Bouwverslag 2x Junkers JU 87B Stuka! schaal 1/8

Gisterenavond hebben we weer gebouwd! in verband met de komende avondklok is dit voorlopig de laatste keer geweest. Wel op een veilige afstand, ongeveer de spanwijdte van de stuka afstand van elkaar :)

Deze avond zijn we bezig geweest met het monteren van de motor en we hebben de voorste rib gepositioneerd! een productieve avond dus.

Zoals we volgens mij al een keer gepost hebben, hebben we besloten om de stuka met een 15cc viertakt te gaan vliegen. Toevallig hadden Ramses en ik allebei dezelfde Saito 91 liggen dus dat komt mooi uit.


667CD191-8C0F-43CB-8F70-2A3386B5D243.jpeg


De cilinderkop past bijna helemaal in de luchtkoeler, misschien gaan we een beetje smokkelen zodat hij er helemaal in valt.

5F0BC039-CE46-44ED-9ECE-719F65A57B98.jpeg


01A28CA5-E31B-4827-9916-710119C1ED03.jpeg


Na het positioneren van de voorste rib (dit hebben we met wat kleine stukjes balsa gedaan) ben ik begonnen met de zijkanten van de motorkap te maken.


1EAF9A1D-DD96-470B-B497-6FFD774437E3.jpeg


035581FA-9E37-4865-A342-F6E2F32B3DB6.jpeg


Verschillen tussen de twee kits
53171461-6D2A-45A0-8B36-D1535EB8B4EC.jpeg


Voldaan :)
C87738BC-31A5-4858-98AB-C1BC7AA7B2FD.jpeg
 
Laatst bewerkt:
.
Hi Andre,

Due to Covid and stuff the dual build had been paused.
Currently Frans and I are finishing some other projects.
We will get back at the Stuka`s after that!

Best regards, Ramses
.
 
Goedenavond beste volgers,

Afgelopen week kwam ik erachter dat het alweer 2 jaar geleden is dat Ramses en ik voor het laatst aan de Stuka’s gewerkt hebben. Het wordt nu hoog tijd om ze af te bouwen dus we hebben voor volgende week weer een bouwavond gepland samen. Naast de gezamenlijke bouwavonden hebben we besloten om ook los van elkaar wat aan de stuka’s te werken. Met die extra inzet lijkt het mij haalbaar om de stuka’s dit “bouwseizoen” af te krijgen.

De afgelopen dagen heb ik wat aan de vleugel gewerkt. De servo’s zijn ingebouwd en de kabels gesoldeerd. In eerste instantie heb ik ervoor gekozen om elke kabel een eigen stekker te geven. Dit vond ik het meest praktische om alle 6 de servo’s te testen voordat ik de vleugel ga glassen. De servoluiken heb ik bewust dicht geplamuurd dit vind ik mooier en zolang de servo’s niet kapot gaan hoeven de luiken toch niet open.

D282F5E7-B314-4655-B507-C2BF25FFD32D.jpeg
6882378E-963B-4BF0-B758-B4AF520353D2.jpeg
88920890-3150-488D-B2AC-11AF9146E449.jpeg


Tot de volgende update! Deze keer zal er geen 2 jaar tussen zitten hoop ik.:D
 
En in tweede instantie? ;)

Je had ze ook eerst kunnen testen en dan inbouwen.

Kabeltjes goed labelen!

jan.

Hoi Jan,

Uiteraard heb ik de servo’s van te voren ook getest en de servo hevel gemonteerd op de juiste middenstand. De check voor het glassen dat is om te controleren of ik de kabels goed gesoldeerd heb. De kans op fouten is natuurlijk klein maar ik ben niet te beroerd om mijn eigen werk te controleren. ;)

Er zitten 6 servo’s in de vleugel, en in de romp komen er 3 en de ontvanger accu. Waar ik over twijfel is of ik de ontvanger in de romp plaats of in de vleugel. (dat scheelt 2 stekkers) Een andere optie is om in de vleugel een paar y-kabels te maken met de flaps bv en eventueel gebruik maken van 6 polige mpx stekkers. Dus wat het “in tweede instantie” gaat worden dat weet ik nog niet.
 
Ik heb nog een paar 'intelligente Y-kabels' liggen die ik niet gebruik.

jan.

Bedankt voor het aanbod Jan, ik ga het eerst proberen met “domme” Y-kabels als dat niet lukt dan maak ik verlengsnoeren en kan ik elke flap als het goed is los programmeren. (Ik loop een beetje tegen het maximaal aantal programmeerbare kanalen aan met mijn futaba 10cg)
 
En de volgende update! In verband met de kwetsbaarheid van de oude uitgedroogde balsa ben ik maar alvast begonnen met “glassen” Dit heb ik gedaan met 25 grams glasmat en een potje bruine lak op waterbasis. De kleur maakt op dit moment nog niet zoveel uit en voordeel van deze donkere kleur is dat je direct ziet wanneer je er teveel af schuurt. Hieronder de stappen van het glassen, ik vind dit een zeer bevredigend werkje net als folieën alleen dan een stuk makkelijker.
FD31B51D-173D-4A38-99D1-426915872E87.jpeg

Eerst glasmat opmaat knippen met zo’n 2 cm overlap.
02AB5A23-7E46-445D-9F7C-2829E9C6098B.jpeg

Daarna de lak voorzichtig in de lengterichting van de vleugel rollen.
169F10FB-5497-466B-B567-BFD3B5CB26A7.jpeg

Vervolgens de lak in de breedte richting aanbrengen vanuit de gelakte baan. Eigenlijk werkt het net als folieën.
396B90BE-90DB-491D-8A65-AB6320DF01FB.jpeg
DDDE679A-74F4-4534-A8C8-93DFA857355E.jpeg

Zodra de lak droog is kan je met een schuurblokje eenvoudig de randjes afwerken.
 
Na een stuk of 4 glas-sessies ziet het toestel er zo uit:
0F9266D5-7F0E-4A36-8ADA-BFDF1BB2D32F.jpeg
65046873-D3D5-489D-BEEA-DFD2B591330A.jpeg
96CD4994-E260-4F78-A670-EA9A834A0850.jpeg
2C8C5749-882B-4731-9AC6-A06204A2B4D2.jpeg


Oude cockpitcap en prop zijn voor de foto. :)

Naast het glassen heb ik nog wat kleine puntjes afgewerkt: richtingsroer gemonteerd - staartwiel gemonteerd - en servo’s in de romp. Langzaam begint het wat te worden.

05690808-ABED-433F-964C-098AB7E6558F.jpeg
E2567C90-6AA0-43A6-9047-D8AC3B752F8D.jpeg


Op de komende gezamenlijk bouwavonden gaan we verder met de neus, ailerons en flaps. Daarna kunnen we de toestellen helemaal ruwbouwklaar maken.

fijn weekend! :beer:
 
Back
Top