19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

Houten winchsteun vastgelijmd.
Met het dek in dry-fit, geleider, poelie en winch gedemonteerd en alles terug geplaatst.
Zo kan ik er zeker van zijn dat alles bereikbaar blijft zonder het dek te slopen.

002.JPG

003.JPG

Hoi René!

Ga je de grootschoot door al je blokken heen halen of wordt het uiteindelijk een 1:1 halend part? Het lijkt me dat er nogal veel weerstand ontstaat bij het vieren van de lijn als je deze zo vaak door het blok haalt.

Ziet er erg netjes uit! Het begint al mooie vormen aan te nemen!

Blijf je volgen met belangstelling!

Crispijn

Het gaat een 1/1 worden die takel gaat enkel dienen voor het zicht en de fijn afstelling voor de aan de wind koers.

De lijncontrole: lijnspanning + eind stop halen.
Voeler rond steunt op de lijn als lijn op spanning staat, het witte vlak staat dan voor de fotocel.

001.JPG

Wanneer de lijn zonder spanning valt, zakt de voeler en het witte vlak staat niet meer voor de fotocel, de lijn kan dan niet gevierd worden. Komt de wind terug in het zeil word de lijn terug onder spanning gebracht en de lijn kan verder gevierd worden tot max de eindstop op de rail, de lijn valt dan terug slap en het vieren stopt.

002.JPG

Op de slede staat een wit valkje wanneer dit voor de 2 de fotocel (eind stop) komt kan de lijn niet verder ingehaald worden.

004.JPG

Print met 2 foto censors klaar en gemonteerd op de rail, van dit plaatje gaan 4 draadjes ( + - en 2 X signaal van de foto transistor ) naar de print van de microcontroller .

001.JPG

De andere zijde met beide censors vrij.

003.JPG

censors halen lijn gesloten wit plaatje tussenrail en censor zwart blokje.
004.JPG

Censor lijnspanning gesloten

005.JPG

De schoot van vaste plaats onder dek naar 1 schijfblok op de rail via een opening in de kajuit naar blok op overloop naar einde giek.

008.JPG

Dry - fit, stuurwinch met lijnen, door 2 gebogen messing pijpjes komen de lijnen boven dek, via 2 enkelschijf blokken naar de helmstok.
De enkelschijf blokken komen tegen de verschansing op de stut, de plaats word zodanig bepaald dat er zo min mogelijk speling op de lijn komt.

002.JPG

004.JPG

Ik zou nog wel proberen om de pijpeinden bij de lier (aan de andere kan ik niet zien of ze in lijn staan) wat te trompen, dan vreten ze de lijn niet aan.

De bedoeling is dat alles mooi in lijn komt, deze opstelling is vooral om te zien of de lijnen niet te veel speling krijgen bij max uitslag van het roer.

Hallo René,

Ik heb hetzelfde 'probleem' bij het roer van mijn M.A.S., dat helmhout wordt op het origineel ook aangestuurd middels kabels die over dek naar de stuurhut lopen.

Ik monteer de servo/lier die de bediening gaat doen op een rails, zodat de wisselende lengte kan worden gecompenseerd door het bewegen van de servo, uiteraard wordt de servo door een veer aangetrokken zodat de lijnen op spanning blijven.

Door drukte met andere projecten ben ik er nog niet aan toe gekomen, dus heb ik nog geen foto's er van, maar het is jou wel toevertrouwd om zoiets goed op te lossen.

Groeten, Jan.

Gepruts met de lijnen was niet naar mijn zin, een andere oplossing bedacht.
Stuk van een tandwiel 120° op het verbindingsstuk roerkoning/helmstok gesoldeerd en motor met vertraging rechtstreeks dit segment laten aandrijven.
Het witte tandwiel word gelijk met het segment aangedreven en beweegt onder de koperplaat het witte vlak, stuk PVC pijp dat uit het center is geplaats en bij een beweging van het roer van SB naar BB, ~ 5 mm beweegt deze beweging word gedetecteerd door een reflex foto transister en aan de microcontroller doorgegeven.
Onderdelen: Koperplaat 1,5 mm van de oudijzerboer, messing tandwiel overschot van 3 wegkraan CV, wit tandwiel van defecte video, messing pijp 3, 4, 5 mm, motor uit defecte inktjetprinter.

006.JPG

Heb nog een tandwiel over van de 3 weg kraan :lol:, hier gaan we de bediening van de backstagen van maken.
Ee gaffeltuig heeft geen achterstag, de gaffel kan daar niet onderdoor, daarom word er met 2 backstagen gewerkt deze moeten telkens bediend worden bij het overstag gaan en bij het gijpen.
Een lange arm op gesoldeerd, iets korter dan halve breedte schip hier komen 2 fotocensoren op als eindstop.
Arm naar SB backstag BB aangespannen, arm naar BB backstag SB aangespannen.

007.JPG

Arm naar SB ,backstag BB aan.

006.JPG

Arm Naar BB , backstag los giek kan volledig dwars

005.JPG

Heb nog een tandwiel over van de 3 weg kraan :lol:, hier gaan we de bediening van de backstagen van maken.
Ee gaffeltuig heeft geen achterstag, de gaffel kan daar niet onderdoor, daarom word er met 2 backstagen gewerkt deze moeten telkens bediend worden bij het overstag gaan en bij het gijpen.
Een lange arm op gesoldeerd, iets korter dan halve breedte schip hier komen 2 fotocensoren op als eindstop.
Arm naar SB backstag BB aangespannen, arm naar BB backstag SB aangespannen.
Hoi Rene,
Complimenten voor je bouwkunsten. Een plezier om te volgen.

Begrijp ik nu goed dat bij het overgaan van de ene naar de andere bakstag, deze een moment bieden niet op spanning staan? Is dat niet wat spannend tijdens het gijpen?

Lijkt mij ook wel spannend, je mast staat dan zonder achterstag.
Als de fok dan lekker vol staat moeten je mast en mastkoker/dekdoorvooer wel erg sterk zijn.

Op een 1/1 schip zou ik het niet wagen, maar hier ga je om te gijpen je GZ volledig aantrekken, op die manier heb je voldoende steun, de fok is ook klein in verhouding tot je GZ. De mast heeft ook nog steun van je achterste want.

Waarom gijpen?

Je kunt lijkt mij toch ook overstag gaan?

Gijpen doe ik op mijn 1:1 (zonder bakstagen) bij uitzondering.
Overigens is in mijn situatie het voorzeil groter is dan mijn grootzeil.

Inderdaad, zoals Rene zegt:grootschoot aan.
Bij vlagerige wind: gijpen tussen twee windvlagen in.

Johan

Met zeer harde wind is dat veiliger, maar word met moderne lichte schepen minder toegepast, maar het is de kunst op het juiste moment te wachten als de schijnbare wind het kleinst is.
Einde van een vlaag als je schip surft op een golf.

Back