2017 Fluitschip Sint Laurens (1675) 1:87

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door eagter, 1 mrt 2014.

1. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik was even geschrokken toen Dirk me op het verschil in grootte van de schepen wees. Ik heb het net nog even nagekeken en het lijkt toch te kloppen. De Sint Laurens is 100 voet tussen de stevens. Op schaal 324mm lang. Dirk zijn fluit(schip) is 130 voet. Op schaal 423mm lang. Net geen 10cm langer. De kat die gebaseerd was op de Derfflinger is 113 voet, omgerekend 367mm tussen de stevens. Dus we kunnen vrolijk verder bouwen.

2. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Ik was zaterdag verrast door de "kleinte"(omgekeerd van grootte) van deze fluit. Op de foto's oogt deze een stuk groter. Mooi werk!

Past wel goed bij de diorama's van Dirk (die ik levensecht vind).

3. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    pak van mijn hart erik 8)

gelukkig is de schaal goed en zo zie je maar als ze naast elkaar liggen wat een verschil het soms geeft

4. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik ben wat aan het stoeien geweest met de positie van het volgende berghout. Op tekening is het een mooie kromme, maar in praktijk niet echt haalbaar. Ik moet er nog wat verder in duiken, maar als ik andere Zeehaen modellen zie, lijkt hij bij de spiegel wat hoger te zitten, wat me beter te doen lijkt.
    Ik ben nu eerst de bovendekse sjabloons aan het maken.

Zo kan ik hopelijk het bovendekse deel wat makkelijker maken. Het frame zit los in elkaar zodat het na de beplanking te verwijderen is. Nog even een stukje tape tegen de delen waar de beplanking tegenaan komt zodat ze niet blijven plakken.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Mooi systeem :cool:
    Ik neem aan dat de 'spanten' er soepeltjes inpassen, zou denk ik niet teveel wrijving mogen geven als je het middeldeel eruit wil schuiven als de huid er eenmaal op zit

6. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    het berghout komt op 1/10 van de lengte ( holte )

m.a.w neem dat je schip 40 cm over de stevens is dan is de holte gemeten op het grootspant dat op 1/3 van de voorkant staat 4 cm.
    de 4 cm is normaal onderkant berghout.
    achteraan komt het berghout effen met de hoogte van het achtersteven.
    vooraan komt het berghout ( 2 voet in het echt hoger dan het grootspant )

dat zou dan het verloop van je berghout moeten zijn erik ;)

mooie construktie ben benieuwt of het gaat lukken

7. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik moet Dirk z'n gegevens nog nalopen en zien te begrijpen. Voorlopig heb ik de lijn bepaald van het hout dat op het breedste punt van het schip het potdeksel vormt en naar voor en achter oploopt. die heb ik nu aardig in beeld en kan als referentielijn gaan dienen voor de beplanking. En heb ik ook een beetje een beeld van de ruimte tussen deze lijn en het bovenste berghout. Kijken of ik er zo uit kan komen.

8. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    De eerste kan is dicht wat betreft de eerste laag. Nog een paar plankjes aan de andere kant en de voorkant van de hut bekleden en dan kan ik aan slag met de tweede laag.

Het is veel pas en meetwerk dus het zal vrij langzaam gaan. Eerst maar eens de uitganspunten bepalen en dan zien we wel weer.

9. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Ziet er al netjes uit Erik.

10. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ook hier zit ik op het punt waar het rahout bepaald moet worden. Zoals Dirk aangaf is er 1 geprofileerd rahout. Op de tekening van Cor Emke ligt het potdeksel tegen het rahout. Ik wil de twee delen iets anders samenstellen zodat ik geen naad in bovenaanzicht krijg.

Bij de walvisvaarder twijfel ik nog of ik het laat zoals het is of dat ik de fortuining eerder laat beginnen en deze ook boven de bak plaats.

11. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Het schiet niet echt op op het moment, maar ik heb toch wat vorderingen gemaakt. De kiel en stevens zijn gemaakt en zitten op hun plek. De zandstroken zijn ook geplaatst en een paar extra planken aan de onderkant. Ik wilde daarna eerst de positie van de onderste berghouten weten zodat ik daar naar toe kan werken met de beplanking. De eerste zit inmiddels op z'n plek. Ik heb de eerste uit 1 stuk gemaakt omdat ik een zo vloeiend mogelijke kromme wil hebben. De rest maak ik wel uit 2 delen. Die kan ik tegen de eerste aandrukken.

Ik vind de andere kant iets mooier gelukt, maar deze kant is iets verder.

12. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Ziet er netjes uit Erik.

13. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Inderdaad netjes en logisch om het onderste berghout als leidraad te gebruiken, ben benieuwd hoe je het achtersteven precies gaat verwerken, maar lijkt allemaal goed te gaan. :thumbsup:
    Wel heb ik nog een vraag bij het voorsteven: het berghout loopt hier iets steiler dan de eerste laag huidgangen, komt deze nu nog wel loodrecht op het voorsteven uit?

14. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Da's een goeie. Daar heb ik overheen gekeken. Hij wijst inderdaad iets omhoog. Nog even de tekening er naast gelegd en ik ontkom er niet aan. Voorste stuk ga ik opnieuw doen.

15. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Toch zou ik niet teveel veranderen want vlak voor de boeg loopt ze volgens mij heel mooi, net een laatste correctie op het eind van de ronding misschien genoeg?

16. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Er komen een paar knieën tegenaan dus het moet een redelijk stuk recht zijn. Ik zal even kijken ik het met wat opvullingen en bijvijlen op kan lossen. Zo niet dan ontkom ik er niet aan een deel opnieuw te doen.

17. Gerko511

Gerko511

Lid geworden:
    9 aug 2014
    Als ik naar dit project kijk, dan maak ik me zorgen over hoe ik op dit niveau moet komen... kwestie van vallen, opstaan en doorzetten hoop ik dan maar ;)
    Mooi werk, ziet er echt goed uit!

18. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    No worries Gerrit - zodra je zo oud bent als Erik lukt jou dat ook. :rolleyes:

19. Gerko511

Gerko511

Lid geworden:
    9 aug 2014
    :lol:
    'k Weet dat ik er jong uitzie voor m'n leeftijd, maar of de klok voor mij terug gaat tellen...? :lol:

20. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ervaring komt vanzelf en ik heb ook veel tips en truks gehad. En eerlijk gezegd zit het één en ander niet naar m'n zin. Ik ga waarschijnlijk wat ik er aan tweede beplanking op heb zitten er weer af slopen. Kiel en stevens denk ik ook. Met name de achtersteven steekt voor mijn gevoel te weinig uit waar de berghouten nu zitten.

Deel Deze Pagina