Zoals beloofd hier een paar plaatjes.
Na eerst een een proefstukje gemaakt te hebben eerst maar weer een blank gemaakt.
Dit bleek nog niet mee te vallen,eerst veel uitdraaien voor de lagerzitting bleek zoveel flex in mijn beitel te geven bij dit taaie materiaal dat mijn maatvoering niet klopte.
2 keer de lagerzitting te ver uitgedraaid was het gevolg,ik dacht dat ik gek werd.
Uiteindelijk lukte dit de derde,dus in totaal de 5de keer ..shit.(haastige spoed enz..)
Maar goed lagerzitting 0.02 ondermaats voor een perspassing voor het lager wat er in komt.
Verder geen plaatjes van,5 keer hetzelfde gaat vervelen.
de goede blank ingespannen in de verdeeltafel
Nu alles perfect uitklokken,dit Moest lukken!
Eerst de lagerzitting run out uitklokken zodat ie precies concentrisch is met de rotatie as van de verdeeltafel,dit is een must om iets goed te maken,tijd voor nemen.
Daarna de spil precies centreren boven het center van de lagerzitting,ook tijd voor nemen.
Check,alles binnen een honderdste.
Daarna eerst het meeste materiaal wegnemen.
Daarna beginnen met de nokken,stapje voor stapje volgens mijn liftdiagram met stapjes van 0,5 graad.
erg goed opletten om geen fouten te maken.
Het begint er op te lijken na 240 frees en verdeeltafel bewegingen....
Nog wat gaatjes voor de andere nokkenschijf en wat gaten voor het geheel wat lichter te maken.
Na dat ik klaar was bleek alles 0.15 mm overmaats te zijn dus kon ik alles nog een keer overnieuw doen,weer alles uitklokken enz..
5 pogingen liggen hier..
Het lagergat zit mooi in het midden,alles is mooi rond,alleen de nokken zijn iets steiler dan op mijn tekening,wel allemaal hetzelfde,ik heb mijn diagram nagekeken en het klopt.
Mischien door de manier waarop ik gefreesd heb ik weet het niet,kleplift klopt alleen de flanken zijn iets steiler dus.
Ik hou het hier voorlopig maar bij,dit was 1 van de lastigste dingen die ik ooit gemaakt heb.
Na eerst een een proefstukje gemaakt te hebben eerst maar weer een blank gemaakt.
Dit bleek nog niet mee te vallen,eerst veel uitdraaien voor de lagerzitting bleek zoveel flex in mijn beitel te geven bij dit taaie materiaal dat mijn maatvoering niet klopte.
2 keer de lagerzitting te ver uitgedraaid was het gevolg,ik dacht dat ik gek werd.
Uiteindelijk lukte dit de derde,dus in totaal de 5de keer ..shit.(haastige spoed enz..)
Maar goed lagerzitting 0.02 ondermaats voor een perspassing voor het lager wat er in komt.
Verder geen plaatjes van,5 keer hetzelfde gaat vervelen.
de goede blank ingespannen in de verdeeltafel
Nu alles perfect uitklokken,dit Moest lukken!
Eerst de lagerzitting run out uitklokken zodat ie precies concentrisch is met de rotatie as van de verdeeltafel,dit is een must om iets goed te maken,tijd voor nemen.
Daarna de spil precies centreren boven het center van de lagerzitting,ook tijd voor nemen.
Check,alles binnen een honderdste.
Daarna eerst het meeste materiaal wegnemen.
Daarna beginnen met de nokken,stapje voor stapje volgens mijn liftdiagram met stapjes van 0,5 graad.
erg goed opletten om geen fouten te maken.
Het begint er op te lijken na 240 frees en verdeeltafel bewegingen....
Nog wat gaatjes voor de andere nokkenschijf en wat gaten voor het geheel wat lichter te maken.
5 pogingen liggen hier..
Het lagergat zit mooi in het midden,alles is mooi rond,alleen de nokken zijn iets steiler dan op mijn tekening,wel allemaal hetzelfde,ik heb mijn diagram nagekeken en het klopt.
Mischien door de manier waarop ik gefreesd heb ik weet het niet,kleplift klopt alleen de flanken zijn iets steiler dus.
Ik hou het hier voorlopig maar bij,dit was 1 van de lastigste dingen die ik ooit gemaakt heb.