De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Op verzoek van Wil een foto geplaatst.

IMG-20210418-WA0002.jpg
 
Een ander gestel in het midden van de vleugel plaatsen. Opmeten hoe hoog hij moet zijn. Heb er nog 40 liggen.

Wel cool dat er bandensporen op de vleugel zitten haha
 
Oeps, foutje moet kunnen. Klein beetje werk en hij vliegt weer, en over het "hoge" gewicht, mijn minare woog toendertijd meer dan 4 kilo. Vloog prima vanaf het voetbalveld, totdat hij in mijn jeugdig enthousiasme tegen de doelpaal landde.
 
Goed, slecht, goed en slecht nieuws.

Vandaag kon je landen vanuit het Oosten. Dat betekent onbeperkt zicht. Er stond een lichte cross/wind van 45 graden.
De eerste landing. Mooi circuit gevlogen. Gas dicht na de laatste bocht. Zwevend naar het begin van het veld. Eenmaal bij de rand aangekomen op 1-2 meter hoogte, dacht ik nog: Alle andere kisten die ik heb gehad, zouden nu meteen de grond raken. De Curare natuurlijk niet. Hij vond het nodig om nog circa 100 meter door te zweven. Toen hij de grond raakte, kaatste hij een klein beetje omhoog. Ik deed niks en hij was geland. Van de omstanders een klein complimentje gekregen.

De tweede landing. Achteraf gezien zat ik wat hoger en heb ik het circuit wat korter gemaakt. Misschien wel een beetje overmoedig geworden.
Ik dacht dat ik het veld, al zwevend, niet zou halen en ik gaf wat gas bij. Een stuk verder kwam hij op de grond en kaatste een paar meter omhoog.
Rustig blijven, niks doen. Hij raakte de grond weer en het onderstel klapte er onderuit. Einde oefening.
Volgens omstanders kwam ik veeeel te snel binnen. Daardoor springt hij volgens hen. Volgens een van de omstanders had ik tijdens het opspringen
een doorstart moeten maken. Laat ik daar nou op dat moment net niet even aan gedacht hebben.

Op de foto kunnen jullie de schade zien. Deze kan ik zelf best repareren. En dan volgende week maar weer verder met deze kist.
Ook sommige clubleden zegden dat ik door moet gaan met dit ding, als ik verder wil met speeders. Hier heb ik dat ook al gehoord.
Een tip was nog, om het circuit ruimer te maken. Wordt daar de snelheid minder van?

Graag jullie reacties en adviezen.
 
Circuit ruimer maken maakt hem niet langzamer maar je kan minder steil aanvliegen.
Misschien kan hij wel langzamer vliegen dan jij doet.
Dat heb je nog steeds niet geprobeerd en dat roep ik al 2? Jaar.
Ja, 1 keer maar dat moet je echt een paar keer doen tot je echt weet hoe langzaam hij kan.
1 keer helpt niet, minimaal 10 keer per dag, een paar dagen lang.
Net zo lang tot je weet wanneer ie overtrekt.

GJ
 
Circuit ruimer maken maakt hem niet langzamer maar je kan minder steil aanvliegen.
Misschien kan hij wel langzamer vliegen dan jij doet.
Dat heb je nog steeds niet geprobeerd en dat roep ik al 2? Jaar.
Ja, 1 keer maar dat moet je echt een paar keer doen tot je echt weet hoe langzaam hij kan.
1 keer helpt niet, minimaal 10 keer per dag, een paar dagen lang.
Net zo lang tot je weet wanneer ie overtrekt.
GJ

Wel gedacht aan overtrek testen met de gas dicht en steeds meer up. Maar niet getest met de gas dicht en zonder up.
Of steeds minder gas geven.
Alles leuk en aardig, maar hoe krijg ik hem langzamer? Minder gas, dan gaat hij toch zakken?
 
Ja, minder gas, dan zakt ie.
Ietsje up geven, millimetertje en dan kijken wanneer ie slecht gaat reageren op rolroer.
Net voordat ie overtrekt reageert ie heel slecht en traag.
Dat is het punt dat je dan iets gas moet geven of tikkie down moet geven om weer snelheid op te bouwen.

GJ
 
Minimale schade. Valt me nog mee. Schuim vleugel.
Verre van dramatisch.
Nieuw hardhout op maat, epoxy en weer door.
Beetje folie weg zodat je goed toegang hebt.
Duidelijk retact kuipjes. Leuk.
 
Ik heb mijn herinneringen weer wat opgehaald vwb mijn RC1 kist die ik toen had. Ik weet dat ik na de landing altijd een heel eind moest lopen, en dat ik ook de motor uitzette om het ding te landen. Was op Ypenburg en allemaal verharde banen. Het is dus niet vreemd dat je moeite hebt met landen. Zo`n kist blijft maar doorzweven en kan gemakkelijk met een stationair draaiende motor boven blijven. Ik had er een Webra 80 op staan met reso pijp.
 
En Wil... de vleugel is daar versterkt met een kruis in het schuim.
Wat je ziet is dat de boutjes uitgerobt zijn.

Hier mij 3 kilo Rascal. Is 800 gram te zwaar. Maar dat ranke gestel hangt aan 2 breekboutjes.
Maak ik het te bont, dan breken die.
Slagmoeren in een flinke plaat. Niet ARF maar mijn tweak. M5 boutjes. Nylon.

Vandaag lekkere bries en mooi gevlogen. 1 landing was ballet... hopetie-hop. Geen schoonheidsprijs.
Wind en wellicht afvangen in de turbulentie.
Stroefheid, later was dat weer over.
Knorrig omdat ik net een sensor van Jeti had opgeblazen.

Bij dat ballet zelfs... breekt het niet af.


Even kijken of je met eigen handigheid repareert of met clubhulp. Maar met twee sterke berken of andere blokken er in heeft het weer houvast, nader tot onsloopbaar.

Bij mijn model heb ik de instelhoeken aangepast. Via stabilo.
Nu vliegt het zoals het moet.
Wilde nooit landen, nu parkeer je hem waar je wilt. Geheel elektro, en niet de rem er op... de prop remt dus bij landen.

Bij mijn stroefheid heb ik ook ruimhartige bochten gemaak, geland op de geschatte glijhoek van de kist.
Je ziet em zakken.
Zit je te ver, gas bij, tot ie goed zit.
Aanzwellende wind, gas bij, dat ie sowieso binnen het veld komt.

En zo komt het beestje statig binnen lopen. 3 accus, 4 starts.
En vandaag alleen maar rollen en wat wingovers.

Nu mijn accusensor testen. Gezeik met brillen en aansuiten.
 

Bijlagen

  • 63C5D196-DA54-422D-86B8-A6B42AD6957A.jpeg
    63C5D196-DA54-422D-86B8-A6B42AD6957A.jpeg
    231,1 KB · Weergaven: 105
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn herinneringen weer wat opgehaald vwb mijn RC1 kist die ik toen had. Ik weet dat ik na de landing altijd een heel eind moest lopen, en dat ik ook de motor uitzette om het ding te landen. Was op Ypenburg en allemaal verharde banen. Het is dus niet vreemd dat je moeite hebt met landen. Zo`n kist blijft maar doorzweven en kan gemakkelijk met een stationair draaiende motor boven blijven. Ik had er een Webra 80 op staan met reso pijp.

Ja, het lijkt nu net of ik er geen bal van kan!?
Als ik in het grondeffect zit en ik wil hem afvangen, dan stijgt hij gewoon weer op.
En als ik langzamer wil vliegen (wat misschien best kan) dan zakt hij.
Ik weet het echt even niet meer.

Wat wel kan is een rondje om de kerk vliegen. In dit de geval de St. Janskathedraal in 's- Hertogenbosch.
Dan kan de dienstdoende priester hem de zegen na geven.

Gert-Jan belt zo. Voor mij is de belangrijkste vraag: landt een speeder makkelijker of nog moeilijker dan dit toestel?
 
En Wil... de vleugel is daar versterkt met een kruis in het schuim.
Wat je ziet is dat de boutjes uitgerobt zijn.

Hier mij 3 kilo Rascal. Is 800 gram te zwaar. Maar dat ranke gestel hangt aan 2 breekboutjes.
Maak ik het te bont, dan breken die.
Slagmoeren in een flinke plaat. Niet ARF maar mijn tweak. M5 boutjes. Nylon.

Vandaag lekkere bries en mooi gevlogen. 1 landing was ballet... hopetie-hop. Geen schoonheidsprijs.
Wind en wellicht afvangen in de turbulentie.
Stroefheid, later was dat weer over.
Knorrig omdat ik net een sensor van Jeti had opgeblazen.

Bij dat ballet zelfs... breekt het niet af.


Even kijken of je met eigen handigheid repareert of met clubhulp. Maar met twee sterke berken of andere blokken er in heeft het weer houvast, nader tot onsloopbaar.

Bij mijn model heb ik de instelhoeken aangepast. Via stabilo.
Nu vliegt het zoals het moet.
Wilde nooit landen, nu parkeer je hem waar je wilt. Geheel elektro, en niet de rem er op... de prop remt dus bij landen.

Bij mijn stroefheid heb ik ook ruimhartige bochten gemaak, geland op de geschatte glijhoek van de kist.
Je ziet em zakken.
Zit je te ver, gas bij, tot ie goed zit.
Aanzwellende wind, gas bij, dat ie sowieso binnen het veld komt.

En zo komt het beestje statig binnen lopen. 3 accus, 4 starts.
En vandaag alleen maar rollen en wat wingovers.

Nu mijn accusensor testen. Gezeik met brillen en aansuiten.

Dat ziet er stevig uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top