Sleurhutje
Forum veteraan
Alles even op een rijtje:Een paar vragen:
Wat is het verschil tussen een baja rtr en een ss, weet dat de een gebouwd is en de ander niet. Maar zit er ook ook verschil in kwaliteit van de onderdelen?
Koop ik een baja rtr, wat zijn dan broodnodige hop ups die ik zeker kopen moet voor ik rijden ga?
Dank maar weer,
Voordelen RtR
- Uit de doos gelijk kunnen rijden (nou ja, na opladen, tanken etc. dan

- Zender/ontvanger (met failsafe)
- Servo's zitten er al in
- Accu (humppack) zit er al in
- Alles is al gemonteerd
- Kap is al gespoten
- Instelbare schokbrekers (5 standen)
Nadelen RtR
- De accu is beperkt qua capaciteit en NiCD
- De uitlaat is niet superieur (na het weglaten van het achterste pijpje al stukken meer performance 8O)
- De servo is met plastic tandwielen (op zich geen ramp want daar kun je best lang mee doen)
- Het differentieel is met een kunststof behuizing
- De schokbrekers hebben dunnere stangen dan de SS en gaan wat eerder lekken (maar ook de standaard schokbrekers kun je best lang mee doen als je ze regelmatig even bijvult)
- De zender/ontvanger is 27MHz (daar zijn maar 6 kanalen op dus je hebt redelijk snel een conflict op evenementen)
Voordelen SS
- Alles helemaal zelf bouwen waardoor je snel weet waar alle schroeven zitten
- Getunede uitlaat
- Stuurservo met metalen tandwielen
- Schokbrekers met dikke stangen (buigen en lekken minder snel)
- Aluminium differentieelhuis (lekt minder snel)
- Kap naar eigen smaak te verfen (als dat een voordeel is

- 26cc Motorblok (standaard 23cc)
- High-RPM koppeling (pakt wat later op en is sterker qua materiaalkeuze)
- Heavy-Duty Dogbones (dikkere aandrijfassen)
Nadelen SS
- Kap is ongespoten (lol :lol

- Helemaal zelf te bouwen, gaat veel tijd in zitten (de handleiding is wel duidelijk met veel plaatjes)
- Geen elektronica: Accu, zender/ontvanger en servo voor gas/rem moet je zelf aanschaffen (als je al een zender/ontvanger hebt geen nadeel dus)
- Voor offroad overbodige anti-roll bars (reactiestangen op voor- en achterdraagarmen)
Voor de RtR zijn wat aanbevolen hop-ups*:
- Goede NiMH ontvangeraccu met een hoge capaciteit (3000mAh of meer)
- Heavy-Duty Dogbones
- Aluminium differentieelhuis
- Setje metalen tandwielen voor de stuurservo
- Beter uitlaat (als je daar behoefte aan hebt/klaar voor bent

* Pas aanschaffen als de RtR onderdelen versleten of defect zijn
Voor beide modellen zijn een aantal hop-ups aan te raden:
- Een andere koppeling (bij voorkeur met Teflon koppelingsschoenen want die hebben het eeuwige leven en kan je op termijn een hoop geld besparen)
En alle andere toeters en bellen alleen als je er het geld voor over hebt of echt nodig vindt. Een 23cc met goede uitlaat loopt even snel als een 26cc. En als je normaal rijdt met je auto, gaat een RtR net zo lang mee als een SS.
