Aanpassingen aan DeAgostini's HMS Victory

Klopt Ad,
En een toegevoegde waarde van het abonnement van DeAgostini zijn de wekelijkse tijdschriften. Deze bevatten een schat aan informatie over de tijd van Nelson en over modelbouw in het algemeen.
Ik heb deze artikelen gescand en in pdf formaat gezet. Belangstellenden kunnen mij een pb sturen. Dan is er wel wat te regelen.
Jan Zwart.

Kraanbalk
De Victory heeft voor bij de boeg aan weerszijden een kraanbalk bedoeld om de ankers aan op te hijsen. Deze is voorzien van drie schijven, zoals niet is te missen in onderstaande foto.
full

DeA vindt dit voor modelbouwers waarschijnlijk te moeilijk om te realiseren en daarom stellen ze er slechts 2 voor.
full

Nu is die kraanbalk op het model 6,2 mm vierkant.

Ik heb de eerste 2 mm eraf gezaagd en vervolgens een horizontaal gat van 3mm geboord (in de lengterichting van het schip). Daarna in de kopse kant van de balk 3 gleuven gezaagd (met figuurzaag) van 1mm dik en 6 mm diep. Daarna in het gat van 3mm een stukje rondhout gestoken ( de schijven) en de voorkant weer dicht gemaakt met een stukje vierkant van 2mm dik.
Het resultaat is het volgende:
full

Kraanbalk met drie schijven.

Wordt vervolgd.
Jan Zwart.

Laatst bewerkt:
Buitentrap
De Victory heeft aan weerszijden twee buitentrappen met een touw erlangs als houvast.
Als je goed telt zijn er 23 treden.
full

DeA vind 16 genoeg en een touw hoeft niet.
https://www.modelbouwforum.nl/media/10-2-dea-buitentrap.268916/full
Ik vind dat natuurlijk niet genoeg, het moeten er 23 zijn, en een touw erlangs. Je moet de treden dus maken van iets dunnere latjes, en het is meer priegelwerk. Maar het resultaat is het volgende:
full

Oei. Met deze vergroting zie je ook alle oneffenheden.

Wordt vervolgd.
Jan Zwart.

Laatst bewerkt:
Marsen.
De Victory heeft op elke mast een mars, of gevechtsplatform. In de volksmond ook wel kraaienest genoemd.
De bovenkant is niet mooi vlak maar bevat een heel stel schuin aflopende schoren. Niet handig om daarop te lopen.
McKay toont de volgende layout van de schoren.
full

Het zijn er 32 en na nauwkeurige opmeting van de dikte van de schoren (met een USB microscoop) kom ik op ongeveer een dikte van 10 cm. Op 1:84 dus 1,2 mm.

DeA lost het als volgt op:
full
1
Goed tellen, dan zie je 27 schoren en DeA gebruikt hiervoor 2 mm dikke latjes.

Dat kan dus weer beter.
Ik gebruikte 1,5 mm dikke latjes en maakte er wel 32. Met dit als resultaat:
full

De onderste schoor zit wel echt in het midden. De foto vertekent.
Dit zijn foto's van de grote mars. De fokkemars en bezaanmars heb ik overeenkomstig gemaakt.

Na montage is dit het resultaat. Uiteraard met brandende lantaarn en een extra net (van DeA hoeft dit niet) langs de reling.
full

Wordt vervolgd
Jan Zwart

Laatst bewerkt:
Hier hou ik van Jan, verder kijken dan de bouw beschrijving:cool:
Dat maakt het Historisch juist, geweldig mooi gedaan!!

Rusten
Dit is weer een ingrijpende aanpassing. Ik had eerst de rusten gemaakt precies volgens de aanwijzingen van DeA. Daarna probeerde ik de juiste plaats ervoor te vinden op de romp, zodanig dat de puttingijzers eronder in het verlengde staan van de wanten en niet voor een geschutpoort.
Zo'n plaats was niet te vinden. Dat was voor mij de aanleiding om McKay er eens bij te halen.
Wat bleek: De afmetingen van de rusten kwamen niet overeen met de afmetingen zoals in McKay.

full

Foto: Rust van resp. Fokkemast, Grote mast en Bezaanmast volgens McKay.

Rusten van fokkemast en grote mast van DeA:

full

De foto's zijn niet op schaal dus de verschillen zijn hier niet goed te zien. De oorspronkelijke scans heb ik niet meer en ook de berekeningen van de verschillende schalen. Helaas.
Uit mijn hoofd: de fokkerust van DeA was 6mm van de grote mast 15mm en de bezaan slechts 2 mm te kort.

Aan de hand van de scans uit McKay heb ik dus nieuwe rusten gemaakt, in die maten.
Toen bleek de plaats van de rusten ineens goed te bepalen. Puttingijzers in de juiste hellingshoek en niet voor een geschutpoort.

De puttingijzers konden dus worden gepositioneerd zoals in McKay weergegeven.
full

Foto: Rust en puttingijzers van de fokkemast volgens McKay

full

Foto: Rust en puttingijzers van grote mast volgens McKay.

Tevens zie je ook dat beide rusten 5 druksteunen hebben i.p.v. de voorgestelde 3 voor de fokkemast en 4 voor de grote mast. (Heb ik natuurlijk aangepast. Ik had toevallig een manco in die aflevering zodat ik die aflevering dubbel heb ontvangen, en daardoor voldoende steunen had.)

Helaas heb ik, pas achteraf gezien, toch nog een foutje gemaakt. Ik heb weliswaar de puttingijzers in de juiste hellingshoek op de romp bevestigd, maar de jufferblokken verticaal in de rusten gemonteerd, zoals DeA ook beschrijft, in plaats van dezelfde helling als de putting ijzers.

full

Foto: Jufferblokken in de rust in verlengde van de wanten.

Het gevolg is dat de wanten, de jufferblokken en de puttingijzers wel dezelfde helling vertonen maar met een knik ter hoogte van de rusten.

full

Foto: Knik ter hoogte van de rusten.
Ik sta erg in de verleiding om het toch nog aan te passen, maar dat betekent een hele hoop sloopwerk, en of het daarvan mooier wordt ????
Het resultaat (tot nu toe) is als volgt:

full

Fokkerust bakboord.

full

Fokkerust bakboord volgens DeA.

full

Grote rust bakboord.

full

Bezaanrust bakboord.
Alleen hier zit de meest linkse jufferblok wat voor de geschutpoort. (Er zit een los blok voor en het luik is losgeraakt.)

Nog een opmerking over de puttingijzers zelf. Ik heb die gemaakt van koperdraad, wat iets dunner was, en makkelijker te hanteren, als het geleverde vrij stugge messingdraad. Daardoor kon ik ze ook iets smaller maken. En langer want DeA plaatst ze to hoog op de romp.
Vanwege de telkens iets andere hellingshoek heb ik ze ook allemaal individueel op lengte moeten maken.

Tot slot nog even een foto van het “1:1 schaalmodel” ;-)
full

Wordt vervolgd

Laatst bewerkt:
Trapt van halfdek naar kampagnedek.

Na de afgelopen hectische dagen weer even wat tijd gevonden voor een volgende rapportage van een aanpassing.
De trappen van halfdek naar kampagnedek.

full

En DeA wil ze zo modelleren:
full

De verschillen die me opvallen (en storen) zijn:
– 4 treden i.p.v. 7 !!!
– Trapbomen veel te breed in relatie tot lengte.
– Langs trap ook metalen reling i.p.v. touw.
– Geen net langs de trap en het platform.

Mijn aanpassingen zijn:
– Ik heb een trap gemaakt uit restlatjes met 7 treden en bijna de helft smaller.
– Langs de trap een touw gespannen met een net daaraan.
– En ook een net langs het platform.
De door DeA geleverde netten zijn zwart i.p.v. wit (naturel). Niets aan te doen.

Dit is mijn resultaat:
full

Foto: Stuurboord- en bakboordtrap
Het lijkt alsof de stuurboordtrap er scheef in staat, maar dat moet een of andere vertekening zijn, want visueel staat hij recht.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Jaaahaaaa, dit is het hoor!
Ik moet toch ook écht eens naar de echte Victory gaan kijken:cool:

We hebben net in juni vakantie geboekt. En dan ga ik haar voor de tweede keer goed bekijken.
Ik kan het je aanbevelen.
Jan Zwart.

ik wil ook altijt wel mee :)

mischien kunnen we iets afspreken en kan als het moet zelf ook rijden en wat volk mee nemen

ik wil ook altijt wel mee :)

mischien kunnen we iets afspreken en kan als het moet zelf ook rijden en wat volk mee nemen

Ik liet net mijn hond uit en liep al te dromen, dat ik op de plek stond waar Nelson gesneuveld is :cool:

Volgens Jan kun je er in één dag via de kanaal tunnel zijn.
Dus:
heenreis 4 man in een auto, en 's avonds een guinness in de plaatselijke pub.
Volgende dag, dwalen over de Victory met een camera met volle accu's.
'S avonds een guinnes in de plaatselijke pub.
Volgende dag weer terug.
Kosten overtocht e.d. delen en hatseflats we hebben een paar mooie dagen :cool:
Ik heb al toestemming van mijn hond, en ik meen het nog echtook hoor!!!!
Moet te regelen zijn toch, als het weer wat beter wordt:D

Germt ik kan me vergissen maar krijg je geen natte schoenen als je donders schip naar de plek gaat waar Nelson is gestorven?

(Grapje natuurlijk)

Als jullie iets organiseren in de week van 27 juni dan ontmoet ik jullie daar.
Het is maar 630 km via Calais. :grin:
Jan Zwart

ok ik schrijf me al in natuurlijk onder voorbehoud als er niets tussen komt.

mischien iemand een apart topic maken ? kunnen we daar verder afspreken

Back