2017 Fluitschip Sint Laurens (1675) 1:87

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door eagter, 1 mrt 2014.

1. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Het nieuwe rooster past een stuk beter. Het is een amati 30mm rooster met mazen van 1mm.

Voor de plankverdeling ben ik wat meet van een wildverband uitgegaan. Schaarstokken 4mm breed en de rest 3mm. Breeuwnaden zijn met potlood gedaan. Op de foto zie je er wat minder van dan in het echt.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    3 mm breed planken is denk wel goed erik ik heb een dekje in 2 mm gelegt en dat is tog iets te smal. ik ga volgende keer ook zeker 3 mm pakken voor de dekbeplanking. rooster ziet er goed uit hoor

3. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik heb het weekend onder andere aan het dek gespendeerd. Eerst de twee dek kelften op z'n plek gelijmd. Was achteraf overbodig omdat de meeste pootjes die in de weg zaten toch al waren afgebroken.

Wat extra lipjes aan de onderzijde geplakt om voldoende lijmoppervlak te krijgen en meteen iets te hebben waar de roosters op kunnen liggen.

De schaarstokken kon ik van tekening halen. De beplanking heb ik in een wildverband gelegd. Afgestemd op de liggers. Ik twijfel nog of ik de schaarstokken wat donkerder moet maken. Bij de Batavia lijken ze wat donkerder. Misschien ander soort hout?

4. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    schaarstokken zou ik niet donkerder maken ze waren immers van het zelvde soort hout als het dek.

heb jij 3 mm dekbeplanking erik ?

5. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Yep. Dekbeplanking is 3 mm, schaarstokken 4mm

6. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Omdat de ruimte bovendeks straks nogal smal wordt, ben ik eerst de onderdelen op het de aan het maken.

De roosters wil ik een beetje zoals op de foto plaatsen. Eentje los op het dek (gelijmd) zodat je wat inkijk in het ruim hebt.

De roosters zelf zijn niet gelijmd. Het stoorde me eerder dat je in de "gaten" ,door de lijm en moeilijk bereikbaar met de kwast, blank hout bleef zien. Dus heb ik eerst alles gelakt en direct in elkaar gezet zodat de lak voor de hechting moet zorgen. Bij het grote rooster zit het raamwerk er wel tegenaan gelijmd. Daarna in vorm geschuurd en bovenzijde weer gelakt. Is me goed bevallen en de roosters blijven mooi in elkaar zitten.

7. Germt

Germt Guest

Een heel handig trucje daarvoor is;
    Rooster in ekaar zetten, en zorgen dat de onderkant naar boven ligt.
    Dan met een klein kwastje de onderkant licht insmeren met secondenlijm.
    Doe ik altijd zo, en er is nog nooit iets los gegaan:D

8. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    ziet er mooi uit eagter.

grt timberwolf

9. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Inmiddels is de braadspil gereed. Deze had ik nodig om het schot van de bak te kunnen maken zodat ik het volgende dek kan plaatsen. Ik moet nog wel uitpuzzelen hoe deze aan de boeg loopt, maar er is weer een stapje gezet.

Er komt nog een zwart latje boven de andere over de hele breedte. Die plaats ik als het dek erin ligt. Intussen ook de kiel en stevens uitgezaagd. Die moet ik nog even passend maken zodat ze op de valse kiel kunnen. Dan kan ik langzaamaan aan het beplanken van de romp gaan denken.

10. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    spil ziet er netjes uit hoor erik

11. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Nu Dirk een beetje heeft laten zien hoe de vlakbouw in z'n werk gaat ben ik ook voorzichtig begonnen. Met dry-fit bepaald dat ik 5 planken in het vlak heb en 3 in het boeisel. De daaropvolgende heb ik naar de voorsteven laten lopen en afgetekend. Ik heb natuurlijk het voordeel dat ik valse spanten heb om de vorm van de romp aan te geven. Voor m'n gevoel ligt het omslagpunt bij de Zeehaen van Cor Emke wat hoger. Mocht dat zo zijn dan kan ik dat bij de tweede beplanking corrigeren. Bij de achtersteven laat ik me door de spanten leiden.

12. Germt

Germt Guest

Mooi hoor, geeft een heel andere kijk op de romp vormn van de Hollanders:cool:

13. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    mooi erik wel zien dat je niet te scherp gaat, hier nog een paar fotos van de boeg (mijn zeehaen in 1/45 )

14. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    je zal normaal ook merken dat je waar de pijl staat je een klein beetje moet verjongen elke keer je een plank legt , dus niet naar buiten liggen wringen maar telkens een beetje verjongen . is rond de 0.5 a 1 mm dat er af moet

15. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Bedankt voor de tips. Het verjongen moet nog gebeuren. Ik zet eerst het volgende latje in vorm en leg die er langs zodat ik de overlap kan aftekenen en wegsteken. Met het verjongen zal de hoek van de plank naar de voorsteven ook minder scherp worden denk ik. Klopt het dat het het 1ste plankje boven het boeisel is dan naar de voorsteven gaat? Of de laatste van het boeisel zelf?

16. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    ik denk alleen de laatste plank erik.

het verjongen is echt miniem hoor en enkel op de ronding , ik schuur meestal eens aan het plankje dat er tegen komt te liggen

achteraan moet je ongeveer halverwegen het steven hoogte komen

17. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Naast de beplanking ben ik ook verder gegaan met de dekken.

Weer een priegelwerkje. De beeldjes op de deurstijlen zijn een beetje op het oog gedaan. Vrij lastig deze in detail te krijgen op een latje zo breed als een lucifer.

De gebogen bovenregel is met 3 laagjes fineer gedaan.

18. Germt

Germt Guest

Moii gedaan en zo klein ;)

19. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    best mooi hoor erik als ik mijn beeldjes zo kan krijgen zal ik heel blij zijn.

20. ChrisVanDerLinden

ChrisVanDerLinden

Lid geworden:
    28 okt 2013
    ziet er goed uit! om het eenvoudig nog wat realistischer te maken kun je een "wash" aanbrengen op de beeldjes. Bijvoorbeeld een sterk verdunde bruine of zwarte verf die in de schaduw/dieper gelegen delen trekt en droogt dan op. Het maakt je hele schilderwerk donkerder , maar dat kun je met een fijn penseel "gericht" weer terug ophelderen, zodat je veel diepte krijgt.

zie mijn schilder tutorial :) how-schilderen-van-miniaturen-ornamenten

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina