900 km/h modelstraaljager.

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door bono, 1 jun 2006.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Nee, dit is absoluut geen speelgoed meer. In handen van een leek is dit een gevaarlijk wapen.

    Hou er rekening mee dat als er met dit soort apperaten ooit iets misgaat dit dwars door een auto heen kan gaan.
     
  2. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    eddy dat de piloten van een f16 max 9g kunnen trekken is een laage beperking van wat de vliegtuigen in werklijkheid aan kunnen.
    dus de mens is hier in weer de zwakke schakel.
     
  3. tony

    tony

    Lid geworden:
    13 sep 2006
    Berichten:
    3
    de scout van bert van didden gaat tegen de 600 kmh en er was in mei bij days of thunder een inferno met turbine die ging 650 kmh
     
  4. cliff

    cliff

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Gangelt
    Welkom op het Forum Tony.

    Als je Bert wilt zien vliegen, kom dan Zondag as. naar Broken wings in Willebroek (Belgie)
    Bert komt dan als het goed is met de scout vliegen.

    Voor de twijfelaars... neem gerust een lasergun mee
    1 ding is zeker...als bert vliegt, staat iedereen maar dan ook iedereen zo 8O

    Website broken wings.. http://www.royalbrokenwings.be/

    Bertjes Scout in Vogelvlucht.. http://www.pe1mvs.nl/thomas/LVC78juli/pages/DSC_5950.htm
     
  5. Thomas1609

    Thomas1609

    Lid geworden:
    11 sep 2007
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Den Helder
    even wat opheldering over de geluids snelheid en het berekenen van Gkrachten


    even mijn aerodynamica boek erbij gepakt;
    de geluidssnelheid volgens de internationale standaard atmosfeer is;
    Op zeeniveau bij een temperatuur van 15°C : 340 m/s (meter per seconde) ofwel 340x3,6= 1224 km/h
    Op 35.000 feet bij een temperatuur van -54°C : 295 m/s ofwel 295x3,6= 1026 km/h (op deze hoogte vliegen airliners ongeveer)

    en dan nu G krachten;
    eerst hebben we de centripetaalkracht nodig:
    Fc= (m.v²):r
    Fc = centripetaalkracht
    m = massa (kg)
    v = snelheid (m/s)
    r = radius (m)

    om nu de G krachten te berekenen doen we
    m1 : m2
    m1 is hierbij de centripetaalkracht uitgedrukt in kg
    m2 is hierbij de massa van het vliegtuig
    voorbeeld voor lijn bestuurd vliegtuig uitgaande van 72km/h (20 m/s) en een radius van 15 meter met een massa van 1,5 kg (m2);
    Fc= (1,5.20²) : 15 = 40 kg (m1)
    G = 40:1,5= 26.6 G

    Veel plezier met jullie berekeningen :)
     
  6. jefff

    jefff

    Lid geworden:
    26 aug 2006
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Haaksbergen
    volgensmij 340m per seconde (1224 km/u)
     
  7. Corn

    Corn Guest

    Niet helemaal waar. De inlaat veranderd van vorm om de binnenkomende lucht te vertragen naar subsone snelheden. Lucht die de compressorstages van een gasturbine op supersone snelheden bereikt, geeft onherroepelijk een compessorstall, en dat verpest dan weer je hele dag. De inlaat staat juist maximaal open op lagere hoogtes.

    Lees het anders nog een keertje na voordat je gaat blaten.

    http://www.concordesst.com/powerplant.html
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.222
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Goh, mijn F2B model is 1670 gram, vliegt aan 21,5 m lijnen en doet 5,2 seconden over een ronde. Hoe groot is de lijntrek tijdens horizontale vlucht? En recht boven het hoofd? Dat moet je me toch eens voorrekenen...
    [​IMG]
     
  9. hezik

    hezik Guest

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Middelpuntzoekende_kracht

    Je wilt de middelpuntzoekende kracht hebben. Formule:
    [​IMG]

    De massa en straal geef je, de snelheid niet direct. Een cirkel met een straal van 21,5m kent een omtrek van 2*3,14*21,5 = 135,02 meter. Dat vlieg je in 5,5 seconden. Dat geeft een snelheid van 135,02/5,5 = 24,55 m/s (let even niet op significantie).

    Dat allemaal invullen geeft

    (1,670 * 25,55[sup:a2afb85878]2[/sup:a2afb85878])/ 21,5 = 46,81 (N)

    De kracht op de lijn bedraagt dan dus 46,8 newton.

    Om het te berekenen voor 'recht boven je hoofd', zouden we de snelheid op dat punt moeten weten. Ik kan mij voorstellen dat die nagenoeg gelijk is, in welk geval de kracht ook nagenoeg gelijk is.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Makkelijker in dit geval: F = m∙w^2∙r (waarbij 'w' uiteraard 'omega' is, de hoeksnelheid).

    Bovenin zal de trekkracht lager zijn want de zwaartekracht speelt nu mee: F= 47-16N= 31N '=' 3kg
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Altijd leuk voor een eerste bericht, zo'n opmerking. Ik kan me voorstellen dat Ernst je uit zijn balboekje heeft geschrapt.
     
  12. Corn

    Corn Guest

    Zou best kunnen, geeft ook verder niet... Ik vind het heel irritant om allerlei (erg overtuigend opgeschreven) onzin te lezen. Als je niet weet hoe iets in elkaar zit, kun je maar beter niets zeggen. Zo licht je andere mensen ook niet verkeerd in.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dan nog kun je netjes iemand corrigeren, het is per slot van rekening een discussieforum, wel leren van elkaar. Je hebt nog maar drie posts hier, waarschijnlijk heb je nog niet veel van Ernst's andere berichten gelezen. Aangezien je in AZ woont: respect! :)
     
  14. butler

    butler

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    786
    Locatie:
    de koepel

    Tja niet iedereen kan natuurlijk zo'n genie zijn net als jij.

    alleen begrijp jij het doel van een forum niet helemaal denk ik (ben ook geen genie natuurlijk)
    volgens mij gaat het er om dat we met z'n allen een beetje GEZELLIG kletsen / discussieren over onze hobby.
    de een denkt zo en de ander denkt weer anders , en daar ontstaat een gezellige discussie over.

    mensen zoals jij met zulke opmerkingen zijn pas IRRITANT :showass:

    jij kan beter maar niks zeggen als je niks gezelligs te melden hebt over de hobby

    met vr gr maikel
     
  15. butler

    butler

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    786
    Locatie:
    de koepel

    Tja niet iedereen kan natuurlijk zo'n genie zijn net als jij.

    alleen begrijp jij het doel van een forum niet helemaal denk ik (ben ook geen genie natuurlijk)
    volgens mij gaat het er om dat we met z'n allen een beetje GEZELLIG kletsen / discussieren over onze hobby.
    de een denkt zo en de ander denkt weer anders , en daar ontstaat een gezellige discussie over.

    mensen zoals jij met zulke opmerkingen zijn pas IRRITANT :showass:

    jij kan beter maar niks zeggen als je niks gezelligs te melden hebt over de hobby

    met vr gr maikel
     
  16. butler

    butler

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    786
    Locatie:
    de koepel

    Tja niet iedereen kan natuurlijk zo'n genie zijn net als jij.

    alleen begrijp jij het doel van een forum niet helemaal denk ik (ben ook geen genie natuurlijk)
    volgens mij gaat het er om dat we met z'n allen een beetje GEZELLIG kletsen / discussieren over onze hobby.
    de een denkt zo en de ander denkt weer anders , en daar ontstaat een gezellige discussie over.

    mensen zoals jij met zulke opmerkingen zijn pas IRRITANT :showass:

    jij kan beter maar niks zeggen als je niks gezelligs te melden hebt over de hobby

    met vr gr maikel
     
  17. Corn

    Corn Guest

    Blijkbaar irriteer jij je weer aan andere dingen, en wel zo erg dat je het nodig achtte om 3 identieke posts te maken ;) Zo irriteert iedereen zich aan andere dingen, en blijkbaar valt het woordje 'blaten' erg slecht... Mijn excuses daarvoor.

    Fijn dat je me even de werking kon uitleggen van een forum, ik had geen idee dat het zo in elkaar zat! Gelukkig maar dat er mensen zoals jij zijn die het helemaal glashelder kunnen maken!
    Zullen we deze oeverloze discussie stoppen en verder gaan met het onderwerp? Ik vind persoonlijk aerodynamica bijzonder interessant, en ik zou het jammer vinden als een draadje compleet ontspoort.
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.222
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Puur op het gevoel -sprekend uit ervaring- lijkt mij dit een kloppende waarde...

    Dit:
    niet. Bij 40 kg zou ik subiet op m'n plaat gaan.
    40 kg... De treksterkte test voor een wedstrijdvlucht is 10G, dus zo'n 16 kg (~160 N) Dus 8 kg per lijn, dat is reeel. Opgegeven breeksterkte 17 kg, dat zit dus wel goed.
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.404
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik zeg maar zo: de lengte van het hok is de breedte van het gaas = 1,80 kip.
    Even een grapje tussendoor.
    Nu weer serieus verder :lol:
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.722
    Locatie:
    Woerden
    Ik reageer wat laat want ik lees dit nu pas. Wanneer ik m'n verhaaltje zo doorlees heeft "Corn" gelijk. Ik heb het verhaal simpel willen houden maar daarbij een paar storende foutjes gemaakt.

    Er zijn straal motoren die een regelbare luchtinlaat hebben om de hoeveelheid lucht door de motor te regelen. Op de grond staat deze inlaat helemaal open. De motor krijgt dan voldoende lucht binnen om te kunnen werken. Naarmate de snelheid hoger wordt zal de lucht met een hogere snelheid de motor binnen komen. Er komt ook meer lucht de motor binnen. De motor moet een bepaalde hoeveelheid lucht binnen krijgen om goed te kunnen werken maar te veel is ook niet goed. Bij de meeste motoren wordt dit geregeld door kleppen in en om de motor. Deze gaan open om het te veel aan lucht om de motor heen te leiden en in sommige gevallen gaat het zelfs direct naar buiten. Slechts enkele motoren hebben ook een regelbare inlaat om te voorkomen dat er te veel lucht door de motor gaat.
    Naarmate het vliegtuig hoger komt wordt de lucht ijler en gaan de kleppen in en rond de motor steeds verder dicht om meer lucht door de motor te laten gaan. Bij motoren met een regelbare inlaat gaat deze ook verder open om meer lucht door de motor te krijgen.
    Hier ging ik voor het eerst de mist in. Er gaat niet meer lucht door de motor maar nog steeds evenveel!

    Mijn tweede fout was de Concorde als voorbeeld gebruiken. De Concorde is een speciaal vliegtuig want daar speelt nog een tweede probleem, de snelheid. In tegenstelling tot alle andere commersiële vliegtuigen vliegt de Concorde ruim twee maal sneller dan het geluid. De lucht die een straalmotor binnen komt MOET langzamer zijn dan de geluidssnelheid dus ook bij de Concorde. De kleppen in en om de motor die de hoeveelheid lucht door de motor regelen werken bij de Concorde precies eender als bij de andere straalmotoren alleen de luchtinlaat werkt geheel anders.
    Bij lage snelheden staat de inlaat helemaal open, het regelmechanisme heeft dan niets te doen. Pas wanneer de snelheid van het vliegtuig rond de geluidssnelheid komt zal het inlaadregelsysteem gaan werken. De snelheid van de lucht moet zo ver afgeremd worden dat die altijd onder de geluidssnelheid is als het de motor zelf binnen gaat.
    Daar zijn verschillende methodes voor en bij de Concorde heeft men gekozen voor een combinatie van verkleining van de inlaat en het om de motor leiden van een flink deel van de lucht.
    Het belangrijkste effect van het verkleinen van de inlaat en de speciale vormgeving van die inlaat is het optreden van schokgolven in de luchtstroom in het voorste deel van de (verkleinde) inlaat. Door die schokgolven wordt de lucht afgeremt en loopt de druk flink op, die druk moet ergens heen. Daarom gaan er kleppen open om een flink deel van die lucht om de eigenlijke motor heen te leiden die bij de uitlaat weer wordt samengevoegd met de uitlaatgassen.
    Al deze technieken hebben "vreemde" effecten. Bij lage snelheden, beneden de geluidssnelheid, komt ruim 80% van de stuwkracht van de uitlaatstroom van de motor. Bij kruissnelheid (mach 2,2) komt ruim 60% van de stuwkracht van juist dit inlaatsysteem.
    Een ander vliegtuig dat dit principe gebruikt is de Lockheed SR71. Alleen is daar de manier van inlaat regeling totaal anders. Ook de uiteindelijke werking van die motoren veranderd. Bij lage snelheden zijn het echte turbojets bij hoge snelheide (tot mach 3,5) worden het meer en meer ramjets waarbij die speciale inlaat als compressor dient.
    Maar goed dat is weer een geheel ander verhaal.
    Zo zie je maar dat ik wel vaker iets blaat en dat ik daarbij ook fouten maak. Ik was gewoon een beetje te haastig en vergat dingen die voor mij een beetje vanzelfsprekend zijn op te schrijven. Helaas kwam het verhaaltje daardoor een beetje (veel) fout over. Sorry daarvoor maar ik ben ook maar een mens. Ik hoop dat "Corn" nooit fouten maakt want dan moet ik hem daar misschien wel op wijzen. :roll:
     

Deel Deze Pagina