Reddingboot type Arie Visser 140 cm met benzine motor

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door arie visser, 29 mrt 2008.

  1. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Big Boat,

    zomaar even een gedachtenspinsel............
    Als je kijkt naar de complete aandrijving van motor tot jet, dan is volgens mij eerder de zwakste schakel de bevestiging van:

    1 de verbindingsbussen (alu) van verlengas op jets: met 2x M2,5 stelschroef.
    2 de pullies (alu) op de verlengas: met 1x M3 stelschroef
    3 de flexas op de vaste verlengas stalen koppelbus:met 1x M4 stelschroefje.

    Dus zouden deze verbindingen niet eerder gaan "slippen" dan dat bv. het riempje zou gaan breken.
    En elke verbinding met loctite vastzetten is geen optie aangezien je het dan bijna niet kan demonteren in geval van bv. schade aan de jets.

    gr.
    leo
     
  2. BigBoat

    BigBoat Guest

    In mijn *bigboats*, oa

    [​IMG]

    zit de flex-as aan de koppelingskant vast met 2x M3 stiftboutje en in de dogdrive alleen met loctide 648.
    Onder deze boot zit een prop van 70mm, dus de krachten op de bevestiging zijn erg groot, toch heb ik nog nooit een as verloren of zijn de bevestigingen los geraakt.
    Op deze plaatjes kan je wel zien dat ik eigenlijk altijd de zelfde bevestiging gebruik.
    http://www.test.gompy.net/tijdelijk/
    Wat je wel moet doen is in de as waar de boutjes aangrijpen een vlakkekant vijlen of inslag boren zodat het boutje niet kan gaan glijden over de as.
     
  3. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    aan de koppelingzijde heb ik een orginele centreerspanbuskoppeling geplaatst waarin de flexas geklemt wordt.
    De anderzijde is aan de dogdrive gelijmd met 638 dus dat zit wel goed.

    gr.
    leo
     
  4. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    Moment Leo, hou er rekening mee dat wanneer de flexas belast wordt, deze linear krimpt. Hij wordt korter zeg maar. Of aan de motorzijde, of aan de verdeelzijde moet een schuivende verbinding gemaakt worden. Nu zit de flexas beide kanten vast, als ik je goed begrijp. Dat betekent dat wanneer de flexas wordt belast, deze op den duur zal breken omdat de flexas korter wil worden.
    De eenvoudigste oplossing zou een vierkant opname aan de motorzijde te monteren.
     
  5. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen

    Snap ik, maar bij mij loopt de flexas straks in een S-bocht dus heb je al overlengte.
    Als er vermogen op de as komt zal deze krimpen maar de lengte uit de S bocht halen, dus de S bocht zal kleiner worden.

    Maar ok, toch bedankt voor de info zal dit allemaal woensdag in Bussum gaan overleggen en kijken wat de boys van 2 brothers er over zeggen.

    Mat z'n allen komen we vast wel tot een goede oplossing :p:p

    gr.
    leo
     
  6. BigBoat

    BigBoat Guest

    Ik denk dat een bv vierkante verbinding aan de tandriemzijde makkelijker te realiseren is aangezien hij al een dure knelkoppeling heeft voor op de motorkant.
    Wanneer hij aan de tandriemzijde bv een zeskant maakt van een inbussleuteltje waar een dop overheen kan die aan de as zit heb je een snelle en goedkope oplossing.
    Andersom kan natuurlijk ook, aan de as de zeskant maken en een dop op de tandriemas.
     
  7. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    Denk niet dat je een dergelijke oplossing spelingvrij en goed uitgelijnd krijgt. Creativiteit is natuurlijk prima (thinking out of the box). Bedenk wel dat een Zenoah 260 een "beetje" meer vermogen heeft als een omgebouwde stringer motor. Die "dure" knelkoppeling is zo weer verkocht overigens.

    De S-bocht alleen is niet voldoende om die krimp op te vangen. Dat gaat meer wringen.
     
  8. BigBoat

    BigBoat Guest

    Ik heb zelf eens een stuk inwendig 6 kant gebruikt van een accu schroefmachine en een inbussleutel voor de aandrijving van een 22cc auto, de zgn dogbone was versleten.
    Deze was niet meer leverbaar via de fabrikant en dus moest ik daar zelf iets op verzinnen.
    Nu zie je deze verbinding in nagenoeg alle 22cc auto'tjes terug......plagiaat ! :)
     
  9. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Denk inderdaad dat ik de "dure" (30,- euro) koppeling laat zitten en dan voor een oplossing ga aan de tandriemzijde.

    Maar in het geheel ga ik voor een degelijke oplossing, en niet voor de goedkoopste.
    Let wel, niet dat ik nu bakken met geld ga uitgeven, maar zoals al vaker besproken kan nu goedkoop later wel eens duurkoop worden.
    En dat zou zonde zijn van zo'n project.

    Aangezien dit het hart van de boot is en met vele duizenden toeren
    draait, moet het goed zijn.

    gr.
    leo
     
  10. BigBoat

    BigBoat Guest

    Constructietechnisch is vierkant of zeskant krek gelijk.
    Nadeel van vierkant is dat je een as moet kopen met een vierkant uiteinde, een een nieuwe inzetkop (spankop).
    De zeskantoplossing kan je zelf maken door de as aan het uiteinde te voorzien van een stukje zeskantinbus.
    Stuk inbus in de draaibank, gat boren (eventueel 2 draadbusjes aan de zijkant) en je bent klaar qua as dan.
    Voor de tandriemkant neem je een verlengde dop op de afmeting van de inbus.
    Aan de vierkantezijde het gat afvullen met een stukje staal en daar een gat in boren met de maat van de tandriem-as en de dop aan de zijkant voorzien van een bv M3 stiftboutje.
    Het is misschien makkelijk praten van me omdat ik de machines heb om dit te maken, maar ik denk dat het voor een bedrijf (als je het zou laten maken) een klusje van hooguit een uur is.
     
  11. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen

    Bedankt voor deze oplossing, maken van dit is gelukkig ook voor mij geen probleem, machines heb ik tot mij beschikking.
    Zal zoals reeds vaker gemeld dit woensdag overleggen in Bussum, om zo tot de juiste oplossing te komen, wat dat dan ook wezen mag !!!!!

    gr.
    leo.
     
  12. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Om nog maar eens een van mijn bedenkingen in de groep te gooien:
    wordt het staks in de boot niet te heet ?????

    Aangezien de motorruimte straks volledig wordt afgesloten met de kajuit.
    En alleen "frisse" lucht krijgt door de ventilatie roosters (welke ingeval van kantelen dicht gaan).
    Deze lucht gaat alleen de boot weer uit door de uitlaat.
    Dus ja, de motor zal "warme" lucht gaan aanzuigen."

    Nu heb ik al diverse raceboten gezien met ook een dichte kap, alleen hebben die wel een geforceerde luchtinlaat d.m.v. een "luchthapper" bovenop.

    gr.
    leo.
     
  13. BigBoat

    BigBoat Guest

    Waarschijnlijk zal de uitlaat de meeste warmte produceren.
    Vraag in Bussum even naar een koelblokje tussen de motor en de uitlaat.
    Pomp je koelwater van de motor via de uitlaat weer naar buiten.
    De vraag is of je wel de boot wel wil laten kantelen en dus koeling wilt gaan uitsluiten in een modelboot, wat dat is het nog steeds.
    Met een modelboot het orgineel zo dicht mogelijk benaderen heeft ook zijn beperkingen.
     
  14. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen

    Big boat,

    op de foto's had je kunnen zien dat het koelblokje er al op zit, en ik ook al van plan was het koelwater door de uitlaat te spoelen, tevens de uitlaat inpakken met een speciaal doek (vroeger was dat astbestdoek) om de warmte in de uitlaat te houden.

    Ook zou ik nog extra koelwater in de uitlaat kunnen brengen vanaf de tweede jet.
    Ik weet allen niet of ik dan niet teveel water in de uitlaat brengt waardoor de motor zou "smoren" omdat hij z'n uitlaatgassen niet snel genoeg kwijt kan.
    Het pompje of zeg maar gerust "POMP" van MHZ welke via het vacuum van de motor is aangesloten blaast er nogal wat water doorheen!!!!:D:D:D
    Uitproberen dus.

    Is het eventueel een optie om de flexas te vervangen door een starre as met een kruiskoppeling ???
    Dit houd wel in dat de motor iets scheef in de boot komt te staan.

    gr.
    leo
     
  15. BigBoat

    BigBoat Guest

    Doe dat in hemelsnaam niet, dat soort koppelingen geeft alleen maar ellende.
    Heb je wel eens de schade gezien als zo'n koppeling de geest geeft ?
    De as maalt alles stuk wat in zijn bereik ligt en er is een grote kans dat je met twee helfte naar huis gaat......een voor- en een achterkant.

    Je mag inderdaad niet teveel water door de uitlaat pompen, maar je kan ook aan de buitenkant koelen.....spiraal om de pijp ?
     
  16. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen

    Ok, dus we gaan wel voor de flexas.:D:D
    Spiraal om de uitlaat zou goed mogelijk zijn, welke dan aangesloten wordt op de tweede jet.
    Dus zodra de jets gaan draaien krijg je koelwater door de spiraal.
    Dit is wel weer extra gewicht in de boot (spiraal + koelwater) welke de diepgang weer nadelig beinvloed.:(:(
    Eerst maar eens de temp. aan de binnenkant van de boot meten.
    Een extra koelspiraal om de uitlaat kan dan altijd nog.

    gr.
    leo.
     
  17. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    Leo,

    Ga je de uitlaat ook op de echte plaats naar buiten laten komen?

    Justin
     
  18. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen

    Justin,

    dat valt mij nou van je tegen of zit je soms half te slapen :sleeping::sleeping::sleeping:achter je PC.
    Als je mijn verslag goed had bekeken ( 3 weken geleden) had je kunnen zien dat de uitlaatpijpen inderdaad op de originele plaats komen.

    Dan wel te verstaan 1 uitlaat met 2 uitlaatpijpen door de spiegel heen.

    De kleine gaatjes boven de jets zijn voor de bediening hiervan + de doorvoer van de waterkoeling voor de motor.
    Deze koeling kan rechtstreeks op de jets worden aangesloten.

    Maar voor jou dan nog een paar duidelijke fotoooooooo's.

    gr.
    leo


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. arie visser

    arie visser

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Heerenveen
    Gezien de bedenkingen van Big boat voorwat betreft de getande riem ben ik vanavond nog maar eens aan het speuren geweest op het net.

    De riem die ik heb is een standaard riempje (de XL uitvoering) die waarschijnlijk niet sterk genoeg is en de hoge toerentallen ook niet aan kan.

    Op de site van Optibelt kun je lezen dat zij een riempje genaamd de Omega HP uitvoering hebben die bijna 4x zo sterk is als de XL uitvoering en ook geschikt is voor hoge toerentallen (andere tandvorm, geen trapezium maar half rond).

    Tevens is dit riempje verkrijgbaar in een breedte van 15 MM (1,5 x de breedte die ik nu heb).

    Dus mag je dan ook zeggen 4 (sterkte) X 0.3 KW (breekkracht van de XL) X 1,5 (breedte)= 1,8 KW en mijn PUM is 2,1 KW :p:p:p.
    Komt dus heel dicht in de buurt.

    Bijkomend voordeel: er zit een dealer in joure 6 km bij mij vandaan dus komende week maar even een bezoekje brengen.

    gr.
    leo
     
  20. BigBoat

    BigBoat Guest

    Waarschijnlijk kan je zelfs de benodigde riem op de maat krijgen die jij nodig hebt.
    Op mijn werk doen we dat ook, hoewel die riemen een stukje groter zijn natuurlijk :)
     

Deel Deze Pagina