Nooit last van dat hoge geluid?
Last is een groot woord... Maar ik wéét niet beter, want ik heb nog nooit zónder gevaren, en ik kom nooit in dat hok zonder deugdelijke gehoorbescherming...
Ik bedoel maar: zelfs ons 110 kW noodgeneratortje (met uitzondering van de sloepsmotor de kleinste diesel aan boord, weet zo gauw niet eens de cylinderinhoud, maar zal iets van 3 of 4 liter zijn) heeft nog een turbo...
Maar zo'n turbo maakt gerust wel een pokkeherrie, ja.
Die sloepsmotor (een Bukh van een pk of 25) heeft dan weer géén turbo... Gelukkig maar, anders zou iedereen na een half uur spontaan het zinkende schip achterna springen...
Daarachter een afgetopte klapschroef, die maar 2/3 van het vermogen af kon geven. Een grotere reserveschroef gekocht voor 200 gulden en die was precies goed. Stilliggend rookte de motor op volle kracht. Varend kwam er geen rookje af, maar meer snelheid leverde het niet op. Na één seizoen de afgetopte teruggeplaatst en de grotere als reserve gehouden
Nee... die klapschroef was precies goed...
Die liet je motor vrijvarend in de buurt van zijn beste rendement draaien. Die zwaardere schroef liet de motor vol vermogen leveren, maar wel tegen een slechter rendement (en dicht tegen de rookgrens aan zo te horen).
Normaliter zal een ontwerper de boel ongeveer zo uitrekenen, dat de motor vrij varend ongeveer op zijn maximale rendement zit, en het scheepje gegarandeerd een eindje onder de rompsnelheid loopt. Zeg, 60 a 70% max. Dan kom je het verst per liter diesel zonder onderweg te sterven van ouderdom.