Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Een paar vragen:

Wat is het verschil tussen een baja rtr en een ss, weet dat de een gebouwd is en de ander niet. Maar zit er ook ook verschil in kwaliteit van de onderdelen?

Koop ik een baja rtr, wat zijn dan broodnodige hop ups die ik zeker kopen moet voor ik rijden ga?

Dank maar weer,
Alles even op een rijtje:

Voordelen RtR
- Uit de doos gelijk kunnen rijden (nou ja, na opladen, tanken etc. dan ;))
- Zender/ontvanger (met failsafe)
- Servo's zitten er al in
- Accu (humppack) zit er al in
- Alles is al gemonteerd
- Kap is al gespoten
- Instelbare schokbrekers (5 standen)
Nadelen RtR
- De accu is beperkt qua capaciteit en NiCD
- De uitlaat is niet superieur (na het weglaten van het achterste pijpje al stukken meer performance 8O)
- De servo is met plastic tandwielen (op zich geen ramp want daar kun je best lang mee doen)
- Het differentieel is met een kunststof behuizing
- De schokbrekers hebben dunnere stangen dan de SS en gaan wat eerder lekken (maar ook de standaard schokbrekers kun je best lang mee doen als je ze regelmatig even bijvult)
- De zender/ontvanger is 27MHz (daar zijn maar 6 kanalen op dus je hebt redelijk snel een conflict op evenementen)

Voordelen SS
- Alles helemaal zelf bouwen waardoor je snel weet waar alle schroeven zitten
- Getunede uitlaat
- Stuurservo met metalen tandwielen
- Schokbrekers met dikke stangen (buigen en lekken minder snel)
- Aluminium differentieelhuis (lekt minder snel)
- Kap naar eigen smaak te verfen (als dat een voordeel is ;))
- 26cc Motorblok (standaard 23cc)
- High-RPM koppeling (pakt wat later op en is sterker qua materiaalkeuze)
- Heavy-Duty Dogbones (dikkere aandrijfassen)
Nadelen SS
- Kap is ongespoten (lol :lol:)
- Helemaal zelf te bouwen, gaat veel tijd in zitten (de handleiding is wel duidelijk met veel plaatjes)
- Geen elektronica: Accu, zender/ontvanger en servo voor gas/rem moet je zelf aanschaffen (als je al een zender/ontvanger hebt geen nadeel dus)
- Voor offroad overbodige anti-roll bars (reactiestangen op voor- en achterdraagarmen)

Voor de RtR zijn wat aanbevolen hop-ups*:
- Goede NiMH ontvangeraccu met een hoge capaciteit (3000mAh of meer)
- Heavy-Duty Dogbones
- Aluminium differentieelhuis
- Setje metalen tandwielen voor de stuurservo
- Beter uitlaat (als je daar behoefte aan hebt/klaar voor bent :yes:)
* Pas aanschaffen als de RtR onderdelen versleten of defect zijn

Voor beide modellen zijn een aantal hop-ups aan te raden:
- Een andere koppeling (bij voorkeur met Teflon koppelingsschoenen want die hebben het eeuwige leven en kan je op termijn een hoop geld besparen)

En alle andere toeters en bellen alleen als je er het geld voor over hebt of echt nodig vindt. Een 23cc met goede uitlaat loopt even snel als een 26cc. En als je normaal rijdt met je auto, gaat een RtR net zo lang mee als een SS. :cool:
 
Een 23cc met goede uitlaat loopt even snel als een 26cc. En als je normaal rijdt met je auto, gaat een RtR net zo lang mee als een SS. :cool:

Correctie ;)

Na de radarmeting op de meeting in Almere kwamen wij erachter dat de 23cc met standaardpijp 50 km/u rijdt, een 23cc met hpi tunedpipe 56 km/u en een 26 cc met hpi tunedpipe 62 km/u gaat. :yes: :thumbsup:

Ik heb bewust niet voor een SS gekozen omdat dit het budget niet toeliet. Ik heb dus een Rtr gekocht (tweedehands) en deze langzaamaan voorzien van hop-ups. Buiten het vermogen om rijdt de Rtr net als de SS. Ik heb er zeker geen spijt van dat ik een rtr heb gekocht maar als ik het budget had dan had ik voor een SS gekozen. Nu ben ik voor zo'n kleine 1000 euro helemaal klaar (fictief, want je blijft zo nu en dan toch schade rijden :yes:) terwijl als je een SS koopt, via de officiele weg, dan ben je ongeveer 1300 à 1400 euro kwijt (inclusief zender en electronica) aan jou dus de keuze, we horen het wel.

p.s. graag even commentaar als de inschatting verkeerd is ;)
(dus alleen de nodige hop-ups) :rolling:
 
Laatst bewerkt:
een 23cc met hpi tunedpipe 56 km/u
Ik zeg toch ook met een goede uitlaat. :p ;) Had je maar een Dominator erop moeten schroeven. Dan merk je dat de motor niets sneller loopt als een 26cc of 29cc. Enige verschil is dat-ie er misschien iets langer over doet om op toeren te komen in ruw terrein. :yes: ;)

En was er niet iemand die iets riep over 67km/u? ;) (30cc met JetPro v3)
 
Hej,

Ik heb gelezen dat er wat problemen waren met slijtage bij de 26cc versie. En helaas ben ik daar het slachtoffer van geworden. Na 2,5L was bij mij op verschillende plekken de coating verdwenen en compressie min of meer ook verdwenen. Zijn er meer mensen die al zo vroeg slijtage ondervinden bij de 26cc motor uit de ss kit ? Ik verwacht zelf dat het coate misschien bij een serie is mislukt. Is de code die op de motor staat vermeld persoonlijk ? misschien kunnen we dan achterhalen bij welke serie het plaatsgevonden heeft.
 
Na 2,5 liter al bij een 26cc dat is wel heel weinig ja.
Ik heb zelf dan wel een 23cc en heeft er al wel 40 liter op zitten en loopt nog steeds als een trein. Als ik jou was ging ik er wel even naar informeren hoe dat kan.
 
Na 2,5 liter al bij een 26cc dat is wel heel weinig ja.
Ik heb zelf dan wel een 23cc en heeft er al wel 40 liter op zitten en loopt nog steeds als een trein. Als ik jou was ging ik er wel even naar informeren hoe dat kan.

Dat is zeker weinig :( Ik rijdt ook met een 23cc met volgens mij aardig wat liters. Precies weet ik het niet maar de koper zei dat het 5 liter was. Uit ervaring weet ik dat je dit getal met 5 moet vermenigvuldigen :rolleyes:.
Zelf schat ik dus zo'n 20 a 25 liter maar hij gaat nog als een speer :thumbsup:
 
Hej,

Ik heb gelezen dat er wat problemen waren met slijtage bij de 26cc versie. En helaas ben ik daar het slachtoffer van geworden. Na 2,5L was bij mij op verschillende plekken de coating verdwenen en compressie min of meer ook verdwenen. Zijn er meer mensen die al zo vroeg slijtage ondervinden bij de 26cc motor uit de ss kit ? Ik verwacht zelf dat het coate misschien bij een serie is mislukt. Is de code die op de motor staat vermeld persoonlijk ? misschien kunnen we dan achterhalen bij welke serie het plaatsgevonden heeft.

Ja mijn motor van mijn SS heeft ook de geest gegeven na 7 tot 9 tankjes!

Ik wil nu dit set kopen

29cc2mmpg9.jpg


Is dit een goede keuze?
 
Is dit een goede keuze?
Zoals via PB gemeld: Ja, da's een goed setje voor weinig. Het is een CY29cc cilinder met zuiger en +2mm krukas. De +2mm krukas betaal je al zo'n 35 à 40 euro voor.


Als er zoveel problemen met de 26cc'tjes zijn, wordt het tijd om te melden bij de winkel waar je de Baja gekocht hebt zodat die dit kunnen voorleggen aan Merit Racing. Als het structureel is valt het uiteraard onder garantie (net als vroeger de slappe achtervelgen en gele inserts).
 
Mijne heeft 4 liter gelopen en ik heb ook al aardig wat plekjes (glimmende plekken) in mn cilinderwand. Maar hij start nog perfect en loopt toch wel aardig hard. Dus ik vervang hem nog niet. De 26cc ss blokjes hebben een ''low drag zuiger'', dat is zo'n zuiger met een hele smalle (0,7mm) zuigerveer. Misschien dat deze voor die extra slijtage zorgt. Die zorgt er iig voor dat je het gevoel hebt weinig compresie te hebben met starten. Maar dat valt over het algemeen wel mee. Ik heb inmiddels wel een nieuw blokje erbij en leg de ss motor op reserve.
Ik heb ook een probleem gehad met een krukas. Deze was niet/slecht uitgelijnd. Daardoor ging mijn zuiger scheef in zijwaartse beweging. Dat merk je als de trekstarter wat zwaarder gaat als een ander motortje. Gelukkig was ik er in het begin op tijd achter (na 2min gedraait te hebben) en heb een nieuwe voor garantie gehad. Als ik een lineaal van 30 cm op de krukwangen legde dan stond één zijde 2mm hoger dan de andere zijde. De nieuwe stond exact gelijk. Al hoor je dit eigenlijk even op een richtbankje te doen. Maar dit was met het blote oog haast al te zien.
 
Wellicht dat die 8000 toeren koppeling niet zo'n gunstig effect heeft op een koud motortje. Welicht dat mijn elcon mij gered heeft hoewel ik de compressie aan het begin al niet zo goed vond, maar dat is bij een koude motor. Gelukkig heb ik nog genoeg vermogen

Dat cilindersetje dat Ian gezien heeft is sowieso een aardige spare part set; ik hou van pro-actief beheer. :-)
 
iets minder nieuw

Bedankt maar weer voor de super snelle antwoorden,

mocht ik meer vragen hebben kom ik wieder,

weet iemand in de buurt van zwolle leuke plekken om ongestoord te scheuren? vrijdag is het zo ver, dan is de baja binnen.:D
 
dogbones?

wat the **** zijn dogbones, kom ze overal tegen maar geen idee wat ze zijn:(:(:(:( sorr sorry sorry hehehehe
 
Ziet er ongeveer uit als een hondebot :D

Het zijn de aandrijfstangen die tussen de cups van je diff en je wielen zitten.

Deze dingen dus, de hoesjes zijn ervoor om stof en zand buiten de deur te houden en het vet er binnen.

86610_01p.jpg
 
Voordeel of nadeel?heb ook gelezen daat die snel slijten(Ian& Biqscale Bart)..Veren heb ik ook gelezen,dat het niet een enorme verbetering is,+ nog,dat Oranje is een bar slechte kleur is..(qwa voetbal zowiezo dan ;-) )

tja dat zou je ook van paars kunnen zeggen;)
 
Zorg maar dat je geld in huis hebt, je moet nl. gelijk afrekenen bij TNT,
19% + inklaring (iets € 10,-), anders nemen ze het pakje weer mee.
3 weken is nog snel, moest eind vorig jaar 6 weken wachten.
Als ie echt kwijt is, doet DDM trouwens niet moeilijk, ik had hun gemaild na 5 weken, nog een week aankijken en anders zouden ze het opnieuw verzenden.

Hoi, ik ben nieuw, ik wil ook een HPI Baja aanschaffen, nu dacht ik om er een te bestellen bij DDM vanwege de gunstige dollarkoers (scheelt zo een 300 euro), maar dat schiet niet echt op als je ook nog 19% moet betalen. Over welk bedrag moet je 19% betalen?
 
Hoi, ik ben nieuw, ik wil ook een HPI Baja aanschaffen, nu dacht ik om er een te bestellen bij DDM vanwege de gunstige dollarkoers (scheelt zo een 300 euro), maar dat schiet niet echt op als je ook nog 19% moet betalen. Over welk bedrag moet je 19% betalen?
19% over de waarde die bij DDM staat, omgerekend in euro's. Plus nog wat inklaringskosten (€ 8,50 of € 16,75 daar zijn ze zelf nog niet helemaal uit kennelijk :?). Dus je komt met BTW en inklaringskosten, excl. verzenden op zo'n € 760,00. En verzekerd verzenden kost...?
 
Ik heb de winkellier gebeld over het probleem met de motor en hij zij dat hij het al een keer eerder mee had gemaakt en ging informeren bij merit. Gelukig valt dit binnen de garantie termijn en met een beetje geluk heb ik nog voor het weekend een nieuw cillinder setje thuis.

Is de code die op de motor staat vermeld persoonlijk ? misschien kunnen we dan achterhalen bij welke serie het plaatsgevonden heeft.
 
Back
Top