Galjoen-2
Het is alweer enige tijd geleden sinds de laatste update. Ik ben weeflijnen aan het knopen. Dat kost tijd zoals jullie wel weten van daar.
Maar dan nu weer een flinke update over het galjoen.
Voor mijn gevoel, is dit een grote aanpassing omdat het wel een blikvanger is.
Mijn belangrijkste leidraad hiervoor was de volgende foto.
Foto 1. Het galjoen van de Victory.
Hierin heb ik de 5 relings (zo noem ik ze maar even) van beneden naar boven genummerd om ze beter te kunnen aanduiden.
De oplossing van DeA ziet er zo uit:
Foto 2. Het galjoen volgens DeA.[/SIZE]
Zoek de verschillen van de Victory t.o.v. DeA voorstel:
1. Reling 5 van de Victory loopt veel ronder.
2. Reling 5 is veel zwaarder dan 3 en 4 daaronder.
3. Reling 5 gaat naar achteren over in een bolder die iets schuin staat en zwaarder is dan de anderen ernaast.
Foto 3. De bolder in het verlengde van reling 5.
4. Reling 3 en 4 van de Victory zitten lager tegen de romp aan.
5. Reling 1 komt voren toe steeds dichter bij de voorkant van de steg. Bij DeA wijkt hij weer terug.
6. De gleuven voor de boegsprietwoelingen lopen schuin omhoog, bij DeA lopen ze horizontaal.
7. De verticale (blauwe) lijsten lopen voor de relings langs. DeA vergeet ze en maakt de kopse kant van de steunen blauw. (Op de DeA foto nog okergeel)
Zo kan je nog wel een paar verschillen vinden.
Het resultaat vond ik verre van gelijkend, en heb een hele tijd hier tegenaan zitten hikken. Wat te doen?
Oplossing verschil 1, 2 en 3.
Waar ik het meest tegenop zag was reling 5. Het was duidelijk dat ik de geleverde onderdelen niet kon gebruiken en zelf iets moest maken. Qua afmetingen moest het iets zijn van 5x5 mm. en in één stuk. En dat moest vrij sterk gebogen worden. Ik besloot het te proberen met beuken. Dat kan redelijk worden gebogen met de juiste temperatuurbehandeling.
Bij Praxis vond ik beuken rond 10 mm. Na wat schaven had ik een stuk van 5x5 mm.
Ik heb eerst een mal gemaakt waar ik de lat in zou kunnen vormen.
Foto 4. De mal voor reling 5.
(Opm: Het ronde “puntje” zat er in eerste instantie nog aan. Heb ik pas later afgezaagd om te kunnen klemmen.)
Het ± 20 cm lange beukenlatje heb ik in een grote pan eerst een uur gekookt. Daardoor kon ik het een stukje in de mal krijgen. Vastgezet met spijkertjes en het geheel weer de pan in. Na een keer teveel ineens willen doen breekt het toch. Dus weer opnieuw beginnen.
Na een hele dag koken en buigen had ik uiteindelijk een lat 5x5 gebogen in de juiste vorm. En een dag later een tweede.
Foto 5. De mal voor reling 5 met de DeA onderdelen voor reling 5.
Het verschil tussen wat het moet zijn en wat DeA levert is hier goed te zien. De twee latjes (1,5 mm dik) van DeA liggen hier op mijn mal.
En hierna het eindresultaat. Het DeA latje heb ik er ter vergelijking voor gelegd.
Foto 6. Het resultaat op mijn model.
Hiermee zijn verschillen 1, 2 en 3 opgelost.
Oplossing verschil 4.
De relings 3 en 4 moesten lager tegen de romp aankomen. Ze liggen in een inkeping in een paar steunen.
Foto 7. De steunen voor relings 3 en 4.
Die inkepingen heb ik wat lager ingezaagd. En dus braken ze in stukken. OK repareren dus.
Het monteren van de relings was daarna eenvoudig. Zie onderstaande foto voor resultaat.
Foto 8. De relingen op mijn model.
Opm. De blauwe lijn op reling 4 is een sticker die ik eerst blauw heb geverfd en daarna 2 mm van heb afgesneden. Resultaat vind ik niet mooi. Ga hem toch proberen te verven.
Oplossing verschil 5.
Dit verschil ontstaat omdat de “schegversteviging” veel te vierkant is. Ik heb het dus afgerond zoals op onderstaande tekening.
Foto 9. De Schegversteviging van DeA.
Door deze aanpassing loopt reling 1 nu redelijk gelijkmatig naar de voorkant van de scheg toe.
Oplossing verschil 6.
De helling van de woelinggaten heb ik niet aangepast. Dat was niet meer mogelijk en zou veel te veel andere wijzigingen introduceren. Dit verschil is dus niet opgelost. (Ik zag op het model van Henk, dat Caldercraft het wel netjes oplost.)
Oplossing verschil 7.
Na plaatsing van de relings heb ik verticaal voor de relingsteunen nog een lat geplaats en die blauw geschilderd.
Verder heb ik nog een paar kleinere dingetjes aangepast.
Reling 1 eindigt ter hoogte van het boegbeeld in twee krullen. Een kleine naar voren en een grotere naar achter. Ze vormen een voetensteuntje voor de Engeltjes. DeA zet ze maar een beetje opzij van de reling.
Foto 10. Vergelijking van de scheg van de Victory met voorstel van DeA.
( Ja de linker foto is gespiegeld om beter te kunnen vergelijken met de rechter.)
Nu valt er nog meer op.
Het is duidelijk dat het engeltje op de krul staat.
De krul zit op de Victory ter hoogte tussen reling 4 en 5, bij DeA bij 3, dus wat lager. Maar toch nog te hoog om het engeltje erop te laten staan. Gezien de grootte van het Engeltje staat hij (zij?) bij mij veel lager. Nou ja staan? Hij staat nergens op en hangt een beetje in de lucht.
Foto 11. Het engeltje zweeft. Dat kunnen ze !!!
Daarom vermoedde ik ook dat hij niet op de juiste schaal is. Na controle met een tekening in McKay blijkt dat hij 19mm hoog moet zijn. Is echter 35 mm hoog. Voordeel hiervan is wel dat duidelijk zichtbaar is. Het is een blikvanger.
Dit illustreert wel dat allerlei afmetingen van het galjoen niet kloppen.
Ook de plaats waar de boegspriet uit de “luizenplecht” komt ligt 2 cm te ver naar voren. Daardoor ligt de boegspriet ter hoogte van de woelingen te laag ten opzichte van het platform. In het echt komen de woelingen boven het platform uit.
Foto 12. De voorste woeling van de boegspriet komt boven het galjoensplatform uit.
Op foto 8 is te zien dat dat bij mij helemaal niet zo is.
Dus helaas blijven er enkele duidelijke verschillen bestaan.
Wordt vervolgd.