op gefocust dat de gehele ombouw te doen moest zijn met minimale middelen en door een persoon met twee linkerhanden... Let wel: handen... niet twee linker hersenhelften. Want als je het zelf wilt doen, is er wel een enigszins gedegen begrip van de diepere theorie achter verbrandingsmotoren nodig....

Maar daarvoor kun je bij mij terecht.

Is er een grove kostenindicatie te geven van een totale ombouw naar mengsmering, benzine?
Ja hoor... "zo duur als je het zelf wilt maken"...
Maar gedaan volgens mijn methode, zou je voor het absolute minimum rond de 100 euro kwijt zijn, uitgaande van een europese webshop en inclusief verzendkosten.
Om precies te zijn heb je minimaal nodig
-ontstekingsset RcExl, met 90 graden bougiedop 1/4"-32 (plm 60~65 euro)
-Bougie 1/4"-32 (plm tientje)
-viltclunk (plm 2 euro)
-Opto-killswitch (plm 15 euro).
-een setje extra koppakkingen (1,50)
-Wat kleinmateriaal voor het benzinebestendig maken van het brandstofsysteem. Mijn oplossing daarvoor kost ongeveer een tientje, en koop ik lokaal.

Duurder als dat wordt het ook niet, eigenlijk....
Je kunt voor ontsteking, bougie en killswitch ook op ebay of aliexpress shoppen, dan bespaar je wellicht een of twee tientjes.

Mocht je er voor bij mij aankloppen, check dan even of je de "remote needle" nog hebt, want die heb je nodig. Eentueel een paar verlengde schroefjes voor het carterdeksel.breng de brandstoftank uit je Calmato mee, die moet nl aangepast worden.

Deze motor nog niet nee. Die is nog niet ingelopen.
Doe dat dan ook maar nog niet. Het kost wel wat extra tijd, en ik krijg dat ding echt niet binnen die 2 uur ingelopen, maar ik werk liever aan een motor waarvan ik weet wat de status is, dan aan een motor waarvan ik dat niet weet...

Een propeller 11 x 6 is aanbevolen. Mag elk merk zijn, als het maar een goede is. Hout of kunststof maakt niet uit.
 
Laatst bewerkt:
Tanks zou ik in de romp houden. 1 op de standaard plek de ander op het CG. Vloertje aanleggen.

In de buik een luik voor accu en ontvanger, of separate rolroerservo’s en accu en ontvanger in vleugel. Servo’s half buiten de romp mocht je met ruimte niet uitkomen. Of in de romp nog verder naar achter. Echter onderhoud wordt dan lastiger.

Tanks wil je in de buurt van je motor houden. Anders moet je met een Perry Pump gaan werken... wat heel goed kan.
Verwacht wel een behoorlijke verbouwing van de Calmato.

Je kan nog wat drijfvermogen creëren door de vleugelspan te vergroten naar 2 meter.

Een reductiekast op de motor en grotere prop 12 x 12 geeft ook weer een reductie van brandstof. Reductie geeft 5% verlies, echter win je terug in de efficiëntie van de prop

Vast door te reken op grenswaarden...
 
Laatst bewerkt:
Je moet het spannend en doorwrocht maken in het leven. Waarom makkelijk... als't ook moeilijk kan!? :D Weetje wel weetje niet?
Diedier had het langeduur vliegen al onderzocht/onder de knie met 1 liter Hückepäck methanol-fris op het opperdek... leuk die link weer...
Een zelfgelijkende contraptie dan naast je ligstoel voor de verwarmde koffieaanvoer... intraveneus wel te verstaan... want een uur lang naar zwarte gaten staren in het firmament vraagt om koffiecentratie
 
Laatst bewerkt:
Ha ha ha....grappig Bas !

Hoewel ik een groot aanhanger ben van Methanol vliegen gaat dit misschien toch wel wat ver......
Een OS 46 AX (aleen als voorbeeld bedoeld) gebruikt volgas ongeveer 1 oz methanol brandstof per minuut :

upload_2019-4-11_19-1-45.png


Dat is dus ca. 29.57 ml/min X 60 = 1.77 Liter / uur bij volgas.
Stel je vliegt halfgas met een kleine reserve dan kom je toch uit op ca. 1 Liter brandstof totaal.
Ik denk echter niet dat je de Calmato met halfgas boven houd met deze zware last, het ding is dan zo zwaar geworden dat het vliegt als een baksteen.:D
Dan zul je inderdaad de spanwijdte moeten vergroten, maar dan is de motor misschien weer wat klein.
Mmm...wordt een heel lastig verhaal...misschien beter benzine wat Brutus voorsteld.:D

Grt,

Arnoud.
 

Bijlagen

  • upload_2019-4-10_21-2-3.png
    upload_2019-4-10_21-2-3.png
    143,5 KB · Weergaven: 157
misschien beter benzine wat Brutus voorsteld.:D
Ik weet het wel zeker...Ik heb momenteel geen enkel toestel wat minder dan een half uur haalt :D

Zelfs mijn Big Lift doet moeiteloos een half uur op een kwart liter....
 
Maar daarvoor kun je bij mij terecht.
Super, ik ga kijken naar de onderdelen. Ik vind het al erg fijn dat je je opgedane kennis wil delen en zelfs de motor voor me wil ombouwen.

Om precies te zijn heb je minimaal nodig
Bedankt voor de boodschappenlijst.

Daar heb ik vaak wat gekocht maar ik kom daar een beetje van terug. Europese shops hebben toch vaak wel betere kwaliteit. Bovendien kunnen de (lokale) winkels ook wel wat omzet gebruiken.

Doe dat dan ook maar nog niet
wilco
 
Ben nu nog niet thuis, maar met wat geluk ben ik volgend weekend aanwezig bij de vintage glider dag op Roden.
 
-ontstekingsset RcExl, met 90 graden bougiedop 1/4"-32 (plm 60~65 euro)
-Bougie 1/4"-32 (plm tientje)
-viltclunk (plm 2 euro)
-Opto-killswitch (plm 15 euro).
-een setje extra koppakkingen (1,50)

Gisteren heb ik bovenstaade besteld bij justengines.co.uk voor net onder de € 100 excl. BTW.

Shopping Cart (Prices in British Pounds)
DESCRIPTION QUANTITY PRICE COST
----------------------------------------------------------------------
Single Ignition for Glow Plug 1 £44.65 £44.65
Thread
Glow Plug Thread Spark Plug 1 £7.42 £7.42
(1/4x32)
Opto Petrol Engine Kill 1 £12.76 £12.76
Switch
Felt Clunk Small 1 £4.04 £4.04
S46112 ASP 46 Head gaskets 1 £1.02 £1.02
(x2)
======================================================================
Subtotal: £69.89
Shipping (Europe Signed For (insured £50)): £9.25
Packaging: £1.42
Total: £80.56
 
Als het allemaal binnen is uit de UK dan meld ik me graag bij jou voor de conversie. De details doen we dan wel via DM.
 
Laatst bewerkt:
De motor is inmiddels omgebouwd. De bouw van het vliegtuig loopt nog maar gaat gestaag.

De siliconen slangetjes heb ik vervangen door benzine slangetjes, een stukje vanaf de uitlaat moet nog wel siliconen blijven heb ik gelezen. De stopper moet ik ook vervangen door een benzine geschikt exemplaar. Ik vraag me af of ik daarvoor een nieuwe tank moet kopen op dat die los te koop zijn.
 
Back
Top