Discussie Sub250, een nieuwe vrijheid?

Wat is hier allemaal aan de hand? :eek:

(Was even weg en krijg geen melding meer van nieuwe posts in dit draadje, dat ondertussen dus alle kanten op gaat . . . :()


jan.
 
Een sunnysky x2204 1480kv is een hele leuke motor op een kist van max 250gram. Dit op 3s 450 mah met een 7x4 prop, 12a esc. Je toestel gaat recht omhoog. En als je rustig aan doet haal je met gemak 10min vlieg tijd. Heb zoon setup op mijn magnum reloaded van epp [emoji85].

€ 7,60 | 1Pc Originele Sunnysky X2204 KV1480/KV1800 Borstelloze Motor Ontworpen Voor Rc Quadcopter F3p Vliegtuig 3D Fixed-Wing vliegtuigen
https://a.aliexpress.com/_msGtC0d
 
On topic (hoop ik)

Precies! :thumbsup:

Er staan heel veel tekeningetjes van "rubber powered" (schaal) modelletjes op Outerzone.
Ik heb daar een tekeningetje van een rubber aangedreven Savoia S.13 Schneider Trophy kistje gedownload.
Over dat tekeningetje een full-rc (hoogte, richting, rol en gas) kistje van gebouwd.

Het bouwverslag daarvan is > hier < te vinden.

2.4 GHz 4 kanaals ontvanger/regelaar
Micro servo`s 2.2 g (4 stuks)
2S 7,4 V/450 mAh LiPo-Akku
Type N60 brushless motor
110 x 30 mm propellor

Specificaties Savoia:

-Spanwijdte: 430 mm bovenvleugel, 370 mm ondervleugel
-Lengte: 435 mm
-Gewicht: 149 g

b0139f11539427.560f9501b615c.jpg


85e02411539427.560f951a3f158.JPG


51348611539427.560f95198412e.JPG


AUW van het kistje is 149,1 gram:

full


De Savoia vliegt prima buiten (ook met wat wind) ondanks de 149,1 gram.
Het is ook een racer, de romplengte is langer dan de spanwijdte (!), het zijn relatief korte vleugeltjes:

full



Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan alleen een 'dit vind ik leuk' tag plaatsen.
Maar eigenlijk is dit een 'dit vind ik heel leuk' tab waard. :thumbsup:
Je kent inmiddel wel mijn tik met "klik klik" éénknopsbediening van semi freeflight kistjes, maar juist met full house proportional kun je dit ontwerp natuurlijk prachtig onder controle houden.... :eek: :D
 
.
Dank je :)

maar juist met full house proportional kun je dit ontwerp natuurlijk prachtig onder controle houden.... :eek: :D

Zou in principe moeten kunnen ja...! :D

Dit waren de enige twee (erg korte) filmpjes die ik van de Savoia gemaakt had.
Tweede vluchtje eindigde in een spiraalvlucht en crash...
Daarna uiteraard weer gerepareerd maar dat is ook te lezen in het bouwverslag.
Heb er veel vaker mee gevlogen en landen is gewoon in het hoge gras kwakken.

Ik had een goedkoop RTF schuimpje gekannibaliseerd voor de rc spullen.
Er zat een erg simpel zendertje bij, bijna zo`n game console (links onderin de tas):

full


De stikjes zijn erg sompig, net roeren in een pot pindakaas...
Beter zou een ander ontvangertje zijn geweest met een gewone zender.

Je kent inmiddel wel mijn tik met "klik klik" éénknopsbediening van semi freeflight kistjes,

Ja zeker, dat vind ik zeer gaaf!
En helemaal respect dat je daar controle mee kan houden :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Wat is hier allemaal aan de hand? :eek:

(Was even weg en krijg geen melding meer van nieuwe posts in dit draadje, dat ondertussen dus alle kanten op gaat . . . :()

Jan, ik ben de topic starter en heb er geen problemen mee als het wat ontspoort. Dit draadje is meer een bliksemafleider van het draadje sub250 een nieuwe vrijheid. De bedoeling is dat dat draadje een beetje schoon blijft(hoewel dat soms ook nog wat tegenvalt). Ja, eigenlijk meer voor discussie over het 250 spul, maar ach een beetje kletsen over andere zaken moet in dit draadje kunnen vind ik.
 
Ha, die Ramses, inderdaad een leuk toestel, ga ik wat meer over opzoeken. Eigenlijk hoort juist deze post weer net in het andere draadje thuis. Aaaaaaaaaaaaaaah...........verwarrend allemaal. :confused:

H:rolleyes:lixer
 
Precies! :thumbsup:

Er staan heel veel tekeningetjes van "rubber powered" (schaal) modelletjes op Outerzone.
Ik heb daar een tekeningetje van een rubber aangedreven Savoia S.13 Schneider Trophy kistje gedownload.
Over dat tekeningetje een full-rc (hoogte, richting, rol en gas) kistje van gebouwd.

Het bouwverslag daarvan is > hier < te vinden.

2.4 GHz 4 kanaals ontvanger/regelaar
Micro servo`s 2.2 g (4 stuks)
2S 7,4 V/450 mAh LiPo-Akku
Type N60 brushless motor
110 x 30 mm propellor

Specificaties Savoia:

-Spanwijdte: 430 mm bovenvleugel, 370 mm ondervleugel
-Lengte: 435 mm
-Gewicht: 149 g

b0139f11539427.560f9501b615c.jpg


85e02411539427.560f951a3f158.JPG


51348611539427.560f95198412e.JPG


AUW van het kistje is 149,1 gram:

full


De Savoia vliegt prima buiten (ook met wat wind) ondanks de 149,1 gram.
Het is ook een racer, de romplengte is langer dan de spanwijdte (!), het zijn relatief korte vleugeltjes:

full



Groeten, Ramses
.
Wat een super leuk kistje.

Je zou ook de mini UMX style lineaire servo's kunnen gebruiken die verkrijgbaar zijn op Ali.

Tevens zijn er ontvanger/ regelaar bricks. Normaliter werkt dat op spektrum. Dsm2 en dsmx. Ondertussen vast en zeker ook op Ali te verkrijgen.

Ik denk dat je het gewicht zo nog omlaag kan brengen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan alleen een 'dit vind ik leuk' tag plaatsen.
Maar eigenlijk is dit een 'dit vind ik heel leuk' tab waard. :thumbsup:
Ditto!
Dit draadje is meer een bliksemafleider van het draadje sub250 een nieuwe vrijheid.
Persoonlijk vind ik dat het nu best wel leuk gaat:in het oorspronkelijke draadje meer de voorbeelden van concrete kistjes en realisaties en hier wat meer afgeleide praatjes die wat mij betreft ook best oeverloos mogen worden, best wel leuk zo.
Ha, die Ramses, inderdaad een leuk toestel, ga ik wat meer over opzoeken. Eigenlijk hoort juist deze post weer net in het andere draadje thuis.
Dat is wel waar, het projectje verdiend eigenlijk een herplaatsing in het oorspronkelijke draadje.
 
Laatst bewerkt:
.
Dank voor de leuke reacties :)

Ik denk dat je het gewicht zo dan nog drastisch omlaag kan brengen.

Daar heb je zeker gelijk in, voor een volgend eensoortig projectje ga ik daar naar kijken!
Maar ik heb de setup voor de Savoia niet samengesteld, ik had een goedkoop RTF schuimpje gekannibaliseerd voor de rc spullen.
Wilde niet iets nieuws voor de Savoia kopen, maar het doen met wat er lag.

Eigenlijk hoort juist deze post weer net in het andere draadje thuis.
het projectje verdiend eigenlijk een herplaatsing in het oorspronkelijke draadje.

Ga ik doen!

Groeten, Ramses
.
 
Toestel heeft serieus gevlogen. Er stond wel veel te veel wind dus eigenlijk kan ik er verder niet zoveel over het gedrag vertellen. Helaas was er kennelijk onderweg, tijdens het fietsen, één side force generator afgevallen(gewaaid) en heb dus zonder gevlogen. Het vloog eigenlijk best wel netjes recht van me vandaan en verder heb ik moeten vechten tegen de wind. Toestel wel weer heel naar huis.

540.jpg


Vanmiddag meer genoten, maar dan met mijn drone op de hei. Met windkracht 4 toch nog strakke beelden:
 
Laatst bewerkt:
Vandaag prima weer om mijn 3D toestel van 160 gram wat verder af te stellen. Uitslag van de elevator en rudder zijn maximaal, van de ailerons nog mild. Verder heb ik (zie Foto) het roeroppervlak van de elevator wat vergroot en nieuwe side force generators gemaakt:
540.jpg
540.jpg


Ik heb geprobeerd het zwaartepunt zover mogelijk naar achteren te halen, zodat prophangen wat meer vanzelf gaat. Als je het zwaartepunt net even te ver naar achteren doet is het toestel tegen de wind in niet meer naar beneden te krijgen. Ik zit nu net tegen die grens aan, bij dit soort toestellen luistert het erg nauw. Enfin, ik heb er een klein beetje beeldmateriaal van gemaakt zodat jullie een kleine indruk krijgen van zijn vlieggedrag en dat van mij. Het gaat allemaal nog niet vanzelf, maar dat hoeft ook niet. De truck is natuurlijk bij prophangen om stil te blijven hangen. Als ik er normaal mee vlieg vliegt het fantastisch. En dat zonder enig vleugelprofiel:
Helaas vroegtijdig moeten stoppen, want bij één onfortuinlijke landing wat tandwieltjes van een servo gestript.

Grt Helixer
 
Laatst bewerkt:
ff ter test: zwaartepunt mag best ver naar achter (in verhouding), maar bij een stall moet de neus nog wel omlaag gaan.
dit hoeft niet heel enthousiast te gebeuren, langzaamaan is ook goed.
dat helpt de rest van de vliegeigenschappen heel erg:D

mijn edge heeft ook een vrij neutraal zwaartepunt, aangeraden in de handleiding.
mijne zit middenin de opgegeven range, en hij stallt nu al heel netjes.
heel langzaam neusje omlaag. haartje snelheid en hij vliegt weer.
Hij vliegt ook heel netjes rechtuit inverted, en een langzame roll hoef je feitelijk ook niet echt te corrigeren.

Qua hoover: probeer eens laag aan te komen vliegen, en recht voor je neus recht omhoog trekken.
gas erop om het omhoog te laten klimmen.
tikkie aileron tot je recht bovenop de vleugel kijkt
daarna wat gas minderen tot hij stil hangt. hangt ie stil, spelen met het gas.

gaat ie mis, op tijd volgas geven, klimt ie rechtop uit de problemen.
 
ff ter test: zwaartepunt mag best ver naar achter (in verhouding), maar bij een stall moet de neus nog wel omlaag gaan.
dit hoeft niet heel enthousiast te gebeuren, langzaamaan is ook goed.
dat helpt de rest van de vliegeigenschappen heel erg
clear.png
Klopt, ik heb precies gedaan wat jij mij aanraadde. Inderdaad net geen stall.
heel langzaam neusje omlaag. haartje snelheid en hij vliegt weer.
Ook dat gaat bij mij nu prima.
Qua hoover: probeer eens laag aan te komen vliegen, en recht voor je neus recht omhoog trekken.
gas erop om het omhoog te laten klimmen.
tikkie aileron tot je recht bovenop de vleugel kijkt
daarna wat gas minderen tot hij stil hangt. hangt ie stil, spelen met het gas.
Dat probeer ik dus ook de hele tijd, maar heb daar nog veel moeite mee. Daar zit hem de kneep. Wellicht zijn de roeruitslagen van de elevator en rudder nog iets te mild? Hoewel ik ze de volledige uitslag heb gegeven. Anders nogmaals de roeropervlakte vergroten? Enfin, dat vliegen gaat verder dus eigenlijk als vanouds, maar je, dat stilhangen voor mijn neus is nog een dingetje.

Dank je voor de input.
 
Stilhangen, dat is probleem 2.
Eerst comfortabel worden met een vliegtuig wat recht voor je omhoog gaat.
Dus eerst aanvliegen, rechtomhoog, vleugel naar je toe draaien. doorklimmen en weer normaal gaan vliegen
dan langzaamaan ga je met je gas spelen, gas minderen. Op het punt dat je toestel stil hangt, dot gas erbij om te zorgen dat hij niet omlaag valt.
vanaf daar spelen met gas om de hoogte vast te houden.
probeer ook vlak op de wind te gaan staan, geen zijwind oid. helpt nogal.
Maak met jezelf intern even de afspraak wat je gaat corrigeren. Als je alles in 1 klap doet, kan het een beetje veel zijn.
dus laat bijvoorbeeld roer even gaan.
valt hij zijwaarts weg, rondvliegen en opnieuw.
eerst proberen neus omhoog te houden met elevator.
aileron heb je maar een beetje nodig om te zorgen dat hij niet draait.

En vanaf daar uitbouwen..
corrigeer je wel, maar valt hij iedere keer toch precies die kant op weg, misschien minder expo erop..
 
Stilhangen, dat is probleem 2.
Eerst comfortabel worden met een vliegtuig wat recht voor je omhoog gaat.
Dus eerst aanvliegen, rechtomhoog, vleugel naar je toe draaien. doorklimmen en weer normaal gaan vliegen
dan langzaamaan ga je met je gas spelen, gas minderen. Op het punt dat je toestel stil hangt, dot gas erbij om te zorgen dat hij niet omlaag valt.
vanaf daar spelen met gas om de hoogte vast te houden.
probeer ook vlak op de wind te gaan staan, geen zijwind oid. helpt nogal.
Maak met jezelf intern even de afspraak wat je gaat corrigeren. Als je alles in 1 klap doet, kan het een beetje veel zijn.
dus laat bijvoorbeeld roer even gaan.
valt hij zijwaarts weg, rondvliegen en opnieuw.
eerst proberen neus omhoog te houden met elevator.
aileron heb je maar een beetje nodig om te zorgen dat hij niet draait.

En vanaf daar uitbouwen..
corrigeer je wel, maar valt hij iedere keer toch precies die kant op weg, misschien minder expo erop..

Nou ja, dat is eigenlijk precies wat ik aan het doen ben. Ik wil zeker niet teveel, maar ja, als die dan toch lekker hangt met zijn neus omhoog meteen proberen stil te blijven hangen. Ik probeer altijd er voor te zorgen om te kunnen ontsnappen. Die reflex bouw je al op met helikopter vliegen en komt kennelijk nu goed van pas. Ik denk dat dit toestel van 160 gram liever een windarme/stille dag heeft om goed te kunnen oefenen. Toestel is dan beter bij je te houden.
 
Laatst bewerkt:
Misschien heb je nog een wat grotere prop nodig..
snelheid heb je niet nodig met een 3d kist. trekkracht wel.
Misschien eentje met 1 minder spoed, 1 meer diameter.

Scheelt soms gigantisch.
grotere diameter prop geeft ook een veel betere aanstroming over de roeren, waardoor de boel veel langer bestuurbaar blijft.
Misschien dat het vertekent in het filmpje, maar ik vind die van jou nog vrij vlot vliegen :D
 
  • Like
Reactions: Cnn
in normale termen zou dat een 5x3 zijn..
maar ik zag hem in vlakke vlucht vrij hard gaan. an sich niet erg, maar dat kan inhouden dat je nog wat extra trekkracht kan genereren door snelheid op te offeren.

ik weet niet of hij nu heel vlot tegen de wind in vliegt, of dat hij al bijna stil hangt bij volgas..
heb je er te weinig snelheid in zitten om tegen de wind in te komen, moet je deze prop laten zitten..
 
Back
Top