3 kanaals coaxen, tips, ervaringen, nieuwe modellen

Of de Solo zodat ik makkelijker kan repareren.. M'n zoontje kan aardig overweg met de S107 maar verwacht met een 4 kanaals wel wat crashes.. Als de canopy er makkelijk af kan scheelt dat weer. Als de Bravo III makkelijker vliegt is daar ook wat voor te zeggen.

Of de Solo zodat ik makkelijker kan repareren.. M'n zoontje kan aardig overweg met de S107 maar verwacht met een 4 kanaals wel wat crashes.. Als de canopy er makkelijk af kan scheelt dat weer. Als de Bravo III makkelijker vliegt is daar ook wat voor te zeggen.

Een coax is minder fel dan een single rotor. Met de S107 kun je rustig de stick vol naar voren gooien, zo snel reageert die niet, bij de Solo Pro zit je een paar seconden later tegen de muur...

Bovendien moet hij dan rekening houden met het naar voren en naar achteren schuiven bij sturen met de staart, een coax draait ter plekke om zijn as.

Ik bedoelde de gewone Solo. Dus niet de pro.. Dan heeft ie een coax maar kan de canopy er wel makkelijk af voor de broodnodige reparaties..

Heb zowel de Solo als de Bravo III , en inderdaad de canopy van de Solo is makkelijk te verwijderen, net zoals bij je Solo Pro. Bij de Bravo III heb je 8 schroefjes en heel voorzichtig de 2 helften van elkaar halen, zit met 5 ieniemienie bevestiging staafjes vastgeklikt. Sommigen zeggen dat het gelijmd is, maar ik had dat niet.

Maar de Bravo III is wel sterk, moeilijker kapot te krijgen dan de Solo. Vooral de Flybar is kwetsbaarder. Voor de rest heeft de Bravo III 7 mm diameter motortjes, en de Solo 6 mm. Dus iets meer kracht, nodig ook voor het iets zwaardere gewicht.

Vandaag een nieuwe telg aan de 3 kanaals verzameling toegevoegd, mijn in het oosten bestelde 6010 Phoenix was gearriveerd. Bij gebrek aan eigen foto even een ander plaatje:

a3575317-154-Phoenix%2003.jpg

Deze heli heeft een "turbo" knop op de zender, en in tegenstelling tot sommige andere heli's met dezelfde feature, heeft deze ook echt effect. De heli schiet een stuk sneller naar voren, zo snel, dat je bij het ingaan van een bocht niet zomaar "het roer om kan gooien" want dan dwarrelt hij naar beneden. Even opletten dus, maar door de voor zo'n kleintje onverwacht hoge snelheid, is het wel uitdagender dan de meeste 3 kanaals, die een beetje door de kamer "sjokken" als je de stick vol naar voren doet. Vliegtijden zijn ook prima in orde, ruim 6 minuten en dan is de lipo nog niet echt leeg. Opladen duurt 20 minuten of korter en de motoren maken een aangenaam zoemend geluid. Enige nadeel, er zitten hier en daar wat mindere exemplaren tussen, die niet te trimmen zijn, of heel veel trimaanpassing nodig hebben, waarbij beide motoren ineens minder stroom krijgen als de trim ver uit het midden staat, en het lijkt alsof de lipo leeg is. Maar heb je een goede, dan is dit misschien wel de meest uitdagende 3 kanaals mini heli op dit moment.

Vandaag een nieuwe telg aan de 3 kanaals verzameling toegevoegd, mijn in het oosten bestelde 6010 Phoenix was gearriveerd. Bij gebrek aan eigen foto even een ander plaatje:

a3575317-154-Phoenix%2003.jpg

Deze heli heeft een "turbo" knop op de zender, en in tegenstelling tot sommige andere heli's met dezelfde feature, heeft deze ook echt effect. De heli schiet een stuk sneller naar voren, zo snel, dat je bij het ingaan van een bocht niet zomaar "het roer om kan gooien" want dan dwarrelt hij naar beneden. Even opletten dus, maar door de voor zo'n kleintje onverwacht hoge snelheid, is het wel uitdagender dan de meeste 3 kanaals, die een beetje door de kamer "sjokken" als je de stick vol naar voren doet. Vliegtijden zijn ook prima in orde, ruim 6 minuten en dan is de lipo nog niet echt leeg. Opladen duurt 20 minuten of korter en de motoren maken een aangenaam zoemend geluid. Enige nadeel, er zitten hier en daar wat mindere exemplaren tussen, die niet te trimmen zijn, of heel veel trimaanpassing nodig hebben, waarbij beide motoren ineens minder stroom krijgen als de trim ver uit het midden staat, en het lijkt alsof de lipo leeg is. Maar heb je een goede, dan is dit misschien wel de meest uitdagende 3 kanaals mini heli op dit moment.

Mooi heli en wel uniek. Ik denk dat dit ook een exemplaar kan worden in een verzameling als je de meeste indoorheli's wel kunt vliegen.

Mooi heli en wel uniek. Ik denk dat dit ook een exemplaar kan worden in een verzameling als je de meeste indoorheli's wel kunt vliegen.

Voor een verzamelaar is dit inderdaad een goede heli, je hebt hem in 4 varianten, die er allemaal goed uitzien. Alleen niet geschikt voor beginners, tenzij ze van de turbo knop af kunnen blijven.

Weekje verder met de Phoenix 6010, en ook een paar crashes gehad. Dit ding is zo fel en snel voor een coax in een niet te grote woonkamer. Met zijn 29 gram en toch voorzien van een 150 mAh lipo, heeft deze een goede verhouding tussen "power" een gewicht. Zelfs na 8 1/2 minuut wil hij nog vlot klimmen, verder ben ik niet gegaan, om de lipo niet te stressen, maar ik denk dat 10 minuten nog wel mogelijk zou zijn. Voor degenen die 3 kanaals coaxjes alleen als speelgoed zien, is dit een leuke uitdaging. Ik vind mijn 4 kanaals single rotors eenvoudiger te vliegen in de huiskamer, dan deze snelle "rakker".

Op aanraden van Indoorvlieger ben ik, nadat de Syma S107 mijn interesse wekte (zie hier) ben ik op zoek gegaan naar soortgelijke modellen.

Aangezien ik niet weer, net als in de tijd van mijn Silverlit Uranus en Tandem-Z wil denken dat ik "the best there is in that marketspectrum" in m'n bezit heb, wil ik verder kijken dan de geweldig "Hoverende" Syma S107 en stuitte ik op de Phantom 6010.

Nu sta ik op het punt om deze aan te schaffen, maar zijn er mensen die wellicht toch andere aanraders hebben (zoals bijvoorbeeld de E-Hobbie 100).

Lastig, Lastig...

Ik heb mijn 6010 trouwens van megarc.com nadat ik van een verkoper op eBay een paar keer een mindere had gekregen. Die vam megarc was daarentegen prima in orde.

Probleem wat ik een beetje met de Phantom 6010 heb is dat ik deze i.t.t. van de Syma S107 niet heb zien vliegen. Ik weet dus niet hoe goed hij "stil hangt in de lucht", dit moet ik dus afzien aan YouTube filmpjes, maar daar vliegen zelfs sommige Silverlits echt perfect.

Hoelang duurt het ongeveer om het via MegaRC in NL te krijgen?

Probleem wat ik een beetje met de Phantom 6010 heb is dat ik deze i.t.t. van de Syma S107 niet heb zien vliegen. Ik weet dus niet hoe goed hij "stil hangt in de lucht", dit moet ik dus afzien aan YouTube filmpjes, maar daar vliegen zelfs sommige Silverlits echt perfect.

Hoelang duurt het ongeveer om het via MegaRC in NL te krijgen?

Hij hangt ook net zo stil, alleen is hij bij volle snelheid wel een stuk sneller dan de S107.

Ik dacht dat de levertijd iets meer dan een week was. Je kan de 6010 trouwens ook in Nederland kopen, bijv via Marktplaats, maar dan betaal je wel bijna het dubbele.

Ik dacht dat de levertijd iets meer dan een week was. Je kan de 6010 trouwens ook in Nederland kopen, bijv via Marktplaats, maar dan betaal je wel bijna het dubbele.
Heb ehm op Marktplaats gezien maar ben dan altijd bang dat dit juist die Kwalitatief Mindere Clones zijn, want prijstechnisch zijn ze incl. verzenden €29,95... dus dat scheelt euro of 5 maar dan heb je ehm wel sneller.

Nou is een week overigens ook niet lang.

Bij winkelketen Action staan trouwens leuke 3 kanaals te koop voor 22,95. Zilverkleurig..

Inmiddels heb ik een Phoenix / Phantom 6010 besteld welke (zover ik weer) net als de Syma S107 met een Losse USB Oplaadkabel geleverd wordt.

Nu heb ik een hele zooi aan Silverlit FlightGear liggen hier (zie Signature), kunnen deze met dezelfde Kabel worden opgeladen, of vernachel ik dan m'n LiPo's? De aansluiting lijkt zo op het blote oog namelijk wel gewoon te passen.

Edit: De Phantom 6010 levert geen USB Kabeltje mee, maar werkt een S107 USB Kabeltje (van eBay) op m'n Silverlit Arsenaal en de aanstaande Phantom 6010?

Laatst bewerkt door een moderator:
Back