Maar wel een mooi stukje werk. Als mijn projecten (de Maffei en nog een rijtuig) klaar zijn, wil ik ook nog eens zoiets maken. Dat zal dus wel over een jaar of twee zijn....... Groet, Ruud.
Wees gerust , hij draait als een zonnetje op minder dan 0.5 bar .Op stoom heb ik hem niet getest , maar ben er 100% zeker van dat hij daarmee ook zal draaien. Als ik elke locomotief , stoommachine of motor die ik gemaakt heb , één keer in de maand moet laten draaien had ik daaraan een full time job. Wanneer iets klaar is en het werkt zoals ik het wil , gaat het aan de kant en begin ik aan iets nieuw. En dat hoeft niet noodzakelijk iets met stoom warme lucht of benzine te zijn , ik maak ook antieke rc vliegtuigen en onderdeel(tjes) voor motorfietsen. Zonder werk zal ik niet gemakkelijk komen te zitten en papier - maché dat heb ik nog genoeg. Dirk
Weeral wat gietstukjes gekregen , ditmaal van een modelvliegtuig motortje . Het is een replica van een "elf" motor uit de jaren 1935. In die tijd was het de kleinste motor op dat moment. Modelmotortjes stonden nog in hun kinderschoen .. Men keek naar motofietsen en verkleinde die ontwerpen. Daarom een verticaal deelbaar carter , een krukas met twee tappen en wangen en zelfs een carburator met vlotter. De bijhorende tekeningen waren met imperial maten , die heb ik zo veel mogelijk aangehouden , enkel boringen en schroefdraad heb ik vervangen door metrische afmetingen. Boring is 13.5 mm met een slag van ongeveer 14 mm , cilinder inhoud 2 cc . De ontsteking is uiteraard met een kleine bougie , schroefdraad 1/4 X 32 . De aluminium zuiger is voorzien van twee gietijzeren zuigerveren . De krukas is uit ck45 en uit één stuk gedraaid. Cilinderbus is ook uit hetzelfde materiaal en na bewerking gehoond en gelapt op een verstelbare doorn. In het achter deksel zitten de onderbreker contacten ,dit deksel is uit aluminium plaatje op de draaibank over een mal " geforceerd" Een techniek die heel snel werkt en mooi resultaat geeft. Van de gietstukken heb ik enkel de carters , de cilinder en de zuiger gebruikt , de andere delen waren onbruikbaar. Dirk
Dit stond al een hele tijd op mijn " nog te maken lijst " Een stoomtractor!! Een " minnie" leek me wel wat , niet te groot en niet te zwaar. Toch maar aan begonnen en na vééél draaien , frezen en vijlen werk is hij bijna klaar . Nog een oliepomp wat leidingen en hier en daar wat afwerking. En dan nog schilderen natuurlijk , m.a.w. nog een paar maand werk. De lengte is ongeveer.47 cm , kolengestookt met een cilinderboring van16 mm. Stoomverdeling is Stephenson Voorzien van een voedingspomp , oliepomp ( nog te maken dus) twee versnellingen en aan de linker zijde een winch met kabel. Enkel het vliegwiel is een gietstuk , de rest is opgebouwd. Al bij al een leuk project geweest , niet bij nadenken , gewoon de tekeningen volgen. Er zaten gelukkig geen fouten in , maar alles was in Imperiaal afmetingen. Als hij helemaal klaar is maak ik nog wel enkele foto's. Dirk
Dirk, dat is weer eens een echt stuk vakmanschap. Dat is waarom we graag in de fijnmechanica zitten. top gedaan. gr René
Een hele mooie machine! Knap gemaakt en petje af voor dit pronkstuk. Ga je hem laten werken als hij klaar is?
De spaken zijn uit plaat gefreesd , de velgen gedraaid uit dikwandige buis (160 mm diameter) Naven zijn samengesteld uit 3 schijven plus het messing deksel.. De spaken zijn op de velg geklonken. In de naven zijn gleuven gefreesd waar de spaken onzichtbaar zijn ingeschroefd met verzonken vijzen. De plaatjes (72 stuks ) op de buitenkant van de velgen zijn ook geklonken ( aan de buitenkant verzonken ) Wielen draaien vrij over de as , als er aandrijving moet zijn komen er pinnen in de druppelvormige van de achterste naven. Zie onderste tekening Voor de aandrijving van de winch zit er een ratel die kan ingeschakeld worden na het verwijderen van de pinnen. "Linker driving center op de tekening" De rem zit op het rechter wiel en is een staalband voorzien van houten blokjes "brake drum" De voorwielen (115 mm ) hebben een enkele rand aan de binnenkant van de velg , daar zitten de spaken beurtelings links en rechts tegen geklonken.
Prachtig gemaakt!! Mooi stukje vakwerk, wat een mooie hobby hebben we toch. Hier kun je toch van genieten..... Groet, Ruud.
Toch tijd gevonden om het oliepompje te maken. Nu heb ik al veel oliepompjes gemaakt , maar dit is toch een kleintje , het huisje is zilver gesoldeerd uit messing plaat van 0.8 mm en meet amper 16 X 16 mm. Het kan zo klein omdat niet de zuiger in de cilinder beweegt , maar hier staat de zuiger vast en schuift de cilinder over de zuiger. Heel slim gezien. De zuiger heeft een diameter van 3 mm en de slag van de cilinder is 3.2 mm De effectieve slag is echter minder dan 2 mm omdat dan pas het inlaat gaatje afsluit. Elke toer van de motorkrukas beweegt de ratel 1/30 st van een toer , dus om de 30 toeren een druppel olie in de schuifkast. Dirk