De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oke duidelijk . Vlieg al jaren geen NiMH meer ivm te ver inzakken van voltage .
Losse bec ook niet meer ,al een kist op verloren .

De uitdaging is ook dat alles zijn probleem heeft of geeft
- Nimh zakt in als het ouder wordt, laden is een ding
- zet je ergens een losse bec in, heb je ook weer iets extra's wat kapot kan
- stekkers kunnen nog los rammelen uit de ontvanger
- draden kunnen los/breken
- schakelaars... ondingen. veren rammelen, ding gaat te vroeg zelf op de andere kant staan..
- bec in een regelaar.. leuk, zolang je ruim binnen de marge van regelaar en interne bec zit
- powerbox.. mooi spul, maar duur.. en je moet het wel aansluiten zoals ooit bedoelt is, anders heb je nog de fail safe niet

alles wat je denkt op te lossen, legt de uitdagingen een stukje verder in de lijn bloot
wat vanwege probleem 1 vlot wordt gezien, maar haal probleem 1 weg, en het wordt wel een uitdaging:D

Ik vlieg het meeste brandstof, 2 kisten op HV (mn nette kisten)
rest op losse bec. bec wel aangepast op het verwachte vermogen, x2
tot nu toe heb ik 1x een kapotte bec gehad in de lucht, verder geen echte bec gerelateerde problemen
1x gebroken batterijdraad.. maar dat kan ook gebeuren zonder bec..
meeste kisten probeer ik zonder schakelaar uit te voeren.. of een digitale schakelaar..

op het eind, alles werkt wel voor iemand..
pak waar je jezelf goed bij voelt.
dan zitten ook de controles beter in je systeem

Bij mij is opletten en scherp zijn op afwijkingen het belangrijkste geweest, heeft me heel erg veel schade bespaard..
 
Ik dacht aan creatief boekhouden.
Bijkans is bouwen in balsa wat scherper in prijs.
Het zelf bouwen is een vorm van sparen. En beter dan dagdromen en plafond staren tot het pakket binnen komt.

En komt er toch een pakket, dan is weer een nieuw probleem.
Overshoot aan complexiteit…

Als je zelf in rust bouwt, groeit het voortvliegend inzicht mee.

Mooiste is… ‘ons’ had gisteren al kunnen opstarten.

Niets beter dan een Baubrett voor den kop [emoji12]

Nederlandse elektronica was goed. En verder de Italiaanse componenten. Heb ik mij laten influisteren door een TH Deft ontwikkelingsingeneur van Lucent technologies. De mannen achter Bluetooth enzoot…
 
Laatst bewerkt:
Tja.. als mijn arm het weer gaat doen en als ik weer normaal in Duitsland woon.
Ik ben daar nu niet zo zeker van.

GJ
 
De uitdaging is ook dat alles zijn probleem heeft of geeft
- Nimh zakt in als het ouder wordt, laden is een ding
- zet je ergens een losse bec in, heb je ook weer iets extra's wat kapot kan
- stekkers kunnen nog los rammelen uit de ontvanger
- draden kunnen los/breken
- schakelaars... ondingen. veren rammelen, ding gaat te vroeg zelf op de andere kant staan..
- bec in een regelaar.. leuk, zolang je ruim binnen de marge van regelaar en interne bec zit
- powerbox.. mooi spul, maar duur.. en je moet het wel aansluiten zoals ooit bedoelt is, anders heb je nog de fail safe niet

alles wat je denkt op te lossen, legt de uitdagingen een stukje verder in de lijn bloot
wat vanwege probleem 1 vlot wordt gezien, maar haal probleem 1 weg, en het wordt wel een uitdaging:D

Ik vlieg het meeste brandstof, 2 kisten op HV (mn nette kisten)
rest op losse bec. bec wel aangepast op het verwachte vermogen, x2
tot nu toe heb ik 1x een kapotte bec gehad in de lucht, verder geen echte bec gerelateerde problemen
1x gebroken batterijdraad.. maar dat kan ook gebeuren zonder bec..
meeste kisten probeer ik zonder schakelaar uit te voeren.. of een digitale schakelaar..

op het eind, alles werkt wel voor iemand..
pak waar je jezelf goed bij voelt.
dan zitten ook de controles beter in je systeem

Bij mij is opletten en scherp zijn op afwijkingen het belangrijkste geweest, heeft me heel erg veel schade bespaard..

Exact de powerbox schakelaars welke ook een omvormer zijn werken tadeloos .ook in diverse amperages verkrijgbaar .
Jeti schakelaars ook Honds betrouwbaar .
Ik gebruik beide en voor de rest niks geen mechanische rammel contacten schakelaar .
Als het moet maak ik nog liever van een groene mpx stekker een door verbind systeem dan dat ik die simpele zwarte aan uit schakelaars gebruik .
En het liefste geen lipo in een toestel ,vooral geen benzine kist . Bij een crash gegarandeerd een brandblusser nodig . Bij life dus niet .

Allemaal praktijk ervaringen welke mij tot mijn keuzes hebben doen bepalen . Ook de servo keuze welke dus van 4 tot 6,6 volt werken .
Hv is nog beter ,minder amperage wel zelfde wattage . Dan zou je op 2 cellen lion kunnen vliegen .
 
Ik heb inderdaad ook zo'n powerbox schakelaar!
werkt goed
in een andere kist heb ik ook een complete powerbox zitten incl overspanningsbeveiliging per servo etc
die heeft ook 2 ontvangers, stel de sbus draad rammelt eruit of 1 ontvanger stopt er mee, gaat hij zelf over naar nr 2
vanaf een bepaalde waarde wordt het toch eng om letterlijk alles aan 1 servokabeltje te laten hangen...

Qua lipo en benzine, dat zou niet uit moeten maken..
enerzijds, ALS een lipo in de brand gaat, heb je een mooie fik
maar om hem in brand te krijgen.. dat is nog niet zo makkelijk
zeker als je de binnenkant van de kist goed inricht.
immers, de benzinetank leg je ook niet tegen de uitlaat aan..

er zijn trouwens ook een hele rits servo's die goedgekeurd zijn voor 8,4 volt..
 
Ik heb inderdaad ook zo'n powerbox schakelaar!
werkt goed
in een andere kist heb ik ook een complete powerbox zitten incl overspanningsbeveiliging per servo etc
die heeft ook 2 ontvangers, stel de sbus draad rammelt eruit of 1 ontvanger stopt er mee, gaat hij zelf over naar nr 2
vanaf een bepaalde waarde wordt het toch eng om letterlijk alles aan 1 servokabeltje te laten hangen...

Qua lipo en benzine, dat zou niet uit moeten maken..
enerzijds, ALS een lipo in de brand gaat, heb je een mooie fik
maar om hem in brand te krijgen.. dat is nog niet zo makkelijk
zeker als je de binnenkant van de kist goed inricht.
immers, de benzinetank leg je ook niet tegen de uitlaat aan..

er zijn trouwens ook een hele rits servo's die goedgekeurd zijn voor 8,4 volt..
Lees je crashed . Je liopo frommelt op . Je tank scheurt . Lipo ontbrand . Eh voila brandbom . En dat op een droge heide . Ik kan je vertellen je legt een wereldrecord sprinten af met een 20 kg brandblusser .
Life ontbrand niet .
 
ik moet zeggen, dat ik het bij ons 1x heb zien gebeuren in een (e)heli (in alle tijd dat ik vlieg)
die was met volgas, volle snelheid de grond in gegaan
die had de pech dat waar de accu iets buiten het frame kwam, hij daar precies op crashte

De meeste vlammen die ik zie, zijn van regelaars.

Nu vliegen er waarschijnlijk andere toestellen op onze clubs :D
bij ons is het veld niet zo groot, weinig grote toestellen. dus ook erg weinig benzine
dus wordt er automatisch weinig gecrasht met benzine toestellen

wel veel met e-toestellen...
maar die redden een crash in de regel zonder vlammen


ff tussendoor, hoe hard moet je de grond raken om de tank te scheuren EN de lipo tot kortsluiting toe op te frommelen?
heb je er nog foto's van :D
dat moet toch een rommeltje geweest zijn..
 
Ik stuur niet zo maar even iets van ruim 1000 euro de lucht in. Trouwens, ik heb nog 25 andere hobbies.

Alles went...
als je voor jezelf maar wel zeker bent dat je hem heel kunt houden..
dan veel er mee vliegen.. oefenen.
vaak is duur ook wat groter, en wat groter vliegt echt leuker..
 
Je moet echt heel veel moeite doen om een lipo te laten fikken.
Ik heb nog nooit een crash gezien waardoor een lipo ontbrande en in de modellen die ik regelmatig zag crashen zaten dikke lipos opgesloten in een smalle gfk romp met daarvoor een regelaar en dikke motor.
Vaak was de motor en regelaar ook stuk en was de lipo een stuk korter.
En ik heb, op aandrang van wat belgische piloten, een lipo proberen te laten branden om hem daarna bij het duitse team voor de tent te gooien.
Nou, met een snee door de lipo lukt het niet, je moet hem echt doorboren, dus door de cellen heen.
Dan rookt ie flink, duitsers waren ook niet echt blij.

Heel houden lukt tegenwoordig wel.

Zolang jij geen foute adviezen meer krijgt en je zelfvertrouwen houd gaat het prima.
Vanaf dag 1 dat ik je zag vliegen zei ik al, jij kan vliegen.
Alleen zat je bij de verkeerde club en twijfel je aan jezelf.
Ik twijfel nooit aan mezelf als het modelvliegen betreft, daar worden sommige forumleden dan weer wat pissig van maar dat boeit me niet.
Ik weet wat ik kan/kon en wat ik niet kan.
Daarom ben ik de laatste 10 jaar dat ik vloog nooit gecrasht.
Er zijn mensen die veel beter vliegen dan ik, Gerben bijvoorbeeld.
Die kan dingen met een model, dan voel ik me een beginner.
Maar dat is mooi en als ik iets niet kan en wel wil leren spreek je een persoon aan waarvan je zeker weet dat hij het je kan leren.
Zo zijn we ook in de F5B begonnen.
We vlogen altijd wel met snel en soms lastig spul bezig maar na een bezoekje aan een meeting hebben we contact gezocht met Luc en Willy (belgische piloten) en die hebben ons wegwijs gemaakt en geholpen met van alles.
Daarna hebben we bij europese wedstrijden de topvliegers en ook fabrikanten leren kennen en zo had ik ook mijn ingangen bij merken als Plettenberg, Hacker en Schulze.
En teste en ontwikkelde ik modellen voor Rudi Freudenthaler.
Ik mis dat wel, die wedstrijden in Duitsland en zo maar ik vind de sfeer op nederlandse wedstrijden niet meer zo leuk en de prijzen van de motoren en props staan me niet zo aan.
400 euro voor een motortje ben je zomaar kwijt, een propje is al gauw 120.
Echt niet leuk meer.
Maar misschien.. in de toekomst.
Eerst zorgen dat het lichaam het weer doet.
Vandaag is het weer een rotdag, verrek van de pijn, ook al heb ik een morfinetablet erin gegooid.
Afijn, morgen is een andere dag...

GJ
 
Soms moet je ophouden met steeds te herhalen GJ. Een deel van bovenstaande verhaal heb je inmiddels al zo vaak getypt dat het saai begint te worden.
 
Soms moet je ophouden met steeds te herhalen GJ. Een deel van bovenstaande verhaal heb je inmiddels al zo vaak getypt dat het saai begint te worden.
als je je er aan stoort dan gewoon overslaan en verder lezen.... iedereen mag toch gewoon zn verhaal vertellen en mening geven.... daar is het een forum voor :beer:
ik heb me voorheen ook opgefokt om berichten, maar daar ben ik mee gestopt ;)
je moet GJ een beetje kennen.... het is geen verkeerde, en ja.. hij heeft wel degelijk een hoop kennis en kunde
 
als je je er aan stoort dan gewoon overslaan en verder lezen.... iedereen mag toch gewoon zn verhaal vertellen en mening geven.... daar is het een forum voor :beer:
ik heb me voorheen ook opgefokt om berichten, maar daar ben ik mee gestopt ;)

Opfokken en storen zowiezo niet, het is eerder lachwekkend. Soms vind ik, maar dat is mijn mening, het best sneu overkomen.
 
ik moet zeggen, dat ik het bij ons 1x heb zien gebeuren in een (e)heli (in alle tijd dat ik vlieg)
die was met volgas, volle snelheid de grond in gegaan
die had de pech dat waar de accu iets buiten het frame kwam, hij daar precies op crashte

De meeste vlammen die ik zie, zijn van regelaars.

Nu vliegen er waarschijnlijk andere toestellen op onze clubs :D
bij ons is het veld niet zo groot, weinig grote toestellen. dus ook erg weinig benzine
dus wordt er automatisch weinig gecrasht met benzine toestellen

wel veel met e-toestellen...
maar die redden een crash in de regel zonder vlammen


ff tussendoor, hoe hard moet je de grond raken om de tank te scheuren EN de lipo tot kortsluiting toe op te frommelen?
heb je er nog foto's van :D
dat moet toch een rommeltje geweest zijn..
Dat ging van 50 meter verticaal naar beneden . Met dank aan spektrum.....
 
Soms moet je ophouden met steeds te herhalen GJ. Een deel van bovenstaande verhaal heb je inmiddels al zo vaak getypt dat het saai begint te worden.

Er zijn ook mensen die het nog niet gelezen hebben..
En herhalen.. het forum staat vol met herhalingen omdat men ook vaak eerder gestelde vragen stelt.
En wat Richard schrijft.. je hoeft het niet te lezen, er zit zelfs een negeerknopje ergens, dan zie je mijn teksten helemaal niet meer.
Kan heel erg fijn zijn.

Fijne avond allemaal!


GJ
 
Soms moet je ophouden met steeds te herhalen GJ. Een deel van bovenstaande verhaal heb je inmiddels al zo vaak getypt dat het saai begint te worden.
Ik negeer het vanaf heden . Ik denk dat je eerder een natte koeienvlaai omgedraaid hebt met blote handen zonder vieze handen te krijgen :D :D


Lees ik Scroll door .
 
Laatst bewerkt:
Er zijn ook mensen die het nog niet gelezen hebben..
En herhalen.. het forum staat vol met herhalingen omdat men ook vaak eerder gestelde vragen stelt.
En wat Richard schrijft.. je hoeft het niet te lezen, er zit zelfs een negeerknopje ergens, dan zie je mijn teksten helemaal niet meer.
Kan heel erg fijn zijn.

Fijne avond allemaal!


GJ

Kan me bijna niet voorstellen dat er iemand op het mbf is die het niet (tig keer) gelezen heeft.

De kracht van herhaling is enorm, zeker als men ergens beter in wil worden. Daar draagt steeds dezelfde oude koeien uit de sloot halen niet aan bij.

Lees hier graag mee. Negeren doe ik niemand, daar is mijn ego bijlange na niet groot genoeg voor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top