19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

De wanten zwart gemaakt met chineesse inkt, dekt nog niet volledig.
De kwiklinks met touw en krimpkous behandeld en zwart gemaakt.

003.JPG


Zaling + mastbeugel voor piekeval

004.JPG
 
Gaffel opgetuigd, de gele lijnen zijn voorlopig.
001.JPG

Masttop, met top blok gaffel.

003.JPG


Gaffelklauw en takel klauwval.

004.JPG


Kluiverval, sluiting met wartel van de hengelsport.
Voorstag met jufferbmokken

005.JPG


Midden putting en juffers topwant,

006.JPG
 
Chapeau , ziet er goed uit , en ik zie dat mijn tip z`n werk gedaan heeft .

gr rexonamen





Tja vergt een beetje oefening ,maar daarna kun je leuke dingen ermee.
 
Lummel beslag
Messing: plaat 0.5 mm , buis 3 X 2 mm, bout en moer M2 .
Staal : verticale as 2 X 22 mm

004.JPG


Lummel kan tot verticaal bewegen, dit is handig bij vervoer de giek kan dan tot tegen de mast.

006.JPG


Giek met oog (boven)voor halshoek van het zeil, oog (onder) lijntje naar de voet van de mast om tegenkracht tegen geven als het voorlijk op spanning word gebracht, zo word de naar boven gerichte kracht niet enkel op het lummel beslag over gebracht.

003.JPG
 
THx Mannen :)

De schuurlatten om de puttings te beschermen gelijmd, buitenzijde berghout zwart gemaakt en 2 lagen epoxy .
Als alles klaar is word de romp boven de waterlijn in de blanke lak gezet en onder de waterlijn gebroken wit
Epoxy werkt niet zo strak af als blanke lak, maar de romp is nu beschermd en waterdicht zodat ik aan een drijftest kan denken en vaststellen of de theorie van delfship klopt.

004.JPG


003.JPG
 
Rand onder kajuit in dek opening gelijmd en dek vastgelijmd.

006.JPG


005.JPG


2 lagen fineer 3 mm , nat gebogen, laten drogen en met epoxy gelijmd .
Onderste plaatje is 134 mm en past binnen de randen van de van de dek opening, bovenste plaatje komt boven op de randen tegen de zijkanten van de afneembare kajuit.
Plaatje is 60 mm breed en ga ik verzagen tot 8 mm brede balkjes die het gebogen kajuit dak steunen, door ze samen te maken heb ik overal de zelfde boog.

003.JPG
 
Balkjes van het kajuit dak verzaagt, zijkanten opstaande rand dek opening op de plaats van ieder balkje schuin gevijld, zo blijven de balkjes liggen op de juiste plaats als ik het dak er op lijm.
De opstaande rand gaat als mal dienen om alles in vorm te houden, tijdens het lijmen van de zijkanten tegen het dak.

003.JPG


Lijmpers, 3 lagen fineer 0.6 mm 700 X 350 mm met epoxy verlijmd.
Hier gaan we het dak en de zijkanten uitzagen
Morgen het resultaat

004.JPG
 
Aan 1 zijde teak fineer gelijmd, dit word de buitenzijde van de kajuit.
Epoxy lijm gaat door de fineer, geen probleem, de rest krijgt ook een laag .
Kajuit dak met een 1/2 cm extra gesneden

001.JPG


Dry - fit

002.JPG


Met een pe folie onder de balkjes dak op zijn plaats geplooid met extra gewicht en gelijmd

003.JPG
 
Gaat leuk worden :), Rene , maar nog ff doorgaan jonge man.:wink: d`r komt een eind aan , duurt niet lang voor vaarproef.:fadein:

gr rexonamen
 
Dry-fit kajuit, met koekoek en plakband ( d 24 mm ) rondjes die de plaats van de patrijspoorten markeert.
Op de plaats van loodblok komt nog een verhoogt luik .
Kader van koekoek word lager en met teak fineer bekleed.
Een vraag wat is jullie mening over de plaats en hoogte van de patrijspoorten? op gelijke afstand van het dek, of op gelijke afstand van het kajuit dak, of onder en boven gelijk verdeeld tussen dak en dek?

005.JPG
 
Een vraag wat is jullie mening over de plaats en hoogte van de patrijspoorten? op gelijke afstand van het dek, of op gelijke afstand van het kajuit dak, of onder en boven gelijk verdeeld tussen dak en dek?

Ervan uitgaande dat de vloer van de kajuit globaal parallel loopt met het dek, zou ik zeggen op gelijke afstand van het dek, René. Dan zitten ze op gelijke hoogte vanaf de vloer, wat me het meest logische lijkt.

Groet,

Ad
 
Ik zou ze ovaal (beetje rechthoekig )doen , , ovaal omdat je daklijn ook lang en recht loopt , dit ronde oogt meer naar een opduwertje

gr rexonamen
 
;)@ Herman, vind dat een ronde beter bij een traditioneel kotter past, ben nog geen ovale op mij foto's tegen gekomen. OP een yacht van die tijd zijn de ovale soms wel mooier, hangt een beetje van de hoogte van de kajuit af.

Vloer kajuit ligt evenwijdig aan waterlijn, kajuit dak heeft in voorwaartse richting een lichte helling naar beneden, dek een lichte helling naar boven, dus afstand onder en boven gelijk verdeeld boven en onder patrijspoort.

Messing patrijspoorten, daarvoor ben ik in mijn sanitair afval gaan rommelen, 2 messing ringen van knelkoppeling doorgezaagd , nu nog een stukje dunne plastiek inlijmen en er achter zwart schilderen.
Dry-fit zijkanten opstaande rand luik, 2 blokjes MDF om alles op de juiste afstand en haaks te houden, helaas zij de lego blokjes van mijn dochter naar de laatste generatie in de familie gegaan ;)

002.JPG
 
Thx dataman, met geduld en passie kan een mens veel :)

En dan de drijftest 6.2 kg schip + 3 kg lood en 15 kg zand in plastiek zakjes van 1 kg totaal 24.2 kg.
Er mag nog bij, mag nog 7 mm dieper, op het hydrostatisch rapport geeft een diepgang van 222 mm 24.014 kg
229 mm, dit is de ontwerp diepgang > 26.14 kg
Het rapport is van het schip op ware grote, geeft de lengte in m en het gewicht in ton voor schaal 1/10 = L / 10 en volume/ 1000
De gewichten zijn het volume X 1.025 = waterverplaatsing op zout water.

Hydrostatica.jpg


003.JPG


002.JPG
 
Back
Top