RES-Dart

En gezien vanaf onderkant vleugel
IMG_20190801_185937371.jpeg
IMG_20190801_185928491.jpeg
IMG_20190801_185953630.jpeg


Sent from my Moto G (5) Plus using Modelbouwforum.nl mobile app
 
Wingletbevestiging. Ondanks zelfde diameter en draad, pakt alleen het metalen boutje de draad in de rib maar een nylon boutje niet. Voor invliegen zal t niet kritisch zijn, ik ga er van uit dat de draad in de loop der tijd opruimt en nylon boutje wel grijpt. Dan ook tde boutkop verzinken, voor nóg meer efficiënt vliegen dan ik nu van t apparaat verwacht, gelet op berichten op fora.
IMG_20190818_134846915.jpeg


Sent from my Moto G (5) Plus using Modelbouwforum.nl mobile app
 
Als je nylon boutje niet grijp in de draad gaat dat zeker niet beter worden ? is je nylon boutje misschien iets korter dan de metalen ?
 
Bij mij zit de winglet op twee carbon pennetjes van 2mm en wordt vastgehouden door een stukje tape over de naad. Afgekeken van mijn Pulsar.
 
Ik ga de draad er in tappen met een tappertje, tot die tijd met de metalen boutjes. Tapen heb ik ook overwogen, maar vind dat onhandig. De nylon boutjes zijn lang genoeg.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
 
Mooi kistje. Staat wel boven aan mijn verlanglijstje, al is de bouw volgens mij nog best ingewikkeld als ik het zo lees.

Ik wil hem dan als puur zweef gaan vliegen, elastiek start en slepen.

Is de daalsnelheid echt zo uitzonderlijk goed als het lijkt?
 
Om je de waarheid te zeggen kan ik dat niet bevestigen of ontkennen... heb het toestel nauwelijks gevlogen en ben zijn opvolger aan het bouwen...
Elastiekstart lijkt me spannend, redelijk fragiele vleugelverbinder.
 
Mooi kistje. Staat wel boven aan mijn verlanglijstje, al is de bouw volgens mij nog best ingewikkeld als ik het zo lees.

Ik wil hem dan als puur zweef gaan vliegen, elastiek start en slepen.

Is de daalsnelheid echt zo uitzonderlijk goed als het lijkt?

In de handen van een redelijk ervaren bouwer en met de juiste afstelling (m.n CG) en in de handen van een goede piloot, één met een scherp oog voor plekken waar de lucht wel ‘s omhoog zou kunnen gaan, presteert dit toestel idd uitzonderlijk goed als het gaat om daalsnelheid. Eerlijk is eerlijk, voor deze use-case is het toestel ook ontwikkeld. Idd puur zweef, want zodra je gaat elektrificeren knabbel je al weer iets van het uitzonderlijke prestatie-vermogen af.

Voordeel van dit model tov ene met staart moge duidelijk zijn... dankzij kleine draaicirkel kan ook een klein thermiekbelletje goed uitgenut worden. Tevens wordt thermiek beter geregistreerd.

Er is iemand die dit model vliegklaar op 480gr heeft weten te reduceren. De impact op de vliegprestaties (thermiek) is enorm. Onder 450gr bouwen heeft volgens de constructeur geen zin.
 
Laatst bewerkt:
Aaa interesant wat voor opvolger ben je aan het bouwen?

Elastiekstart kom je redelijk wat tegen op youtube en er zit tenslotte een haak op. Als ik dan een 30 a 50 meter kan halen zou al prima zijn.
Filmpje
Maar daarbij wil ik er dan ook een sleephaak in maken.


Dank voor de info klinkt goed.
Ik ben geen hele ervaren bouwer maar heb eventueel wel de ondersteuning van 1 en dan met de bouwverslagen komt het vast goed.
Binnenkort maar eens een order plaatsen :-)
 
《Aaa interesant wat voor opvolger ben je aan het bouwen?》

De Up2you van Redesign. Heb er een soort beknopt bouwverslag van hier op het Forum.
 
Paar weken terug Maiden gedaan, door ervaren nuri-clubgenoot. Toestel dolfijnde flink, veel up nodig en lood in de neus nodig. De spoilers sloten niet mooi aan. Punten opgelost, en verder ingevlogen. Nog meer up nodig, CG goed, ging mooi glijden maar na bijna stilvallen met grote glijhoek hard vliegen. Kan dat komen aan ets teveel up / CG nog niet helemaal goed is?
 
Laatste hoogstartelastiek ging mis: brak uit op ca 3m hoogte en hard de grond in. Vlrugeltip gekraakt, rompje ook, winglets afgeknapt en linker gekraakt. Blijkt toch reparabel.
 
Gelukkig repareer je en geef je niet op. Er is veel over dit toestel bekend, zoals ideale CG-range en stand elevons. Toch maar even checken.... Dit toestel zou uit de hand al indrukwekkende vluchttijden moeten kunnen neerzetten...

Vragen:
  1. Heb je expo? Zo ja, staat deze de goede kant op? Bij Futaba-zenders moet je negatief getal invullen voor expo als je de uitslagen in het beginstuk wilt dempen!
  2. Waar zat bij de laatste vlucht ongeveer de CG? Let op, CG staat in handleiding gemeten vanaf achterlijst vleugel (in het midden uiteraard).
  3. En zat het haakje voor hoogstart achter de CG?

(12 mei '20 even geedit op desktop, dat gaat wat makkelijker als op de laptop, vandaar)
 
Laatst bewerkt:
Dag Eric, dank voor t meedenken! Expo gaat de goede kant op. Ik vlieg Taranis. CG was cfrm handleiding, gemeten vanaf TE naar voren. Onze club-Nuri-experts vermoedden dat starthaak te ver naar achteren stond voor de spanning op de lijn. Dat vind ik een erg aannemelijke hypothese, omdat bij toenemende lijnspanning, het toestel steeds wat meer uitbrak. Dat weet ik toen aan niet helemáál recht tegen de wind in starten. Conform handleiding heb ik ingevlogen in thermiekstand. Andere hypothese is dat ik met meer down moet vertrekken / later up-trekken. Ook vleugellen en vleugel zijn nu hersteld, ready for remaiden. Dacht ik. De besturing gaf geen sjoege. Blijkt er breuk in accuverbi dinfskabektje te zitten. Ook reparabel [emoji846] Dit weekend mik ik remaiden te doen, als t ff lukt met nuri-genoot, met zijn RESDart erbij [emoji846]
 
Help...​
Ik heb mijn ResDart gebouwd zonder hoogstarthaak, omdat ik ervan uit ging dat hij óf met motor zou vliegen, óf op de Huckepack van mijn club. Nou wil de club volgend weekend opeens een RES clubwedstrijd houden...
Ik zou nu dus graag willen weten waar exact de hoogstarthaak van de Dart moet zitten, mogelijk krijg ik het dan voor mekaar om er een haak onder te improviseren?!
Ik heb nog een alternatief, maar ook die is niet helemaal voorzien op deze situatie, dus voorlopig probeer ik ze allebei voor te bereiden...
 
Back
Top