Discussie Sub250, een nieuwe vrijheid?

Als je de sidetrust uit-trimt ben je die slag al uit je ruchtingroer kwijt, dat kun je beter gebruiken om te stunten, dan heb je naar mijn mening alle roeruitslag nodig....
..

De trims zijn minimaal en bovendien is het nauwelijks te zien op de roeren.

Maar goed, om even terug te komen op jouw depron ontwerp, ik vind dat je wel heel erg veel side thrust hebt. Ik vind het ook opties niet zo mooi. Maar goed, als je dat fijn vind vliegen moet je het zeker doen. Vooralsnog heb ik bij mijn modellen nooit iets negatiefs gemerkt, anders zou ik het zeker ook toepassen op mijn modellen.
 
Laatst bewerkt:
Ontwerp heb ik weer zelf getekend, ik zoek een (eventuele) opvolger voor mijn Zlin Savage Bobber. Dat wordt dus deze Yeehaw 6 Een Just Highlander competitie Stol en dragrace vliegtuig, met 2x 18 inch verlengde vleugels, verlengde romp, automatisch uitverende slats en grote flaps.. De tekening had ik al klaar en nu heel simpel omgezet in Depron.... Ik wilde kijken hoe of het zou vliegen..

Highlander Turbocat romp.png
Highlander Turbocat topview.png


20210815_225039.jpg
Screenshot_20210803-114152_Chrome.jpg
Screenshot_20210803-114519_Chrome.jpg
Screenshot_20210803-114657_Chrome.jpg
Screenshot_20210803-153127_Samsung Internet.jpg
thumb-highlander front (1).jpg
thumb-highlander side (1).jpg
 
  • Like
Reactions: Cnn
Omdat ik banden wilde maken uit Depron voor mijn Savage Bobber heb ik bij de Kwantum XPS plaat gekocht.. ..

En, ben je er al uit? Deze heb ik gemaakt van depron, als een test voor mijn ultra light toestel(zie bouwdraadje):
540.jpg
1k0.jpg


Groen is doorsnee 6,5cm en weegt 1 gram. De blauw witte is doorsnee 5,2cm en weegt 0,65 gram. Het wiel bestaat uit 2 schijven depron van 3mm dik met een buitenband van 1cm breed depron. De binnenkant is hol. As is nu nog een saté prikker (zal wel wat anders gaan worden) die ik aan het wiel wil verlijmen. Is nog maar een idee hoor. Het geheel voelt degelijk en stevig aan. Prima voor STOL dacht ik zo.
 
Laatst bewerkt:
De Depron banden zitten op mijn Bobber

https://www.modelbouwforum.nl/threa...lin-savage-bobber.278024/page-15#post-4186055

Bij die kleine wieltjes neem ik witte bowdenkabel (binnenkabel dus) als asje, hier past mooi 0.8mm of 1mm staaldraad in. Als eindstop lijm ik er dan 2 kleine stukjes witte bowdenkabel aan de staaldraad vast.. Werkt perfect (voor mij)..
20210817_170917.jpg

Met uitboren zou er ook nog wel 1.2mm of zelfs 1.5mm staaldraad inpassen.

Ik heb wieltjes gemaakt van isolatiebuis 45mm (groter paste niet in mijn vleugel van mijn Spitfire i.v.m. intrekbaar landingsgestel) 0.46 gram compleet..

20210817_171103.jpg

20210817_171127.jpg
 
.
Helaas, toch geen sub250 subgroep blijkt nu...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ha, leuk, nog een depron bouwer. Gaat lekker he? Pas op hoor depron bouw is verslavend en bij een crash zo weer gerepareerd.

Deze heb ik de afgelopen 2 weken in elkaar gezet( nou ja, eigenlijk een bestaand toestel met een vleugelprofiel omgebouwd). Is nu een dubbeldekker "zonder" vleugel profiel. En het vliegt werkelijk fantastisch. Veel thrust en een prima stunt toestel voor rollen en rugvluchten. :

540.jpg


540.jpg


Weegt alleen een dikke 300 gram................helaas. :(
Om het verhaal even af te ronden. Nee geen 250gr, maar helaas 300gr. Toch is dit mijn lievelings-toestel op het ogenblik. Kan er heerlijk rugvluchten mee vliegen, omdat een dubbeldekker heel anders maar zeer effectief reageert op stickinput. Alles gaat iets trager, maar om er mee te trainen een fantastisch toestel. Ik kan er mee racen en ik kan er zeer rustig mee knorren, daar heb ik even wat beelden van geschoten. Heb je nog nooit een dubbeldekker gevlogen, dan raad ik je dit echt aan. Ik wil wel naar de 250 gram met dit toestel. Mocht het lukken, dan kom ik er op terug.

 
@Olaf Wevers en de belangstellenden voor een subforum: sub250

Ik kom toch nog even terug op het, afgewezen, verzoek om een subforum voor de categorie sub250 te maken.

Op 28 augustus ben ik nog via een conversatie ingegaan op de uitnodiging van @Olaf Wevers , om vragen direct aan je te stellen, en wel met de vraag of het zinvol was om alsnog een motivatie voor een subforum te geven, maar daar heb ik helaas geen reactie meer op gehad. (nu 14 september)

Toch wil ik dan maar alsnog ingaan op de vraag van @Roelof ‘’Maar misschien kan iemand eens uitleggen wat jullie klasse zo speciaal maakt t.o.v. al die andere 100.000 klasses?’’ waarop het antwoord kennelijk niet is afgewacht.
(een Tsunami van 100.000 klassen?? serieus?!)

Eerst iets ophelderen.
Het gaat niet om een klasse zoals in ‘’wedstrijdklasse’’, maar om een categorie: dit is een belangrijk onderscheid.

Deze categorie is niet ontsproten aan het brein van een paar dwarsliggers of rare lui op dit forum maar door instituten als de EASA en hun wereldwijde evenknieën in de context van de hernieuwde regelgeving voor drones en daarmee voor modelvliegtuigen vastgesteld.
Wereldwijd staat deze categorie op de diverse fora in de belangstellen en wel om reden van een laagdrempeliger instapmogelijkheid voor beginnende belangstellenden en de ruimere mogelijkheden ook voor gevorderden in een immer meer inkrimpend landschap van regulering en vliegmogelijkheden.

Deze beweging, een typische ‘’grassroots movement’’ zou door een forum zeker aangegrepen moeten worden om een prominente plaats te geven.
Dit temeer na enige reflectie op de huidige staat van de modelvliegerij en de positie van het forum daarin, ook als een zeker establishment zich hier ongemakkelijk bij voelt.

Appreciatie: het verzoek om een subforum in te richten had binnen 2 dagen al 20 reacties, 8 directe steunbetuigingen en 26 likes.
Het sub forum zou direct al van start gaan met 12 topics die in een periode van 5 maanden al meer den 560 bijdragen kenden.
Dit zijn tekenen van enthousiasme waar menig ander subforum en daarmee het hele forum, meer dan gelukkig mee zou moeten zijn.

Uit de bijdragen op dit thema blijkt tot nu toe ook dat er relatief veel bijdragen zijn van deelnemers die in de gevestigde subfora nauwelijks aan bod kunnen komen, maar wel meer aansluiting hebben met het element bouw in de titel Modelbouwforum.
De bijdragen kenmerken zich tot nu toe door enthousiasme en de durf om zelf eens iets te proberen en niet via de platgelopen paden van het commerciële aanbod te lopen.

Heel spijtig dat het forum hier een kans mist tot een zekere revitalisering, ik ben van mening dat die namelijk momenteel broodnodig is..
 
Laatst bewerkt:
Heel simpel, er wordt (mij) hoop gegeven dat er een subforum komt, dat komt er niet, het topic wordt gesloten wat ik sowieso een vreemde gang van zaken vind (verbazing dus), leg me erbij neer, dan schijnt men er toch weer op terug te komen en mee bezig te zijn, dat creëert bij mij verbazing alom..
 
Back
Top