Aanpassingen aan DeAgostini's HMS Victory

Lijzeilbakspier.


De lijzeilbakspieren (stuurboord en bakboord), een lange “stok” van ± 18m, zijn bevestigd aan de rusten van de grote mast. Aan de voorkant zitten ze met een lummel (=haak) in een lummelpot (een soort oog) en aan de achterkant ligt hij in een steun.
Ze worden gebruikt om bijboten aan vast te maken en vrij te houden van het schip of om lijzeilen aan te bevestigen.
Zie: Vaartips.nl - tippagina B onder “bakspier”.


full

Foto: Lijzeilbakspier, de lange horizontale stok in het midden.

full

Hier is toch duidelijk te zien dat hij naar achteren wijst.
DeA geeft echter aan dat de lummelpot aan het eind van de rust moet worden bevestigd en de steun aan de voorkant, zodat de lijzeil bakspier naar voren wijst.
DeA geeft geen tekening van eindresultaat. Het kan dus ook gewoon een “typefoutje” zijn. Maar een onoplettende bouwer kan het dus gewoon verkeerd doen.

Zo hoort het er dus uit te zien.

full
 
Laatst bewerkt:
De montage van de spier is inderdaad een foutje in het magazine, op de site van DeA. doen ze het wel correct.
 
Galjoen-2

Het is alweer enige tijd geleden sinds de laatste update. Ik ben weeflijnen aan het knopen. Dat kost tijd zoals jullie wel weten van daar.
Maar dan nu weer een flinke update over het galjoen.

Voor mijn gevoel, is dit een grote aanpassing omdat het wel een blikvanger is.
Mijn belangrijkste leidraad hiervoor was de volgende foto.

full


Foto 1. Het galjoen van de Victory.

Hierin heb ik de 5 relings (zo noem ik ze maar even) van beneden naar boven genummerd om ze beter te kunnen aanduiden.

De oplossing van DeA ziet er zo uit:
full

Foto 2. Het galjoen volgens DeA.[/SIZE]

Zoek de verschillen van de Victory t.o.v. DeA voorstel:

1. Reling 5 van de Victory loopt veel ronder.
2. Reling 5 is veel zwaarder dan 3 en 4 daaronder.
3. Reling 5 gaat naar achteren over in een bolder die iets schuin staat en zwaarder is dan de anderen ernaast.
full

Foto 3. De bolder in het verlengde van reling 5.

4. Reling 3 en 4 van de Victory zitten lager tegen de romp aan.
5. Reling 1 komt voren toe steeds dichter bij de voorkant van de steg. Bij DeA wijkt hij weer terug.
6. De gleuven voor de boegsprietwoelingen lopen schuin omhoog, bij DeA lopen ze horizontaal.
7. De verticale (blauwe) lijsten lopen voor de relings langs. DeA vergeet ze en maakt de kopse kant van de steunen blauw. (Op de DeA foto nog okergeel)

Zo kan je nog wel een paar verschillen vinden.
Het resultaat vond ik verre van gelijkend, en heb een hele tijd hier tegenaan zitten hikken. Wat te doen?

Oplossing verschil 1, 2 en 3.

Waar ik het meest tegenop zag was reling 5. Het was duidelijk dat ik de geleverde onderdelen niet kon gebruiken en zelf iets moest maken. Qua afmetingen moest het iets zijn van 5x5 mm. en in één stuk. En dat moest vrij sterk gebogen worden. Ik besloot het te proberen met beuken. Dat kan redelijk worden gebogen met de juiste temperatuurbehandeling.
Bij Praxis vond ik beuken rond 10 mm. Na wat schaven had ik een stuk van 5x5 mm.
Ik heb eerst een mal gemaakt waar ik de lat in zou kunnen vormen.


full

Foto 4. De mal voor reling 5.

(Opm: Het ronde “puntje” zat er in eerste instantie nog aan. Heb ik pas later afgezaagd om te kunnen klemmen.)

Het ± 20 cm lange beukenlatje heb ik in een grote pan eerst een uur gekookt. Daardoor kon ik het een stukje in de mal krijgen. Vastgezet met spijkertjes en het geheel weer de pan in. Na een keer teveel ineens willen doen breekt het toch. Dus weer opnieuw beginnen.
Na een hele dag koken en buigen had ik uiteindelijk een lat 5x5 gebogen in de juiste vorm. En een dag later een tweede.

full

Foto 5. De mal voor reling 5 met de DeA onderdelen voor reling 5.

Het verschil tussen wat het moet zijn en wat DeA levert is hier goed te zien. De twee latjes (1,5 mm dik) van DeA liggen hier op mijn mal.
En hierna het eindresultaat. Het DeA latje heb ik er ter vergelijking voor gelegd.

full

Foto 6. Het resultaat op mijn model.

Hiermee zijn verschillen 1, 2 en 3 opgelost.

Oplossing verschil 4.
De relings 3 en 4 moesten lager tegen de romp aankomen. Ze liggen in een inkeping in een paar steunen.
full

Foto 7. De steunen voor relings 3 en 4.

Die inkepingen heb ik wat lager ingezaagd. En dus braken ze in stukken. OK repareren dus.
Het monteren van de relings was daarna eenvoudig. Zie onderstaande foto voor resultaat.

full

Foto 8. De relingen op mijn model.

Opm. De blauwe lijn op reling 4 is een sticker die ik eerst blauw heb geverfd en daarna 2 mm van heb afgesneden. Resultaat vind ik niet mooi. Ga hem toch proberen te verven.
Oplossing verschil 5.
Dit verschil ontstaat omdat de “schegversteviging” veel te vierkant is. Ik heb het dus afgerond zoals op onderstaande tekening.

full

Foto 9. De Schegversteviging van DeA.

Door deze aanpassing loopt reling 1 nu redelijk gelijkmatig naar de voorkant van de scheg toe.

Oplossing verschil 6.
De helling van de woelinggaten heb ik niet aangepast. Dat was niet meer mogelijk en zou veel te veel andere wijzigingen introduceren. Dit verschil is dus niet opgelost. (Ik zag op het model van Henk, dat Caldercraft het wel netjes oplost.)

Oplossing verschil 7.
Na plaatsing van de relings heb ik verticaal voor de relingsteunen nog een lat geplaats en die blauw geschilderd.

Verder heb ik nog een paar kleinere dingetjes aangepast.
Reling 1 eindigt ter hoogte van het boegbeeld in twee krullen. Een kleine naar voren en een grotere naar achter. Ze vormen een voetensteuntje voor de Engeltjes. DeA zet ze maar een beetje opzij van de reling.

full

Foto 10. Vergelijking van de scheg van de Victory met voorstel van DeA.

( Ja de linker foto is gespiegeld om beter te kunnen vergelijken met de rechter.)
Nu valt er nog meer op.
Het is duidelijk dat het engeltje op de krul staat.
De krul zit op de Victory ter hoogte tussen reling 4 en 5, bij DeA bij 3, dus wat lager. Maar toch nog te hoog om het engeltje erop te laten staan. Gezien de grootte van het Engeltje staat hij (zij?) bij mij veel lager. Nou ja staan? Hij staat nergens op en hangt een beetje in de lucht.

full

Foto 11. Het engeltje zweeft. Dat kunnen ze !!!

Daarom vermoedde ik ook dat hij niet op de juiste schaal is. Na controle met een tekening in McKay blijkt dat hij 19mm hoog moet zijn. Is echter 35 mm hoog. Voordeel hiervan is wel dat duidelijk zichtbaar is. Het is een blikvanger.
Dit illustreert wel dat allerlei afmetingen van het galjoen niet kloppen.

Ook de plaats waar de boegspriet uit de “luizenplecht” komt ligt 2 cm te ver naar voren. Daardoor ligt de boegspriet ter hoogte van de woelingen te laag ten opzichte van het platform. In het echt komen de woelingen boven het platform uit.

full

Foto 12. De voorste woeling van de boegspriet komt boven het galjoensplatform uit.

Op foto 8 is te zien dat dat bij mij helemaal niet zo is.
Dus helaas blijven er enkele duidelijke verschillen bestaan.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Man wat een werk. Ik vind het prachtig :p.
Zelf zou ik dat niet op kunnen brengen. Maar geniet wel van al die bouwers
die dat wel kunnen. gr Ton
 
Super! Zeker als je zo kunt vergelijken tussen het model en echt. En uiteraard blijven er dan altijd verschillen bestaan. De engel van het model is inderdaad wat te groot in vergelijk met het echt.
Heb je dan niet de neiging om deze zelf nieuw te gaan maken?
 
Nee. Om zelf een betere maken heb ik de spullen niet voor. Dat is een hele nieuwe tak van sport voor mij en zie ik niet zitten. Vooral omdat je dan twee exact gespiegelde engeltjes moet maken maar ook het wapen dat er midden voor staat. Dat is dus echt een mega klus.
Eerst maar dit afmaken. (Nog 2000 weeflijn knoopjes, al 400 gedaan)
Jan Zwart
 
Brandblus emmers.

De volgende aanvulling heb ik uitgevoerd maar ik ben er niet tevreden over en overweeg het te verwijderen of te verbeteren.

Op het halfdek hangen aan de reling met het kampagnedek 21 brandemmers met het wapen van koning George III, gemaakt van leer.


full
1
Foto: Halfdek met zicht op kampagnedek met brandemmers, kompashuis en stuurwiel.

DeA vergeet deze maar voor het gemak. Maar ze zijn zeer prominent aanwezig en je kan ze dus niet weglaten.

Nu kan je emmers kopen in hout of messing maar de vorm is dan niet juist en er zit geen logo op.


full

Foto: Logo van Koning George III. Op veel plaatsen prominent aanwezig.

Even wat rekenen. De beschikbare ruimte voor 21 emmers is 80 mm. Dus 3,8 mm per stuk inclusief wat tussenruimte, dus 3,5 mm voor de emmer zelf en 4,5 mm hoog.

Ik heb ze zelf gemaakt van papier. Op mijn PC maakte ik een zwarte cirkel van 4,5 mm dik en middellijn van 4 cm met daarin 4 x het betreffende logo. Zie foto.

Een kwart van die cirkel wond ik rond een taps toelopend stukje rondhout. Dicht lijmen. Draadje als hengsel erin lijmen, inwendig zwart verven en het kokertje op een stukje papier plakken. Daarna het kokertje, nu met bodem, eromheen losgeknipt.

full

Foto: Fabricage van brandblusemmers.

Resultaat:
full

Foto: Brandblus emmers aan kampagnedek.

Het is duidelijk dat ze nog iets te groot zijn, ze “vechten” om wat ruimte. Daardoor hangen ze niet gelijkmatig, misschien zijn de hengsels ook niet allemaal even lang. We praten dan wel over tienden van millimeters. En verder ogen ze te grijs. Op onderstaande overzichtsfoto zelfs bijna wit.
Ik denk daarom dat ik ze opnieuw ga maken, maar dan moet het wel beter worden. Heeft iemand nog tips hoe je dat zou kunnen doen?

full

Foto: Overzicht naar kampagnedek.
(Het knijpertje staat er even als steun)

Het kompashuis bevindt zich voor het stuurwiel en onder de brandemmers. DeA maakt zich hier ook weer vrij makkelijk vanaf. De oplossing van Caldercraft is veel eleganter en was inbegrepen bij de upgrade van de spiegel.
Bij mij is dit dus de Caldercraft versie geworden.
Merk op dat boven het stuurwiel onder het kampagnedek zich een opgerold afdekzeil bevindt. Ik weet niet of dat alleen recent is aangebracht of ook in 1805 al bestond. Het zal waarschijnlijk niet zijn gebruikt op volle zee. Het zou het zicht voor de roerganger “enigzins” beperken, als hij dat al had trouwens.


Wordt vervolgd
Jan Zwart.
 
Laatst bewerkt:
ik zou voor minder emmers gaan en gelijkmatig verdelen.
Klopt dan wel niet qua hoeveelheid maar oogt een stuk rustiger.
Ik denk dat daar niemand over zal vallen of hij moet wel heel kritisch kijken (en tellen) :) buiten dat het zwart wat te licht uitvalt zien ze er wel verdomt mooi uit.
 
Ja, dat zou ook een oplossing zijn, ware het niet dat er op gelijke afstanden 21 spijkertjes onder de hangmatten zijn gelijmd (met secondelijm).
Die verwijderen zal veel schade veroorzaken. Dat is een groot nadeel van deze oplossing Jan Zwart.
 
Ik ben ook onder de indruk, heel mooi gelukt.

Wat betreft het gelijk hangen:
Als er te weinig ruimte is en de spijkertjes zitten 'vast', dan zit er niets anders op dan alle emmertjes een fractie kleiner te maken....of om-en-om eentje weglaten, maar dit gaat denk ik veel meer opvallen.

Je zou ook kunnen smokkelen en ze tevoren op een lang, flinterdun latje kaarsrecht en strak naast elkaar kunnen lijmen (achterzijde natuurlijk) en als geheel ophangen of in elk emmertje twee gaatjes prikken (of boren) en er een recht ijzerdraadje doorheen priemen.

Wat betreft de zwarte kleur: het printen werkt bijzonder goed voor het logo, maar blijkbaar oogt het zwart toch als lichter grijs :maakt het verschil als je ander printpapier gebruikt (meer of minder glans?).
De optie van donker verven en nadien de logo's erop plakken lijkt me zelf minder geslaagd.

Succes
Diederik

PS: ik zag op jouw foto van het origineel dat het afdekzeil in feite uit drie delen bestaat, dus de roerganger zou de middelste omhoog kunnen laten om nog iets van zicht over te houden.
 
Laatst bewerkt:
Mijn oprechte bewondering voor je vindingrijkheid Jan:worship:
Maar moet tot mijn schaamte zeggen dat dat ik geen betere oplossing kan bedenken:?
 
Diederik,
Je geeft me wat ideëen. Experimenteren met ander papier en printerinstellingen kan de kleur verbeteren. En dan niet los ophangen maar eerst recht ("onzichtbaar") op een of andere (houten?) strip plakken en die strip vervolgens monteren gaat perspectief bieden denk ik.

Germt,
Ik neem je niets kwalijk.

Jan Zwart
 
Puttingwant.
DeAgostini beschrijft dat het puttingwant aan het want onder de zwichtingbout moet worden geknoopt.
full

Foto: Putting want bevestigd aan want onder de zwichtingbout.

Dat is niet zoals in het echt is gerealiseerd. Daar zit een lus aan het eind van het puttingwant en deze lus is aan de zwichtingbout geknoopt.
Mondfeld beschrijft op blz. 274 dat beide methoden werden toegepast. De beschrijving van DeA is in theorie dus niet fout maar op de Victory is het niet zo toegepast. Maar ik maak een model van de Victory dus wil het ook doen op de manier die op de Victory is toegepast.

full


Foto: Bevestiging van het puttingwant aan het onderwant bij de spreeworsten (of zwichtingbout).

Ik heb eerst lusjes gemaakt aan het puttingwant.
full


En die aan de zwichtingbout geknoopt.

full

Foto: Puttingwant geknoopt aan zwichtingbout.

DeA geeft aan welke putting aan welk wanttouw moet worden bevestigd. Dat bleek niet de volgorde te zijn zoals op de Victory is toegepast. Ook week het af van de beschrijving in McKay. Ook in het boek van Longridge wordt volgens Ad Bakker weer een andere volgorde aangegeven. (Zie #2051 in Bouwverslag HMS-victory Deagostini)
Ik heb daarom maar besloten (uit luiheid?) het te laten zoals ik oorspronkelijk (volgens DeA) heb aangebracht. Elke andere volgorde zou toch discutabel zijn geweest.


full

Foto: Puttingwant aan fok (met weeflijnen) , grote mast en bezaan.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Volgorde bevestiging puttingwant

Jan, ik denk dat het uiteindelijk niet echt heel veel uitmaakt aan welk hoofdtouw je je putting want bevestigd, want bij een voledig getuigd schip valt dit niet of nauwelijks op. Ik heb ook de beschrijving van DeA. gevolgd en door één lijntje (of twee) niet 100% correct te bevestigen is volgens mij geen probleem. onderstaande foto's laten het puttingwant zien van de grote- en fokkemast.
full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dat verwachtte ik ook al.
Kunnen we jouw Victory ook bewonderen op de ontmoetingsdag?
Jan Zwart.

Helaas Jan, als ik al kan komen (versleten rug) dan neem ik de Victory niet mee. Het schip is te groot om zonder risico mee te nemen in de auto, ik zou het echt zonde vinden als er wat beschadigd. Als het lukt dat ik erbij kan zijn dan neem ik de Bounty mee en de crossection van de Victory. Bijde zijn samen nog kleiner als de Victory.
 
Reserve roerbediening
De Victory heeft voor geval dat de stuurwielconstructie beschadigd raakt een reserve roerbediening.
Dat bestaat gewoon uit twee kettingen bevestigd aan weerszijden van het roer, die opzij van de romp overgaan in kabels. Zie onderstaande foto's voor het verloop ervan.
full


full


Wat ik niet begrijp is waarom de ketting is opgehangen (vast) aan de romp, net voordat het overgaat in kabel. Volgens mij kan dat niet zo zijn geweest in een operationele situatie. Als je dit zou willen gebruiken moet er eerst iemand het water in om onder de waterlijn !!! de ketting los te maken. Lijkt me geen leuk klusje. Dus ik vermoed dat dit alleen is gedaan voor het gezicht ???

Heeft iemand een ander idee?
De oplossing van DeA is een ketting die op één punt aan het roer vastzit en helemaal omhoog loopt tot onder de rust.
full


Mijn oplossing is te zien hieronder. Een stukje ketting en dan overgaand in een kabel.
full


Dit is de laatste aanpassing die ik kan laten zien. Hiermee heb ik de bouw zelf als het ware ingehaald.
Vanaf nu zal dit verslag meer het karakter gaan krijgen van een bouwverslag.
De situatie van dit moment is dat de masten erop staan, de wanten zijn voorzien van weeflijnen (2742 knopen) en de eerste paar stagzeilen zijn opgehangen.
Ik zal, voor het volgende bericht, wat foto's gaan maken om de huidige situatie te tonen.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Reserve roerbediening.

18-1-Roer-ketting-kabel-400_zps92b42e2f.jpg


Wat ik niet begrijp is waarom de ketting is opgehangen (vast) aan de romp, net voordat het overgaat in kabel. Volgens mij kan dat niet zo zijn geweest in een operationele situatie. Als je dit zou willen gebruiken moet er eerst iemand het water in om onder de waterlijn !!! de ketting los te maken. Lijkt me geen leuk klusje. Dus ik vermoed dat dit alleen is gedaan voor het gezicht ???


Heeft iemand een ander idee?

Volgens mij zit het ophangpunt boven de waterlijn. Mijn gedachte is dat de ketting zo boven water werd gehouden om roest tegen te gaan. En misschien om te voorkomen dat het roer te ver doorslaat op het moment dat de primaire bediening het begeeft. Het is op de foto slecht te zien, maar kan het zijn dat er een luik naast het ophang punt zit? In dat geval kan je er ook makkelijk bij.

Oplossing van een andere bouwer:

med_gallery_5894_420_76598.jpg
 
Back
Top