900 km/h modelstraaljager.

  • Topicstarter Topicstarter bono
  • Startdatum Startdatum
Nee, dit is absoluut geen speelgoed meer. In handen van een leek is dit een gevaarlijk wapen.

Hou er rekening mee dat als er met dit soort apperaten ooit iets misgaat dit dwars door een auto heen kan gaan.
 
de scout van bert van didden gaat tegen de 600 kmh en er was in mei bij days of thunder een inferno met turbine die ging 650 kmh
 
even wat opheldering over de geluids snelheid en het berekenen van Gkrachten


even mijn aerodynamica boek erbij gepakt;
de geluidssnelheid volgens de internationale standaard atmosfeer is;
Op zeeniveau bij een temperatuur van 15°C : 340 m/s (meter per seconde) ofwel 340x3,6= 1224 km/h
Op 35.000 feet bij een temperatuur van -54°C : 295 m/s ofwel 295x3,6= 1026 km/h (op deze hoogte vliegen airliners ongeveer)

en dan nu G krachten;
eerst hebben we de centripetaalkracht nodig:
Fc= (m.v²):r
Fc = centripetaalkracht
m = massa (kg)
v = snelheid (m/s)
r = radius (m)

om nu de G krachten te berekenen doen we
m1 : m2
m1 is hierbij de centripetaalkracht uitgedrukt in kg
m2 is hierbij de massa van het vliegtuig
voorbeeld voor lijn bestuurd vliegtuig uitgaande van 72km/h (20 m/s) en een radius van 15 meter met een massa van 1,5 kg (m2);
Fc= (1,5.20²) : 15 = 40 kg (m1)
G = 40:1,5= 26.6 G

Veel plezier met jullie berekeningen :)
 
Ernst Grundmann zei:
Ook aan de inlaat kant zitten er soms hele slimme kleppen en dergelijke om daar al te zorgen dat er niet te veel lucht naar binnen kan komen.
De Concorde is daar een voorbeeld van. Bij Mach 2,2 op 12km hoogte komt er nog zoveel lucht naar binnen dat ook daar de inlaat geregeld moet worden. Pas als de snelheid onder de Mach1 komt en de Concorde nog op grote hoogte is zal de inlaat helemaal open staan om voldoende lucht binnen te krijgen. Als hij dan verder zakt zal de inlaat weer "dichtknijpen" om te voorkomen dat er te veel lucht binnen komt.

Er zit dus toch nog veel vast aan wat in principe een simpele motor is. Gelukkig hoeven wij daar geen rekening mee te houden. Onze modellen komen niet hoger dan een paar honderd meter :wink: en daar telt dit allemaal nog niet.
Niet helemaal waar. De inlaat veranderd van vorm om de binnenkomende lucht te vertragen naar subsone snelheden. Lucht die de compressorstages van een gasturbine op supersone snelheden bereikt, geeft onherroepelijk een compessorstall, en dat verpest dan weer je hele dag. De inlaat staat juist maximaal open op lagere hoogtes.

Lees het anders nog een keertje na voordat je gaat blaten.

http://www.concordesst.com/powerplant.html
 
Thomas1609 zei:
even wat opheldering over het berekenen van Gkrachten ;

eerst hebben we de centripetaalkracht nodig:
Fc= (m.v²):r
Fc = centripetaalkracht
m = massa (kg)
v = snelheid (m/s)
r = radius (m)

om nu de G krachten te berekenen doen we
m1 : m2
m1 is hierbij de centripetaalkracht uitgedrukt in kg
m2 is hierbij de massa van het vliegtuig
voorbeeld voor lijn bestuurd vliegtuig uitgaande van 72km/h (20 m/s) en een radius van 15 meter met een massa van 1,5 kg (m2);
Fc= (1,5.20²) : 15 = 40 kg (m1)
G = 40:1,5= 26.6 G

Veel plezier met jullie berekeningen :)
Goh, mijn F2B model is 1670 gram, vliegt aan 21,5 m lijnen en doet 5,2 seconden over een ronde. Hoe groot is de lijntrek tijdens horizontale vlucht? En recht boven het hoofd? Dat moet je me toch eens voorrekenen...
 
Bruno van Hoek zei:
Goh, mijn F2B model is 1670 gram, vliegt aan 21,5 m lijnen en doet 5,2 seconden over een ronde. Hoe groot is de lijntrek tijdens horizontale vlucht? En recht boven het hoofd? Dat moet je me toch eens voorrekenen...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Middelpuntzoekende_kracht

Je wilt de middelpuntzoekende kracht hebben. Formule:
f1ab0c74b0d0afafa7d68e2447f7c21f.png


De massa en straal geef je, de snelheid niet direct. Een cirkel met een straal van 21,5m kent een omtrek van 2*3,14*21,5 = 135,02 meter. Dat vlieg je in 5,5 seconden. Dat geeft een snelheid van 135,02/5,5 = 24,55 m/s (let even niet op significantie).

Dat allemaal invullen geeft

(1,670 * 25,55[sup:a2afb85878]2[/sup:a2afb85878])/ 21,5 = 46,81 (N)

De kracht op de lijn bedraagt dan dus 46,8 newton.

Om het te berekenen voor 'recht boven je hoofd', zouden we de snelheid op dat punt moeten weten. Ik kan mij voorstellen dat die nagenoeg gelijk is, in welk geval de kracht ook nagenoeg gelijk is.
 
Makkelijker in dit geval: F = m∙w^2∙r (waarbij 'w' uiteraard 'omega' is, de hoeksnelheid).

Bovenin zal de trekkracht lager zijn want de zwaartekracht speelt nu mee: F= 47-16N= 31N '=' 3kg
 
Zou best kunnen, geeft ook verder niet... Ik vind het heel irritant om allerlei (erg overtuigend opgeschreven) onzin te lezen. Als je niet weet hoe iets in elkaar zit, kun je maar beter niets zeggen. Zo licht je andere mensen ook niet verkeerd in.
 
Dan nog kun je netjes iemand corrigeren, het is per slot van rekening een discussieforum, wel leren van elkaar. Je hebt nog maar drie posts hier, waarschijnlijk heb je nog niet veel van Ernst's andere berichten gelezen. Aangezien je in AZ woont: respect! :)
 
Corn zei:
Zou best kunnen, geeft ook verder niet... Ik vind het heel irritant om allerlei (erg overtuigend opgeschreven) onzin te lezen. Als je niet weet hoe iets in elkaar zit, kun je maar beter niets zeggen. Zo licht je andere mensen ook niet verkeerd in.


Tja niet iedereen kan natuurlijk zo'n genie zijn net als jij.

alleen begrijp jij het doel van een forum niet helemaal denk ik (ben ook geen genie natuurlijk)
volgens mij gaat het er om dat we met z'n allen een beetje GEZELLIG kletsen / discussieren over onze hobby.
de een denkt zo en de ander denkt weer anders , en daar ontstaat een gezellige discussie over.

mensen zoals jij met zulke opmerkingen zijn pas IRRITANT :showass:

jij kan beter maar niks zeggen als je niks gezelligs te melden hebt over de hobby

met vr gr maikel
 
Corn zei:
Zou best kunnen, geeft ook verder niet... Ik vind het heel irritant om allerlei (erg overtuigend opgeschreven) onzin te lezen. Als je niet weet hoe iets in elkaar zit, kun je maar beter niets zeggen. Zo licht je andere mensen ook niet verkeerd in.


Tja niet iedereen kan natuurlijk zo'n genie zijn net als jij.

alleen begrijp jij het doel van een forum niet helemaal denk ik (ben ook geen genie natuurlijk)
volgens mij gaat het er om dat we met z'n allen een beetje GEZELLIG kletsen / discussieren over onze hobby.
de een denkt zo en de ander denkt weer anders , en daar ontstaat een gezellige discussie over.

mensen zoals jij met zulke opmerkingen zijn pas IRRITANT :showass:

jij kan beter maar niks zeggen als je niks gezelligs te melden hebt over de hobby

met vr gr maikel
 
Corn zei:
Zou best kunnen, geeft ook verder niet... Ik vind het heel irritant om allerlei (erg overtuigend opgeschreven) onzin te lezen. Als je niet weet hoe iets in elkaar zit, kun je maar beter niets zeggen. Zo licht je andere mensen ook niet verkeerd in.


Tja niet iedereen kan natuurlijk zo'n genie zijn net als jij.

alleen begrijp jij het doel van een forum niet helemaal denk ik (ben ook geen genie natuurlijk)
volgens mij gaat het er om dat we met z'n allen een beetje GEZELLIG kletsen / discussieren over onze hobby.
de een denkt zo en de ander denkt weer anders , en daar ontstaat een gezellige discussie over.

mensen zoals jij met zulke opmerkingen zijn pas IRRITANT :showass:

jij kan beter maar niks zeggen als je niks gezelligs te melden hebt over de hobby

met vr gr maikel
 
Blijkbaar irriteer jij je weer aan andere dingen, en wel zo erg dat je het nodig achtte om 3 identieke posts te maken ;) Zo irriteert iedereen zich aan andere dingen, en blijkbaar valt het woordje 'blaten' erg slecht... Mijn excuses daarvoor.

Fijn dat je me even de werking kon uitleggen van een forum, ik had geen idee dat het zo in elkaar zat! Gelukkig maar dat er mensen zoals jij zijn die het helemaal glashelder kunnen maken!
Zullen we deze oeverloze discussie stoppen en verder gaan met het onderwerp? Ik vind persoonlijk aerodynamica bijzonder interessant, en ik zou het jammer vinden als een draadje compleet ontspoort.
 
ron van sommeren zei:
Makkelijker in dit geval: F = m∙w^2∙r (waarbij 'w' uiteraard 'omega' is, de hoeksnelheid).

Bovenin zal de trekkracht lager zijn want de zwaartekracht speelt nu mee: F= 47-16N= 31N '=' 3kg
Puur op het gevoel -sprekend uit ervaring- lijkt mij dit een kloppende waarde...

Dit:
Thomas1609 zei:
en dan nu G krachten;
eerst hebben we de centripetaalkracht nodig:
Fc= (m.v²):r
Fc = centripetaalkracht
m = massa (kg)
v = snelheid (m/s)
r = radius (m)

om nu de G krachten te berekenen doen we
m1 : m2
m1 is hierbij de centripetaalkracht uitgedrukt in kg
m2 is hierbij de massa van het vliegtuig
voorbeeld voor lijnbestuurd vliegtuig uitgaande van 72km/h (20 m/s) en een radius van 15 meter met een massa van 1,5 kg (m2);
Fc= (1,5.20²) : 15 = 40 kg (m1)
G = 40:1,5= 26.6 G
niet. Bij 40 kg zou ik subiet op m'n plaat gaan.
40 kg... De treksterkte test voor een wedstrijdvlucht is 10G, dus zo'n 16 kg (~160 N) Dus 8 kg per lijn, dat is reeel. Opgegeven breeksterkte 17 kg, dat zit dus wel goed.
 
Ik zeg maar zo: de lengte van het hok is de breedte van het gaas = 1,80 kip.
Even een grapje tussendoor.
Nu weer serieus verder :lol:
 
Corn zei:
Ernst Grundmann zei:
Ook aan de inlaat kant zitten er soms hele slimme kleppen......
Niet helemaal waar. De inlaat veranderd van vorm om de binnenkomende lucht te vertragen naar subsone snelheden. Lucht die de compressorstages van een gasturbine op supersone snelheden bereikt, geeft onherroepelijk een compessorstall, en dat verpest dan weer je hele dag. De inlaat staat juist maximaal open op lagere hoogtes.

Lees het anders nog een keertje na voordat je gaat blaten.

http://www.concordesst.com/powerplant.html
Ik reageer wat laat want ik lees dit nu pas. Wanneer ik m'n verhaaltje zo doorlees heeft "Corn" gelijk. Ik heb het verhaal simpel willen houden maar daarbij een paar storende foutjes gemaakt.

Er zijn straal motoren die een regelbare luchtinlaat hebben om de hoeveelheid lucht door de motor te regelen. Op de grond staat deze inlaat helemaal open. De motor krijgt dan voldoende lucht binnen om te kunnen werken. Naarmate de snelheid hoger wordt zal de lucht met een hogere snelheid de motor binnen komen. Er komt ook meer lucht de motor binnen. De motor moet een bepaalde hoeveelheid lucht binnen krijgen om goed te kunnen werken maar te veel is ook niet goed. Bij de meeste motoren wordt dit geregeld door kleppen in en om de motor. Deze gaan open om het te veel aan lucht om de motor heen te leiden en in sommige gevallen gaat het zelfs direct naar buiten. Slechts enkele motoren hebben ook een regelbare inlaat om te voorkomen dat er te veel lucht door de motor gaat.
Naarmate het vliegtuig hoger komt wordt de lucht ijler en gaan de kleppen in en rond de motor steeds verder dicht om meer lucht door de motor te laten gaan. Bij motoren met een regelbare inlaat gaat deze ook verder open om meer lucht door de motor te krijgen.
Hier ging ik voor het eerst de mist in. Er gaat niet meer lucht door de motor maar nog steeds evenveel!

Mijn tweede fout was de Concorde als voorbeeld gebruiken. De Concorde is een speciaal vliegtuig want daar speelt nog een tweede probleem, de snelheid. In tegenstelling tot alle andere commersiële vliegtuigen vliegt de Concorde ruim twee maal sneller dan het geluid. De lucht die een straalmotor binnen komt MOET langzamer zijn dan de geluidssnelheid dus ook bij de Concorde. De kleppen in en om de motor die de hoeveelheid lucht door de motor regelen werken bij de Concorde precies eender als bij de andere straalmotoren alleen de luchtinlaat werkt geheel anders.
Bij lage snelheden staat de inlaat helemaal open, het regelmechanisme heeft dan niets te doen. Pas wanneer de snelheid van het vliegtuig rond de geluidssnelheid komt zal het inlaadregelsysteem gaan werken. De snelheid van de lucht moet zo ver afgeremd worden dat die altijd onder de geluidssnelheid is als het de motor zelf binnen gaat.
Daar zijn verschillende methodes voor en bij de Concorde heeft men gekozen voor een combinatie van verkleining van de inlaat en het om de motor leiden van een flink deel van de lucht.
Het belangrijkste effect van het verkleinen van de inlaat en de speciale vormgeving van die inlaat is het optreden van schokgolven in de luchtstroom in het voorste deel van de (verkleinde) inlaat. Door die schokgolven wordt de lucht afgeremt en loopt de druk flink op, die druk moet ergens heen. Daarom gaan er kleppen open om een flink deel van die lucht om de eigenlijke motor heen te leiden die bij de uitlaat weer wordt samengevoegd met de uitlaatgassen.
Al deze technieken hebben "vreemde" effecten. Bij lage snelheden, beneden de geluidssnelheid, komt ruim 80% van de stuwkracht van de uitlaatstroom van de motor. Bij kruissnelheid (mach 2,2) komt ruim 60% van de stuwkracht van juist dit inlaatsysteem.
Een ander vliegtuig dat dit principe gebruikt is de Lockheed SR71. Alleen is daar de manier van inlaat regeling totaal anders. Ook de uiteindelijke werking van die motoren veranderd. Bij lage snelheden zijn het echte turbojets bij hoge snelheide (tot mach 3,5) worden het meer en meer ramjets waarbij die speciale inlaat als compressor dient.
Maar goed dat is weer een geheel ander verhaal.
Zo zie je maar dat ik wel vaker iets blaat en dat ik daarbij ook fouten maak. Ik was gewoon een beetje te haastig en vergat dingen die voor mij een beetje vanzelfsprekend zijn op te schrijven. Helaas kwam het verhaaltje daardoor een beetje (veel) fout over. Sorry daarvoor maar ik ben ook maar een mens. Ik hoop dat "Corn" nooit fouten maakt want dan moet ik hem daar misschien wel op wijzen. :roll:
 
Back
Top