Reddingboot type Arie Visser 140 cm met benzine motor

Waarschijnlijk kan je zelfs de benodigde riem op de maat krijgen die jij nodig hebt.
Op mijn werk doen we dat ook, hoewel die riemen een stukje groter zijn natuurlijk :)


De riempjes zijn oplopend in maat te verkrijgen van 111 MM tot .........
Tevens zijn de rollen ook in div. groote te verkrijgen oplopend met 1 "tandje".

Dus is het nu even uitvinden welke combinatie het best past voor mijn steek van 82 MM.
Hierdoor kan dan ook de spanrol komen te vervallen.:p:p:p:p:p

Ik bedoel maar als je iets verder zoekt dan je neus lang is en niet gelijk alles maar bij Conrad besteld (geintje) kom je er wel.

gr.
Leo
 
Daarom zijn fora (en nieuwsgroepen) ook zo nuttig, er zit altijd wel *betweter* tussen die je verder kan helpen :)
Je zal het druk krijgen aankomende week, ritje Bussum, ritje Joure, misschien nog even naar Almere bij de Xtreme-vaarders kijken ?
Je houdt straks geen tijd meer over om te bouwen.
 
Daarom zijn fora (en nieuwsgroepen) ook zo nuttig, er zit altijd wel *betweter* tussen die je verder kan helpen :)
Je zal het druk krijgen aankomende week, ritje Bussum, ritje Joure, misschien nog even naar Almere bij de Xtreme-vaarders kijken ?
Je houdt straks geen tijd meer over om te bouwen.



Ja, en wat denk je van al dat getype op dit forum, al die vragen en opmerkingen beantwoorden en ga zomaar verder, zeeen van tijd gaan zo verloren terwijl ik ook aan het bouwen kon zijn toch ???? ;););)

Nee, alle gekheid op een stokje, het gaan bij mij niet om snel klaar te zijn dat had ik wel voor een RTR model gekozen !!!

En dit hoort er nu eenmaal bij.
Misschien kost het uitzoek/denkwerk wel meer tijd dan de bouw van dit hele schip.

gr.
leo
 
OK, weer thuis uit Bussum.
Motorsteun geregeld, nieuwe koppeling gekocht voor aan de motorzijde, flexasmantel en nog wat andere spulletjes.

Nu nog het volgende:
in bussum vond men het beter om de flexas zo recht mogelijk te laten lopen en de motor iets scheef in de boot te plaatsen.
Voordeel: minder wrijving/slijtage in de flexas, dus meer vermogen op de jets.
De buitenmantel hoef je dan niet in een S-bocht te buigen.

Nadeel:
motor moet scheef in de boot dus zwaartepunt iets hoger, motorfundatie komt dus ook scheef in de boot te staan !!!!!!
Belasting op de romp is dus niet symetrisch meer, maar romp is op zich sterk genoeg.

Welke is de beste keuze: motor recht of scheef in de boot plaatsen.

gr,
leo.
 
Kan best zijn dat vanwege de (te kleine) afstand een rechte lijn beter is dan een S-bocht. Wat is de afstand tussen koppeling en verdeelblok (met tandriem), dan kijk ik het hier even na met een stuk flexas.
 
20 cm is wel heel kort om er een s-bocht in te vouwen.(ik ga ervan uit dat je een 6mm flex-as hebt)
Ik zou nu serieus gaan denken om de aandrijving aan te passen.
Dubbel getande aandrijfriem met de aandrijfrol in het midden.
De motor uit het midden zetten lijkt me niet de juiste oplossing, je krijgt dan ook met andere zijdelinkse krachten te maken die scheef staan tov de hartlijn van de boot.
 
Hebben ze het bij 2Bros toch goed bekeken. Rob zei het ook al, 20cm is inderdaad te kort voor een s-bocht in de flexas.

beste/eenvoudigste/goedkoopste/meest logische oplossing is dus inderdaad dat verdeelblok te herzien/verbouwen.
 
Met een kleine aanpassing aan het verdeelblok moet de aandrijving te realiseren zijn.

blok.jpg


De aandrukrol in het midden kan een gladde rol zijn en je hebt ook geen dubbele vertanding nodig op het riempje.
Eerst span je de riem aan de motorzijde op en daarna de riem aan de jetkant.
 
veeg-veeg-veeg...

Zouden de heren dit draadje een beetje clean kunnen houden?
Nou is er eens een interessant draadje hier in plaats van ge-OH over "Tupperware" en gaan we het vervuilen?
Vind ik best een beetje jammer....:(

Roel
Mod
 
veeg-veeg-veeg...

Zouden de heren dit draadje een beetje clean kunnen houden?
Nou is er eens een interessant draadje hier in plaats van ge-OH over "Tupperware" en gaan we het vervuilen?
Vind ik best een beetje jammer....:(

Roel
Mod

Roel,

bedankt voor het opschonen van mijn bouwverslag.
Leest ook weer een stuk beter zo.

Er voor een ieder:
later we het in de toekomst ook schoon houden ;);)

gr.
leo
 
Roel,

bedankt voor het opschonen van mijn bouwverslag.
Leest ook weer een stuk beter zo.

Er voor een ieder:
later we het in de toekomst ook schoon houden ;);)

gr.
leo


als ik leest wat er naast staat dan zouden we dat zelf moeten kunnen he dat opschonen
mvg
Frederik:D
Bouwverslagen - Schepen (20 lezers)
Speciaal forum voor Bouwverslagen, let op => In dit forum mag je je eigen topics modereren! Dit om je eigen bouwverslag-topic helder en volgens je eigen inzicht in te richten.
 
Laatst bewerkt:
De uitlaat.

Principe

demper.jpg


uitlaat01.jpg

uitlaat02.jpg

uitlaat03.jpg

uitlaat04.jpg

uitlaat05.jpg

uitlaat06.jpg

uitlaat07.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We zijn er nog niet uit hoe de aandrijving van de motor op de 2 jets er nu uit moeten komen te zien.
Vast staat wel dat de motor in het midden moet komen.
De flexas niet in een S-bocht maar recht op de aandrijving (eventuel met een grote radius).
Blijft over de aansluiting van de 2 jets.
Dit kan door de in het midden aangedreven as te voorzien van 2 rollen, welke elk van een riempje worden voorzien die op hun beurt de bakboord en stuurboord jet aandrijven.

tweede optie een tandwielblok ertussen (is standaard te koop voor Euro 200,-) welke is opgebouwd met aangedreven as in het midden 2 tandwielen (links en rechts) ernaast, dus 5 in totaal, met aan de buitenste de uitgaande as naar de jet.
Het geheel gevuld met olie.

Dit blok is eventueel ook zelf te maken allen is dan de vraag wat voor tandwielen hiervoor worden gebruikt.
Een beetje tandwiel met schuine vertanding kost al gauw euro 20,- per stuk, dus 5x20,- + nog 10 lagers, huis maken e.d. ...............zit je al gauw tegen het bedrag aan waarvoor het in de winkel ligt en dan moet je hetzelf nog maken ook.

Maar ok, we denken er nog even over na.

Vanavond maar de brancardtakel (of wel het A -frame) van messing buisjes gemaakt en inelkaar gesoldeerd.
Zijn we toch weer een stukje verder gekomen.

gr.
leo
 
tweede optie een tandwielblok ertussen (is standaard te koop voor Euro 200,-) welke is opgebouwd met aangedreven as in het midden 2 tandwielen (links en rechts) ernaast, dus 5 in totaal, met aan de buitenste de uitgaande as naar de jet.
Het geheel gevuld met olie.

Dit blok is eventueel ook zelf te maken allen is dan de vraag wat voor tandwielen hiervoor worden gebruikt.
Een beetje tandwiel met schuine vertanding kost al gauw euro 20,- per stuk, dus 5x20,- + nog 10 lagers, huis maken e.d. ...............zit je al gauw tegen het bedrag aan waarvoor het in de winkel ligt en dan moet je hetzelf nog maken ook.
______________________________________________________________--
Maar bij zelfbouw heb je de keuze om de hartafstand van de jets te bepalen
bij het blok En bij een gekocht exemplaar zit je aan de hartafstand vast van het blok
Gr Frederik:D
 
Ja, meneer van Gent daar heeft U gelijk aan, maar gelukkig heb ik hiermee rekening gehouden met het inbouwen van mijn jets.

Toch gedacht dat mocht ik ooit zo'n blok erin willen zetten dan moet het wel passen dus de H.O.H. afstand is ook bij mij 82 MM.

Hieronder het plaatje van dit blok welke ook verkrijgbaar is zonder versnelling dus 1:1.



[FONT=Arial,MS Sans Serif,Helvetica]Eingangs- und Ausgangswellen haben 7 mm Durchmesser

Leichtlaufendes Metallgetriebe aus Aluminum mit geschliffenen Präzisionsstahlrädern. Das Getriebe ist für Benzinmotoren ab einer Leistung von 1 PS vorgesehen. Die gegenläufigen Ausgangswellen haben eine Drehzahlerhöhung von 33 %. Der Abstand von beiden Wellen beträgt 82 mm.
Vor Gebrauch 10 ccm Getriebeöl einfüllen. (1729/W)

MHZ´s new dual output gearbox is designed for gas engines from 1 hp up. The two output shafts are counter-rotating to eliminate propwalk. The output shafts run at 33% higher RPM than the motor (input shaft) to put the prop RPM in a hydro-dynamically more effcient range. The housing is from solid aluminum.
[/FONT]

gr.
leo
 
Vandaag contact gehad met de firma Optibelt (leverancier van riemen e.d.) voorwat betreft de aandrijving met riempjes en rollen in de boot.
Morgen zal ik hun de specificatie mailen zodat zij kunnen berekenen welk riempje met welke rol geschikt is voor deze toepassing.
Zij zullen dan met een advies komen voor deze aandrijving.

Rest mij niets anders dan verder te gaan met de nog te maken onderdelen van de boot.
Zoals gisteren gemeld heb ik de brancard takel (A-frame) gemaakt.
Om deze te kunnen monteren moest er een stukje uit de railing van de kajuit worden gehaald, aangezien deze takel strak tegen de kajuit zit.

Met wat foto's en een schets met maatvoering was ik in staat het origineel na te maken.
Met dank aan de mannen van het station IJmuiden die voor de foto's en schets hebben gezorgt.

Het A-frame wordt overigens vast gemonteerd en kan dus niet schanieren.

Morgen gaan we een begin maken met de schanierbare drenkelingenklep.

gr.
leo






 
Mooi hoor allemaal.

Arie, volgens mij zorgt die MHZ verdeelkast er voor dat de uitgaande assen cr (counter rotating zijn). Dan zou je ook een linkse en een rechtse impellor moeten monteren in de jets. Maar aangezien je toch voor een tandriem aandrijving gaat, is dat sneeuw van gisteren.
Ga zo door!
 
Mooi hoor allemaal.

Arie, volgens mij zorgt die MHZ verdeelkast er voor dat de uitgaande assen cr (counter rotating zijn). Dan zou je ook een linkse en een rechtse impellor moeten monteren in de jets. Maar aangezien je toch voor een tandriem aandrijving gaat, is dat sneeuw van gisteren.
Ga zo door!


Marc,

voorwat de afgebeelde kast heb je helemaal gelijk, was het niet dat er natuurlijk ook een kast van MHZ verkrijgbaar is waarvan de uitgaande assen allebei rechtsom draaien.
Dit plaatje/tekst was er puur voor om even te laten zien hoe zo'n verdeelkast eruit ziet en dat het gewoon te koop is in de handel.

gr.
leo


PS.
zeg voortaan maar gewoon leo hoor marc.
 
Back
Top