90 size elektro heli ?

Die sleeve maakt de kop nog stijver, met de demping uit één stuk is ie niet meer nodig. Als je 'm niet hebt is het goed dus, ik heb 'm ook niet.

Laurens, Jurrien, die sleeve zit er niet in.
Nieuwe dempers zijn besteld (80D en 60D). Navraag leert dat ze 1 op 1 uitwisselbaar zijn met de de 90D, dus montage is hetzelfde.

ps. ik herinner me nu ook een artikel uit "Rotor" magazine over een SJM heli die zeer stugge dempers heeft of een of andere constructie zonder dempers, waardoor de heli bijna niet trillingsvrij te krijgen is.

Cees, was mijn schatting van 1350 dus in de goede richting.
Nog iets, gebruik je tijdens hooveren ook MEER expo dan tijdens je figuren ?

Bas

om even tussendoor in te vallen. ik heb sinds kort ook een ion-x. en volg dit draadje met interesse.
zijn er nog punten waar op gelet moet worden met deze heli. afstellen, vervangen en onderhoud.?

ionx%204.jpg

ionx%205.jpg

Hoi ,
Jurrien kan je vast meer over het onderhoud vertellen.

Verder een aantal dingen waar ik ook al op gewezen ben :

* canopy vastzetten met 4 van die schroefbevestigingen. Als je er maar 2 gebruikt kunnen de andere 2 die er gewoon ingeklikt zitten losschieten tijdens het vliegen en in de bladen komen

* minimale speling tussen de verschillende tandwieloverbrengingen, met name die in het staarthuis, om strippen te voorkomen.

* let op je zwaartepunt, gebruik niet al te zware accu's. Anders moet je compenseren met lood op je staartvin en dat is weer extra gewicht

* natuurlijk letten op vibraties als je de 90D dempers gebruikt …..

succes

Bas

Mooi, binnenkort moeten we een Ion clubje oprichten :cool:

Die dingen gaan echt lang mee hoor, in mijn 2de Ion zitten nu al 1,5 jaar dezelfde dempers (de harde uit één stuk).

Welke kop/bladhouders/flybar zit er op uw Ion? Kan je eens een detailfoto plaatsen?

Groeten,

Jurrien.

niet echt en duidelijke foto. camara maakt niet zulke goeie foto's in de avond met kunstlicht.
ionx%206.jpg

dit is een tempest FAI kop.

edit : deze stond op cd en is wel wat duidelijker.
head.jpg

Laatst bewerkt:
Dat is de kop, afgestemd voor F3C geloof ik.

Ik heb zojuist de zachtere dempers van Laurens gemonteerd (superbedankt ! I owe you" ...) .
Als ik nu aan de bladhouders trek / duw lijkt er wel erg veel beweging in te zitten ...
Wat een verschil met de 90D dempers zeg. Hopelijk leidt het niet tot een boomstrike tijdens flips ....
Als het goed weer is, morgen even proberen of de vibratie weg is.

Bas

ps. inderdaad leuk, nog een ion !

Ik vond net een documentje over de hardheid van de dempers, blijkbaar heb ik er nu 70D in zitten, er zit namelijk geen markering op en het is tevens de standaard demper.

Ik citeer de MA site :

"Sorry, it seems you cannot reply to your own post. Its a new forum and were working the bugs out. Thanks for your patience.
The yellow dot dampers are designed for the Tempest FAI head. O rings are graded by hardness (durometer), the bigger the number, the harder the O ring.
Miniature has 5 different durometer O rings
50 durometer one yellow dot VERY soft
60 durometer two yellow dots soft
70 durometer no dots standard in all kits (except Tempest FAI)
80 durometer one white dot hard
90 durometer two white dots VERY hard

For most applications, the 70 durometer work the best. When you use the harder O rings, 80 and 90, it is possible to cause the head to "bump" showing the damping is too stiff and, also, the 80s and 90s are tolerated only by some models and will bump at hover rpm. Which models affected are affected by choice of blade, blade grip, and paddle. For 3D applications, on the stock Extreme head, Id probably stick with the 70 durometer unless I was experiencing severe wear problems and them Id try the 80s. The 50s and 60s are too soft and under hard use in the stock head, the shims and hinge ring will cut them quickly and require constant rebuilds.
Hope this helps.
Gordie"

Gevonden op : Dampeners (part numbers & durometer) - Miniature Aircraft USA Product Support Forum

Bas

Overigens een ideale kop om flybarless te maken. De bladhouders met armojes zijn perfect!

@Bas Je hebt toch niet echt vibraties? Het is een wobble die je hebt die je krijgt bij bepaalde toerentallen. Niets ernstigs alleen als je ook wil hoveren erg vervelend. Met zachtere dempers heb je dit probleem zeker opgelost. Boomstrikes, goed sturen zodat je headspeed niet inkakt, dan is er niets aan de hand.

Greetz,

Michiel.

Ja, flybarless ..... komt er ooit nog wel op, maar voorlopig eerst maar eens op deze manier vliegen ......

Ik heb vanmiddag 3 accu's gevlogen en goed nieuws want de trilling (wobble) is totaal verdwenen !
Wat een verschil een paar dempers maken, ongelooflijk. Hoover toerental is nu mooi laag zonder enige trilling.

Tijdens idle up 2 met het hoogste toerental stond de staart wel af en toe te wapperen bij snel vliegen, dus de gain van de spartan moet iets omlaag denk ik.
Verder nog wat loops gemaakt en weer meer vertrouwen in deze heli gekregen, vreemd dat je aan een nieuwe heli toch altijd zo moet wennen, zal wel tussen de oren zitten ...

Nu het allemaal werkt is de volgende stap maar eens het meten van spanning, stroom, vermogen , rpm mbv van de eagletree , waar inmiddels de 6mm connectoren opgesoldeerd zijn.

Enfin, word vervolgd !

Bas

ha ha ha !
Inderdaad , want daar gaat het toch allemaal om !

Maar eerst stap voor stap alles goed voor elkaar maken en weten waar ik mee bezig ben. Ik ben tenslotte nog een relatieve beginner.

Bas

Zo, weer een update , gisteren en vandaag eindelijk gevlogen !
Vandaag met zeer veel wind en ook windstoten, was niet erg fijn ...

Al met al ging het heel erg goed, ondanks dat ik gisteren toch weer flink moest wennen na maanden niet gevlogen te hebben. De spartan is nu correct afgesteld, het valt me op dat de gain in de zender maar op 45% hoeft te staan . Bij een GY-401 was ik eerder aan 70% gewend, wellicht heeft de spartan veel meer gain in zijn systeem.

Met de accu's kan ik ca. 7 minuten vliegen en laadt er dan vervolgens ca. 3000 - 3500mAh weer in, dus da's zo rond de 80% . Met het pack met de 3500mAh verbruik heb ik bewust in idle-up2 keihard heen en weer gevlogen, dat gaat ook wel leuk hoor !
De ontvangeraccu verbruikt 125mAh per vlucht van 7 minuten, da's lekker weinig dus. Met 2200mAh aan boord kan ik 14 vluchten maken tot aan de 80% ontlaadgrens.

Hieronder een datalog van de eagletree v3 (met 150A sensor). Ik vergat alleen de rpm sensor aan te sluiten dus helaas geen info over headspeed. Tijdens deze log heb ik in 3 modes gevlogen, hoover, idle up1 en idle up2. Je herkent dat door de verschillende stroomniveaus in de grafiek.
En wat een vermogens !! Pieken van bijna 5kW !!! Stroompieken van 125A. En dat is gemeten met de Saehan 12s 4000 20C lipo. De SLS ZX 4200 25C/50C zouden nog beter presteren .....

oh, en de trillingen zijn met de nieuwe dempers gelukkig helemaal verdwenen

wordt vervolgd ....

115049b42b2e46317.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Enfin, even een zijsprongetje :
Ik heb mijn Hyperion 0610i Duo voorzien van een ander (geel/groen) display, ik vond de blauwe vaak slecht afleesbaar. Het is plug and play en was in een half uurtje gebeurd. Ik hoefde alleen de laadkabels aan de rechterzijde van de lader even los te solderen, zodat ik de bovenkant van de lader kon omklappen om goed bij de schroefjes van het display te kunnen.
Daarna kwestie van 2 stekkers lostrekken en het andere display plaatsen en stekkers weer terug. 2 draden weer vastsolderen en de lader dichtschroeven. Wel even goed opletten dat de draden aan de binnenkant niet bekneld raken.

Ik vind het nu beter afleesbaar, onder alle hoeken en ook bij wat minder licht . En dat voor 10U$ ( Air Craft - Electric R/C Aircraft World Shop )

Daaronder wat foto's van hoe de antennedraad loopt in de heli ; zover als mogelijk verwijderd van elektronika/draden.

wordt vervolgd ...

115049b6c36cc562e.jpg

115049b6c3afcc1c5.jpg

115049b6c3b01b980.jpg

115049b6c36c4c8b2.jpg

115049b6c3b05f3a8.jpg

115049b6c36c921eb.jpg

115049b6c3fb46bff.jpg

115049b6c4f912cf4.jpg

115049b6c4f960609.jpg

115049b6c4f9b24bc.jpg

115049b6c51d0bff3.jpg

115049b6c51dc54ea.jpg

115049b6c52079a78.jpg

Enfin, weer even een update:

115049c69ee7d2ce1.jpg

Vorige week 3 maal gevlogen en dat ging best lekker, dat ding heeft een power, ongelooflijk !
Ook al wat flipjes geprobeerd en dat gaat bij zo'n grote en zware heli veel rustiger als met de logo. Het ziet er ook beheerster uit.

Ik heb ook een probleem gehad waar ik enorm van schrok. Tijdens de eerste accu had ik de datalogger + rpm sensor aangebracht om eens wat te gaan meten. Na een paar minuten deed ik een looping waarin de motor stopte met draaien !!! Dat gebeurde toen de heli op z'n kop hing net op dat moment had ik wat negatief pitch gegeven voor een mooie ronde loop.. Vervolgens gaf ik weer positief pitch en nick naar achteren zodat de heli in ieder geval de looping kon afmaken.
Blijkbaar reageerden de servo's allemaal dus wel. Dus de loop werd afgemaakt terwijl de motor weer begon te lopen. Ik kon weer doorvliegen, maakte een bocht en daarna was er weer een kort moment dat ik de motor hoorde afslaan en weer aangaan. Toen maar besloten om te gaan landen. Vervolgens de datalogger + rpm sensor helemaal verwijderd en weer een 2de en daarna 3de vlucht gemaakt. Geen enkel probleem.

In de datalog was duidelijk een moment te zien dat er geen stroom liep. spanning was wel aanwezig.

Dus ik vermoed dat er iets rondom de datalogger niet goed is gegaan. Ik vermoed dat de rpm sensor met zijn relatief lange draden naar de datalogger een verstoring heeft gegeven.
Dit moet dus nog uitgezocht worden.

Vandaag wederom gevlogen en er een videootje van gemaakt (Frank bedankt).
Je zult het niet geloven maar wederom 'door het oog van de naald gekropen' ...... na de 2de vlucht ontdekte ik namelijk dat er een kogellink van de tuimelschijf los zat ...... gelukkig was hij er niet helemaal uitgeschoten !!!
Na verdere bestudering bleek dat het uiteinde van de kogellink tegen de binnenkant van de tuimelschijf geschuurd had , waardoor de buitenkant van de kogellink helemaal was vlakgeschuurd ......... wow .... ik heb mazzel gehad ......

Enfin, beelden zeggen meer dan woorden dus hier de video van vandaag :

ION-X2 - scorpion 4035-560 - SLS ZX 4200 25/50C 12s on Vimeo

Hieronder nog de foto's van de kogellink en van hoe hij wel hoort te zijn :

115049c69e103d312.jpg

115049c69e119960e.jpg

115049c69ea6d7c48.jpg

115049c69ea819c25.jpg

Back