19de-eeuwse loodskotter "Diana" schaal 1/10

Zondag en maandag was het eindelijk een beetje op temp. in mijn kot, een kiel kast in elkaar gelijmd, ga deze in mijn kotter lijmen, als de vaareigenschappen met alleen maar ballast in het origineel te slecht zijn kan ik de onderzijde open zagen en een bulbkiel monteren. ;)
 
Dry fit dek, water kering onder kajuit en kielkast.

Dek is aan de onderzijde over een breedte van 25 mm, met de bovenfrees van 3.6 mm naar 1.5 mm verdund .

003.JPG


002.JPG
 
Nice! Lang leve de hoge temperatuur! Wat een resultaat, het ziet er goed uit! Ik ben blij dat ik gewoon een stalen dek met anti slib heb! :p

Ik neem aan dat je kajuit/kuip over je opstaande rand valt? Doe je hier nog iets tussen? Momenteel ben ik met dezelfde constructie bezig maar maar ik twijfel of ik er nog iets van een pakking tussen moet maken. Ben erg benieuwd naar je tips en adviezen. Gelukkig loop je een stukje voor op mij ;)
 
:cool: :celebrate: :cool:

Rene snel doorwerken het weerbericht geeft weer nachtvorst, anders word je dek onbegaanbaar (ijsvorming) :rolling: :rolling:

gr rexonamen
 
Misschien dat ik er vooraan nog iets tussen doe, maar doordat de kajuit vrij smal is moet je al 70 ° of meer helling hebben voor het water rechtstreeks binnen loopt.
Er komen nog veel warme dagen ;)
 
Kijk eens aan dat is nog eens een mooi werkdek
ben er wel een beetje jaloers op hoor :p

Snel een volgende update ik volg je op de voet

Groeten Dyon.
 
Om zeker te zijn dat er tussen verschansing steunen en dek geen gaatjes blijven,
rond de steunen dichtgeplakt met schilders tape en aan de binnenzijde met epoxy dicht gegoten met schip op zijn kop.
Terwijl dit droogt, enkelschijfblokken met 8 X 2 mm schijf afwerken, huis 0.5 mm messing,
onderaan 2.1 mm koperdraad als afstand blokje, 2 mm hout met epoxy op het messing huis gekleefd, nagel schijf 1.5 mm koperdraad.

ENKELSCHIJFBLOK+8+MM+03.jpg


ENKELSCHIJFBLOK+8+MM+02jpg.jpg
 
Voor ik er hout op lijm, binnenwerk 3 schijfblok
Plaat messing 0.5 mm, messing 2 X 10 mm, roodkoper draad 1.5 mm, 3 X schijf 8 X 2 mm

007.JPG


006.JPG
 
Voor ik de 2 de soldeer, de losse onderdelen.
Midden schijf is hetzelfde als een 1 schijf blok, een U plaatje met een opening die over het oog van de 1 schijfblok past en 2 stukjes messing van 2 X 6 X 2 mm als afstand blokje.

002.JPG


003.JPG


001.JPG
 
Ben weer wat aan het recycleren geweest ;)
Defecte 3 weg klep van de verwarming, de wisselstroom motor vervangen door een 18 v gelijkstroom motor, deze heeft zelf ook een vertraging. Zo krijg ik een krachtige zeilwinch 40 cm in 6 sec, met een omgekeerde takel gaat dit 80 cm worden, omgekeerd 1 schijfblok op een geleider ( alu gordijnroede ). Dat is voldoende om de lange giek tot tegen de wanten te vieren
Is allemaal nogal groot, maar de zwarte lagerkast is van kunststof dus gewicht valt mee.
De poelie is van 5 mm multiplex 160 / 130 mm. De slede in de geleider is van lexan ( stukje van een gekarst scherm van een bankautomaat :) )
Korte grootschoot overloop van messing, plaat 0.5 mm, buis 5 X 70 mm, met 2 stukjes selicone slang als schokbreker bij het gijpen .

001.JPG


002.JPG


003.JPG


005.JPG
 
Zeer creatief Isola! Dat het wat groot is maakt in dit geval niet écht uit geloof ik. Je hebt ruimte te over nietwaar.

Hoe ga je de lijnen "gespannen" houden? Ik kan dat niet uit je foto's opmaken.

Groet,

Jan-Willem
 
Voordeel van groot te bouwen, kan je allerlei troep in kwijt :)
Er komt nog wat electronica bij, net als op mijn vorig schip, controle op de lijnspanning met een hefboom en een fotocel, als de schoot niet onder spanning staat kan de winch geen schoot vieren.
 
Back
Top